Show simple item record

dc.contributor.authorŻebrowski, Mateusz
dc.contributor.editorFiołek-Lubczyńska, Bogumiła
dc.contributor.editorŻakieta, Katarzyna
dc.contributor.editorŻebrowski, Mateusz
dc.date.accessioned2022-08-30T16:28:42Z
dc.date.available2022-08-30T16:28:42Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationŻebrowski M., Musical, porno czy porno-musical. Rzecz o "9 songs" Michaela Winterbottoma, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 81-92, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-445-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43021
dc.description.abstractArtykuł skupia się na zagadnieniu przenikania się gatunków w filmie M. Winterbottoma "9 songs". Autor przytacza konwencje filmowego musicalu oraz kina pornograficznego w celu zbadania ich funkcjonalności w diegezie obrazu brytyjskiego reżysera. Jednocześnie decyduje się na pogłębioną analizę relacji muzyki do obrazu w "9 songs" wykorzystując teorię L. Williams oraz A. G. Piotrowskiej. Ostateczna konkluzja prowadzi do wniosków jasno wskazujących na konwergencję gatunków w filmie Winterbottoma, co pozwala reżyserowi zaprezentować sposób percypowania relacji międzyludzkich (G. Deleuze), a także ich ulotność (G. Bataille).pl_PL
dc.description.abstractThe paper focuses on a convergence of the genres in M. Winterbottom’s “9 songs”. The author describes the conventions of musical and porn to show its functionality in the British director’s movie. Simultaneously author presents the depth analysis of a relation between music and images in “9 songs”. For this purpose the author uses the L. Williams and A.G. Piotrowska theories. The final conclusion leads to an observation that the convergence of the genres in Winterbottom’s film lets show the way we perceive relationships (G. Deleuze) and its transience.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofFiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjecthardcorepl_PL
dc.subjectmusical scenicznypl_PL
dc.subjecttransgresjapl_PL
dc.subjectkonwergencja gatunkówpl_PL
dc.subjectstage musicalpl_PL
dc.subjecttransgressionpl_PL
dc.subjectgenres convergencepl_PL
dc.titleMusical, porno czy porno-musical. Rzecz o "9 songs" Michaela Winterbottomapl_PL
dc.title.alternativeMusical, porn or porn-musical? Thing about the "9 songs" by Michael Winterbottompl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number81-92pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-446-5
dc.contributor.authorBiographicalnoteMateusz Żebrowski – doktorant w Pracowni Antropologii Literatury Uniwersytetu Łódzkiego. Interesuje się antropologią filmu i literatury oraz antropologią w sztuce, dziełami twórców szeroko pojętego realizmu magicznego oraz fantasy ze szczególnym uwzględnieniem takich twórców jak Fellini, Marquez, Pamuk, Barabáš, Kolski, Clarke. Publikował w „Filozofii. Pracach naukowych Akademii im. Jana Długosza”, „Kontraście”, w wielu tomach pokonferencyjnych oraz na blogu „nauko-wianki”. Jest współtwórcą oraz przewodniczącym Koła Naukowego Krytyków Filmowych Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesBataille G., Erotyzm, tłum. M. Ochab, Gdańsk 2007.pl_PL
dc.referencesBataille G., Historia erotyzmu, tłum. I. Kania, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesBazin A., Obrona Rosselliniego, [w:] Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, Warszawa 1963. Cyt. za. A. Helman, André Bazin, [w:] Historia myśli filmowej, red. A. Helman, J. Ostaszewski, Gdańsk 2007.pl_PL
dc.referencesBordwell D., Thompson K., Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesDeleuze G., Kino. 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas, tłum. J. Margasiński, Gdańsk 2008.pl_PL
dc.referencesKlejsa K., Filmowe środki stylistyczne, [w:] Kino bez tajemnic, red. E. Nurczyńska-Fidelska, K. Klejsa, T. Kłys, P. Sitarski, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesKlimczyk W., Erotyzm ponowoczesny, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesKracauer S., Teoria filmu, tłum. W. Wertenstein, Gdańsk 2008.pl_PL
dc.referencesPiotrowska A.G., O muzyce i filmie. Wprowadzenie do muzykologii filmowej, Kraków 2014.pl_PL
dc.referencesWilliams L., Hard core. Władza, przyjemność i „szaleństwo widzialności”, tłum. J. Burzyńska, I. Hansz, M. Wojtyna, Gdańsk 2010.pl_PL
dc.referencesWilliams L., Seks na ekranie, tłum. M. Wojtyna, Gdańsk 2013.pl_PL
dc.referencesŻurawiecki B., Obrazki z życia erotycznego, „Film” 2005, nr 9.pl_PL
dc.references9 songs, reż. M. Winterbottom, 2004.pl_PL
dc.referencesImperium namiętności, reż. N. Oshima, 1978.pl_PL
dc.referencesImperium zmysłów, reż. N. Oshima, 1976.pl_PL
dc.referencesWasteland, reż. G. Travis, 2012.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-445-8.07
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinesztuki filmowe i teatralnepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe