Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBieńkowska, Jolanta
dc.contributor.authorSikorski, Czesław
dc.date.accessioned2022-07-25T05:17:06Z
dc.date.available2022-07-25T05:17:06Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationBieńkowska J., Sikorski C., Ewolucja zarządzania. Dyktat struktury, strategii i kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, https://doi.org/10.18778/8088-428-1pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-428-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42514
dc.descriptionAutorzy podjęli próbę ukazania ewolucji zarządzania od końca XIX do początku XXI wieku. Dzielą opisywany okres na trzy różniące się etapy – industrialny, modernistyczny i informacyjny. W przystępny sposób przedstawiają, jak zmiana warunków zewnętrznych skutkowała ewolucją narzędzi zarządzania w przestrzeni organizacyjnej. Wychodząc od zmian technicznych, poprzez zmiany społeczno-gospodarcze, prezentacja organizacji osadzona jest w szerszym kontekście. Czytelnik może więc poznać zarówno logikę otoczenia, uczestników organizacji, jak i ich wpływ na logikę jej funkcjonowania. Proponowany model wsparty jest przez jasny i uporządkowany wywód, znajdujący odbicie w strukturze. Rozdziały poświęcone zarządzaniu w przestrzeni organizacyjnej w każdym z okresów powielają logiczną strukturę – w każdym, poza nakreśleniem tła technologiczno-społeczno-gospodarczego, zobrazowane są zmiany zachodzące w obszarze struktury, strategii i kultury organizacyjnej charakterystyczne dla danego okresu. Podstawą do wyodrębnienia okresów poza zmianami technologicznymi jest też odrębna logika kierująca zarządzaniem – czytelnik obserwuje, jak w wyniku rozwoju technologicznego i społecznego w organizacjach zachodzi ewolucja, a najważniejszym instrumentem zarządzania staje się odpowiednio: struktura, strategia i wreszcie kultura. Zmiana ta znajduje odbicie w przejściu od prymatu wydajności, przez prymat konkurencyjności, do obowiązującego dziś prymatu przedsiębiorczości. Na uwagę zasługuje szczególnie opis okresu informacyjnego, który wymusza swoistą syntezę, na pierwszy rzut oka sprzecznych, rozwiązań przyjętych we wcześniejszych okresach. Zaprezentowany model pozwala zrozumieć charakter i logikę zachodzącej ewolucji. Atrakcyjny język czyni publikację wartą polecenia studentom zarządzania, może ona również stanowić cenne źródło wiedzy dla praktyków.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectrewolucja informacyjnapl_PL
dc.subjectprzestrzeń wirtualnapl_PL
dc.subjectprzestrzeń organizacyjnapl_PL
dc.subjectkultura organizacyjnapl_PL
dc.subjectglobalizacjapl_PL
dc.titleEwolucja zarządzania. Dyktat struktury, strategii i kulturypl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number110pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Zarządzania, 90-237 Łódź, ul. Jana Matejki 22/26pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Zarządzania, 90-237 Łódź, ul. Jana Matejki 22/26pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-429-8
dc.referencesAfuah A., Tucci Ch.L. (2003), Biznes internetowy strategie i modele, Oficyna ekonomiczna, Kraków.pl_PL
dc.referencesAiken A., Hage J. (1978), Organizational Independence and Intra-Organizational Structure, „American Sociological Review”, No. 33.pl_PL
dc.referencesAllen R.F., Kraft C., Allen J., Certner B. (1987), The Organizational Unconscious, Human Resources Institute, Morristown.pl_PL
dc.referencesAnsoff H.I. (1985), Zarządzanie strategiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAronson E. (1997), Człowiek, istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBarber B.R. (2007), Dżihad kontra McŚwiat, Muza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBartlett Ch.A., Ghosal S. (1992), What Is a Global Manager?, „Harvard Business Review”, September–October.pl_PL
dc.referencesBate P. (1984), The Impact of Organizational Culture on Approaches to Organizational Problem-Solving, „Organization Studies”, No. 5.pl_PL
dc.referencesBate P. (1990), Using the Culture Concept in an Organization Development Setting, „The Journal of Applied Behavioral Science”, No. 1.pl_PL
dc.referencesBeer S. (1974), Designing Freedom, John Wiley, New York.pl_PL
dc.referencesBendyk E. (2015), Postsolidarność, „Polityka”, nr 15 z 8.04–14.04. 2015.pl_PL
dc.referencesBennis W.G. (1983), Rozwój organizacji i losy biurokracji, [w:] Scott W.E., Cummings L.L. (red.), Zachowanie człowieka w organizacji, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBieńkowska J., Sikorski C. (2014), Ewolucja zarządzania w przestrzeni organizacyjnej, [w:] Lachiewicz S., Matejuk M. (red.), Zarządzanie rozwojem organizacji w otoczeniu wielokulturowym, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź.pl_PL
dc.referencesBurke W.W., Goodstein L.D. (1980), Trends and Issues in OD: Current Theory and Practice, San Diego.pl_PL
dc.referencesCastells M. (2007), Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCastells M. (2001), The Power of Identity, Blackwell Publisher, Cornwall.pl_PL
dc.referencesChandler A.D. (1962), Strategy and Structure. Chapters in the History of the Industrial Enterprise, M.I.T. Press, Cambridge Massachusetts.pl_PL
dc.referencesChild J., Mansfield R. (1972), Technology, Size and Organizational Structure, „Sociology”, Vol. 6.pl_PL
dc.referencesCrozier M. (1993), Przedsiębiorstwo na podsłuchu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzakon W. (2012), Sieci w zarządzaniu strategicznym, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDe Rand M., Bouchikhi H. (2004), On the Dialectics of Strategic Alliances, „Organization Science”, Vol. 15, Iss. 1.pl_PL
dc.referencesFayol H. (1947), Administracja przemysłowa i ogólna, Poznań.pl_PL
dc.referencesFayol H. (1972), Ogólne zasady administracji, [w:] Twórcy naukowych podstaw organizacji, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFriedman G. (1996), Maszyna i człowiek, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGolatowski A. (2016), Rynek e-commerce w Polsce – specyfika, trendy, praca http://www.rp.pl/Biznes/160619670-RYNEKE-COMMERCE-W-POLSCE--specyfika-trendy-praca.html (data dostępu 20.06.2016).pl_PL
dc.referencesGriffin E. (2003), Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesHall E.T. (1984), Poza kulturą, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHampden-Turner Ch., Trompenaars A. (1998), Siedem kultur kapitalizmu, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHandy Ch. (1989), The Age of Unreason, Business Books. Ltd, London.pl_PL
dc.referencesHarbison F., Myers C.A. (1959), Management in the Industrial World: An International Analysis, McGraw-Hill, New York.pl_PL
dc.referencesHayek F.A. (1988), The Fatal Conceit: The Errors of Socialism, University of Chicago Press, Chicago.pl_PL
dc.referencesHedlund G. (1986), The Hypermodern MNC: A Heterarchy?, „Human Resources Management”, No. 25.pl_PL
dc.referencesHofstede G. (2000), Kultury i organizacje, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHuntington S. (2006), Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Muza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJakubiec K. (2013), Postawy wobec pracy pokolenia Y, [w:] Szmidt Cz. (red.), Aktualne wyzwania zarządzania i ekonomii, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJanis I.L. (1982), Groupthink, Houghton–Mifflin, Boston.pl_PL
dc.referencesJay A. (1996), Machiavelli i zarządzanie, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJolly W.P. (1976), Lord Leverhulme, Constable, London.pl_PL
dc.referencesKamiński A.Z. (1976), Typy struktur biurokratycznych a racjonalność organizacyjna, [w:] Morawski W. (red.), Organizacje. Socjologia struktur, procesów, ról, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKatz D., Kahn R.L. (1979), Społeczna psychologia organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKekes J. (1988), Self-Direction: The Core of Ethical Individualism, [w:] Kolenda K. (ed.), Organizations and Ethical Individualism, Praeger, New York.pl_PL
dc.referencesKenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B. (2002), Psychologia społeczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesKerzner H., Cleland D.I. (1985), Project/ Matrix Management Policy and Strategy, Van Nostrand Reinhold Company, New York.pl_PL
dc.referencesKiechel III W. (2013), 100 lat zarządzania, „Harvard Business Review Polska”, Marzec.pl_PL
dc.referencesKipnis D. (1972), Does Power Corrupt?, „Journal of Personality and Social Psychology”, No. 24.pl_PL
dc.referencesKluckhohn F., Strodtbeck F.L. (1961), Variations in Value Orientations, Peterson, Evanston.pl_PL
dc.referencesKoźmiński A.K., Jemielniak D., Latusek D. (2009), Współczesne spojrzenie na organizację, „E-mentor”, nr 3.pl_PL
dc.referencesKoźmiński A.K., Obój K. (1989), Zarys teorii równowagi organizacyjnej, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKoźmiński A.K. (2004), Zarządzanie w warunkach niepewności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKuc B.R. (2004), Od zarządzania do przywództwa, Wydawnictwo Menedżerskie PTM, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLatane B., Williams K., Harkins S. (1979), Many Hands Make Light the Work: The Causes and Consequences of Social Loafing, „Journal of Personality and Social Psychology”, No. 37.pl_PL
dc.referencesLewis R., Maude A. (1952), Professional People, Phoenix House, London.pl_PL
dc.referencesLiczy się praca, a nie obecność w zakładzie (1994), „Zarządzanie na Świecie”, nr 4.pl_PL
dc.referencesMalnight T.W. (1995), Globalization of an Ethnocentric Firm: An Evolutionary Perspective, „Strategic Management Journal”, Vol. 16.pl_PL
dc.referencesManent P. (1994), Intelektualna historia liberalizmu, Arcana, Kraków.pl_PL
dc.referencesMarch J.G., Simon H.A. (1964), Teoria organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMaskell B.H. (1999), An introduction to agile manufacturing, Brian Maskell Associates Inc., New Jersey.pl_PL
dc.referencesMerton R.K. (1968), Social Theory and Social Structure, Free Press, New York.pl_PL
dc.referencesMikuła B., Pietruszka-Ortyl A. (2006), Organizacje sieciowe, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, nr 175.pl_PL
dc.referencesMills D.Q. (1991), Rebirth of the Corporation, John Wiley and Sons, New York.pl_PL
dc.referencesMiroński J. (2004), Związek agencyjny, władza i japońskie stosunki pracy, „Master of Business Administration”, nr 6.pl_PL
dc.referencesMontesquieu Ch.L. (1957), O duchu praw, Książka i Wiedza, rozdz. XI, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMorgan G. (1986), Images of Organization, Sage Publications, Beverly Hills–London–New Delhi.pl_PL
dc.referencesMorgan G. (1999), Obrazy organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMulder M. (1977), The Daily Power Game, M. Nijhoff, Leyden.pl_PL
dc.referencesMumford L. (1966), Technika a cywilizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNegandhi A.R. (1969), Cross – Cultural Studies: Too Many Conclusions, Not Enough Conceptualization, [w:] A.R. Negandhi (red.), Modern Organizational Theory, Kent State University Press, Kent.pl_PL
dc.referencesNord W.R. (1983), Poza maszyną uczącą: warunkowanie instrumentalne jako obszar lekceważony w teorii i praktyce zarządzania, [w:] Scott W.E., Cummings L.L. (red.), Zachowanie człowieka w organizacji, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesO’Reilly Ch.A., Chatrman J.A. (1986), Organizational Commitment and Psychological Attachment: The effects of compliance, identification and internalization on pro-social behavior, „Journal of Applied Psychology”, No. 71.pl_PL
dc.referencesOssowski S. (1983), O osobliwościach nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPaleczny T. (2008), Socjologia tożsamości, Wydawnictwo Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesPeters T. (1987), A World Turned Upside Down, „The Academy of Management Executive”, No. 3.pl_PL
dc.referencesPeters T. (1993), Liberation Management, Pan Books, London.pl_PL
dc.referencesPłoszajski P. (1976), Organizacja jako system względnie otwarty, „Organizacja i Kierowanie”, nr 4.pl_PL
dc.referencesPłoszajski P. (2000), Organizacja przyszłości: wirtualny splot kontraktów, [w:] Grudzewski W., Hejduk I. (red.), Przedsiębiorstwo przyszłości, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPopper K.R. (1993), Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPrahalad C.K., Doz Y. (1987), The Multinational Mission: Balancing Local Demands and Global Vision, Free Press, New York.pl_PL
dc.referencesPrzedsiębiorczość internetowa (2005), Mącik R., Łoboda M. (red.), praca zbiorowa, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesRainwater L. (1970), The Problem of Lower Class Culture, „Journal of Social Issues”, Vol. 26.pl_PL
dc.referencesReich R.B. (1991), Brainpower Bridges, and the Nomadic Corporation, New Perspective Quarterly.pl_PL
dc.referencesRotter J.B. (1966), Generalized Expectancies for Internal Versus External Control of Reinforcement, „Psychological Monographs”, No. 80.pl_PL
dc.referencesSchrage M. (1990), Shared Minds: The New Technologies of Collaboration, Random House, New York.pl_PL
dc.referencesScience, Education, Worldwide (1990), Morris R. (red.), UNESCO, Paris.pl_PL
dc.referencesSimon H.A. (1976), Działanie administracji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSims H.P., Manz Ch.C. (1996), Company of Heroes. Unleashing the Power of Self-Leadership, John Wiley and Sons, New York.pl_PL
dc.referencesSpencer D.W. (2004), IBM Software for E-Business on Demand: Business Transformation and the on Demand Software Infrastructure, Maximum Press.pl_PL
dc.referencesStabryła A. (2000), Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSułkowski Ł. (2005), Epistemologia w naukach o zarządzaniu, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚwieboda P., Petru R. (2012), Przedsiębiorczość – internet – wzrost. Klucz do nowej odsłony polskiej modernizacji, demos-EUROPA – Centrum Strategii Europejskiej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTaylor F.W. (1926), Zarządzanie warsztatem wytwórczym, Warszawa.pl_PL
dc.referencesToffler A. (1970), Szok przyszłości, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesToffler A. (1986), Trzecia fala, Książka i Wiedza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTwenge J.M. (2006), Generation Me. Why Today’s Young Americans Are More Confident, Assertive, Entitled – and More Miserable Than Ever Before, Free Press, New York.pl_PL
dc.referencesWai-chung Yeung H. (2005), Organizational space: a new frontier in international business strategy?, „Critical Perspectives on International Business”, Vol. 1, No. 4.pl_PL
dc.referencesWang K.Y., Clegg S. (2002), Trust and Decision Making: Are managers different in the people’s Republic of China and in Australia?, „Cross Cultural Management”, No. 1.pl_PL
dc.referencesWarnecke H.J. (1999), Rewolucja kultury przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo fraktalne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWebber R.A. (1996), Zasady zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWhite E.R., Poynter T.A. (1990), Organizing for Worldwide Advantage, [w:] Bartlett C.A., Doz Y., Hedlund G. (ed.), Managing the Global Firm, Routledge, New York.pl_PL
dc.referencesWilk E. (2014), Zmęczeni kapitalizmem, „Polityka”, nr 6 z 5.02–11.02.2014.pl_PL
dc.referencesWilliamson O.E. (1985), The Economic Institutions of Capitalism, Free Press, New York.pl_PL
dc.referencesWomack J., Jones D.I. (1996), Lean Thinking. Banish Waste and Create Wealth in Your Corporation, Simon and Schuster, New York.pl_PL
dc.referencesWoodword J. (1965), Industrial Organization: Theory and Practice, Oxford University Press, London.pl_PL
dc.referencesZalkond S.S., Costello T.W. (1983), Percepcja: niektóre najnowsze badania i ich implikacje dla zarządzania, [w:] Scott W.E., Cummings L.L. (red.), Zachowanie człowieka w organizacji, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZarządzanie firmą (1995), praca zbiorowa zespołu Strategor, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŻarczyńska-Dobiesz A. (2008), Adaptacja nowego pracownika do pracy w przedsiębiorstwie, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-428-1
dc.disciplinenauki o zarządzaniu i jakościpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe