dc.contributor.author | Koterwas, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Stelmaszczyk, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2022-06-28T12:59:05Z | |
dc.date.available | 2022-06-28T12:59:05Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Koterwas A., Biografia edukacyjna w badaniach nad dydaktyką, [w:] Biografie i uczenie się, „Biografia i badanie biografii”, t. 4, Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 187-197, https://doi.org/10.18778/7969-451-8.14 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-451-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42306 | |
dc.description.abstract | Szkoła, jako nieunikniony znaczący fragment życia człowieka, warunkuje jego funkcjonowanie w dorosłym życiu. Prezentowana w tekście biografia edukacyjna w badaniach nad dydaktyką, którą nazywam biografią dydaktyczną, dotyczy badania doświadczeń dydaktycznych dorosłych absolwentów. Z jednej strony ujawni się sposób doświadczania procesu nauczanie – uczenie się w szkole, z drugiej zaś wynikające z nich konsekwencje biograficzne w dorosłym życiu. | pl_PL |
dc.description.abstract | The school as an unavoidable, significant part of human life, determines its function in adulthood. Educational biography in research on teaching and learning process, which I called didactic biography concerns the study of experience teaching and learning process by its adult graduates. On the one hand, study reveal a way of experiencing the teaching and learning process in school, on the other hand their biographical consequences in adulthood. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie i uczenie się, „Biografia i badanie biografii”, t. 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | „Biografia i badanie biografii”;4 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | biografia edukacyjna | pl_PL |
dc.subject | biografia dydaktyczna | pl_PL |
dc.subject | proces nauczania – uczenia się | pl_PL |
dc.subject | dorośli absolwenci | pl_PL |
dc.subject | doświadczenia dydaktyczne | pl_PL |
dc.subject | educational biography | pl_PL |
dc.subject | didactic biography | pl_PL |
dc.subject | teaching and learning process | pl_PL |
dc.subject | adult graduates | pl_PL |
dc.subject | didactic experiences | pl_PL |
dc.title | Biografia edukacyjna w badaniach nad dydaktyką | pl_PL |
dc.title.alternative | Educational biography in studies on teaching and learning process | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 187-197 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki, 80-952 Gdańsk, ul. Jana Bażyńskiego 1 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-561-4 | |
dc.references | Atkinson P., Delamont S., 2009, Perspektywy analityczne, [w:] N. Denzin, Y. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 257–283. | pl_PL |
dc.references | Czerniawska O., 2002, Drogi edukacyjne i ich meandry, [w:] E. Dubas, O. Czerniawska (red.), Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, Uniwersytet Łódzki, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Czerniawska O., 2005, Edukacyjne dylematy pamięci, „Edukacja Dorosłych”, nr 2–3, s. 29–35. | pl_PL |
dc.references | Czerniawska O., 2007, Szkice z andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Czerpaniak-Walczak M., 2006, Pedagogika emancypacyjna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Dominicé P., 2006, Uczyć się z życia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Dudzikowa M., 2007, Pomyśl siebie. Minieseje dla wychowawcy klasy, GWP, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Jurgiel A., 2013, Doświadczenia edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D., 2008, Autorska Szkoła Podstawowa „Żak” w Olsztynie – kilka uwag o eksperymentarium dla uczniów i nauczycieli, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2, s. 165–173. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D., 2010, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D., 2011, Oderwanie dydaktyki od pedagogiki ogólnej jako źródło jej kryzysu i znieruchomienia, [w:] T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, s. 139–151. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz C., 2000, Dydaktyka ogólna, Oficyna Wydawnicza „Graf Punkt”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Labov W., Waletzky J., 1967, Narrative analysis: Oral version of personal Experience, [w:] J. Helm (red.), Essays on the Verbal and Visiual Arts, American Ethnographical Society, San Francisco, s. 12–44. | pl_PL |
dc.references | Lalak D., 2009, Podejście biograficzne (biograficzność) w naukach o wychowaniu. Trzy perspektywy dyskursu, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk, s. 257–287. | pl_PL |
dc.references | Lalak D., 2010, Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Nawroczyński B. 1946, Zasady nauczania, Książnica Atlas, Warszawa 1946. | pl_PL |
dc.references | Okoń W. 2003, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rodziewicz E., 1993, Od pedagogiki ku pedagogii, [w:] E. Rodziewicz, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Od pedagogiki do pedagogii, Wydawnictwo „Edytor”, Toruń, s. 13–26. | pl_PL |
dc.references | Rosenthal G., 2012 Badania biograficzne, [w:] K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków, s. 279–307. | pl_PL |
dc.references | Shütze F. 2012, Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym, [w:] K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków, s. 141-278. | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek T., 1992, McLaren i Agata, [w:] Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy, cz II, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń, s. 45–51. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając D., 1999, Wywiad narracyjny na tle innych technik wywiadu, „Edukacja”, nr 4, s. 29–39. | pl_PL |
dc.references | Zamojski P., 2010, Pomyśleć szkołę inaczej, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | koterwas.a@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-451-8.14 | |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |