dc.contributor.author | Krawczyk-Bocian, Amelia | |
dc.contributor.editor | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Stelmaszczyk, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2022-06-28T12:37:34Z | |
dc.date.available | 2022-06-28T12:37:34Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Krawczyk-Bocian A., O potrzebie badań biograficzno-narracyjnych w pedagogice, [w:] Biografie i uczenie się, „Biografia i badanie biografii”, t. 4, Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 49-56, https://doi.org/10.18778/7969-451-8.04 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-451-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42300 | |
dc.description.abstract | Artykuł ukazuje możliwości wykorzystania badań biograficzno-narracyjnych do odkrywania historii życia człowieka, nadawania sensów i znaczeń przeżytym zdarzeniom w biografii indywidualnej w perspektywie czasu. Przedstawione w artykule techniki narracyjne zachęcają do pracy badawczej nastawionej na spotkanie z człowiekiem i jego historią życia. Artykuł kierowany jest do osób, które zamierzają podjąć trud prowadzenia badań biograficzno-narracyjnych. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article presents the possible use of biographical narrative research in exploring the history of human life, giving sense and meanings to the experience in the individual’s biography in time perspective. The narrative techniques presented in the article encourage research aimed at meeting the man and his life story. Article is dedicated to those who intend to make an effort to conduct biographical narrative research. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie i uczenie się, „Biografia i badanie biografii”, t. 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | „Biografia i badanie biografii”;4 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | narracja | pl_PL |
dc.subject | biografia | pl_PL |
dc.subject | badania jakościowe | pl_PL |
dc.subject | narration | pl_PL |
dc.subject | biography | pl_PL |
dc.subject | empirical quality research | pl_PL |
dc.subject | narrative interview | pl_PL |
dc.title | O potrzebie badań biograficzno-narracyjnych w pedagogice | pl_PL |
dc.title.alternative | The need for biographical narrative research in pedagogy | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 49-56 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Instytut Pedagogiki, 85-064 Bydgoszcz, ul. Chodkiewicza 30 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-561-4 | |
dc.references | Bauman T., 2011, Poznawczy status danych jakościowych, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. Szmidta (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Karków, s. 91–105. | pl_PL |
dc.references | Bruner J., 1990, Życie jako narracja, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Brzezińska A., 2000, Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Chase S., 2009, Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, PWN, Warszawa, s.15–55. | pl_PL |
dc.references | Chrzczonowicz A., 2011, Narracja w psychiatrii-teoria, zastosowanie, związki ze zdrowiem psychicznym, „Postępy w Psychiatrii i Neurologii”, nr 20 (4), s. 283–289. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2000, Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Demetrio D., 2000, Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Giddens A., 2001, Nowoczesność i tożsamość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Grochalska M., 2011 , Transgresyjne trajektorie. Zmiany statusu społecznego w perspektywie biograficznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls’, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kaźmierska K., 1999, Doświadczenia wojenne Polaków a kształtowanie tożsamości etnicznej. Analiza narracji kresowych, IFiS PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kaźmierska K., 2008, Biografia i pamięć. Na przykładzie pokoleniowego doświadczenia ocalonych z zagłady, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Krawczyk-Bocian A., 2008, Mity o narracji. Od subiektywizmu do problemu interpretacji, „Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja”, nr 2 (42), s. 37–51. | pl_PL |
dc.references | Krawczyk-Bocian A., 2011, Narracja jako spotkanie, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 199–205. | pl_PL |
dc.references | Krawczyk-Bocian A., 2011, Zdarzenia krytyczne w biografii indywidualnej młodych dorosłych, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 69–90. | pl_PL |
dc.references | Krawczyk-Bocian A., 2012, Przebieg procesów trajektoryjnych Fritza Schűtzego i jego zastosowanie w badaniach empirycznych, „Edukacja Dorosłych”, nr 2 (67), s. 129–141. | pl_PL |
dc.references | Krawczyk-Bocian A., 2012, Strategie radzenia sobie z krytycznymi zdarzeniami życiowymi, [w:] J. Deręgowska, M. Majorczyk, J. Świątkiewicz (red.), Oblicza kryzysu współczesnego człowieka, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, Poznań, s. 257–277. | pl_PL |
dc.references | Krawczyk-Bocian A., 2013, Doświadczanie zdarzeń krytycznych. Narracje biograficzne dorosłych dzieci alkoholików, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. | pl_PL |
dc.references | Neckar J., 2000, Narracyjne ujęcie „Ja” na tle innych sposobów jego ujmowania, [w:] A. Gałdowa (red.), Tożsamość człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 139–148. | pl_PL |
dc.references | Nowak-Dziemianowicz M., 2002, Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacje sensów i znaczeń, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Oleś P, Chmielnicka-Kuter E., 2010, Ja dialogowe, [w:] Straś-Romanowska M, Bartosz B, Żurko M (red.), Badania narracyjne w psychologii, Wydawnictwo Psychologii i Kultury „Eneteia”, Warszawa, s. 247–269. | pl_PL |
dc.references | Ricoeur P., 1989, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ricoeur P., 1992, Filozofia osoby, Wydawnictwo PAT, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Rosner K., 2003, Narracja, tożsamość i czas, Wydawnictwo Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Teusz G., 2010, Historie, według których żyjemy. W kręgu narracji, [w:] M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.), Psychologia małych i wielkich narracji, Wydawnictwo Psychologii i Kultury „Eneteia”, Warszawa, s. 151–156. | pl_PL |
dc.references | Tischner J., 1990, Filozofia dramatu, Editions du dialoguwe, Paris. | pl_PL |
dc.references | Tokarska U., 1999, W poszukiwaniu jedności i celu. Wybrane techniki narracyjne, [w:] A. Gałdowa (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 169–218. | pl_PL |
dc.references | Tripp D., 1996, Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Trzebiński J., 2002, Narracja jako sposób rozumienia świata, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Stemplewska-Żakowicz K., Zalewski B., 2010a, Czym jest dobra narracja? Struktura narracji z perspektywy badaczy i klinicystów, [w:] M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.), Badania narracyjne w psychologii, Wydawnictwo Psychologii i Kultury „Eneteia”, Warszawa, s. 17–51. | pl_PL |
dc.references | Straś-Romanowska M., Bartosz B., Żurko M., (red.), 2010a, Badania narracyjne w psychologii, Wydawnictwo Psychologii i Kultury „Eneteia”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Straś-Romanowska M, Bartosz B., Żurko M., (red.), 2010b, Psychologia małych i wielkich narracji, Wydawnictwo Psychologii i Kultury „Eneteia”, Warszawa. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | melia.krawczyk@wp.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-451-8.04 | |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |