dc.contributor.author | Lasocińska, Kamila | |
dc.contributor.editor | Modrzejewska-Świgulska, Monika | |
dc.date.accessioned | 2022-06-21T13:23:35Z | |
dc.date.available | 2022-06-21T13:23:35Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Lasocińska K., Badania biograficzne wśród artystów plastyków – refleksja badacza, [w:] Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, „Twórczość i Edukacja”, t. 3, Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 89-104, https://doi.org/10.18778/8088-224-9.07 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-224-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42215 | |
dc.description.abstract | In her article, the Author presents her reflections and deliberations concerning biographic research, which were the aftermath of interviews that she had carried out among artists. She shares her suggestions on the narrative interviews and the limitations that may appear in the process of reconstructing a biography. She also draws attention to the role of art in these biographies, treating it as an important aspect of life of the studied individuals, but also as a significant element of a reconstructed biography. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, „Twórczość i Edukacja”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.relation.ispartofseries | „Twórczość i Edukacja”;3 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | biography | pl_PL |
dc.subject | creation | pl_PL |
dc.subject | creators | pl_PL |
dc.subject | biography reconstructions | pl_PL |
dc.subject | narrative interview | pl_PL |
dc.subject | biographical research | pl_PL |
dc.title | Badania biograficzne wśród artystów plastyków – refleksja badacza | pl_PL |
dc.title.alternative | Biograpic research in artists – a researcher’s reflections | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 89-104 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-225-6 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Kamila Lasocińska obecnie pracuje jako adiunkt w Katedrze Dydaktyki Ogólnej i Psychodydaktyki Twórczości Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Jest absolwentką Wydziału Edukacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki uzyskała na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Swoje zainteresowania naukowe koncentruje wokół problematyki aktywności twórczej człowieka w aspekcie jego doświadczeń autobiograficznych. Autorka monografii Życie poza schematem – analiza biografii twórców, w której prezentuje wyniki badań biograficznych przeprowadzonych wśród absolwentów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, współautorka książki „Autobiografia jako twórcze wyzwanie – scenariusze warsztatów biograficznych” (wraz z dr Joanną K. Wawrzyniak). | pl_PL |
dc.references | Beck U., Giddens A., Lash S., 2009, Modernizacja refleksyjna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Cropley A., 2001, Creativity and Education and Learning. A Guide for Teachers and Educators, Kogan Page, London. | pl_PL |
dc.references | Czapiński J., 1985, Wartościowanie – zjawisko inklinacji pozytywnej (o naturze optymizmu), Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowski, K., 1975, Dezintegracja pozytywna, [w:] Trud istnienia, Wiedza Powszechna, Warszawa, s. 24–27, 31–32. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowski K., 1996, W poszukiwaniu zdrowia psychicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gergen K., 2009, Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Giddens A., 2006, Przemiany intymności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lasocińska K., 2009a, Badania biograficzne twórców. Rola twórczości w kształtowaniu życia, [w:] K.J. Szmidt (red.), Metody pedagogicznych badań nad twórczością, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź, s. 105–147. | pl_PL |
dc.references | Lasocińska K., 2009b, Znaczenie odpowiedzialności w biografiach twórczych. Projektowanie własnego życia, „Rocznik Filozoficzno-Społeczny. Civitas Hominibus”, nr 4, s. 115–129. | pl_PL |
dc.references | Lasocińska K., 2011a, Relacje społeczne w biografiach twórczych absolwentów Akademii Sztuk Pięknych, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (red.), Ciągłość i zmiana w teorii pedagogiki społecznej – wybrane zagadnienia, „Łódzkie Studia Pedagogiczne”, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 155–175. | pl_PL |
dc.references | Lasocińska K., 2011b, Życie poza schematem. Analiza biografii twórców, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Lasocińska K., 2012, Dylematy życia codziennego osób uzdolnionych artystycznie, [w:] W. Limont, J. Cieślikowska, D. Jastrzębska (red.), Zdolni w szkole czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, ORE, Warszawa, s. 138–144. | pl_PL |
dc.references | Lasocińska K., 2013, Zróżnicowanie współczesnych biografii a potrzeba refleksyjności w rozwoju osób dorosłych, Civitas Hominibus, Wydawnictwo AHE, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Lasocińska K., 2014, Autobiografia jako autokreacja. Twórcze aspekty procesu myślenia autobiograficznego w edukacji dorosłych, [w:] E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie edukacyjne wybrane konteksty, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 33–47. | pl_PL |
dc.references | Lasocińska K., Wawrzyniak J.K., 2013, Autobiografia jako twórcze wyzwanie. Scenariusze warsztatów biograficznych, Wydawnictwo Żak, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Leszniewski T., 2005, Czy tożsamość jest obecnie możliwa? Konsekwencje teoretyczne wynikające z kryzysu tożsamości współczesnego człowieka, [w:] E. Hałas, K.T. Konecki (red.), Konstruowanie jaźni i społeczeństwa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, s. 146–163. | pl_PL |
dc.references | Maslow A., 2006, Motywacja i osobowość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Piechowski M.M., 2006, „Mellow out“, they say. If I only could. Intensities and sensitovities of the young and bright, [w:] D. Ambrose, T. Cross (eds), Morality, Ethics, and Gifted Minds, Springer Science and Business Media, New York, s. 177–194. | pl_PL |
dc.references | Rogers C., 2002, O stawaniu się osobą: poglądy terapeuty na psychoterapię, Wydawnictwo Rebis, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Szmidt K.J., 2013, Pedagogika twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot. | pl_PL |
dc.references | Tokarz, A., 2004, Stymulowanie motywacji sprzyjającej aktywności w szkole, [w:] W. Limont (red.), Teoria i praktyka w edukacji uczniów zdolnych, Wydawnictwo Impuls, Kraków. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-224-9.07 | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |
dc.discipline | psychologia | pl_PL |