Tożsamość osób starszych w opiniach studentów
Abstract
Tekst ukazuje zagadnienia dotyczące tożsamości ludzi starych w opinii studentów. Właściwa tożsamość w starości jest możliwa dopiero dzięki wytworzeniu realistycznego obrazu możliwości, zdolności i umiejętności ludzi starszych. Grupą odgrywającą najistotniejszą rolę w kształtowaniu tożsamości seniorów jest rodzina. Sondaż wśród studentów dotyczący określenia tożsamości ludzi starych opierał się na koncepcji tożsamości Jamesa Marcii. Wyróżnił on cztery statusy tożsamości: osiągnięta, nadana, moratoryjna i rozproszona. Określenie tożsamości ludzi starych przez studentów okazało się dość trudnym zadaniem. Wyniki pokazały, że studenci określali tożsamość na podstawie własnych dziadków i najczęściej określali ją jako tożsamość osiągniętą i moratoryjną. Negatywne opinie łączyły się z ogólnymi stereotypami starości. The text presents issues concerning the identity of the elderly in the opinion of the students. Proper identity in old age is possible only through the formation of a realistic picture of opportunities, abilities and skills of older people. A group that plays the most important role in shaping the identity of the seniors is the family. Students survey, for the identity of the elderly is based on the concept of the identity of James Marcia. He singled out four identity statuses: achievement, foreclosure, moratorium and diffusion. Determining the identity of the elderly by the students turned out to be quite a difficult task. The results showed that students determine the identity based on their own grandparents and most often defined it as the identity of the achievement and moratorium. Negative opinions were connected with the general stereotypes of old age.
Collections
The following license files are associated with this item: