Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCiszewski, Tomasz
dc.contributor.editorKwiatkowska, Alina
dc.date.accessioned2022-06-13T16:19:50Z
dc.date.available2022-06-13T16:19:50Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationCiszewski T., Komponent fonologiczny w gramatyce kognitywnej: fonem, sylaba, stopa, [w:] Przestrzenie kognitywnych poszukiwań, Kwiatkowska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 279-289, https://doi.org/10.18778/7525-669-7.21pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-669-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42138
dc.descriptionAutor w poniższym artykule chce przedstawić dwa scenariusze omawiające konieczność włączenia fonologii w nurt kognitywistyczny, aspirujący do miana ogólnej teorii językowej. Pytaniem jednak jest to, czy to fonologia potrzebuje orientacji kognitywnej, by bardziej przekonująco wyjaśniać procesy natury fonologicznej, czy też to gramatyka kognitywna potrzebuje fonologii, by osiągnąć status ogólnej teorii języka.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKwiatkowska A. (red.), Przestrzenie kognitywnych poszukiwań, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectjęzykoznawstwo kognitywnepl_PL
dc.subjectkomponent fonologicznypl_PL
dc.subjectfonempl_PL
dc.subjectsylabapl_PL
dc.subjectstopapl_PL
dc.titleKomponent fonologiczny w gramatyce kognitywnej: fonem, sylaba, stopapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011pl_PL
dc.page.number279-289pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdańskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-920-4
dc.referencesArchibald, J. 1995. The acquisition of stress. W: J. Archibald, (ed.) Phonological Acquisition and Phonological Theory: Hillsdale: Lawrence Erlbaum. 81–110.pl_PL
dc.referencesAnderson, J., Ewen, C. 1987. Principles of Dependency Phonology. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesCharette, M. 1991. Conditions on phonological government. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesChomsky, N and Halle, M. 1968. The sound pattern of English. New York: Harper & Row.pl_PL
dc.referencesCutler, A. 1990. Exploiting prosodic probabilities in speech segmentation. In Altman, G. (ed.), cognitive Models of Speech Processing: Psycholinguistic and Computational Perspectives: Cambridge, Mass.: MIT Press: 105–121.pl_PL
dc.referencesDresher E. B., Lahiri. 2003. Main stress left in early middle English. W: Selected Papers from the 16th International Conference on Historical Linguistics, Copenhagen, 75–85.pl_PL
dc.referencesFisher-Jørgensen, E. 1975. Trends in Phonological theory. Copenhagen: Academik Forlag.pl_PL
dc.referencesGoldsmith, J.A. 1976. Autosegmental Phonology. Bloomington: Indiana University Linguistic Club.pl_PL
dc.referencesGussmann, E. 2002. Phonology: Analysis and Theory. Cambridge; Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesHarris, J. 1994. English Sound Structure. Oxford: Blackwell.pl_PL
dc.referencesHjelmslev, L. 1936. On the principles of phonematics. Proceedings form the 2nd International Congress of Phonetics, London, 1935: 49–54.pl_PL
dc.referencesJones, D. 1957. The History and Meaning of the Term “Phoneme”. London: International Phonetic Association.pl_PL
dc.referencesKaye, J. 1989. Phonology: A cognitive View. Hillsdale: Lawrence Erblaum.pl_PL
dc.referencesKaye, J. 1996. ‘Do you believe in magic? The story of s+C sequences. W: Kardela, H. and Szymanek, B. (eds.): 155–176.pl_PL
dc.referencesLakoff, G. 1993. Cognitive Phonology. W: J. A. Goldsmith (red.): 117–145.pl_PL
dc.referencesLamb, S. 1966. Outline of Stratificational Grammar. Georgetown University Press.pl_PL
dc.referencesLamb, S. 1971. The crooked path of progress in cognitive linguistics. Monograph Series on Languages and Linguistics 24. Georgetown University: 99–123.pl_PL
dc.referencesLamb, S. 1998. Pathways of the Brain: The Neurocognitive Basis of Language. Amsterdam: Benjamins.pl_PL
dc.referencesLangacker, R. 1987. Foundations of Cognitive Grammar. Vol. 1. Theoretical Prerequisites. Stanford: Stanford University Press.pl_PL
dc.referencesLeben, W. 1973. Suprasegmental Phonology. PhD dissertation, MIT.pl_PL
dc.referencesLevine, R. 1992 Formal Grammar: Theory and Implementation. Oxford. OUP.pl_PL
dc.referencesLiberman, M. and Prince, A. 1977. On stress and linguistics rhythm. Linguistic Inquiry 8: 249–336.pl_PL
dc.referencesPongweni, A.J.C. 1989. Studies in Shona Phonetics: An Analytical Review. Harare: University of Zimbabwe Publications.pl_PL
dc.referencesStockwell, R and Minkova, D. 2001. English Words: History and Structure. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesTaylor, J. 1995. Linguistic categorization: Prototypes in linguistic Theory. Oxford: Clarendon.pl_PL
dc.referencesTaylor, J. (2002)/2007. Gramatyka kognitywna. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesTatham, M. 1987. Cognitive phonetics-Some of the Theory. W: Channon, R., Shockey L. (red.), In honor of Ilse Lehiste. Dordrecht: Foris publications: 271–276.pl_PL
dc.referencesWeinrich, U. 1958. A retrograde sound shift in the guise of a survival. Miscelanea Homenaje a Andre Martinet. Vol.2: 221–267. Canary Isles: Biblioteca Filologica. Unversidad de la Laguna.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-669-7.21
dc.disciplinejęzykoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe