Show simple item record

dc.contributor.authorDąbrowska, Ewa
dc.contributor.editorKwiatkowska, Alina
dc.date.accessioned2022-06-13T16:12:49Z
dc.date.available2022-06-13T16:12:49Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationDabrowska E., Polska fleksja jako poligon doświadczalny językoznawstwa kognitywnego, [w:] Przestrzenie kognitywnych poszukiwań, Kwiatkowska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 207-225, https://doi.org/10.18778/7525-669-7.16pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-669-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42133
dc.descriptionCelem badań przedstawionych w niniejszym artykule jest empiryczna weryfikacja hipotezy, że użytkownicy języka preferują schematy niższego rzędu, a także innej kluczowej hipotezy podejść opartych na uzusie – a mianowicie, że prawdopodobieństwo uogólnienia danego wzorca fleksyjnego zależne jest od frekwencji, a w szczególności frekwencji słownikowej, czyli liczby słów należących do danej klasy fleksyjnej. Przedmiotem badań są końcówki polskiego celownika liczby pojedynczej. Produktywność poszczególnych końcówek mierzono za pomocą metody odmiany pseudosłów, czyli ciągów fonologicznych, które mogłyby być słowami w danym języku, ale nimi nie są. Zadaniem badanego jest użycie pseudosłowa w innej formie.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKwiatkowska A. (red.), Przestrzenie kognitywnych poszukiwań, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectjęzykoznawstwo kognitywnepl_PL
dc.subjectpolska fleksjapl_PL
dc.subjectmodele oparte na uzusie językowympl_PL
dc.titlePolska fleksja jako poligon doświadczalny językoznawstwa kognitywnegopl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011pl_PL
dc.page.number207-225pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Sheffieldpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-920-4
dc.referencesAlbright, A. 2002. Islands of Reliability for Regular Morphology: Evidence from Italian. Language 78.4: 684–709.pl_PL
dc.referencesAlbright, A., Hayes, B. 2003. Rules Vs. Analogy in English Past Tenses: A Computational/ Experimental Study. Cognition 90: 119–61pl_PL
dc.referencesBaayen, H., T. Dijkstra, R. Schreuder. 1997. Singulars and Plurals in Dutch: Evidence for a Parallel Dual-Route Model. Journal of Memory and Language 37: 94– 117.pl_PL
dc.referencesBańko, M. 2000. Inny Słownik Języka Polskiego. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesBybee, J. 1995. Regular Morphology and the Lexicon. Language and Cognitive Processes 10: 425–55.pl_PL
dc.referencesBybee, J. 2001. Phonology and Language Use. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesBybee, J. 2002. Phonological Evidence for Exemplar Storage of Multiword Sequences. Studies in Second Language Acquisition 24: 215–21.pl_PL
dc.referencesDąbrowska, E. 2000. From Formula to Schema: The Acquisition of English Questions. Cognitive Linguistics 11: 83–102.pl_PL
dc.referencesDąbrowska, E. 2004a. Language, Mind and Brain. Some Psychological and Neurological Constraints on Theories of Grammar. Edinburgh: Edinburgh University Press.pl_PL
dc.referencesDąbrowska, E. 2004b. Rules or Schemas? Evidence from Polish. Language and Cognitive Processes 19: 225–71.pl_PL
dc.referencesDąbrowska, E. 2006. Low-Level Schemas or General Rules? The Role of Diminutives in the Acquisition of Polish Case Inflections. Language Sciences 28: 120–35.pl_PL
dc.referencesDąbrowska, E. 2008. The Effects of Frequency and Neighbourhood Density on Adult Speakers' Productivity with Polish Case Inflections: An Empirical Test of Usage-Based Approaches to Morphology. Journal of Memory and Language 58: 931–51.pl_PL
dc.referencesDaelemans, W. 2002. A Comparison of Analogical Modeling of Language to Memory- Based Language Processing. W: Analogical Modeling: An Exemplar-Based Approach to Language, red. R. Skousen, D. Lonsdale, D. B. Parkinson. Amsterdam: John Benjamins, 157–79.pl_PL
dc.referencesDiessel, H., M. Tomasello. 1999. Why Complement Clauses Do Not Include a That Complementizer in Early Child Language. Berkeley Linguistics Society 25: 86–97.pl_PL
dc.referencesEddington, D. 2000. Analogy and the Dual-Route Model of Morphology. Lingua 110: 281–93.pl_PL
dc.referencesEddington, D. 2002. Spanish Diminutive Formation without Rules or Constraints. Linguistics 40: 395–419.pl_PL
dc.referencesElman, J.L., et al. 1996. Rethinking Innateness: A Connectionist Perspective on Development. Cambridge, MA: MIT Press.pl_PL
dc.referencesHoffmann, S., H.M. Lehmann. 2000. Collocational Evidence from the British National Corpus. W: Corpora Galore. Analyses and Techniques in Describing English, red. J.M. Kirk. Amsterdam: Rodopi, 17–32.pl_PL
dc.referencesLangacker, R.W. 1987. Foundations of Cognitive Grammar. Volume 1: Theoretical Prerequisites. Stanford, CA: Stanford University Press.pl_PL
dc.referencesLangacker, R.W. 1988. A Usage-Based Model. W: Topics in Cognitive Linguistics, red. Brygida Rudzka-Ostyn. Amsterdam: John Benjamins, 127–61.pl_PL
dc.referencesLangacker, R.W. 1990. The Rule Controversy: A Cognitive Grammar Perspective. Centre for Research in Language Newsletter (UCSD) 4.3: 4–15.pl_PL
dc.referencesLangacker, R.W. 2000. A Dynamic Usage-Based Model. W: Usage-Based Models of Language, red. M. Barlow, S. Kemmer. Stanford, CA: CSLI Publications. 1–63. Polskie tłumaczenie: Model dynamiczny oparty na uzusie językowym. W: Akwizycja Języka w Świetle Językoznawstwa Kognitywnego, red. E. Dąbrowska, W. Kubiński. Kraków: Universitas, 2003: 30–117.pl_PL
dc.referencesMaratsos, M. 1983. Some Current Issues in the Study of the Acquisition of Grammar. W: Handbook of Child Psychology. Volume 3: Cognitive Development, red. P.H. Mussen. New York: Wiley, 707–86.pl_PL
dc.referencesRichards, B.J. 1990. Language Development and Individual Differences: A Study of Auxiliary Verb Learning. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesRumelhart, D.E., J.L. McClelland. 1986. On Learning the Past Tenses of English Verbs. W: Parallel Distributed Processing: Explorations in the Microstructure of Cognition. Vol. 2: Psychological and Biological Models. Red. D. Rumelhart, J. L. McClelland. Cambridge, MA: MIT Press, 216–71.pl_PL
dc.referencesSchreuder, R., et al. 1999. Rules and Rote: Beyond the Linguistic Either-or Fallacy. Behavioral and Brain Sciences 22: 1038–39.pl_PL
dc.referencesSereno, J.A., A. Jongman. 1997. Processing of English Inflectional Morphology. Memory and Cognition 25: 425–37.pl_PL
dc.referencesSkousen, R.l. 1989. Analogical Modeling of Language. Dordrecht: Kluwer.pl_PL
dc.referencesSkousen, R.l. 1992. Analogy and Structure. Dordrecht: Kluwer.pl_PL
dc.referencesSkousen, R.l. 2003. Analogical Modeling: Exemplars, Rules, and Quantum Computing. Berkeley Linguistics Society: Proceedings of the Annual Meeting 29: 425–39.pl_PL
dc.referencesStemberger, J.P.; B. MacWhinney. 1988. Are Lexical Forms Stored in the Lexicon? W: Theoretical Morphology: Approaches in Modern Linguistics, red. M. Hammond, M. Noonan. London: Academic Press, 101–16.pl_PL
dc.referencesSzymczak, M., red. 2004. Słownik Języka Polskiego PWN. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesTomasello, M. 2000. Do Young Children Have Adult Syntactic Competence? Cognition 74: 209–53.pl_PL
dc.referencesTomasello, M. 2003. Constructing a Language: A Usage-Based Theory of Child Language Acquisition. Cambridge, MA: Harvard University Press.pl_PL
dc.referencesWolff, R. 1981. German Past Participles and the Simplicity Metric. Linguistics 19: 3–13.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-669-7.16
dc.disciplinejęzykoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe