dc.contributor.author | Dąbrowska, Ewa | |
dc.contributor.editor | Kwiatkowska, Alina | |
dc.date.accessioned | 2022-06-13T16:12:49Z | |
dc.date.available | 2022-06-13T16:12:49Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Dabrowska E., Polska fleksja jako poligon doświadczalny językoznawstwa kognitywnego, [w:] Przestrzenie kognitywnych poszukiwań, Kwiatkowska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 207-225, https://doi.org/10.18778/7525-669-7.16 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-669-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42133 | |
dc.description | Celem badań przedstawionych w niniejszym artykule jest empiryczna weryfikacja hipotezy, że użytkownicy języka preferują schematy niższego rzędu, a także innej kluczowej hipotezy podejść opartych na uzusie – a mianowicie, że prawdopodobieństwo uogólnienia danego wzorca fleksyjnego zależne jest od frekwencji, a w szczególności frekwencji słownikowej, czyli liczby słów należących do danej klasy fleksyjnej. Przedmiotem badań są końcówki polskiego celownika liczby pojedynczej. Produktywność poszczególnych końcówek mierzono za pomocą metody odmiany pseudosłów, czyli ciągów fonologicznych, które mogłyby być słowami w danym języku, ale nimi nie są. Zadaniem badanego jest użycie pseudosłowa w innej formie. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Kwiatkowska A. (red.), Przestrzenie kognitywnych poszukiwań, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | językoznawstwo kognitywne | pl_PL |
dc.subject | polska fleksja | pl_PL |
dc.subject | modele oparte na uzusie językowym | pl_PL |
dc.title | Polska fleksja jako poligon doświadczalny językoznawstwa kognitywnego | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011 | pl_PL |
dc.page.number | 207-225 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Sheffield | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-920-4 | |
dc.references | Albright, A. 2002. Islands of Reliability for Regular Morphology: Evidence from Italian. Language 78.4: 684–709. | pl_PL |
dc.references | Albright, A., Hayes, B. 2003. Rules Vs. Analogy in English Past Tenses: A Computational/ Experimental Study. Cognition 90: 119–61 | pl_PL |
dc.references | Baayen, H., T. Dijkstra, R. Schreuder. 1997. Singulars and Plurals in Dutch: Evidence for a Parallel Dual-Route Model. Journal of Memory and Language 37: 94– 117. | pl_PL |
dc.references | Bańko, M. 2000. Inny Słownik Języka Polskiego. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Bybee, J. 1995. Regular Morphology and the Lexicon. Language and Cognitive Processes 10: 425–55. | pl_PL |
dc.references | Bybee, J. 2001. Phonology and Language Use. Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Bybee, J. 2002. Phonological Evidence for Exemplar Storage of Multiword Sequences. Studies in Second Language Acquisition 24: 215–21. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska, E. 2000. From Formula to Schema: The Acquisition of English Questions. Cognitive Linguistics 11: 83–102. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska, E. 2004a. Language, Mind and Brain. Some Psychological and Neurological Constraints on Theories of Grammar. Edinburgh: Edinburgh University Press. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska, E. 2004b. Rules or Schemas? Evidence from Polish. Language and Cognitive Processes 19: 225–71. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska, E. 2006. Low-Level Schemas or General Rules? The Role of Diminutives in the Acquisition of Polish Case Inflections. Language Sciences 28: 120–35. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska, E. 2008. The Effects of Frequency and Neighbourhood Density on Adult Speakers' Productivity with Polish Case Inflections: An Empirical Test of Usage-Based Approaches to Morphology. Journal of Memory and Language 58: 931–51. | pl_PL |
dc.references | Daelemans, W. 2002. A Comparison of Analogical Modeling of Language to Memory- Based Language Processing. W: Analogical Modeling: An Exemplar-Based Approach to Language, red. R. Skousen, D. Lonsdale, D. B. Parkinson. Amsterdam: John Benjamins, 157–79. | pl_PL |
dc.references | Diessel, H., M. Tomasello. 1999. Why Complement Clauses Do Not Include a That Complementizer in Early Child Language. Berkeley Linguistics Society 25: 86–97. | pl_PL |
dc.references | Eddington, D. 2000. Analogy and the Dual-Route Model of Morphology. Lingua 110: 281–93. | pl_PL |
dc.references | Eddington, D. 2002. Spanish Diminutive Formation without Rules or Constraints. Linguistics 40: 395–419. | pl_PL |
dc.references | Elman, J.L., et al. 1996. Rethinking Innateness: A Connectionist Perspective on Development. Cambridge, MA: MIT Press. | pl_PL |
dc.references | Hoffmann, S., H.M. Lehmann. 2000. Collocational Evidence from the British National Corpus. W: Corpora Galore. Analyses and Techniques in Describing English, red. J.M. Kirk. Amsterdam: Rodopi, 17–32. | pl_PL |
dc.references | Langacker, R.W. 1987. Foundations of Cognitive Grammar. Volume 1: Theoretical Prerequisites. Stanford, CA: Stanford University Press. | pl_PL |
dc.references | Langacker, R.W. 1988. A Usage-Based Model. W: Topics in Cognitive Linguistics, red. Brygida Rudzka-Ostyn. Amsterdam: John Benjamins, 127–61. | pl_PL |
dc.references | Langacker, R.W. 1990. The Rule Controversy: A Cognitive Grammar Perspective. Centre for Research in Language Newsletter (UCSD) 4.3: 4–15. | pl_PL |
dc.references | Langacker, R.W. 2000. A Dynamic Usage-Based Model. W: Usage-Based Models of Language, red. M. Barlow, S. Kemmer. Stanford, CA: CSLI Publications. 1–63. Polskie tłumaczenie: Model dynamiczny oparty na uzusie językowym. W: Akwizycja Języka w Świetle Językoznawstwa Kognitywnego, red. E. Dąbrowska, W. Kubiński. Kraków: Universitas, 2003: 30–117. | pl_PL |
dc.references | Maratsos, M. 1983. Some Current Issues in the Study of the Acquisition of Grammar. W: Handbook of Child Psychology. Volume 3: Cognitive Development, red. P.H. Mussen. New York: Wiley, 707–86. | pl_PL |
dc.references | Richards, B.J. 1990. Language Development and Individual Differences: A Study of Auxiliary Verb Learning. Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Rumelhart, D.E., J.L. McClelland. 1986. On Learning the Past Tenses of English Verbs. W: Parallel Distributed Processing: Explorations in the Microstructure of Cognition. Vol. 2: Psychological and Biological Models. Red. D. Rumelhart, J. L. McClelland. Cambridge, MA: MIT Press, 216–71. | pl_PL |
dc.references | Schreuder, R., et al. 1999. Rules and Rote: Beyond the Linguistic Either-or Fallacy. Behavioral and Brain Sciences 22: 1038–39. | pl_PL |
dc.references | Sereno, J.A., A. Jongman. 1997. Processing of English Inflectional Morphology. Memory and Cognition 25: 425–37. | pl_PL |
dc.references | Skousen, R.l. 1989. Analogical Modeling of Language. Dordrecht: Kluwer. | pl_PL |
dc.references | Skousen, R.l. 1992. Analogy and Structure. Dordrecht: Kluwer. | pl_PL |
dc.references | Skousen, R.l. 2003. Analogical Modeling: Exemplars, Rules, and Quantum Computing. Berkeley Linguistics Society: Proceedings of the Annual Meeting 29: 425–39. | pl_PL |
dc.references | Stemberger, J.P.; B. MacWhinney. 1988. Are Lexical Forms Stored in the Lexicon? W: Theoretical Morphology: Approaches in Modern Linguistics, red. M. Hammond, M. Noonan. London: Academic Press, 101–16. | pl_PL |
dc.references | Szymczak, M., red. 2004. Słownik Języka Polskiego PWN. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Tomasello, M. 2000. Do Young Children Have Adult Syntactic Competence? Cognition 74: 209–53. | pl_PL |
dc.references | Tomasello, M. 2003. Constructing a Language: A Usage-Based Theory of Child Language Acquisition. Cambridge, MA: Harvard University Press. | pl_PL |
dc.references | Wolff, R. 1981. German Past Participles and the Simplicity Metric. Linguistics 19: 3–13. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-669-7.16 | |
dc.discipline | językoznawstwo | pl_PL |