Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKępiński, Marcin
dc.date.accessioned2022-03-29T09:40:48Z
dc.date.available2022-03-29T09:40:48Z
dc.date.issued2021-12-21
dc.identifier.issn1506-6541
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41394
dc.description.abstractThe article concerns the subject of image of the Polish village present in The Painted Bird by Jerzy Kosiński. Analysis is made from a point of view of the cultural anthropology using categories: own – fereign, orbis interior – orbis exterior, centre – outskirts, journey, child. In the anthropological decoding of the novel, the author of the article uses the terms of anthropology of memory that are helpful in this regard: autobiography, autobiographical memory, and trauma. The Polish village of the times of the Holocaust, shown in the novel, turns out to be a space for the hero’s journey, close to nature, located in the distant periphery of culture and civilization. Yet it is not a journey of initiation. The reason is the lack of the last, third element characteristic of the classical scheme of the rites of passage according to Arnold van Gennep. Inhabitants of the countryside, their lives and beliefs are shown as consistent with the ethnographic and sociological studies of the topic. The novel belongs to a trend that critically treats rural themes in contemporary literature.en
dc.description.abstractTekst porusza tematykę obrazów polskiej wsi, obecnych w Malowanym ptaku Jerzego Kosińskiego. Analizy dokonano z punktu widzenia antropologii kulturowej, między innymi poprzez kategorie: swój – obcy, orbis interior – orbis exterior, centrum – peryferie, wędrówka, dziecko. Przy antropologicznym dekodowaniu tekstu literackiego o charakterze autofikcji autor artykułu posługuje się pomocnymi w tym działaniu terminami antropologii pamięci: autobiografią, pamięcią autobiograficzną, traumą. Polska wieś czasów Holocaustu, ukazana w pozie J. Kosińskiego, okazuje się przestrzenią wędrówki głównego bohatera, bliską naturze, położoną w obszarze dalekich peryferii kultury i cywilizacji. Tragiczna w wielu wymiarach podróż, choć bliska inicjacyjnej wędrówce, jednak nie jest nią. Powodem jest brak ostatniego, trzeciego elementu charakterystycznego dla klasycznego schematu obrzędów przejścia według Arnolda van Gennepa. Mieszkańcy wsi, ich życie i wierzenia ukazane zostały jako zgodne z etnograficznymi i socjologicznymi opracowaniami tematu. Powieść należy do nurtu krytycznie traktującego tematykę wiejską we współczesnej literaturze.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesZeszyty Wiejskiepl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectliteratureen
dc.subjectmemoryen
dc.subjectvillageen
dc.subjectjourneyen
dc.subjecttraumaen
dc.subjectfolk cultureen
dc.subjectliteraturapl
dc.subjectpamięćpl
dc.subjectwieśpl
dc.subjectwędrówkapl
dc.subjecttraumapl
dc.subjectkultura ludowapl
dc.titlePrzemoc, peryferie i dzikość natury. Obraz wsi w Malowanym ptaku Jerzego Kosińskiegopl
dc.title.alternativeThe violence, outskirts and wildness of the nature. Image of the village in The Painted Bird by Jerzy Kosińskien
dc.typeArticle
dc.page.number155-179
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowejpl
dc.identifier.eissn2657-4373
dc.referencesAntropologia literatury. Interpretacje i studia, red. E. Feliksiak, Kraków 2014.pl
dc.referencesBenedyktowicz Z., Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Kraków 2000.pl
dc.referencesBiegeleisen H., Lecznictwo ludu polskiego, Kraków 1929.pl
dc.referencesBiegeleisen H., U kolebki. Przed ołtarzem. Nad mogiłą, Lwów 1929.pl
dc.referencesBojarska K., Trauma, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014.pl
dc.referencesBystroń J.S., Megalomania narodowa, Warszawa 1995.pl
dc.referencesCuller J., Teoria literatury, przeł. M. Bassaj, Warszawa 1998.pl
dc.referencesDasko H., Odlot malowanego ptaka, Warszawa 2009.pl
dc.referencesDraaisma D., Dlaczego życie płynie szybciej, gdy się starzejemy, przeł. Ewa Jusewicz-Kalter, Warszawa 2006.pl
dc.referencesEliade M., Aspekty mitu, przeł. P. Mrówczyński, Warszawa 1998.pl
dc.referencesEliade M., Próba labiryntu. Rozmowy z Claude-Henri Rocquetem, przeł. K. Środa, Warszawa 1992.pl
dc.referencesGrass G., Przy obieraniu cebuli, przeł. S. Bałut, Gdańsk 2007.pl
dc.referencesGruszecka Blaim L., Gra w SS. Poetyka (nie)powieści Jerzego Kosińskiego, Lublin 2005.pl
dc.referencesJanion M., Kobiety i duch inności, Warszawa 2006.pl
dc.referencesKępiński M., Pomiędzy pamięcią autobiograficzną a zbiorową. Polska ludowa i stan wojenny w narracjach łódzkich nauczycieli, Łódź 2016.pl
dc.referencesKosiński J., Malowany ptak, przeł. T. Mirkowicz, Warszawa 1995.pl
dc.referencesKosiński J., Przechodząc obok, przeł. Z. Kański, E. Kulik i in., Warszawa 1994.pl
dc.referencesKowalski P., Leksykon znaki świata. Omen, przesąd, znaczenie, Warszawa 1998.pl
dc.referencesKowalski P., Odyseje nasze byle jakie. Droga, przestrzeń i podróżowanie w kulturze współczesnej, Wrocław 2001.pl
dc.referencesKozicka D., Wędrowcy światów prawdziwych. Dwudziestowieczne relacje z podróży, Kraków 2003.pl
dc.referencesKulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. Markowski, R. Nycz, Kraków 2010.pl
dc.referencesMarkowski M.P., Antropologia i literatura, „Teksty Drugie” 2007, nr 6.pl
dc.referencesMaruszewski T., Pamięć autobiograficzna, Gdańsk 2005.pl
dc.referencesModi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014.pl
dc.referencesMoszyński K., Polesie Wschodnie. Materjały etnograficzne z wschodniej części b. powiatu mozyrskiego oraz z powiatu rzeczyckiego, Warszawa 1928.pl
dc.referencesOkupnik M., Fenomen pamięci. O trudnościach badań narracji autobiograficznych o stracie, „Acta Universitatis Lodzensis. Folia Sociologica” 2012, nr 41.pl
dc.referencesOssendowski A.F., Polesie, Poznań 2010.pl
dc.referencesPaluch A., Etnologiczny atlas ciała ludzkiego i chorób, Wrocław 1995.pl
dc.referencesPruszyński K., Podróż po Polsce, Warszawa 2000.pl
dc.referencesPrzychodzka A.U., Zatracona tożsamość Jerzego Kosińskiego. Doświadczanie Holocaustu, Łódź 2006.pl
dc.referencesRydlewski M., „Spór o kosę” w Konopielce Edwarda Redlińskiego a zmienne treści percepcyjne schematów pojęciowych, „Etnografia Polska” 2017, t. LXI, z. 1–2.pl
dc.referencesSiedlecka J., Czarny ptasior, Warszawa 2011.pl
dc.referencesSkarga B., Tożsamość Ja i pamięć, „Znak” 1995, nr 5.pl
dc.referencesSloan J.P., Jerzy Kosiński. Biografia, przeł. E. Kulik-Bielińska, Warszawa 1997.pl
dc.referencesSłownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, Warszawa 2012.pl
dc.referencesSłownik stereotypów i symboli ludowych, t. 1, z. 2, red. J. Bartmiński, Lublin 1999.pl
dc.referencesStomma L., Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku, Warszawa 1986.pl
dc.referencesTomicka J., Tomicki R., Drzewo życia. Ludowa wizja świata i człowieka, Warszawa 1975.pl
dc.referencesWieczorkiewicz A., Wędrowcy fikcyjnych światów. Pielgrzym, rycerz i włóczęga, Gdańsk 1996.pl
dc.referencesZaleski M., Formy pamięci, Gdańsk 2004.pl
dc.referencesZiejka F., Złota legenda chłopów polskich, Warszawa 1984.pl
dc.referencesZadrożyńska A., Powtarzać czas początku, cz. I, Warszawa 1986.pl
dc.referencesZadrożyńska A., Powtarzać czas początku, cz. II, Warszawa 1988.pl
dc.contributor.authorEmailmarcin.kepinski@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1506-6541.27.07
dc.relation.volume27


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0