Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKafar, Marcin
dc.contributor.editorKafar, Marcin
dc.date.accessioned2022-03-28T11:32:34Z
dc.date.available2022-03-28T11:32:34Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationKafar M., Michel Foucault jako heterotopia, [w:] Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, „Perspektywy Biograficzne”, t. 1, Kafar M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 85-100, https://doi.org/10.18778/7525-639-0.05pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-639-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41337
dc.description.abstractMichel Foucault’s scattered “autobiographical pieces” supported by the vivid biographical reminiscences of Didier Eribon, George Dumézil and others, give the reader a unique opportunity to examine the interrelationship between life and work of that great thinker and unusual person. After Charles C. Lemert and Garth Gillan, I try to interpret the phenomenon of “Michel Foucault” within the scope of terms worked out by the author of “Les mots et les choses”. The key notions here are “heteroclicity” (a word used for the first time in “The Order of Things” [1966] in connection with two other words: “heterotopia” and “utopia”) and “heteroclite” (meaning a thing or person deviating from the common rules, or from common forms). In Foucault’s vocabulary heteroclicity relates to – hidden in language and transcending it – space potentialities that can be found in any type of culture and society. People are split permanently into aspiring to live either in the world of utopias or heterotiopias, in the world of “unreal” and the world of “questioning” of what is imagined as “stable”, or even “everlasting”. By saying that Michel Foucault is heterotopia, I mean – metaphorically – that on both social and intellectual levels he exists as a kind of “non-site – someone destabilized” (from a common point of view on sexuality and, in general, socially acceptable behavior) and at the same time destabilizing e.g. conventions of thought. Crossing the borders of outsider and genius reminds then of a list of paradoxical things placed in an old Chinese encyclopedia and derived from there by George Louis Borges (“vide Introduction to The Order of Things”).pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKafar M. (red.), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, „Perspektywy Biograficzne”, t. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011;
dc.relation.ispartofseries„Perspektywy Biograficzne”
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectMichel Foucaultpl_PL
dc.subject"heterocity"pl_PL
dc.subject"heterotopia"pl_PL
dc.subject"utopia"pl_PL
dc.subject"heteroclite"pl_PL
dc.titleMichel Foucault jako heterotopiapl_PL
dc.title.alternativeMichel Foucaul as Heterotopiapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011pl_PL
dc.page.number85-100pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Badań Edukacyjnych, ul. Pomorska 46/48, 91-408 Łódźpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDoktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Badań Edukacyjnych Uniwersytetu Łódzkiego. Napisał rozprawę doktorską zatytułowaną „Ja, Antropolog — Ja, Człowiek. O pewnym wariancie antropologii zaangażowanej” (Łódź 2009). Współredaktor (wraz z M. Kuleszą) książki „W obliczu nowych wyzwań. Dylematy młodej kadry akademickiej” (Łódź 2010) i autor artykułów w pracach zbiorowych i periodykach (publikował m.in. w „Ludzie” i „Polskiej Sztuce Ludowej. Kontekstach”). Obecnie zajmuje się problemami choroby, cierpienia i śmierci w ujęciu etnografii osobistej, autoetnografii i antropologii współuczestnictwa, a także biograficznymi aspektami związków „życia prywatnego” z „życiem naukowym”. Stałe obszary jego zainteresowań obejmują także: teorię i metodologię nauk społecznych, narratywizm oraz szeroko pojętą antropologię medyczną. W 2010 r. brał udział w stażu w Departamencie Komunikacji Uniwersytetu Południowej Florydy w Tampie, gdzie współpracował z Arthurem P. Bochnerem i Carolyn Ellis.pl_PL
dc.referencesBall S.J., 1992, Foucault po polsku, [w:] S.J. Ball (red.), Foucault i edukacja. Dyscypliny i wiedza, przeł. K. Kwaśniewicz, Kraków, s. 7-9.pl_PL
dc.referencesDembowski J., 1939, recenzja następujących prac L. Flecka: (1) Entstehung und Entwicklung einer wissenschaftlichen Tatsache, Basel 1935; (2) O obserwacji naukowej i postrzeganiu wogóle, „Przegląd Filozoficzny”, t. 38, 1935, s. 58-76; (3) Zagadnienia teorii poznania, „Przegląd Filozoficzny”, t. 39, 1936, s. 3-37, „Nauka Polska”, t. 24, s. 435-439.pl_PL
dc.referencesEco U., 2007, Sześć przechadzek po lesie fikcji, przeł. J. Jarniewicz, Kraków.pl_PL
dc.referencesEribon D., 2005, Michel Foucault. Biografia, przeł. J. Levin, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesFoucault M., 1981, Est-il donc important de penser?, „La Libération”, nr 30.pl_PL
dc.referencesFoucault M., 1991, Questions of Method, [w:] G. Burchell, C. Gordon, P. Miller (red.), The Foucault Effect. Studies in Governmentality with Two Lectures by and an Interview with Michel Foucault, Chicago, s. 86-98.pl_PL
dc.referencesFoucault M., 1999a, Sobąpisanie, [w:] tegoż, Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, wybrał i oprac. T. Komendant, przeł. B. Banasiak et al., posłowie, M.P. Markowski, Warszawa, s. 303-319.pl_PL
dc.referencesFoucault M., 1999b, Kim jest autor?, [w:] tegoż, Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, wybrał i oprac. T. Komendant, przeł. B. Banasiak et al., posłowie, M.P. Markowski, Warszawa, s. 199-220.pl_PL
dc.referencesFoucault M., 2000, Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, przeł. T. Komendant, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesFoucault M., 2002, Archeologia wiedzy, przeł. i oprac. A. Siemek, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFoucault M., 2005, Inne przestrzenie, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 117-125.pl_PL
dc.referencesGeertz C., 1978, Stir Crazy, New York Review of Books, January 26, 1978, http://www.nybooks.com/articles/archives/1978/jan/26/stir-crazy/ (17.05.2011).pl_PL
dc.referencesKoczanowicz L., 1999, Wstęp, [w:] C.Ch. Lemert, G. Gillan, Michel Foucault. Teoria i transgresja, Warszawa – Wrocław, s. 7-18.pl_PL
dc.referencesLejeune Ph., 2001, Pakt autobiograficzny, [w:] tegoż, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, przeł. W. Grajewski, Kraków, s. 21-56.pl_PL
dc.referencesLemert C.Ch., Gillan G., 1999, Michel Foucault. Teoria społeczna i transgresja, przeł. D. Leszczyński, L. Rasiński, wstęp L. Koczanowicz, Warszawa – Wrocław.pl_PL
dc.referencesWebster ... Webster’s Online Dictionary, http://www.websters-dictionary-online.com definitions/Heteroclite?cx=partner-pub-0939450753529744%3Av0qd01tdlq&cof=FORID%3A9&ie=UTF-8&q=Heteroclite&sa=Search#906 (20.06.2011).pl_PL
dc.contributor.authorEmailkafi@4web.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-639-0.05
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe