dc.contributor.author | Leśnikowski, Dariusz | |
dc.contributor.editor | Desperak, Izabela | |
dc.contributor.editor | Hyży, Ewa | |
dc.contributor.editor | Kuźma, Inga B. | |
dc.contributor.editor | Pietrzak, Edyta | |
dc.date.accessioned | 2022-03-21T14:50:48Z | |
dc.date.available | 2022-03-21T14:50:48Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Leśnikowski D., Wielowymiarowy obraz opresji kobiet w angielskim dramacie i teatrze feministycznym „drugiej fali” na wybranych przykładach, [w:] Kobiety wobec dominacji i opresji, Desperak I., Hyży E., Kuźma I. B., Pietrzak E. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, s. 121-135, https://www.doi.org/10.18778/8142-431-8.10 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-431-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41277 | |
dc.description.abstract | Angielski teatr feministyczny „drugiej fali” od początku bardzo silnie akcentował potrzebę manifestowania skali opresji, jakiej podlegają kobiety w społeczeństwie patriarchalnym. W grupie tekstów i przedstawień teatralnych – szczególnie tych, które pozostawały pod wpływem idei radykalnego feminizmu – panorama podnoszonych problemów była bardzo szeroka i obejmowała między innymi zjawiska, takie jak: przemoc fizyczna, molestowanie seksualne, gwałt, prostytucja, pornografia, dręczenie psychiczne czy przymusowy heteroseksualizm. Punktem odniesienia dla wielu utworów literackich i scenicznych stało się założenie, że obszarem szczególnego „kolonizowania” kobiet na wielu płaszczyznach staje się przestrzeń gospodarstwa domowego. Kreacje niektórych grup teatralnych ukazywały obraz życia codziennego ograniczonego do nieustannie powtarzanych domowych rytuałów, inne zespoły kreśliły wizję piekła domowej egzystencji naznaczonej przemocą fizyczną i psychiczną. Skrajną formę alienacji stanowiła w wypowiedziach artystycznych fetyszyzacja kobiet – uprzedmiotowienie seksualne. Bohaterki tekstów i spektakli teatralnych podejmują walkę z tą formą opresji, zaczynając od terytorium życia domowego, rodzinnego, od obszaru życia małżeńskiego, a w małżeństwie – od łóżka. Istotne stają się dla nich także takie zagadnienia, jak kontrola urodzeń, aborcja i antykoncepcja. Modelową formą stosowania przemocy wobec kobiet w kreacjach brytyjskiego teatru feministycznego bywa gwałt. Teksty dramatyczne (choćby Sarah Daniels) korespondują z pracami radykalnych pisarek feministycznych, które postrzegają męską przemoc seksualną jako „spiritus movens” męskiej historii, a pornografię uważają za najjaskrawszy przejaw męskiej dominacji. Radykalne stanowisko dramatopisarek i aktorek wyraża się w poddaniu krytyce bardzo szerokiej listy praktyk: od opowiadania mizogynistycznych dowcipów, po kręcenie i kolportowanie filmów pornograficznych z grupy tzw. „snuff movies”. Warto podkreślić, że dla angielskiego teatru marginesu bardzo wcześnie znaczącą inspirację zaczęły stanowić konkretne przeżycia kobiet, w tym osobiste doświadczenia aktorek. Problemowe spektakle grup feministycznych brytyjskiej „drugiej fali” unikały jednak płytkiej agitacji i wyrażały treści ideowe ubrane w różnorodne, interesujące środki teatralne. | pl_PL |
dc.description.abstract | From the very beginning the English “second wave” feminist theatre strongly emphasized the need to manifest the scale of oppression women were subject to in a patriarchal society. In a group of texts and theatre performances ‒ especially those influenced by the idea of radical feminism ‒ there was a vast array of issues which included phenomena such as: physical violence, sexual harassment, rape, prostitution, pornography, mental oppression or enforced heterosexuality. The point of reference for many literary and stage works was an assumption that the household space became an area of specific “colonizing” of women on many levels. Creations of some theatrical groups showed a picture of everyday life limited to the constantly repeated home rituals; other groups created a vision of the hell of domestic existence marked by physical and psychological violence. In the artistic expression the extreme form of alienation was fetishisation of women – sexual objectification. The characters from texts and theatre performances fight this form of oppression, starting from the territory of domestic and family life, from the area of marital life, and in marriage ‒ from the bed. The issues such as birth control, abortion and contraception also become important for them. Rape is often a model form of violence against women in the creations of British feminist theatre. Dramatic texts (for example written by Sarah Daniels) correspond with the works by radical feminist writers who perceive male sexual violence as “spiritus movens” of male history, and they regard pornography as the most visible manifestation of male domination. The radical stance of playwrights and actresses is expressed in criticizing a very wide range of practices: from telling misogynist jokes to shooting and distributing por¬nographic films from a group of the so-called snuff movies. It is worth noting that for English fringe theatre women’s specific experiences, including actresses’ personal experience, soon began to be a significant inspiration. However, the problem-orientated performances of the feminist groups of the British “second wave” avoided shallow agitation and featured the ideological content expressed in a variety of interesting theatrical means. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.
Publikacja została sfinansowana z opłat konferencyjnych oraz dofinansowana przez Dziekanów Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ, Wydziału Filozoficzno-Historycznego UŁ, Dziekana Wydziału Zarządzania i Inżynierii Produkcji oraz Dyrektora Instytutu Nauk Społecznych i Zarządzania Technologiami Politechniki Łódzkiej. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Desperak I., Hyży E., Kuźma I. B., Pietrzak E. (red.), Kobiety wobec dominacji i opresji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019; | |
dc.relation.ispartofseries | Oblicza Femin!zmu; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | brytyjski dramat feministyczny | pl_PL |
dc.subject | brytyjski teatr feministyczny | pl_PL |
dc.subject | feminizm radykalny | pl_PL |
dc.subject | Sarah Daniels | pl_PL |
dc.subject | Caryl Churchill | pl_PL |
dc.subject | British feminist drama | pl_PL |
dc.subject | British feminist theatre | pl_PL |
dc.subject | radical feminism | pl_PL |
dc.subject | Sarah Daniels | pl_PL |
dc.subject | Caryl Churchill | pl_PL |
dc.title | Wielowymiarowy obraz opresji kobiet w angielskim dramacie i teatrze feministycznym „drugiej fali” na wybranych przykładach | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2019; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019 | pl_PL |
dc.page.number | 121-135 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Dramatu i Teatru | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-432-5 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dariusz Leśnikowski – adiunkt w Katedrze Dramatu i Teatru Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Dyrektor Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi. Teatrolog, krytyk sztuki. Absolwent kulturoznawstwa i archeologii Uniwersytetu Łódzkiego. Staże i stypendia zagraniczne w University of North London i University of Reading (Wielka Brytania). Autor licznych tekstów poświęconych teatrowi oraz sztuce współczesnej (książki: „Czytanie sztuki: postawy – interpretacje”, Łódź 2006; „Czytanie sztuki: postawy – interpretacje. Dekada druga”, Łódź 2016). Od 1978 r. aktor, a od 1980 r. kierownik artystyczny Teatru „Pstrąg-Grupa’80”. Reżyser, autor bądź współautor scenariuszy, scenografii, oprawy muzycznej większości jego kreacji. Występy w Polsce, na Litwie, we Włoszech, we Francji, w Belgii, w Niemczech i w Wielkiej Brytanii. | pl_PL |
dc.references | Aston E. (1995), An Introduction to Feminism and Theatre. Routledge, London–New York. | pl_PL |
dc.references | Bartky S. L. (1981), Toward a Phenomenology of Feminist Consciousness, [w:] M. Vetterling-Braggin, F.A. Elliston, J. English (red.), Feminism and Philosophy, Littlefield, Adams Totowa, New Jersey. | pl_PL |
dc.references | Brown J. (1979), Feminist Drama: Definition and Critical Analysis, Methuen, New Jersey–London. | pl_PL |
dc.references | Brownmiller S. (1975), Against our Will: Men, Women and Rape, Simon & Schuster, New York. | pl_PL |
dc.references | Case S. E. (1991), The Power of Sex: English Plays by Women, 1958–1988, „New Theatre Quarterly”, no. 27, vol. 7, August, s. 238–245. | pl_PL |
dc.references | Churchill C. (1985), Plays: One, Methuen, London. | pl_PL |
dc.references | Daniels S. (1986), Ripen Our Darkness & The Devil’s Gateway, Methuen, London. | pl_PL |
dc.references | Delphy C. (1984), Close to Home: A Materialist Analysis of Women’s Oppresion, University of Massachusetts Press, Amherst. | pl_PL |
dc.references | Dunbar A. (1988), Three Stage Plays: Rita, Sue and Bob Too, with The Arbor and Shirley, Methuen, London–New York. | pl_PL |
dc.references | Dunn N. (1981), Steaming, Amber Lane Press, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Firestone S. (1971), The Dialectic of Sex. The Case for Feminist Revolution, Bantam Books, London. | pl_PL |
dc.references | Friedan B. (1963), The Feminine Mystique, W. W. Morton, New York. | pl_PL |
dc.references | Humm M. (1993), Słownik teorii feminizmu, Semper, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lederet L. (red.) (1980), Take Back the Night: Women on Pornography, William Morrow, New York. | pl_PL |
dc.references | Luckham C. (1994), The Choice, [w:] A. Castledine (red.), Plays by Women: Volume Ten, Methuen, London. | pl_PL |
dc.references | Mc Gillivray’s Theatre Guide 1994 (Formerly The British Alternative Theatre Directory), Rebecca Books, Brecon. | pl_PL |
dc.references | Mies M., Bennholdt-Thomsen V., Werlhof C. (1988), Women, the Last Colony, Zed Books, London. | pl_PL |
dc.references | Millett K. (1971), Sexual Politics, Doubleday, London. | pl_PL |
dc.references | Morgan R. (1992), The Word of a Woman, Feminist Dispatches 1968–1992, Norton, New York. | pl_PL |
dc.references | Oakley A. (1982), Subject Women, Fontana, London. | pl_PL |
dc.references | Stopes M. (1918), Married Love, A New Contribution to the Solution of Sex Difficulties, Putnam’s, London. | pl_PL |
dc.references | Ślęczka K. (1999), Feminizm. Ideologie i koncepcje społeczne współczesnego feminizmu, Wydawnictwo Książnica, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Wakefield L. and the Women’s Theatre Group (1984), Time Pieces, [w:] M. Wandor (red.), Plays by Women: Volume Three, Methuen, London–New York, s. 125–161. | pl_PL |
dc.references | „Yorkshire Post” (1986) http://www.abebooks.com/search/isbn/0413757005 [dostęp: 4.10.2017]. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-431-8.10 | |
dc.discipline | historia | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |