Show simple item record

dc.contributor.authorLeśnikowski, Dariusz
dc.contributor.editorDesperak, Izabela
dc.contributor.editorHyży, Ewa
dc.contributor.editorKuźma, Inga B.
dc.contributor.editorPietrzak, Edyta
dc.date.accessioned2022-03-21T14:50:48Z
dc.date.available2022-03-21T14:50:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationLeśnikowski D., Wielowymiarowy obraz opresji kobiet w angielskim dramacie i teatrze feministycznym „drugiej fali” na wybranych przykładach, [w:] Kobiety wobec dominacji i opresji, Desperak I., Hyży E., Kuźma I. B., Pietrzak E. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, s. 121-135, https://www.doi.org/10.18778/8142-431-8.10pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-431-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41277
dc.description.abstractAngielski teatr feministyczny „drugiej fali” od początku bardzo silnie akcentował potrzebę manifestowania skali opresji, jakiej podlegają kobiety w społeczeństwie patriarchalnym. W grupie tekstów i przedstawień teatralnych – szczególnie tych, które pozostawały pod wpływem idei radykalnego feminizmu – panorama podnoszonych problemów była bardzo szeroka i obejmowała między innymi zjawiska, takie jak: przemoc fizyczna, molestowanie seksualne, gwałt, prostytucja, pornografia, dręczenie psychiczne czy przymusowy heteroseksualizm. Punktem odniesienia dla wielu utworów literackich i scenicznych stało się założenie, że obszarem szczególnego „kolonizowania” kobiet na wielu płaszczyznach staje się przestrzeń gospodarstwa domowego. Kreacje niektórych grup teatralnych ukazywały obraz życia codziennego ograniczonego do nieustannie powtarzanych domowych rytuałów, inne zespoły kreśliły wizję piekła domowej egzystencji naznaczonej przemocą fizyczną i psychiczną. Skrajną formę alienacji stanowiła w wypowiedziach artystycznych fetyszyzacja kobiet – uprzedmiotowienie seksualne. Bohaterki tekstów i spektakli teatralnych podejmują walkę z tą formą opresji, zaczynając od terytorium życia domowego, rodzinnego, od obszaru życia małżeńskiego, a w małżeństwie – od łóżka. Istotne stają się dla nich także takie zagadnienia, jak kontrola urodzeń, aborcja i antykoncepcja. Modelową formą stosowania przemocy wobec kobiet w kreacjach brytyjskiego teatru feministycznego bywa gwałt. Teksty dramatyczne (choćby Sarah Daniels) korespondują z pracami radykalnych pisarek feministycznych, które postrzegają męską przemoc seksualną jako „spiritus movens” męskiej historii, a pornografię uważają za najjaskrawszy przejaw męskiej dominacji. Radykalne stanowisko dramatopisarek i aktorek wyraża się w poddaniu krytyce bardzo szerokiej listy praktyk: od opowiadania mizogynistycznych dowcipów, po kręcenie i kolportowanie filmów pornograficznych z grupy tzw. „snuff movies”. Warto podkreślić, że dla angielskiego teatru marginesu bardzo wcześnie znaczącą inspirację zaczęły stanowić konkretne przeżycia kobiet, w tym osobiste doświadczenia aktorek. Problemowe spektakle grup feministycznych brytyjskiej „drugiej fali” unikały jednak płytkiej agitacji i wyrażały treści ideowe ubrane w różnorodne, interesujące środki teatralne.pl_PL
dc.description.abstractFrom the very beginning the English “second wave” feminist theatre strongly emphasized the need to manifest the scale of oppression women were subject to in a patriarchal society. In a group of texts and theatre performances ‒ especially those influenced by the idea of radical feminism ‒ there was a vast array of issues which included phenomena such as: physical violence, sexual harassment, rape, prostitution, pornography, mental oppression or enforced heterosexuality. The point of reference for many literary and stage works was an assumption that the household space became an area of specific “colonizing” of women on many levels. Creations of some theatrical groups showed a picture of everyday life limited to the constantly repeated home rituals; other groups created a vision of the hell of domestic existence marked by physical and psychological violence. In the artistic expression the extreme form of alienation was fetishisation of women – sexual objectification. The characters from texts and theatre performances fight this form of oppression, starting from the territory of domestic and family life, from the area of marital life, and in marriage ‒ from the bed. The issues such as birth control, abortion and contraception also become important for them. Rape is often a model form of violence against women in the creations of British feminist theatre. Dramatic texts (for example written by Sarah Daniels) correspond with the works by radical feminist writers who perceive male sexual violence as “spiritus movens” of male history, and they regard pornography as the most visible manifestation of male domination. The radical stance of playwrights and actresses is expressed in criticizing a very wide range of practices: from telling misogynist jokes to shooting and distributing por¬nographic films from a group of the so-called snuff movies. It is worth noting that for English fringe theatre women’s specific experiences, including actresses’ personal experience, soon began to be a significant inspiration. However, the problem-orientated performances of the feminist groups of the British “second wave” avoided shallow agitation and featured the ideological content expressed in a variety of interesting theatrical means.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja została sfinansowana z opłat konferencyjnych oraz dofinansowana przez Dziekanów Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ, Wydziału Filozoficzno-Historycznego UŁ, Dziekana Wydziału Zarządzania i Inżynierii Produkcji oraz Dyrektora Instytutu Nauk Społecznych i Zarządzania Technologiami Politechniki Łódzkiej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDesperak I., Hyży E., Kuźma I. B., Pietrzak E. (red.), Kobiety wobec dominacji i opresji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019;
dc.relation.ispartofseriesOblicza Femin!zmu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectbrytyjski dramat feministycznypl_PL
dc.subjectbrytyjski teatr feministycznypl_PL
dc.subjectfeminizm radykalnypl_PL
dc.subjectSarah Danielspl_PL
dc.subjectCaryl Churchillpl_PL
dc.subjectBritish feminist dramapl_PL
dc.subjectBritish feminist theatrepl_PL
dc.subjectradical feminismpl_PL
dc.subjectSarah Danielspl_PL
dc.subjectCaryl Churchillpl_PL
dc.titleWielowymiarowy obraz opresji kobiet w angielskim dramacie i teatrze feministycznym „drugiej fali” na wybranych przykładachpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2019; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019pl_PL
dc.page.number121-135pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Dramatu i Teatrupl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-432-5
dc.contributor.authorBiographicalnoteDariusz Leśnikowski – adiunkt w Katedrze Dramatu i Teatru Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Dyrektor Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi. Teatrolog, krytyk sztuki. Absolwent kulturoznawstwa i archeologii Uniwersytetu Łódzkiego. Staże i stypendia zagraniczne w University of North London i University of Reading (Wielka Brytania). Autor licznych tekstów poświęconych teatrowi oraz sztuce współczesnej (książki: „Czytanie sztuki: postawy – interpretacje”, Łódź 2006; „Czytanie sztuki: postawy – interpretacje. Dekada druga”, Łódź 2016). Od 1978 r. aktor, a od 1980 r. kierownik artystyczny Teatru „Pstrąg-Grupa’80”. Reżyser, autor bądź współautor scenariuszy, scenografii, oprawy muzycznej większości jego kreacji. Występy w Polsce, na Litwie, we Włoszech, we Francji, w Belgii, w Niemczech i w Wielkiej Brytanii.pl_PL
dc.referencesAston E. (1995), An Introduction to Feminism and Theatre. Routledge, London–New York.pl_PL
dc.referencesBartky S. L. (1981), Toward a Phenomenology of Feminist Consciousness, [w:] M. Vetterling-Braggin, F.A. Elliston, J. English (red.), Feminism and Philosophy, Littlefield, Adams Totowa, New Jersey.pl_PL
dc.referencesBrown J. (1979), Feminist Drama: Definition and Critical Analysis, Methuen, New Jersey–London.pl_PL
dc.referencesBrownmiller S. (1975), Against our Will: Men, Women and Rape, Simon & Schuster, New York.pl_PL
dc.referencesCase S. E. (1991), The Power of Sex: English Plays by Women, 1958–1988, „New Theatre Quarterly”, no. 27, vol. 7, August, s. 238–245.pl_PL
dc.referencesChurchill C. (1985), Plays: One, Methuen, London.pl_PL
dc.referencesDaniels S. (1986), Ripen Our Darkness & The Devil’s Gateway, Methuen, London.pl_PL
dc.referencesDelphy C. (1984), Close to Home: A Materialist Analysis of Women’s Oppresion, University of Massachusetts Press, Amherst.pl_PL
dc.referencesDunbar A. (1988), Three Stage Plays: Rita, Sue and Bob Too, with The Arbor and Shirley, Methuen, London–New York.pl_PL
dc.referencesDunn N. (1981), Steaming, Amber Lane Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesFirestone S. (1971), The Dialectic of Sex. The Case for Feminist Revolution, Bantam Books, London.pl_PL
dc.referencesFriedan B. (1963), The Feminine Mystique, W. W. Morton, New York.pl_PL
dc.referencesHumm M. (1993), Słownik teorii feminizmu, Semper, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLederet L. (red.) (1980), Take Back the Night: Women on Pornography, William Morrow, New York.pl_PL
dc.referencesLuckham C. (1994), The Choice, [w:] A. Castledine (red.), Plays by Women: Volume Ten, Methuen, London.pl_PL
dc.referencesMc Gillivray’s Theatre Guide 1994 (Formerly The British Alternative Theatre Directory), Rebecca Books, Brecon.pl_PL
dc.referencesMies M., Bennholdt-Thomsen V., Werlhof C. (1988), Women, the Last Colony, Zed Books, London.pl_PL
dc.referencesMillett K. (1971), Sexual Politics, Doubleday, London.pl_PL
dc.referencesMorgan R. (1992), The Word of a Woman, Feminist Dispatches 1968–1992, Norton, New York.pl_PL
dc.referencesOakley A. (1982), Subject Women, Fontana, London.pl_PL
dc.referencesStopes M. (1918), Married Love, A New Contribution to the Solution of Sex Difficulties, Putnam’s, London.pl_PL
dc.referencesŚlęczka K. (1999), Feminizm. Ideologie i koncepcje społeczne współczesnego feminizmu, Wydawnictwo Książnica, Katowice.pl_PL
dc.referencesWakefield L. and the Women’s Theatre Group (1984), Time Pieces, [w:] M. Wandor (red.), Plays by Women: Volume Three, Methuen, London–New York, s. 125–161.pl_PL
dc.references„Yorkshire Post” (1986) http://www.abebooks.com/search/isbn/0413757005 [dostęp: 4.10.2017].pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-431-8.10
dc.disciplinehistoriapl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe