Karolina Kocięcka – latająca diablica czy anioł na rowerze?
Abstract
Karolina Kocięcka była pionierką sportu kołowego na ziemiach polskich na przełomie dziewiętnastego i dwudziestego wieku. Urodzona w 1875 roku w Warszawie, wychowana „po męsku” przez braci, mając kilkanaście lat zaczęła jeździć na rowerze. Wiele czasu spędzała na Dynasach, w siedzibie Warszawskiego Towarzystwa Cyklistów, gdzie przypatrywała się wyścigom panów. W 1894 roku pierwszy raz uczestniczyła w zawodach z mężczyznami pod Warszawą, które ku zdziwieniu wszystkich wygrała. W 1897 roku podjęła nieudaną próbę stworzenia „Klubu cyklistek” w Warszawie. W tym samym roku zajęła pierwsze miejsce w pierwszym wyścigu szosowym damskim na dystansie 25 wiorst. Swoich sił probowała w zmaganiach o prestiżowy tytuł Mistrza Królestwa Polskiego (1898). W 1900 roku stanęła do rywalizacji z mężczyznami na odcinku Moskwa – Petersburg, który uchodził w tych czasach za ekstremalny (650 wiorst). W tym samym roku udała się na swoim rowerze na Światową Wystawę Przemysłową do Paryża. W 1901 roku biła rekordy na 50 i 100 wiorst. Wyczynem godnym podziwu było przemierzenie trasy Petersburg – Warszawa – Moskwa, której odległość wynosiła 5227 wiorst. W 1903 roku panna Karolina wyjechała do Paryża, gdzie uzyskała prawo jazdy. Mimo odniesionych sukcesów, słuch o niej zaginął. Poniższy artykuł ma na celu przypomnienie tej wspaniałej kobiety. The article is about one of the first woman cyclists in Poland – Karolina Kocięcka. Born in 1875 in Warsaw, she was brought up by older brothers and when she was adolescent, she started cycling. Karolina Kocięcka was spending a lot of time in Dynasy, which was at the home place of The Cycling Society in Warsaw, where she was watching men racing. In 1894, for the first time she took part in competition with men near Warsaw and she won, which surprised all the viewers. In 1897 she unsuccessfully tried to set up The Cyclewoman Club in Warsaw – the government didn’t give her permission. In the same year she won the first women’s race on a distance of approximately 26 kilometers. In 1898 she took part in the most prestigious competition for the title of The Champion of the Polish Kingdom. Two years later she cycled the distance from Warsaw to Paris (about 1700 kilometers). In 1901 unmarried Karolina was proud of herself because she managed to cycle the route Petersburg – Warsaw – Moscow (about 5572 kilometers!). Afterwards she moved out to Paris where she became a cab driver. Despite her achievements her name has been forgotten...
Collections
The following license files are associated with this item: