Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŁaska-Formejster, Alicja
dc.date.accessioned2022-03-10T08:56:58Z
dc.date.available2022-03-10T08:56:58Z
dc.date.issued2021-12-30
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41005
dc.description.abstractThe article examines the question of emotions experienced by patients, users of medical portals, who “found themselves” in the complex structure of the healthcare system in Poland, emotions arising from interactions with medical professionals, and in the process of experiencing the course of disease. Statements published by users of medical portals/internet forums were analyzed. The research sample consisted of 15 medical portals with high level of activity of registered users. The analysis was based on statements describing the situation (or its context, or actions of participants involved in the interactions) determining the experienced emotions.en
dc.description.abstractW artykule podjęta została problematyka emocji doświadczanych przez pacjentów, użytkowników portali medycznych, którzy „znaleźli się” w skomplikowanej strukturze systemu opieki zdrowotnej w Polsce, emocji wynikających z interakcji z pracownikami medycznymi oraz w procesie doświadczania przebiegu chorób. Analizie poddane zostały wypowiedzi opublikowane przez użytkowników portali/forów internetowych o tematyce medycznej. W skład próby badawczej weszło 15 portali medycznych, charakteryzujących się wysoką aktywnością zarejestrowanych użytkowników. Przedmiotem analizy były te wypowiedzi, w których pojawiał się opis sytuacji (lub ich kontekstu bądź działań uczestników interakcji) determinujących doświadczane emocje.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;79pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectemotions of Polish patientsen
dc.subjectusers of medical portalsen
dc.subjecthealthen
dc.subjectaction-situationen
dc.subjectPolish healthcare systemen
dc.subjectemocje polskich pacjentówpl
dc.subjectużytkownicy portali medycznychpl
dc.subjectzdrowiepl
dc.subjectdziałanie-sytuacjapl
dc.subjectsystem polskiej opieki medycznejpl
dc.titleIs Polish patients’ fear too big to be true? Emotions expressed by patients on medical portalsen
dc.title.alternativeCzy strach polskiego pacjenta ma wielkie oczy? Emocje wyrażane przez pacjentów na portalach medycznychpl
dc.typeArticle
dc.page.number105-119
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Socjologii Polityki i Moralności, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Rewolucji 1905 r. 41/43, 90-214 Łódźen
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesBarometr WHC (2017), Raport na temat zmian w dostępności do gwarantowanych świadczeń zdrowotnych w Polsce, http://www.korektorzdrowia.pl/wp-content/uploads/barometrwhc_xvii_2017_fin.pdf (accessed: 17.10.2020).en
dc.referencesBatorski D., Marody M., Nowak A. (eds.) (2006), Społeczna przestrzeń internetu, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica, Warszawa.en
dc.referencesBąk-Sosnowska M. (2006), Choroba w życiu człowieka, [in:] A. Trzcieniecka-Green (ed.), Psychologia: podręcznik dla kierunków medycznych, Wydawnictwo Universitas, Kraków.en
dc.referencesBlumer H. (1969), Symbolic Interactionism. Perspective and Method, University of California Press, Berkeley–Los Angeles–London.en
dc.referencesBoguszewski R. (red.) (2019), Rodzina – jej znaczenie i rozumienie, Komunikat z badań Centrum Badania Opinii Społecznej no. 22/2019, https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_022_19.PDF (accessed: 27.08.2021).en
dc.referencesBolter J.D. (2002), Komputer: maszyna i narzędzie, [in:] M. Hopfinger (ed.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa.en
dc.referencesBusiness Insider Polska (2019), Zdrowie w sieci, https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/medyczne-porady-w-internecie-czego-szukaja-polacy/snd19t3 (accessed: 20.07.2021).en
dc.referencesCastells M. (2003), Galaktyka Internetu, transl. T. Hornowski, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.en
dc.referencesCentrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) (2016), Zdrowie i leczenie w Polsce, “Opinie i Diagnozy”, no. 36, pp. 1–182.en
dc.referencesDIGITAL (2020), “We Are Social”, https://wearesocial.com/digital-2020 (accessed: 23.08.2021).en
dc.referencesDolińska-Zygmunt G. (ed.) (2001), Podstawy psychologii zdrowia, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.en
dc.referencesEkman P., Davidson R.J. (eds.) (1999), Natura emocji. Podstawowe zagadnienia, transl. B. Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.en
dc.referencesGemius (2018), Wyniki badania Gemius/PBI za maj 2018, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/wyniki-badania-gemiuspbi-za-maj-2018.html (accessed: 18.04.2021).en
dc.referencesGillett J. (2003), Media activism and Internet use by people with HIV/AIDS, “Sociology of Health &Illness”, vol. 25(6), pp. 608–624, https://doi.org/10.1111/1467-9566.00361en
dc.referencesGregor B., Stawiszyński M. (2005), Wykorzystanie Internetu w badaniach panelowych rynku, [in:] A.R. Hochschild (2009), Zarządzanie emocjami: komercjalizacja ludzkich uczuć, transl. J. Konieczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.en
dc.referencesHochschild A.R. (2009), Zarządzanie emocjami: komercjalizacja ludzkich uczuć, transl. J. Konieczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.en
dc.referencesJarosz M. (1978), Psychologia lekarska, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa.en
dc.referencesKacperczyk A. (2013), Praca nad emocjami jako element aktywności górskiej i wspinaczkowej, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. IX(2), pp. 70–103, https://doi.org/10.18778/1733-8077.16.4.02en
dc.referencesKaźmierczak A. (2011), Wpływ komunikacji z personelem medycznym na doświadczanie choroby przez pacjentów, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/1900/wplyw.pdf?sequence=1&isAllowed=y (accessed: 12.04.2021).en
dc.referencesKemper T.D. (1987), How Many Emotions Are There? Wedding the Social and Autonomic Components, “American Journal of Sociology”, vol. 93(3), pp. 263–289, https://doi.org/10.1086/228745en
dc.referencesKemper T.D. (2005), Modele społeczne w wyjaśnianiu emocji, [in:] M. Lewis, J.M. Haviland-Jones (eds.), Psychologia emocji, transl. M. Kacmajor et al., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.en
dc.referencesKonecki K.T., Pawłowska B. (2013), W stronę socjologii emocji, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. IX(2), pp. 7–9.en
dc.referencesKowalski M., Gaweł A. (2006), Zdrowie – wartość – edukacja, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.en
dc.referencesKrzywda I. (2017), Coraz dłuższe kolejki do płatnego leczenia. Lekarzy brakuje nam już wszędzie, http://www.dziennikpolski24.pl/aktualnosci/a/coraz-dluzsze-kolejki-do-platnego-leczenia-lekarzy-brakuje-nam-juz-wszedzie,12138426/ (accessed: 12.05.2021).en
dc.referencesLewis M., Haviland-Jones J.M. (eds.) (2005), Psychologia emocji, transl. M. Kacmajor et al., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.en
dc.referencesŁaska-Formejster A. (2015), Pacjent w sieci zależności. Społeczny kontekst praw i autonomii pacjenta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, https://doi.org/10.18778/7969-815-8en
dc.referencesMakara-Studzińska M. (2012), Komunikacja z pacjentem, Wydawnictwo Czelej, Lublin.en
dc.referencesMruk H. (2009), Marketing gabinetów lekarskich na rynku usług zdrowotnych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.en
dc.referencesRaport (2017), Lekarze w badaniach opinii społecznej 2017, Ośrodek Studiów, Analiz i Informacji Naczelnej Izby Lekarskiej, http://www.osai.nil.org.pl (accessed: 12.04.2021).en
dc.referencesSiemens Healthineers (2019), Doświadczenia pacjenta w Polsce (raport badawczy), https://static.healthcare.siemens.com/siemens_hwem-hwem_ssxa_websites-context-root/wcm/idc/groups/public/@pl/documents/download/mda5/mze0/~edisp/siemens-healthineers-doswiadczenia-pacjenta-w-polsce-raport-06767911.pdf (accessed: 14.12.2020).en
dc.referencesSkrzydlewski W. (1990), Technologia kształcenia, przetwarzanie informacji, komunikowanie. Zarys koncepcji środków dydaktycznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.en
dc.referencesStaniszewska M. (2013), Internet jako narzędzie prowadzenia badań społecznych, „Acta Innovations”, vol. 9, pp. 1–57.en
dc.referencesWojtasiński Z. (2019), Eksperci: w Internecie coraz więcej nieprawdziwych informacji o zdrowiu, Nauka w Polsce, http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C33077%2Ceksperci-w-internecie-coraz-wiecej-nieprawdziwych-informacji-o-zdrowiu.html (accessed: 3.05.2019).en
dc.contributor.authorEmailalicja.formejster@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.79.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0