Show simple item record

dc.contributor.authorWojnicka, Joanna
dc.contributor.editorCiszewska, Ewa
dc.contributor.editorGóralik, Mikołaj
dc.date.accessioned2022-02-24T12:10:29Z
dc.date.available2022-02-24T12:10:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationWojnicka J., Bóg i diabeł w Nowej Hucie. Bracia Karamazow Petra Zelenki, [w:] E. Ciszewska, M. Góralik (red.), Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe, WUŁ–PWSFTviT, Łódź 2018, https://doi.org/10.18778/8142-068-6.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-068-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40756
dc.description.abstractArtykuł jest poświęcony filmowi Petra Zelenki Bracia Karamazow, który miał powstać w otoczeniu kombinatu w Nowej Hucie (naprawdę krakowską hutę gra tu czeski Hrádek), gdzie przebywa grupa czeskich aktorów wystawiających spektakl na podstawie powieści Dostojewskiego. Zelenka wykorzystał autentyczny spektakl przygotowany przez Lukáša Hlavicę dla praskiego Teatru Dejvickiego (premiera w 2000 roku). Koncepcja Zelenki opiera się więc na znanej konwencji „teatru w filmie”, w której elementy sceniczne przeplatają się z realnym życiem, a wydarzenia autentyczne dopełniają fragmenty teatralnej inscenizacji. Zelenka wykorzystuje spektakl Braci Karamazow, który w ujęciu jego twórców skoncentrowany jest na motywie ojcobójstwa, a także na samej postaci Fiodora Karamazowa, wprowadzając go w przestrzeń pokomunistycznego skansenu. To zderzenie wielkiej przypowieści o grzechu ze zdesakralizowanym – w założeniu – symbolem komunistycznej dominacji tworzy główny element wizji filmowej dopełnionej losami aktorów i widzów tego inscenizacyjnego eksperymentu.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPolsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe;
dc.relation.ispartofseriesFilmo!znawcy;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPetr Zelenkapl_PL
dc.subjectBracia Karamazowpl_PL
dc.subjectfilm czeskipl_PL
dc.titleBóg i diabeł w Nowej Hucie. Bracia Karamazow Petra Zelenkipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number109-124pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagiellońskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-069-3
dc.referencesBachtin Michaił, Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. Natalia Modzelewska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesBierdiajew Mikołaj, Światopogląd Dostojewskiego, przeł. Henryk Paprocki, Wydawnictwo Antyk, Kęty 2004.pl_PL
dc.referencesDostojewski Fiodor, Biesy, przeł. Zbigniew Podgórzec, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2004.pl_PL
dc.referencesDostojewski Fiodor, Bracia Karamazow, t. 1–2, przeł. Aleksander Wat, Wydawnictwo Puls, Londyn–Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesEvdokimov Paul, Gogol i Dostojewski, czyli zstąpienie do otchłani, przeł. Adriana Kunka, Wydawnictwo Homini, Bydgoszcz 2002.pl_PL
dc.referencesMikiciuk Elżbieta, Teatr Paschalny Fiodora Dostojewskiego. O wątkach misteryjnych „Braci Karamazow” i ich wizjach scenicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009.pl_PL
dc.referencesPomorski Adam, Straszna zbrodnia w Spędobydlińsku, [w:] tenże, Z dziejów ideowych literatury rosyjskiej, Wydawnictwo Open, Warszawa 2004, s. 34–49.pl_PL
dc.referencesStempowski Jerzy, Polacy w powieściach Dostojewskiego, [w:] tenże, Chimera jako zwierzę pociągowe: 1926–1941, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 2001, s. 71–91.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-068-6.07


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe