Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNowakowski, Jacek
dc.contributor.editorCiszewska, Ewa
dc.contributor.editorGóralik, Mikołaj
dc.date.accessioned2022-02-24T12:03:04Z
dc.date.available2022-02-24T12:03:04Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationNowakowski J., Oficerowie wciąż czerwoni? Filmowy wizerunek postkomunistycznych służb specjalnych na przykładzie Psów oraz Czerwonego Kapitana, [w:] E. Ciszewska, M. Góralik (red.), Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe, WUŁ–PWSFTviT, Łódź 2018, https://doi.org/10.18778/8142-068-6.12pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-068-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40753
dc.description.abstractArtykuł jest analizą porównawczą dwóch filmów mających za bohatera pracownika dawnych, komunistycznych służb specjalnych, który w nowych okolicznościach geopolitycznych zostaje policjantem. Polskie Psy (1992) oraz słowacko-czeski Czerwony Kapitan (2016), mimo że zrealizowane w różnym okresie, przedstawiają protagonistę w momencie przełomu ustrojowego. Ich zestawienie, koncentrujące się na opisie trzech elementów ich poetyki – przestrzeni, wykorzystywanym gatunku oraz bohaterze, pozwala ujrzeć ich specyfikę, związaną z odwołaniami do filmu policyjnego (Psy) oraz literatury i kina noir (Czerwony Kapitan), a także różne powody, dla których filmy te powstały.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPolsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe;
dc.relation.ispartofseriesFilmo!znawcy;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPsypl_PL
dc.subjectCzerwony Kapitanpl_PL
dc.subjectfilm polskipl_PL
dc.subjectfilm czeskipl_PL
dc.subjectfilm słowackipl_PL
dc.subjectfilmowa koprodukcjapl_PL
dc.titleOficerowie wciąż czerwoni? Filmowy wizerunek postkomunistycznych służb specjalnych na przykładzie Psów oraz Czerwonego Kapitanapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number191-204pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniupl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-069-3
dc.referencesAdamczak Marcin, Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014.pl_PL
dc.referencesDán Dominik, Czerwony Kapitan, przeł. Antoni Jeżycki, Media Rodzina, Poznań 2014.pl_PL
dc.referencesDurys Elżbieta, Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970–2000, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.pl_PL
dc.referencesLubelski Tadeusz, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Wydawnictwo Videograf II, Chorzów 2009.pl_PL
dc.referencesOstaszewski Jacek, Służyć, chronić i…, czyli filmy o policjantach, [w:] Wokół kina gatunków, red. Krzysztof Loska, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesPrzylipiak Mirosław, Szyłak Jerzy, Kino najnowsze, Wydawnictwo Znak, Kraków 1999.pl_PL
dc.referencesWajda Katarzyna (KW), hasło: policyjny film, [w:] Encyklopedia kina, red. Tadeusz Lubelski, Wydawnictwo Biały Kruk, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesKorczarowska-Różycka Natasza, Ballada o pobożnym ubeku, czyli polskie kino i polityka (1989–2015), „Dyskurs. Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu” 2016, nr 21, s. 242–271.pl_PL
dc.referencesLis Piotr, Moralitet z klocków, „Kino” 1993, nr 5.pl_PL
dc.referencesWajda Andrzej, Pojedynek z dniem dzisiejszym. Rozmowa z Tadeuszem Sobolewskim, „Kino” 1993, nr 4.pl_PL
dc.referencesŻurawiecki Bartosz, Czerwony Kapitan (recenzja), „Kino” 2016, nr 8.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-068-6.12


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe