| dc.contributor.author | Nowakowski, Jacek | |
| dc.contributor.editor | Ciszewska, Ewa | |
| dc.contributor.editor | Góralik, Mikołaj | |
| dc.date.accessioned | 2022-02-24T12:03:04Z | |
| dc.date.available | 2022-02-24T12:03:04Z | |
| dc.date.issued | 2018 | |
| dc.identifier.citation | Nowakowski J., Oficerowie wciąż czerwoni? Filmowy wizerunek postkomunistycznych służb specjalnych na przykładzie Psów oraz Czerwonego Kapitana, [w:] E. Ciszewska, M. Góralik (red.), Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe, WUŁ–PWSFTviT, Łódź 2018, https://doi.org/10.18778/8142-068-6.12 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8142-068-6 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40753 | |
| dc.description.abstract | Artykuł jest analizą porównawczą dwóch filmów mających za bohatera pracownika dawnych, komunistycznych służb specjalnych, który w nowych okolicznościach geopolitycznych zostaje policjantem. Polskie Psy (1992) oraz słowacko-czeski Czerwony Kapitan (2016), mimo że zrealizowane w różnym okresie, przedstawiają protagonistę w momencie przełomu ustrojowego. Ich zestawienie, koncentrujące się na opisie trzech elementów ich poetyki – przestrzeni, wykorzystywanym gatunku oraz bohaterze, pozwala ujrzeć ich specyfikę, związaną z odwołaniami do filmu policyjnego (Psy) oraz literatury i kina noir (Czerwony Kapitan), a także różne powody, dla których filmy te powstały. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe; | |
| dc.relation.ispartofseries | Filmo!znawcy; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | Psy | pl_PL |
| dc.subject | Czerwony Kapitan | pl_PL |
| dc.subject | film polski | pl_PL |
| dc.subject | film czeski | pl_PL |
| dc.subject | film słowacki | pl_PL |
| dc.subject | filmowa koprodukcja | pl_PL |
| dc.title | Oficerowie wciąż czerwoni? Filmowy wizerunek postkomunistycznych służb specjalnych na przykładzie Psów oraz Czerwonego Kapitana | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 191-204 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-069-3 | |
| dc.references | Adamczak Marcin, Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014. | pl_PL |
| dc.references | Dán Dominik, Czerwony Kapitan, przeł. Antoni Jeżycki, Media Rodzina, Poznań 2014. | pl_PL |
| dc.references | Durys Elżbieta, Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970–2000, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013. | pl_PL |
| dc.references | Lubelski Tadeusz, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Wydawnictwo Videograf II, Chorzów 2009. | pl_PL |
| dc.references | Ostaszewski Jacek, Służyć, chronić i…, czyli filmy o policjantach, [w:] Wokół kina gatunków, red. Krzysztof Loska, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2001. | pl_PL |
| dc.references | Przylipiak Mirosław, Szyłak Jerzy, Kino najnowsze, Wydawnictwo Znak, Kraków 1999. | pl_PL |
| dc.references | Wajda Katarzyna (KW), hasło: policyjny film, [w:] Encyklopedia kina, red. Tadeusz Lubelski, Wydawnictwo Biały Kruk, Kraków 2003. | pl_PL |
| dc.references | Korczarowska-Różycka Natasza, Ballada o pobożnym ubeku, czyli polskie kino i polityka (1989–2015), „Dyskurs. Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu” 2016, nr 21, s. 242–271. | pl_PL |
| dc.references | Lis Piotr, Moralitet z klocków, „Kino” 1993, nr 5. | pl_PL |
| dc.references | Wajda Andrzej, Pojedynek z dniem dzisiejszym. Rozmowa z Tadeuszem Sobolewskim, „Kino” 1993, nr 4. | pl_PL |
| dc.references | Żurawiecki Bartosz, Czerwony Kapitan (recenzja), „Kino” 2016, nr 8. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8142-068-6.12 | |