| dc.contributor.author | Guzek, Mariusz | |
| dc.contributor.editor | Ciszewska, Ewa | |
| dc.contributor.editor | Góralik, Mikołaj | |
| dc.date.accessioned | 2022-02-24T11:22:58Z | |
| dc.date.available | 2022-02-24T11:22:58Z | |
| dc.date.issued | 2018 | |
| dc.identifier.citation | Guzek M., Ślady wilczych zębów – na pograniczu Czech, Niemiec i Polski, [w:] E. Ciszewska, M. Góralik (red.), Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe, WUŁ–PWSFTviT, Łódź 2018, https://doi.org/10.18778/8142-068-6.06 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8142-068-6 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40750 | |
| dc.description.abstract | Polsko-czechosłowackie inicjatywy filmowe kilkakrotnie wykorzystywały prozę Vladimíra Körnera. Po raz pierwszy uczynił to w roku 1982 Jiří Svoboda, ekranizując jego minipowieść Zánik samoty Berhof, która w polskich kinach była prezentowana pod tytułem Ślady wilczych zębów. Akcja zarówno filmu, jak i powieści rozgrywa się na pograniczu polsko-czechosłowacko-niemieckim jesienią 1945 roku, kiedy nowa rzeczywistość jeszcze się nie uformowała, a stara nie odeszła w zapomnienie. Svoboda znakomicie zbudował atmosferę niemal gotyckiej grozy i pokazał niejednoznaczne postawy ludzkie w obliczy zagrożenia. Zdjęcia kręcone były w Czechach i w Polsce, zaś obok słowackiego aktora Milana Kňažki i czeskiej gwiazdy Jany Brejchovéj wystąpili także polscy wykonawcy, m.in. Marek Probosz i Zbigniew Suszyński. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe; | |
| dc.relation.ispartofseries | Filmo!znawcy; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | film polski | pl_PL |
| dc.subject | film czeski | pl_PL |
| dc.subject | filmowa koprodukcja | pl_PL |
| dc.subject | Jiří Svoboda | pl_PL |
| dc.title | Ślady wilczych zębów – na pograniczu Czech, Niemiec i Polski | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 91-108 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-069-3 | |
| dc.references | Barešova Marie, Dvořaková Tereza Cz., Generace normalizace. Ztracená nadĕje českého filmu?, Národní filmový archiv, Praha 2017. | pl_PL |
| dc.references | Bartošková Šárka, Bartošek Luboš, Filmové profilý. Českoslovenští scenáristé, režiséři, kameramani, hudební skladatelé a architekti hraných filmů, Československý filmový ústav, Praha 1986. | pl_PL |
| dc.references | Biddiscombe Peter, Werwolf. Brunatni pogrobowcy Hitlera, przeł. Sławomir Kędzierski, Wydawnictwo Czerwone i Czarne, Warszawa 2013. | pl_PL |
| dc.references | Čermáková Dana, Karel Roden, Nakladatelství Imagination of People, Praha 2013. | pl_PL |
| dc.references | Český hraný film VI 1981–1993. Czech feature film VI 1981–1993, Národní filmový archiv, Praha 2010. | pl_PL |
| dc.references | Fikejz Miloš, Český film. Herci a herečky / I. díl: A–K, Nakladatelství Libri, Praha 2006. | pl_PL |
| dc.references | Herz Juraj, Autopsie (pitva režiséra), Mladá fronta, Praha 2015. | pl_PL |
| dc.references | Horáková Šarka, Podobenství o Františku Vláčilovi: podle Markety Lazarové, Nakladatelství XYZ, Praha 2008. | pl_PL |
| dc.references | Körner Vladimír, Rozhovory 1964–2009, Nakladatelství Dauphin, Praha 2009. | pl_PL |
| dc.references | Körner Vladimír, Zagłada Poziomkowego Dworu, przeł. Andrzej Piotrowski, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1976. | pl_PL |
| dc.references | Koura Petr, Obraz nacistické okupace v hraném českém filmu 1945–1989, [w:] Film a dĕjiny, red. Petr Kopal, Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2005. | pl_PL |
| dc.references | Lukeš Jan, Diagnózy času. Český a slovenský poválečný film (1945–2012), Nakladatelství Slowart, Praha 2013. | pl_PL |
| dc.references | Majewski Piotr M., „Niemcy sudeccy” 1848–1948. Historia pewnego nacjonalizmu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. | pl_PL |
| dc.references | Martinek Libor, Kwestia czesko-niemiecka w adaptacjach filmowych dzieł literackich Vladimíra Körnera (z języka czeskiego przełożyli Leszek Engelking i Elżbieta Wandycz), [w:] Przyszłość w kinie Europy Środkowej i Wschodniej po roku 1989. Zbiór materiałów z konferencji 8–10 listopada 2007 roku w Poznaniu, red. Bogusława Bakuła, Monika Talarczyk-Gubała, Wydawnictwo WiS, Poznań 2008. | pl_PL |
| dc.references | Melounek Pavel, Necenzurovana zpravá o českém filmu. Nová kniha o skutečném vývoji české kinematografie, Artes Liberales, Praha 2010. | pl_PL |
| dc.references | Moc Jiří, Seriály od A do Z. Lexikon českých seriálů, Česká televize, Praha 2009. | pl_PL |
| dc.references | Prokopová Alena, Eva Zaoralová, Život s filmem, Novela bohemica, Praha 2012. | pl_PL |
| dc.references | Remešová Michalina, Schuster Roman, Jana Brejchová otveřenĕ: Lásky mé, já stůňu! Strhující životní příbeh nejkrásnĕjší české herečky a jejích mužů, Fany, Praha 2014. | pl_PL |
| dc.references | Šteflová Adriana, Jana Brejchová, Nakladatelství Bondy, Praha 2014. | pl_PL |
| dc.references | Tarajło-Lipowska Zofia, Historia literatury czeskiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2010. | pl_PL |
| dc.references | (JIR), Co nového na Barrandovĕ, „Kino” 1985, nr 3. | pl_PL |
| dc.references | Albuk (Alojzy Bukolt), W kinie. Ślady wilczych zębów, „Gazeta Pomorska” 1986, nr 8. | pl_PL |
| dc.references | Awar, [Edwarda Opoczyńska], Recenzje. Zagłada Poziomkowego Dworu, „Wiadomości” 1977, nr 11. | pl_PL |
| dc.references | B. Z. (Bogdan Zagroba), Wehrwolf znaczy „wilkołak”. O realizacji czechosłowacko-polskiego filmu „Zagłada Poziomkowego Dworu”, „Film” 1984, nr 10. | pl_PL |
| dc.references | Bechtoldová Alena, Zánik samoty Berhof, „Kino” 1984, nr 6. | pl_PL |
| dc.references | Bechtoldová Alena, Miluji iluzji, proto miluji svou profesi…, „Kino” 1986, nr 14. | pl_PL |
| dc.references | Bílková Jana, Zánik samoty Berhof, „Kino” 1985, nr 5. | pl_PL |
| dc.references | Bluszcz Anna, Zagłada Poziomkowego Dworu, „Głos Ludu” 1979, nr 138. | pl_PL |
| dc.references | Dolińska Elżbieta, Zza bezpiecznej bariery czasu, „Film” 1986, nr 6. | pl_PL |
| dc.references | Filmoteka. Ślady wilczych zębów, „Sztandar Młodych” 1983, nr 252. | pl_PL |
| dc.references | Gazda Janusz, Między kanibalizmem a sztuką. San Remo 1984, „Tygodnik Kulturalny” 1984, nr 16. | pl_PL |
| dc.references | Gołębiowski Jerzy, Współpraca filmowców polskich i czechosłowackich. „Zagłada Poziomkowego Dworu” w przyszłym roku na ekranach. Korespondencja własna „Trybuny Robotniczej” z Pragi, „Trybuna Robotnicza” 1983, nr 199. | pl_PL |
| dc.references | Hanuš Milan, Filmové drama vypjatých poloh, „Film a doba” 1984, nr 11. | pl_PL |
| dc.references | Hejčová Helena, Variace na jedno téma /hovoříme se scenařistou Vladímirem Körnerem/, „Kino” 1984, nr 16. | pl_PL |
| dc.references | J. B., Mały przewodnik kinomana, „Tygodnik Demokratyczny” 1986, nr 50. | pl_PL |
| dc.references | Kliment Jan, Umĕni proti zániku. Významný nový film z Filmového studia Barrandov, „Rudé právo” 1985, nr 28. | pl_PL |
| dc.references | Körner Vladimír, Svoboda Jiří, Zánik samoty Berhof [ukázka ze scénaře], „Film a doba” 1984, nr 2. | pl_PL |
| dc.references | Kronika kulturalna, „Tak i Nie” 1984, nr 18. | pl_PL |
| dc.references | Latoszek Janusz, W czechosłowacko-polskiej koprodukcji. Na planie: „Zagłada Poziomkowego Dworu”, „Życie Warszawy” 1983, nr 229. | pl_PL |
| dc.references | Mam mało czasu, czyli spotkanie z Markiem Proboszem, notowała Ilona Łepkowska, „Film” 1984, nr 18. | pl_PL |
| dc.references | Melounek Pavel, Zánik samoty Berhof, „Zábeř” 1984, nr 18. | pl_PL |
| dc.references | Mówi reżyser Jiří Svoboda. Sytuacje ostateczne, rozmawiał Bogdan Zagroba, „Film” 1984, nr 44. | pl_PL |
| dc.references | Na ekranach. Ślady wilczych zębów, „Nowiny” 1986, nr 287. | pl_PL |
| dc.references | Ocenĕní našich filmův zahraničí, „Kino” 1985, nr 5. | pl_PL |
| dc.references | Sadowski Marek, Kino. Ślady wilczych zębów, „Razem” 1986, nr 4. | pl_PL |
| dc.references | Starý vlk loví sám. Rozhovor s Vladimírem Körnerem, připravíli Michal Jareš a Lubor Kasal, „Tvař” 2006, nr 6. | pl_PL |
| dc.references | Ślady wilczych zębów (opracował hs), „Filmowy Serwis Prasowy” 1985, nr 6. | pl_PL |
| dc.references | Ślady wilczych zębów, „Film” 1985, nr 39. | pl_PL |
| dc.references | „Ślady wilczych zębów”. Premiera nowego filmu czechosłowackiego, „Trybuna Ludu” 1985, nr 100. | pl_PL |
| dc.references | -ta- (Táňa Bretyšová), Zánik samoty Berhof, „Filmový přehléd” 1985, nr 3. | pl_PL |
| dc.references | Toeplitz Krzysztof Teodor, Kadr, „Film” 1984, nr 27. | pl_PL |
| dc.references | Vydrová Ladislava, Filmový zápisník. Zánik samoty Berhof, „Československý voják” 1984, nr 9. | pl_PL |
| dc.references | Walc Jan, Małe recenzje. Zagłada Poziomkowego Dworu, „Literatura na Świecie” 1977, nr 6. | pl_PL |
| dc.references | Wiśniewski Zygmunt, Nowe polskie filmy. Dusze wilkołaków, „Trybuna Ludu” 1986, nr 16. | pl_PL |
| dc.references | Wspólnie z Barrandovem. Pościg, „Film” 1984, nr 38, s. 2. | pl_PL |
| dc.references | Wspólnie z Czechami. Zagłada Poziomkowego Dworu, „Film” 1983, nr 48. | pl_PL |
| dc.references | Zůna Miroslav, Zánik samoty Berhof, „Scena” 1984, nr 11. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8142-068-6.06 | |