Show simple item record

dc.contributor.authorGuzek, Mariusz
dc.contributor.editorCiszewska, Ewa
dc.contributor.editorGóralik, Mikołaj
dc.date.accessioned2022-02-24T11:22:58Z
dc.date.available2022-02-24T11:22:58Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationGuzek M., Ślady wilczych zębów – na pograniczu Czech, Niemiec i Polski, [w:] E. Ciszewska, M. Góralik (red.), Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe, WUŁ–PWSFTviT, Łódź 2018, https://doi.org/10.18778/8142-068-6.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-068-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40750
dc.description.abstractPolsko-czechosłowackie inicjatywy filmowe kilkakrotnie wykorzystywały prozę Vladimíra Körnera. Po raz pierwszy uczynił to w roku 1982 Jiří Svoboda, ekranizując jego minipowieść Zánik samoty Berhof, która w polskich kinach była prezentowana pod tytułem Ślady wilczych zębów. Akcja zarówno filmu, jak i powieści rozgrywa się na pograniczu polsko-czechosłowacko-niemieckim jesienią 1945 roku, kiedy nowa rzeczywistość jeszcze się nie uformowała, a stara nie odeszła w zapomnienie. Svoboda znakomicie zbudował atmosferę niemal gotyckiej grozy i pokazał niejednoznaczne postawy ludzkie w obliczy zagrożenia. Zdjęcia kręcone były w Czechach i w Polsce, zaś obok słowackiego aktora Milana Kňažki i czeskiej gwiazdy Jany Brejchovéj wystąpili także polscy wykonawcy, m.in. Marek Probosz i Zbigniew Suszyński.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPolsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe;
dc.relation.ispartofseriesFilmo!znawcy;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectfilm polskipl_PL
dc.subjectfilm czeskipl_PL
dc.subjectfilmowa koprodukcjapl_PL
dc.subjectJiří Svobodapl_PL
dc.titleŚlady wilczych zębów – na pograniczu Czech, Niemiec i Polskipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number91-108pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczypl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-069-3
dc.referencesBarešova Marie, Dvořaková Tereza Cz., Generace normalizace. Ztracená nadĕje českého filmu?, Národní filmový archiv, Praha 2017.pl_PL
dc.referencesBartošková Šárka, Bartošek Luboš, Filmové profilý. Českoslovenští scenáristé, režiséři, kameramani, hudební skladatelé a architekti hraných filmů, Československý filmový ústav, Praha 1986.pl_PL
dc.referencesBiddiscombe Peter, Werwolf. Brunatni pogrobowcy Hitlera, przeł. Sławomir Kędzierski, Wydawnictwo Czerwone i Czarne, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesČermáková Dana, Karel Roden, Nakladatelství Imagination of People, Praha 2013.pl_PL
dc.referencesČeský hraný film VI 1981–1993. Czech feature film VI 1981–1993, Národní filmový archiv, Praha 2010.pl_PL
dc.referencesFikejz Miloš, Český film. Herci a herečky / I. díl: A–K, Nakladatelství Libri, Praha 2006.pl_PL
dc.referencesHerz Juraj, Autopsie (pitva režiséra), Mladá fronta, Praha 2015.pl_PL
dc.referencesHoráková Šarka, Podobenství o Františku Vláčilovi: podle Markety Lazarové, Nakladatelství XYZ, Praha 2008.pl_PL
dc.referencesKörner Vladimír, Rozhovory 1964–2009, Nakladatelství Dauphin, Praha 2009.pl_PL
dc.referencesKörner Vladimír, Zagłada Poziomkowego Dworu, przeł. Andrzej Piotrowski, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1976.pl_PL
dc.referencesKoura Petr, Obraz nacistické okupace v hraném českém filmu 1945–1989, [w:] Film a dĕjiny, red. Petr Kopal, Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2005.pl_PL
dc.referencesLukeš Jan, Diagnózy času. Český a slovenský poválečný film (1945–2012), Nakladatelství Slowart, Praha 2013.pl_PL
dc.referencesMajewski Piotr M., „Niemcy sudeccy” 1848–1948. Historia pewnego nacjonalizmu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesMartinek Libor, Kwestia czesko-niemiecka w adaptacjach filmowych dzieł literackich Vladimíra Körnera (z języka czeskiego przełożyli Leszek Engelking i Elżbieta Wandycz), [w:] Przyszłość w kinie Europy Środkowej i Wschodniej po roku 1989. Zbiór materiałów z konferencji 8–10 listopada 2007 roku w Poznaniu, red. Bogusława Bakuła, Monika Talarczyk-Gubała, Wydawnictwo WiS, Poznań 2008.pl_PL
dc.referencesMelounek Pavel, Necenzurovana zpravá o českém filmu. Nová kniha o skutečném vývoji české kinematografie, Artes Liberales, Praha 2010.pl_PL
dc.referencesMoc Jiří, Seriály od A do Z. Lexikon českých seriálů, Česká televize, Praha 2009.pl_PL
dc.referencesProkopová Alena, Eva Zaoralová, Život s filmem, Novela bohemica, Praha 2012.pl_PL
dc.referencesRemešová Michalina, Schuster Roman, Jana Brejchová otveřenĕ: Lásky mé, já stůňu! Strhující životní příbeh nejkrásnĕjší české herečky a jejích mužů, Fany, Praha 2014.pl_PL
dc.referencesŠteflová Adriana, Jana Brejchová, Nakladatelství Bondy, Praha 2014.pl_PL
dc.referencesTarajło-Lipowska Zofia, Historia literatury czeskiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2010.pl_PL
dc.references(JIR), Co nového na Barrandovĕ, „Kino” 1985, nr 3.pl_PL
dc.referencesAlbuk (Alojzy Bukolt), W kinie. Ślady wilczych zębów, „Gazeta Pomorska” 1986, nr 8.pl_PL
dc.referencesAwar, [Edwarda Opoczyńska], Recenzje. Zagłada Poziomkowego Dworu, „Wiadomości” 1977, nr 11.pl_PL
dc.referencesB. Z. (Bogdan Zagroba), Wehrwolf znaczy „wilkołak”. O realizacji czechosłowacko-polskiego filmu „Zagłada Poziomkowego Dworu”, „Film” 1984, nr 10.pl_PL
dc.referencesBechtoldová Alena, Zánik samoty Berhof, „Kino” 1984, nr 6.pl_PL
dc.referencesBechtoldová Alena, Miluji iluzji, proto miluji svou profesi…, „Kino” 1986, nr 14.pl_PL
dc.referencesBílková Jana, Zánik samoty Berhof, „Kino” 1985, nr 5.pl_PL
dc.referencesBluszcz Anna, Zagłada Poziomkowego Dworu, „Głos Ludu” 1979, nr 138.pl_PL
dc.referencesDolińska Elżbieta, Zza bezpiecznej bariery czasu, „Film” 1986, nr 6.pl_PL
dc.referencesFilmoteka. Ślady wilczych zębów, „Sztandar Młodych” 1983, nr 252.pl_PL
dc.referencesGazda Janusz, Między kanibalizmem a sztuką. San Remo 1984, „Tygodnik Kulturalny” 1984, nr 16.pl_PL
dc.referencesGołębiowski Jerzy, Współpraca filmowców polskich i czechosłowackich. „Zagłada Poziomkowego Dworu” w przyszłym roku na ekranach. Korespondencja własna „Trybuny Robotniczej” z Pragi, „Trybuna Robotnicza” 1983, nr 199.pl_PL
dc.referencesHanuš Milan, Filmové drama vypjatých poloh, „Film a doba” 1984, nr 11.pl_PL
dc.referencesHejčová Helena, Variace na jedno téma /hovoříme se scenařistou Vladímirem Körnerem/, „Kino” 1984, nr 16.pl_PL
dc.referencesJ. B., Mały przewodnik kinomana, „Tygodnik Demokratyczny” 1986, nr 50.pl_PL
dc.referencesKliment Jan, Umĕni proti zániku. Významný nový film z Filmového studia Barrandov, „Rudé právo” 1985, nr 28.pl_PL
dc.referencesKörner Vladimír, Svoboda Jiří, Zánik samoty Berhof [ukázka ze scénaře], „Film a doba” 1984, nr 2.pl_PL
dc.referencesKronika kulturalna, „Tak i Nie” 1984, nr 18.pl_PL
dc.referencesLatoszek Janusz, W czechosłowacko-polskiej koprodukcji. Na planie: „Zagłada Poziomkowego Dworu”, „Życie Warszawy” 1983, nr 229.pl_PL
dc.referencesMam mało czasu, czyli spotkanie z Markiem Proboszem, notowała Ilona Łepkowska, „Film” 1984, nr 18.pl_PL
dc.referencesMelounek Pavel, Zánik samoty Berhof, „Zábeř” 1984, nr 18.pl_PL
dc.referencesMówi reżyser Jiří Svoboda. Sytuacje ostateczne, rozmawiał Bogdan Zagroba, „Film” 1984, nr 44.pl_PL
dc.referencesNa ekranach. Ślady wilczych zębów, „Nowiny” 1986, nr 287.pl_PL
dc.referencesOcenĕní našich filmův zahraničí, „Kino” 1985, nr 5.pl_PL
dc.referencesSadowski Marek, Kino. Ślady wilczych zębów, „Razem” 1986, nr 4.pl_PL
dc.referencesStarý vlk loví sám. Rozhovor s Vladimírem Körnerem, připravíli Michal Jareš a Lubor Kasal, „Tvař” 2006, nr 6.pl_PL
dc.referencesŚlady wilczych zębów (opracował hs), „Filmowy Serwis Prasowy” 1985, nr 6.pl_PL
dc.referencesŚlady wilczych zębów, „Film” 1985, nr 39.pl_PL
dc.references„Ślady wilczych zębów”. Premiera nowego filmu czechosłowackiego, „Trybuna Ludu” 1985, nr 100.pl_PL
dc.references-ta- (Táňa Bretyšová), Zánik samoty Berhof, „Filmový přehléd” 1985, nr 3.pl_PL
dc.referencesToeplitz Krzysztof Teodor, Kadr, „Film” 1984, nr 27.pl_PL
dc.referencesVydrová Ladislava, Filmový zápisník. Zánik samoty Berhof, „Československý voják” 1984, nr 9.pl_PL
dc.referencesWalc Jan, Małe recenzje. Zagłada Poziomkowego Dworu, „Literatura na Świecie” 1977, nr 6.pl_PL
dc.referencesWiśniewski Zygmunt, Nowe polskie filmy. Dusze wilkołaków, „Trybuna Ludu” 1986, nr 16.pl_PL
dc.referencesWspólnie z Barrandovem. Pościg, „Film” 1984, nr 38, s. 2.pl_PL
dc.referencesWspólnie z Czechami. Zagłada Poziomkowego Dworu, „Film” 1983, nr 48.pl_PL
dc.referencesZůna Miroslav, Zánik samoty Berhof, „Scena” 1984, nr 11.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-068-6.06


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe