Show simple item record

dc.contributor.authorSikorski, Czesław
dc.date.accessioned2022-02-22T11:09:41Z
dc.date.available2022-02-22T11:09:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSikorski Cz. Mity w zarządzaniu. Próba krytycznego spojrzenia, WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-623-7pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-623-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40702
dc.description.abstractCelem książki jest identyfikacja podstawowych mitów deformujących równorzędność relacji między organizacją jako pracodawcą a jej pracownikami oraz między organizacją jako producentem lub sprzedawcą a jej klientami. Mity te podzielono ze względu na dominujący instrument wpływu, czyli imponowanie, snobizm i nierealne obietnice. Ich identyfikacja może być przydatna do sprowokowania dyskusji o potrzebie zmiany charakteru relacji między organizacją a jej społecznymi interesariuszami. Treść książki ma charakter narracji subiektywnej, za pomocą której podjęto próbę wyjaśnienia mechanizmu tworzenia, funkcjonowania i społecznych skutków poszczególnych mitów w odniesieniu do przyjętego przedmiotu badań. Sposób prowadzenia rozważań nawiązuje do nurtu krytycznego w naukach o zarządzaniu.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectorganizacje gospodarczepl_PL
dc.subjectkult organizacjipl_PL
dc.subjectsamorealizacjapl_PL
dc.subjectwizerunek organizacjipl_PL
dc.subjectmarka produktupl_PL
dc.subjectciemna strona biznesupl_PL
dc.titleMity w zarządzaniu. Próba krytycznego spojrzeniapl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.page.number146pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzaniapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-624-4
dc.referencesAfuach A., Tucci Ch.L. (2003), Biznes internetowy. Strategie i modele, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.pl_PL
dc.referencesAltkorn J., Kramer T. (1998), Leksykon marketingu, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesArmstrong M. (1998), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategia i działanie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.pl_PL
dc.referencesAvolio J.A. (1999), Full Leadership Development Building the Vital Forces in Organizations, SAGE Publications, Thousand Oaks.pl_PL
dc.referencesBarrow S., Ambler T. (1996), The Employer Brand, „The Journal of Brand Management”, No. 3.pl_PL
dc.referencesBass B.M. (1985), Leadership and Performance. Beyond expectations, Free Press, New York.pl_PL
dc.referencesBateman T.S., Crant J.M. (1993), The Proactive Component of Organizational Behavior: A measure and correlates, „Journal of Organizational Behavior”, No. 14.pl_PL
dc.referencesBauman Z. (1998), Zbędni, niechciani, odtrąceni – czyli o biednych w zamożnym świecie, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2.pl_PL
dc.referencesBazzichi O. (2003), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3–4.pl_PL
dc.referencesBennis W.G. (1983), Rozwój organizacji i losy biurokracji [w:] W.E. Scott, L.L. Cummings (red.), Zachowanie człowieka w organizacji, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBieńkowska J. (2018), Self-fulfilment – Internal need or social expectation?, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” (2543–8190), vol. XIX, nr 8/1.pl_PL
dc.referencesBlanchard K., O’Connor M. (1998), Zarządzanie przez wartości, Studio Emka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBloom H., Calori R. (2005), Zarządzanie europejskie, Poltext, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBorkowska S. (1985), System motywowania w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBuber M. (1992), Ja i ty. Wybór pism filozoficznych, PAX, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCampbell J. (2007), Potęga mitu, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesCarmeli A. (2005), Perceived External Prestige, Affective Commitment, and Citizenship Behaviors, „Organization Studies”, March 1.pl_PL
dc.referencesCarroll A.B. (1979), A Tree-Dimensional Conceptual Model of Corporate Performance, „Academy of Management Review”, No. 4.pl_PL
dc.referencesConger J.A. (1999), Charismatic and Transformational Leadership in Organization: An Insider’s Perspective on These Developing Streams of Research, „Leadership Quarterly”, No. 2.pl_PL
dc.referencesConger J.A., Kanungo R.N. (1987), Toward a Behavioral Theory of Charismatic Leadership in Organizational Settings, „The Academy of Management Review”, No. 12.pl_PL
dc.referencesConger J.A., Kanungo R.N. (1998), Charismatic Leadership in Organizations, SAGE Publications, Thousand Oaks.pl_PL
dc.referencesCorporate Social Responsibility: Meeting Changing Expectations (1999), report from World Business Council for Sustainable Development, March, www.wbcsd.ch (dostęp: 15.05.1999).pl_PL
dc.referencesCzapla T. (2011), Modelowanie kompetencji pracowniczych w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesDahl R.A. (1970), After the Revolution? Authority in a Good Society, Yale University Press, New Haven.pl_PL
dc.referencesEnkelmann N.B. (2000), Charyzma, Studio Emka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEuropejskie standardy etyki i społecznej odpowiedzialności biznesu (2003), red. W. Gasparski, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFalkowski A., Tyszka T. (2001), Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.pl_PL
dc.referencesFayol H. (1972), Ogólne zasady administracji, [w:] J. Kurnal (red.), Twórcy naukowych podstaw organizacji, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFrankl V.E. (1970), The Unheard Cry for Meaning, Simon-Schuster, New York.pl_PL
dc.referencesFreeman R.E., Reed D.L. (1983), Stockholders and Stakeholders: A new perspective on corporate governance, „California Management Review”, Spring, No. 3.pl_PL
dc.referencesFriedman M. (1993), Kapitalizm i wolność, Centrum im. Adama Smitha, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGarbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. (2001), Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGlenn N.D. (1992), What Does Family Mean?, „American Demographics”, June.pl_PL
dc.referencesGodfrey P.C., Merrill C.B., Hansen J.M. (2009), The Relationship Between Corporate and Social Responsibility and Shareholder Value: An Empirical Test of the Risk Management Hypothesis, „Strategic Management Journal”, No. 30.pl_PL
dc.referencesGriffin E. (2003), Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesHabermas J. (1999), Teoria działania komunikacyjnego, t. I: Racjonalność działania a racjonalność społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHarmon F. (1996), Playing for Keeps, Wiley and Sons, New York.pl_PL
dc.referencesHarshmann C.L., Philips S.L. (1994), Teaming Up: Achieving Organizational Transformation, Pfeiffer, San Diego.pl_PL
dc.referencesJay A. (1996), Machiavelli i zarządzanie, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJowett G., O’Donnell V. (1989), Propaganda and Persuasion, SAGE Publications, Beverly Hills.pl_PL
dc.referencesKall J. (1998), Reklama, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKamiński J. (2009), Nowa definicja marketingu AMA, „Marketing i Rynek”, nr 5.pl_PL
dc.referencesKeep E. (1989), Corporate Training Strategies, [w:] J. Storey (red.), New Perspectives on Human Resource Management, Blackwell, Oxford.pl_PL
dc.referencesKekes J. (1988), Self-direction: The core of ethical individualism, [w:] K. Kolenda (red.), Organizations and Ethical Individualism, Praeger, New York.pl_PL
dc.referencesKelley T., Littman J. (2009), Sztuka innowacji, MT Biznes, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKerr S., Jeremier J.M. (1978), Substitutes of Leadership: Their meaning and measurement, „Organizational Behavior and Human Performance”, December.pl_PL
dc.referencesKępiński A. (1978), Rytm życia, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesKlik M. (2016), Teorie mitu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKotler Ph. (2005), Dziesięć śmiertelnych grzechów marketingu, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKotler Ph. (2017), Moje przygody z marketingiem, MT Biznes, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKotler Ph., Armstrong G., Saunders J. (2005), Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKotler Ph., Keller K.L. (2015), Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesKovach K.A. (1980), Why Motivational Theories Don’t Work, „Advanced Management Journal”, Spring.pl_PL
dc.referencesKoźmiński A.K. (2008), Koniec świata menedżerów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLevitt T. (1970), The Morality (?) of Advertising, „Harvard Business Review”, July–August.pl_PL
dc.referencesLewicki R.J., Litterer J.A. (1985), Negotiation, Irwin, Homewood (Illinois).pl_PL
dc.referencesLichtman C.M., Hunt R.G. (1983), Osobowość a teoria organizacji: przegląd wybranych stanowisk teoretycznych, [w:] W.E. Scott, L.L. Cummings (red.), Zachowanie człowieka w organizacji, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesListy od Czytelników (2006), „Gazeta Wyborcza”, 7 września.pl_PL
dc.referencesMarczewska-Rytko M. (1995), Populizm. Teoria i praktyka polityczna, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesMaslow A.H. (1968), Toward a Psychology of Being, Van Nostrand, Princeton.pl_PL
dc.referencesMaslow A.H. (2006), Motywacja i osobowość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMcClelland D. (1961), The Achieving Society, Van Nostrand, Princeton.pl_PL
dc.referencesMiroński J. (2004), Związek agencyjny, władza i japońskie stosunki pracy, „Master of Business Administration”, nr 6.pl_PL
dc.referencesMorgan G. (1986), Image of Organization, SAGE Publications, Beverly Hills–London–New Delhi.pl_PL
dc.referencesMruk H. (2012), Satysfakcja klienta i rozwój przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMumford L. (1966), Technika a cywilizacja, Książka i Wiedza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNehrbass R.G. (1979), Ideology and the Decline of Management Theory, „The Academy of Management Review”, No. 3.pl_PL
dc.referencesNevis E. (1983), Cultural Assumption and Productivity: The United States and China, „Sloan Management Review”, Spring.pl_PL
dc.referencesNorton D.L. (1988), Social Organization and Individual Initiative: A Eudaimonistic Model, [w:] K. Kolenda (red.), Organizations and ethical individualism, Praeger, New York.pl_PL
dc.referencesO’Reilly Ch.A., Chapman J.A. (1986), Organizational Commitment and Psychological Attachment: The effects of compliance identification and internalization on pro-social behavior, „Journal of Applied Psychology”, No. 71.pl_PL
dc.referencesObuchowski K. (1983), Psychologia dążeń ludzkich, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOchinowski T., Grzywacz W. (2003), Kult korporacyjny jako specyficzny sposób funkcjonowania organizacji w warunkach turbulentnych, [w:] M. Lisiecki (red.), Zmiany jako czynnik rozwoju organizacji, Wydawnictwo KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesOrtega y Gasset J. (1982), Bunt mas i inne pisma socjologiczne, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPateman C. (1975), A Contribution in the Political Theory of Organizational Democracy, „Administration and Society”, No. 7.pl_PL
dc.referencesPawełczyk P. (1993), Mit jako zjawisko społeczne, [w:] K. Borowczyk, P. Pawełczyk (red.), W kręgu mitów i stereotypów, Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń.pl_PL
dc.referencesPeters T. (1987), A World Turned Upside Down, „The Academy of Management Executive”, No. 3.pl_PL
dc.referencesPeters T. (1993), Liberation Management, Pan Books, London.pl_PL
dc.referencesPhilip Kotler odpowiada na pytania na temat marketingu (2004), Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesRakowska A. (2007), Kompetencje menedżerskie kadry kierowniczej we współczesnych organizacjach, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesRand A. (2000), Cnota egoizmu. Nowa koncepcja egoizmu, Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesReichel J. (2018), Sukcesja stanowisk kierowniczych w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesReinartz W., Kraft M., Hoyer N.D. (2004), The Customer Relationship Management Process: Its measurement and impact on performance, „Journal of Marketing Research”, No. 61, August.pl_PL
dc.referencesReykowski J. (1979), Teoria motywacji a zarządzanie, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRogers C.R. (1961), On Becoming a Person, Houghton Mifflin, Boston.pl_PL
dc.referencesRozwadowska A. (2018), Dlaczego mam obsesję na punkcie Amazona, Ubera, Ryanaira?, „Gazeta Wyborcza”, 16 sierpnia.pl_PL
dc.referencesRządca R.A. (2003), Negocjacje w interesach, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSchrage M. (1990), Shared Minds: The New Technologies of Collaboration, Random House, New York.pl_PL
dc.referencesSenge P.M. (1998), Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSikorski Cz. (2005), Język konfliktu. Kultura komunikacji społecznej w organizacji, C.H. Beck, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSikorski Cz. (2006), Organizacje bez wodzów. Od przywództwa emocjonalnego do koordynacji demokratycznej, C.H. Beck, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSikorski Cz. (2007), Drogi do sukcesu. Profesjonalizm kontra populistyczna kultura organizacyjna, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSikorski Cz. (2012), Stereotypy samobójcze. Kulturowe czynniki agresji w życiu społecznym i w organizacji, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSimon H.A. (1976), Działanie administracji, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSims H.P., Manz Ch.C. (1996), Company of Heroes. Unleashing the Power of Self-Leadership, Wiley and Sons, New York.pl_PL
dc.referencesSirgy J.M. (1996), Strategic Marketing Planning Guided by the Quality of Life Concept, „Journal of Business Ethics”, No. 15.pl_PL
dc.referencesSkorny Z. (1989), Mechanizmy regulacyjne ludzkiego działania, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStachowicz-Stanusch A. (2004), Zarządzanie poprzez wartości. Perspektywa rozwoju współczesnego przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.pl_PL
dc.referencesStachowicz-Stanusch A. (2007), Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę, Helion, Gliwice.pl_PL
dc.referencesStojanowska E. (2001), Manipulacyjne techniki wywierania wpływu społecznego, [w:] L. Grzesiuk, K. Doroszewicz, E. Stojanowska (red.), Umiejętności menedżera. Psychologia stosowana dla menedżerów, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStoner J.A.F., Frejman R.E., Gilbert jr D.R. (1997), Kierowanie, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSuj J., Kang Y.S., Lee M. (1998), Why Do Some People Spend Money on the Product Feature They May Not Never Use, „Advance in Consumer Research”, No. 25.pl_PL
dc.referencesSutherland M., Sylvester A.K. (2003), Reklama a umysł. Co działa, a co nie działa i dlaczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesToffler A. (1970), Szok przyszłości, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUry W.L., Brett J.M., Goldberg S.B. (1988), Getting Disputes Resolved, Jossey-Bass, San Francisco.pl_PL
dc.referencesWatkins S.S. (2003), Ethical Conflict at Enron: Moral Responsibility in Corporate Capitalism, „California Management Review”, No. 4, Summer.pl_PL
dc.referencesWawrzyniak B. (1989), Zrozumieć współczesne przedsiębiorstwo, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWhen Quality Control Breaks Down (1997), „The European”, 6/7 November.pl_PL
dc.referencesWiktor J.W. (2001), Promocja. System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWitkowski T. (2000), Psycho-manipulacje, Oficyna Wydawnicza Unus, Wrocław.pl_PL
dc.referenceswww.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_041_17.PDF (dostęp: 26.09.2019).pl_PL
dc.referencesYukl G. (2006), Leadership in Organization, Pearson, New Jersey.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-623-7


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe