Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRodriguez, Daniela
dc.date.accessioned2021-12-21T19:08:31Z
dc.date.available2021-12-21T19:08:31Z
dc.date.issued2021-10-29
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40180
dc.description.abstractThis article focuses on the way in which transformations of the meaning of activity among CEOs of companies of the social economy movements (cooperatives, mutual societies, associations and foundations), are structured by the significant events experienced throughout their professional history. Five elements structuring the transformations of meaning are presented: the temporal dimension; emotions; the recognition of a change by the subject himself; the statement of principles of action associated with transformations and the interweaving of individual and collective dimensions. Moreover, the diachronic reading of the transformations makes it possible to identify the meaning or direction attributed by the leaders to their own paths. These results, obtained through qualitative research by the narrative analysis (Labov) of the accounts produced by thirteen CEOs during non-directive interviews, characterize the transformations of meaning and subsequently the process of construction and reconstruction from a diachronic perspective.en
dc.description.abstractCet article porte sur la manière dont se structurent les transformations du sens de l’activité chez les dirigeants des entreprises de l’économie sociale (coopératives, mutuelles, associations et fondations) à l’occasion des événements marquants vécus le long de leur histoire professionnelle. Cinq éléments structurant les transformations du sens sont présentés : la dimension temporelle ; les émotions associées ; la reconnaissance d’un changement par le sujet lui-même ; l’énoncé de principes d’action associés aux transformations et l’imbrication des dimensions individuelle et collective. Par ailleurs, la lecture diachronique des transformations permet d’identifier le sens ou direction attribuée par les dirigeants à leur propre parcours. Ces résultats, obtenus dans le cadre d’une recherche qualitative par l’analyse narratologique (Labov) des récits produits par treize dirigeants d’entreprises de l’économie sociale lors d’entretiens non-directifs, caractérisent les transformations du sens et par conséquent son processus de construction et de reconstruction dans une perspective diachronique.fr
dc.description.abstractW artykule omawiany jest proces transformacji sensu aktywności profesjonalnej odczuwanego przez osoby kierujące przedsiębiorstwami z obszaru ekonomii społecznej (towarzystwa ubezpieczeniowe, stowarzyszenia, spółdzielnie, fundacje). Dokonano w nim rozpoznania elementów strukturyzujących te transformacje, powstałe w efekcie zdarzeń znaczących. Transformacje sensu aktywności kierowania odnoszą się do procesu kształcenia związanego z przygotowaniem do zawodu (Rodriguez 2008). Proces transformacji uruchamiają doświadczenia jednostkowe/epizodyczne (Rogalski, Leplat 2011), które zidentyfikowaliśmy jako zdarzenia znaczące. Sens towarzyszący doświadczeniom aktywności profesjonalnej ujmowany jest tu jako proces i wypadkowa aktywności symbolizacyjnych, wyrażanych w narracji (Bruner 1991). Transformacje sensu są formułowane jako dynamiczne artykulacje pięciu elementów. Są nimi: wymiar temporalny, emocje; dostrzeżenie zmiany przez podmiot; sformułowanie zasad działania; przeplatanie wymiarów indywidualnych i zespołowych. Te elementy charakteryzują proces konstruowania i rekonstruowania sensu w perspektywie diachronicznej. Nasze analizy są oparte na wynikach badań jakościowych przeprowadzonych z trzynastoma kierownikami przedsiębiorstw, w formie wywiadów swobodnych. W rezultacie badań otrzymaliśmy 39 narracji odnoszących się to tych sytuacji w sferze zawodowej, w których narratorzy mieli poczucie zderzenia z sytuacją zupełnie nową i nieoczekiwaną. Kierujący przedsiębiorstwami z obszaru ekonomii społecznej są szczególnie uprzywilejowani do analizowania transformacji sensu podejmowanej aktywności, ponieważ ich działania należą do ruchu idei i inicjatyw ekonomicznych o silnym zabarwieniu wartościującym, które je tworzą (solidarność, odpowiedzialność, zaangażowanie...). Co zmusza ich do podwójnego postępowania: ułatwianie aktywności współpracownikom poprzez wskazywanie im kierunku działania oraz wpisywanie sensu i ich działań w idee tego ruchu.pl
dc.language.isofr
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectconstruction of meaningen
dc.subjectCEOsen
dc.subjectsocial economyen
dc.subjectsignificant eventsen
dc.subjectprofessional activityen
dc.subjectconstruction de sensfr
dc.subjectdirigeantsfr
dc.subjectévénements marquantsfr
dc.subjectactivité professionnellefr
dc.subjectformationfr
dc.titleLe sens des transformations et les transformations du sens : les changements du sens de l’activité à l’échelle biographiquefr
dc.title.alternativeThe Meaning of Transformations and Transformations of Meaning: Changes in the Meaning of Activity at the Biographical Scaleen
dc.title.alternativeSens transformacji i transformacje sensu: zmiany sensu aktywności w wymiarze biograficznympl
dc.typeArticle
dc.page.number167-185
dc.contributor.authorAffiliationConservatoire National des Arts et Métiers, Paris, Francefr
dc.referencesAdam J.-M., Revaz F. (1996) L’analyse des récits, Paris, Seuil.fr
dc.referencesAssociation pour l’emploi des cadres (2012) Les cadres de l’économie sociale et solidaire, Paris, Apec.fr
dc.referencesBarbier J.-M. (2017) Vocabulaire d'analyse des activités. Penser les conceptualisations ordinaires, Paris, Presses Universitaires de France.fr
dc.referencesBarbier J.-M. (2020) Sémantique de l’action et sémantique d’intelligibilité des actions. Le cas de la formation in : Manières de penser et manières d’agir en éducation et en formation, B. Maggi (dir.), Paris, Presses Universitaires de France : 89–104, https://doi.org/10.3917/puf.maggi.2000.01.0089fr
dc.referencesBarbier J.-M., Chauvigné C., Vitali M.-L. (2011) Diriger : un travail, Paris, L’Harmattan.fr
dc.referencesBetton E., Cros F., Rodriguez D., Thiévenaz J. (2008) L’activité dirigeants de l’économie sociale, Paris, Cnam, MRPP.fr
dc.referencesBruner J. S. (1990) Acts of meaning, London, Harcard University Press.fr
dc.referencesBruner J. (1991) The narrative construction of reality, « Critical Inquiry », n° 18–1 : 1–21, https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/448619, https://doi.org/10.1086/448619fr
dc.referencesClot Y. (2004) Travail et sens du travail in : Ergonomie, P. Falzon (éd.), Paris, Presses Universitaires de France : 317–331, https://doi.org/10.3917/puf.falzo.2004.01.0317fr
dc.referencesCrossley M. L. (2000) Introducing Narrative Psychology. Self, trauma and the construction of meaning, Buckingham, Open University Press.fr
dc.referencesDemoustier D. (2001) L’économie sociale et solidaire. S’associer pour entreprendre autrement, Paris, La découverte.fr
dc.referencesDewey J. (1993) Logique. La théorie de l’enquête, Paris, Presses Universitaires de France.fr
dc.referencesDraperi J.-F. (2009) L’année de l’économie sociale et solidaire 2010 : une alternative à rédecouvrir en temps de crise, Paris, Dunod, https://doi.org/10.3917/dunod.drap.2011.01fr
dc.referencesGendlin E. (1962) Experiencing and the creation of meaning, New York, The free press of Glencoe, https://doi.org/10.1037/t29376-000fr
dc.referencesJeantet T. (2004) L’économie sociale en perspective. Rester fidèle aux principes, « Informations Sociales », n° 116 : 58–70.fr
dc.referencesLabov W. (1993) Le parler ordinaire. La langue dans les ghettos noirs des Etats-Unis, trad. A. Kihm, Paris, Minuit.fr
dc.referencesLabov W. (2003) Uncovering event structure of narrative in : Georgetown University Rownd Table on Languages and Linguistics. Linguistics, Language and the Real World: Discourse and Beyond, D. Tannen, J. Alatis (éds.), Georgetown, Georgetown University Press: 63–83.fr
dc.referencesLabov W. (2010) Oral narratives of personal experiences in : Cambridge Encyclopedia of the Language Sciences, Cambridge, P. Hogan (éd.), Cambridge University Press: 546–548.fr
dc.referencesLeclerc-Olive M. (1997) Le dire de l’événement (biographique), Paris, Presses Universitaires Septentrion.fr
dc.referencesLeplat J., Hoc J.-M. (1983) Tâche et activité dans l’analyse psychologique des situations, « Cahiers de Psychologie Cognitive », n° 3 : 49–63.fr
dc.referencesMintzberg H. (1984) Le manager au quotidien. Les dix rôles du cadre, trad. P. Romelaer Paris, Les éditions d’organisation.fr
dc.referencesMintzberg H. (1990) The Manager’s job. Folklore and facts, « Harvard Business Review », n° mars-avril : 1–13, https://hbr.org/1990/03/the-managers-job-folklore-and-factfr
dc.referencesMispelblom Beyer F. (2010) Diriger et encadrer l’économie sociale et solidaire : l’exception ou la règle ? in : Management humain des organisations. Grandeurs et misères de la fonction de dirigeant, F. Ben Hassel, B. Raveleau (dir.), Paris, L’Harmattan : 307–322.fr
dc.referencesNicolas S. (2005) Comment l’homme conserve-t-il des souvenirs ? in : L’homme cognitif, A. Weil-Barais, Paris, Presses Universitaires de France : 317–430.fr
dc.referencesRobert V. (2007) L’irrésistible montée de l’économie sociale. Un projet, une culture, des valeurs, Paris, Autrement.fr
dc.referencesRodriguez D. (2017) Evènements marquants et (re)construction de sens des dirigeants de l’économie sociale, thèse de doctorat, Paris, Conservatoire national des arts et métiers.fr
dc.referencesRogalski J., Leplat J. (2011) L’expérience professionelle : expériences sédiméntées et expériences épisodiques, « Activités », 8 (2) : 4–31, https://doi.org/10.4000/activites.2556fr
dc.referencesSarbin T. R. (1986) Narrative Psychology : The storied nature of human conduct, New York, Praeger.fr
dc.referencesThrone A., McLean K., Lawrence A. (2004) When remembering is not enough: reflecting on self-defining memories in late adolescence, « Journal of Personality », n° 72 : 513–542, https://doi.org/10.1111/j.0022-3506.2004.00271.xfr
dc.referencesTulving E. (1983) Elements of episodic memory, New York, Oxford University Press.fr
dc.contributor.authorEmailrodriguez.daniela@yahoo.fr
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.13.11
dc.relation.volume13


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0