Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWitkowski, Lech
dc.date.accessioned2021-12-21T19:08:27Z
dc.date.available2021-12-21T19:08:27Z
dc.date.issued2021-10-29
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40175
dc.description.abstractThe text discusses meta-pedagogically: (1) dialogue, rationality of actions, understanding of tradition, freedom, changes, ideals; (2) transversal, structural duality and developmental oscillations; (3) traps, limitations and gaps in traditional approaches to the transformation of human identity; (4) the anti-positivist breakthrough and the threefold “explosive effect” of the emotional-cognitive representation of actors. Psychoanalysis, critical thinking and hermeneutics are employed.en
dc.description.abstractCe texte traite méta-pédagogiquement les questions suivantes : (1) le dialogue, la rationalité des actions, la compréhension des traditions, de la liberté, du changement, des idéaux ; (2) la transversalité, la dualité structurelle et les oscillations du développement ; (3) les pièges, les contraintes et les lacunes des visions traditionnelles des relations entre les facteurs dans la transformation identitaire de l’homme ; (4) une percée antipositiviste dans l’explication compréhensive des processus et un triple « effet explosif » dans les transformations de la représentation émotionnelle et cognitive des sujets agissants. Il aborde ces questions en référence à la psychanalyse, la réflexion critique et l’herméneutique.fr
dc.description.abstractTekst omawia tzw. meta-pedagogiczne konteksty transformacyjne w przestrzeniach działań i losów ludzkich, z wykorzystaniem odniesień do koncepcji hermeneutyki, refleksji krytycznej, psychoanalizy, antropologii i autorskiego projektu określonego mianem „humanistyki stosowanej”. Autor uwypukla syntetyczny obraz rozważań wyłaniający się z jego głównych książek. Struktura problemowa artykułu: (1) pole profesjonalności meta-pedagogicznej; (2) sprzężenia zwrotne i przemieszczenia dominanty wśród czynników w procesach i praktykach zawodowych – przykłady: dialog, racjonalność działań, rozumienie tradycji, wolności, zmiany, ideału przestrzeni działania (transmisja, transgresja, transformacja, translokacja); (3) transwersalność, dwoistość strukturalna i oscylacje w przestrzeni dylematów działania i dominant fazowych w procesach rozwoju psycho-społecznego; (4) pułapki, ograniczenia i luki tradycyjnych ujęć relacji między czynnikami w transformacji tożsamościowej człowieka, gubiące nieciągłości i napięcia wewnętrzne oraz reorganizację strukturalną; (5) wyzwania przełomu antypozytywistycznego w statusie teorii jako reprezentacji inwariantów doświadczenia i w rozumiejącym wyjaśnianiu procesów oraz troisty „efekt wybuchowy” w trans-formacjach reprezentacji emocjonalno-poznawczej podmiotów działających, w tym znaczenie ich autotransformacji i przymierza interakcyjnego w działaniu; (6) inne ujęcia wskazanej konceptualizacji pogłębiające problematykę. Kluczowe terminy tekstu to: dominanty procesów, paradoksy i ograniczenia transformacji, dwoistość, dynamika, operator versus, przemieszczenia czynników jako reorganizacje struktury, teoria widziana antypozytywistycznie, tradycyjne ujęcia procesów. Główne odniesienia do literatury w zapleczu tekstu stanowią następujący autorzy: Barbier, Erikson, Gadamer, Giroux, Habermas, Marynowicz-Hetka, Merton, Radlińska, Ricoeur, Sloterdijk, Wierciński, Witkowski.pl
dc.language.isofr
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectdominantsen
dc.subjectdualityen
dc.subjectdynamiqueen
dc.subjectoperator versusen
dc.subjectstructuresen
dc.subjecttraditional visions of processesen
dc.subjecttransformationsen
dc.subjectdominantesfr
dc.subjectdualitéfr
dc.subjectdynamiquefr
dc.subjectopérateur versusfr
dc.subjectstructuresfr
dc.subjectvisions traditionnelles des processusfr
dc.subjecttransformationsfr
dc.titleLes transformations et leurs dominantes : entre dynamique et structure de la processualitéfr
dc.title.alternativeTransformations and Their Dominants: between the Dynamic and Structure of Processualityen
dc.title.alternativeTransformacje i ich dominanty: między dynamiką i strukturą procesualnościpl
dc.typeArticle
dc.page.number66-87
dc.contributor.authorAffiliationAcadémie de Poméranie à Słupsk, Polognefr
dc.referencesBachelard G. (1940) La philosophie du non. Essai d’une philosophie du nouvel esprit scientifique, Paris, Presses Universitaires de France.fr
dc.referencesBachelard G. (1980) Le matérialisme rationnel, Paris, Presses Universitaires de France.fr
dc.referencesBachelard G. (2000) Filozofia, która mówi nie. Esej o filozofii nowego ducha w nauce, trad. Justyna Budzyk, Gdańsk, Słowo/obraz terytoria.fr
dc.referencesBarbier J.-M. (2016) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, trad. Ewa Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.fr
dc.referencesBarbier J.-M. (2017) Vocabulaire d’analyse des activités. Penser les conceptualisations ordinaires – Essai, Paris, Presses Universitaires de France.fr
dc.referencesBateson G. (1987) Steps to an Ecology of Mind. Collected Essays in Anthropology, Psychiatry, Evolution and Epistemology, Extended Edition, London, Northvale.fr
dc.referencesBaudrillard J. (1998) Ameryka, trad. Renata Lis, Warszawa, Wydawnictwo Sic!fr
dc.referencesElias N. (2011) O procesie cywilizacji. Analizy socjo- i psychogenetyczne, trad. K. Markiewicz, T. Zabłudowski, Warszawa, Wydawca W.A.B.fr
dc.referencesEnriques F. (1906) Problemi della scienza, Bologna, Zanichelli.fr
dc.referencesFoucart J. (2016) Fluidité sociale et conceptualisations de l’entre-deux. Systèmes semichaotiques, réseaux et transactions sociales. Essai, Aix-en-Provence, Ēditions Presé.fr
dc.referencesFrysztacki K. (2019) Wokół pracy socjalnej. Od koncepcji i teorii do kontekstów empiryczno-analitycznych, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.fr
dc.referencesGiroux H. A., Witkowski L. (2010) Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, préface Z. Kwieciński, postface T. Szkudlarek, annexe : Z. Melosik, B. Śliwerski, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.fr
dc.referencesGrudziewska E., Lewicka-Zelent A. (2015) Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego, Warszawa, Difin S.A.fr
dc.referencesHabermas J. (1971) Knowledge and Human Interests: A General Perspective, Boston, Beacon Press.fr
dc.referencesMarynowicz-Hetka E. (2019) Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.fr
dc.referencesMarynowicz-Hetka E. (2020) Social Pedagogy. Comprehending Activity in the Field of Practice, trad. M. Hinton, Beau Bassin, Labert Academic Publishing.fr
dc.referencesMilerski B., Karwowski M. (2016) Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie, volume 2, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.fr
dc.referencesObuchowski K. (1985) Adaptacja twórcza, Warszawa, Książka i Wiedza.fr
dc.referencesOrzelska J. (2014) W stronę pedagogiki istotnej egzystencjalnie. Życie i jego trudności z energią duchową jako wyzwanie pedagogiczne rezyduów tożsamości, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.fr
dc.referencesPrzyborowska B. (2003) Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria – praktyka – rozwój, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.fr
dc.referencesSloterdijk P. (2014) Musisz życie swe odmienić. O antropotechnice, trad. J. Janiszewski, préface A. Żychliński, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.fr
dc.referencesThom R. (1980) Paraboles et catastrophes. Entretiens sur les mathématiques, la science et la philosophie, réalisés par Giuglio Giorello et Simona Morini, Milano, Il Saggiatore.fr
dc.referencesThom R. (1991), Parabole i katastrofy. Rozmowy o matematyce, nauce i filozofii, avec Giuglio Giorello i Simoną Morini, trad. et préface R. Duda, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.fr
dc.referencesWierciński A. (ed.) (2003) Between Suspicion and Sympathy. Paul Ricoeur’s Unstable Equilibrium, Toronto, The Hermeneutic Press.fr
dc.referencesWierciński A. (2019) Existentia Hermeneutica. Understanding as the Mode of Being in the World, Zurich, Lit Verlag.fr
dc.referencesWitkowski L. (2007a) Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych.fr
dc.referencesWitkowski L. (2007b) Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych.fr
dc.referencesWitkowski L. (2009a) Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty – postacie – pojęcia – próby. Odpowiedź na Księgę Jubileuszową, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.fr
dc.referencesWitkowski L. (2009b) Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.fr
dc.referencesWitkowski L. (2010) Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.fr
dc.referencesWitkowski L. (2013) Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka, Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls".fr
dc.referencesWitkowski L. (2014) Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.fr
dc.referencesWitkowski L. (2015) Versus. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika Homburgera Eriksona, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.fr
dc.referencesWitkowski L. (2018) Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.fr
dc.referencesWitkowski L. (2020) Psychodynamiki i ich struktura. Studia z humanistyki stosowanej, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.fr
dc.contributor.authorEmaillechwit@op.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.13.06
dc.relation.volume13


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0