dc.contributor.author | Witkowski, Lech | |
dc.date.accessioned | 2021-12-21T19:08:27Z | |
dc.date.available | 2021-12-21T19:08:27Z | |
dc.date.issued | 2021-10-29 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40175 | |
dc.description.abstract | The text discusses meta-pedagogically: (1) dialogue, rationality of actions, understanding of tradition, freedom, changes, ideals; (2) transversal, structural duality and developmental oscillations; (3) traps, limitations and gaps in traditional approaches to the transformation of human identity; (4) the anti-positivist breakthrough and the threefold “explosive effect” of the emotional-cognitive representation of actors. Psychoanalysis, critical thinking and hermeneutics are employed. | en |
dc.description.abstract | Ce texte traite méta-pédagogiquement les questions suivantes : (1) le dialogue, la rationalité des actions, la compréhension des traditions, de la liberté, du changement, des idéaux ; (2) la transversalité, la dualité structurelle et les oscillations du développement ; (3) les pièges, les contraintes et les lacunes des visions traditionnelles des relations entre les facteurs dans la transformation identitaire de l’homme ; (4) une percée antipositiviste dans l’explication compréhensive des processus et un triple « effet explosif » dans les transformations de la représentation émotionnelle et cognitive des sujets agissants. Il aborde ces questions en référence à la psychanalyse, la réflexion critique et l’herméneutique. | fr |
dc.description.abstract | Tekst omawia tzw. meta-pedagogiczne konteksty transformacyjne w przestrzeniach działań i losów ludzkich, z wykorzystaniem odniesień do koncepcji hermeneutyki, refleksji krytycznej, psychoanalizy, antropologii i autorskiego projektu określonego mianem „humanistyki stosowanej”. Autor uwypukla syntetyczny obraz rozważań wyłaniający się z jego głównych książek. Struktura problemowa artykułu: (1) pole profesjonalności meta-pedagogicznej; (2) sprzężenia zwrotne i przemieszczenia dominanty wśród czynników w procesach i praktykach zawodowych – przykłady: dialog, racjonalność działań, rozumienie tradycji, wolności, zmiany, ideału przestrzeni działania (transmisja, transgresja, transformacja, translokacja); (3) transwersalność, dwoistość strukturalna i oscylacje w przestrzeni dylematów działania i dominant fazowych w procesach rozwoju psycho-społecznego; (4) pułapki, ograniczenia i luki tradycyjnych ujęć relacji między czynnikami w transformacji tożsamościowej człowieka, gubiące nieciągłości i napięcia wewnętrzne oraz reorganizację strukturalną; (5) wyzwania przełomu antypozytywistycznego w statusie teorii jako reprezentacji inwariantów doświadczenia i w rozumiejącym wyjaśnianiu procesów oraz troisty „efekt wybuchowy” w trans-formacjach reprezentacji emocjonalno-poznawczej podmiotów działających, w tym znaczenie ich autotransformacji i przymierza interakcyjnego w działaniu; (6) inne ujęcia wskazanej konceptualizacji pogłębiające problematykę. Kluczowe terminy tekstu to: dominanty procesów, paradoksy i ograniczenia transformacji, dwoistość, dynamika, operator versus, przemieszczenia czynników jako reorganizacje struktury, teoria widziana antypozytywistycznie, tradycyjne ujęcia procesów. Główne odniesienia do literatury w zapleczu tekstu stanowią następujący autorzy: Barbier, Erikson, Gadamer, Giroux, Habermas, Marynowicz-Hetka, Merton, Radlińska, Ricoeur, Sloterdijk, Wierciński, Witkowski. | pl |
dc.language.iso | fr | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | dominants | en |
dc.subject | duality | en |
dc.subject | dynamique | en |
dc.subject | operator versus | en |
dc.subject | structures | en |
dc.subject | traditional visions of processes | en |
dc.subject | transformations | en |
dc.subject | dominantes | fr |
dc.subject | dualité | fr |
dc.subject | dynamique | fr |
dc.subject | opérateur versus | fr |
dc.subject | structures | fr |
dc.subject | visions traditionnelles des processus | fr |
dc.subject | transformations | fr |
dc.title | Les transformations et leurs dominantes : entre dynamique et structure de la processualité | fr |
dc.title.alternative | Transformations and Their Dominants: between the Dynamic and Structure of Processuality | en |
dc.title.alternative | Transformacje i ich dominanty: między dynamiką i strukturą procesualności | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 66-87 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Académie de Poméranie à Słupsk, Pologne | fr |
dc.references | Bachelard G. (1940) La philosophie du non. Essai d’une philosophie du nouvel esprit scientifique, Paris, Presses Universitaires de France. | fr |
dc.references | Bachelard G. (1980) Le matérialisme rationnel, Paris, Presses Universitaires de France. | fr |
dc.references | Bachelard G. (2000) Filozofia, która mówi nie. Esej o filozofii nowego ducha w nauce, trad. Justyna Budzyk, Gdańsk, Słowo/obraz terytoria. | fr |
dc.references | Barbier J.-M. (2016) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, trad. Ewa Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | fr |
dc.references | Barbier J.-M. (2017) Vocabulaire d’analyse des activités. Penser les conceptualisations ordinaires – Essai, Paris, Presses Universitaires de France. | fr |
dc.references | Bateson G. (1987) Steps to an Ecology of Mind. Collected Essays in Anthropology, Psychiatry, Evolution and Epistemology, Extended Edition, London, Northvale. | fr |
dc.references | Baudrillard J. (1998) Ameryka, trad. Renata Lis, Warszawa, Wydawnictwo Sic! | fr |
dc.references | Elias N. (2011) O procesie cywilizacji. Analizy socjo- i psychogenetyczne, trad. K. Markiewicz, T. Zabłudowski, Warszawa, Wydawca W.A.B. | fr |
dc.references | Enriques F. (1906) Problemi della scienza, Bologna, Zanichelli. | fr |
dc.references | Foucart J. (2016) Fluidité sociale et conceptualisations de l’entre-deux. Systèmes semichaotiques, réseaux et transactions sociales. Essai, Aix-en-Provence, Ēditions Presé. | fr |
dc.references | Frysztacki K. (2019) Wokół pracy socjalnej. Od koncepcji i teorii do kontekstów empiryczno-analitycznych, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | fr |
dc.references | Giroux H. A., Witkowski L. (2010) Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, préface Z. Kwieciński, postface T. Szkudlarek, annexe : Z. Melosik, B. Śliwerski, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | fr |
dc.references | Grudziewska E., Lewicka-Zelent A. (2015) Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego, Warszawa, Difin S.A. | fr |
dc.references | Habermas J. (1971) Knowledge and Human Interests: A General Perspective, Boston, Beacon Press. | fr |
dc.references | Marynowicz-Hetka E. (2019) Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | fr |
dc.references | Marynowicz-Hetka E. (2020) Social Pedagogy. Comprehending Activity in the Field of Practice, trad. M. Hinton, Beau Bassin, Labert Academic Publishing. | fr |
dc.references | Milerski B., Karwowski M. (2016) Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie, volume 2, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | fr |
dc.references | Obuchowski K. (1985) Adaptacja twórcza, Warszawa, Książka i Wiedza. | fr |
dc.references | Orzelska J. (2014) W stronę pedagogiki istotnej egzystencjalnie. Życie i jego trudności z energią duchową jako wyzwanie pedagogiczne rezyduów tożsamości, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | fr |
dc.references | Przyborowska B. (2003) Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria – praktyka – rozwój, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. | fr |
dc.references | Sloterdijk P. (2014) Musisz życie swe odmienić. O antropotechnice, trad. J. Janiszewski, préface A. Żychliński, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | fr |
dc.references | Thom R. (1980) Paraboles et catastrophes. Entretiens sur les mathématiques, la science et la philosophie, réalisés par Giuglio Giorello et Simona Morini, Milano, Il Saggiatore. | fr |
dc.references | Thom R. (1991), Parabole i katastrofy. Rozmowy o matematyce, nauce i filozofii, avec Giuglio Giorello i Simoną Morini, trad. et préface R. Duda, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy. | fr |
dc.references | Wierciński A. (ed.) (2003) Between Suspicion and Sympathy. Paul Ricoeur’s Unstable Equilibrium, Toronto, The Hermeneutic Press. | fr |
dc.references | Wierciński A. (2019) Existentia Hermeneutica. Understanding as the Mode of Being in the World, Zurich, Lit Verlag. | fr |
dc.references | Witkowski L. (2007a) Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych. | fr |
dc.references | Witkowski L. (2007b) Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych. | fr |
dc.references | Witkowski L. (2009a) Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty – postacie – pojęcia – próby. Odpowiedź na Księgę Jubileuszową, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek. | fr |
dc.references | Witkowski L. (2009b) Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | fr |
dc.references | Witkowski L. (2010) Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. | fr |
dc.references | Witkowski L. (2013) Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka, Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls". | fr |
dc.references | Witkowski L. (2014) Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | fr |
dc.references | Witkowski L. (2015) Versus. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika Homburgera Eriksona, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | fr |
dc.references | Witkowski L. (2018) Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | fr |
dc.references | Witkowski L. (2020) Psychodynamiki i ich struktura. Studia z humanistyki stosowanej, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek. | fr |
dc.contributor.authorEmail | lechwit@op.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2450-4491.13.06 | |
dc.relation.volume | 13 | |