Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMarynowicz-Hetka, Ewa
dc.date.accessioned2021-12-21T19:08:26Z
dc.date.available2021-12-21T19:08:26Z
dc.date.issued2021-10-29
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40174
dc.description.abstractThe aim of this article, intentionally prepared for the thematic issue “Thinking transformations”, is to discuss how the transversal approach to the analysis of activity and the paradigm of transformation present in Jean-Marie Barbier᾽s work permeate the socio-pedagogical perspective. The text discusses the epistemological framework and features of the transversal approach as well as its relationship to the transformation paradigm. The concept of the transversal analysis of activity and its connections with the transversal paradigm of transformation in social pedagogy is also introduced.en
dc.description.abstractLe but de cet article, intentionnellement préparé pour le numéro thématique « Pensée transformation » est de montrer comment l’analyse transversale des activités et le paradigme de la transformation, présents dans l’œuvre de Jean-Marie Barbier (2016, 2017), traversent également la perspective socio-pédagogique.Dans le texte, nous réfléchissons sur les cadres épistémologiques et les caractéristiques de l’approche transversale ainsi que sur ses relations avec le paradigme de la transformation. Le concept d’analyse transversale de l’activité et ses liens avec le paradigme transversal de la transformation en pédagogie sociale sont également introduits.fr
dc.description.abstractTreść tego artykułu pokazuje, w jaki sposób transwersalne podejście do analizy aktywności i paradygmat transformacji, obecne w twórczości Jeana-Marie Barbiera, przenikają perspektywę społeczno-pedagogiczną. Artykuł ujawnia także transformacje aktywności mentalnych w zderzeniu z nowymi konceptami. W tekście omówione są kolejno: – ramy epistemologiczne i metodologiczne podejścia transwersalnego oraz jego związki z paradygmatem transformacji; – koncepcja transwersalnej analizy aktywności oraz jej związki z transwersalnym paradygmatem transformacji w pedagogice społecznej. W odniesieniu do kluczowej koncepcji Wolfganga Welscha, „rozumu transwersalnego”, analizowana jest kategoria transwersalności. Podkreśla się znaczące cechy rozumu transwersalnego: napięcia i transformacje, co powoduje, że jego obraz jest hybrydalny i paradoksalny: wywołuje napięcia, ale i istnieje dzięki nim. W rezultacie wprowadza się w tekście kolejną kategorię: „proces transkulturowości”, który sprzyja konstruowaniu wymiaru transwersalnego i poznaniu mechanizmów transformacji. Z tego powodu ta kategoria wydaje się być atrakcyjna dla odkrycia złożoności paradygmatu : „myśląc transformacje” (pensée transformation). Ramy epistemologiczne i metodologiczne procesu transformacji aktywności opisują trzy kategorie: „długie trwanie” (longue durée), „zerwanie” (rupture), nieciągłość (discontinuité), wzbogacone o związki trwania i zmiany; złożoności, dwoistości i powiązań wzajemnych (liens conjoints). Na ich tle i w odniesieniu do nich omawiana jest koncepcja transwersalnej analizy aktywności, opracowana przez Jeana-Marie Barbiera. Stanowi to naturalne przejście do omówienia cech charakterystycznych transwersalnego paradygmatu transformacji, obecnego w pedagogice społecznej. W zakończeniu tekstu dominuje teza o ewolucyjnym i zmiennym wymiarze myślenia o transformacjach. Charakterystyczne są zerwania paradygmatyczne, także personalne i instytucjonalne, jednak dominująca w każdym procesie transformacji nieciągłość (discontinuité) stanowi „rezerwuar trwania”, dzięki któremu idee istnieją i mogą odnawiać się. Stanowisko to zawarte na zakończenie tego artykułu określa też epistemologiczny wymiar transwersalnego paradygmatu transformacji, omawianego ze społeczno-pedagogicznego punktu widzenia.pl
dc.language.isofr
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjecttransversal activity analysisen
dc.subjecttransformation paradigmen
dc.subjectsocial pedagogyen
dc.subjecttransversal reasonen
dc.subjecttransversale analyse des activitésfr
dc.subjectparadigme de la transformationfr
dc.subjectpédagogie socialefr
dc.subjectraison transversalefr
dc.titleAnalyse transversale des activités et paradigme de la transformationfr
dc.title.alternativeTransversal Activity Analysis and the Transformation Paradigmen
dc.title.alternativeTranswersalna analiza aktywności i paradygmat transformacjipl
dc.typeArticle
dc.page.number48-65
dc.contributor.authorAffiliationUniversité de Lodz, Polognefr
dc.referencesBachelard G. (2002 [1938]) Kształtowanie umysłu naukowego. Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej, trad. D. Leszczyński, Gdańsk, Słowo/obraz terytoria.fr
dc.referencesBarbier J.-M. (2006) Działanie w kształceniu i pracy socjalnej. Analiza podejść, trad. G. Karbowska, Katowice, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, coll. BPS.fr
dc.referencesBarbier J.-M. (2016) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, trad. et élaboration E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.fr
dc.referencesBarbier J.-M. (2017) Vocabulaire d’analyse de l’activité, Penser les conceptualisations ordinaires, 2e édition revue et augmentée, Paris, Presses Universitaire de France.fr
dc.referencesBarbier J.-M. (2018) Penser en termes de transformation in : J.-M. Barbier, M. Durand (coord.), avec la collaboration de C. Cohen, M.-L. Vitali, Représenter/transformer. Débats en analyse des activités, Paris, L’Harmattan : 11–23.fr
dc.referencesBarbier J.-M. (2020) La transformation continue par les sujet des rapports qu᾽ils établissent avec/entre les composantes de leur activité in : Comprendre/transformer Débats en éducation et Formation, J. Thievenaz, J.-M. Barbier, F. Saussez (dir.), Bern, Berlin, Bruxelles, New York, Oxford, Warszawa, Peter Lang : 9–17.fr
dc.referencesBarbier J.-M., Durand M. (2003) L’activité : un objet intégrateur pour les sciences sociales ? « Recherche & Formation », n° 42, L’analyse de l’activité. Approches situées, J.-M. Barbier, M. Durand (dir.) : 99–117, https://doi.org/10.3406/refor.2003.1831fr
dc.referencesBarbier J.-M., Galatanu O. (2006) Jednostkowość działania: kilka narzędzi analizy in : J.-M. Barbier, Działanie w kształceniu i pracy socjalnej. Analiza podejść, trad. G. Karbowska, Katowice, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, coll. BPS : 145–174.fr
dc.referencesBraudel F. (1949) La Méditerranée et le monde méditerranéen à l’époque de Philippe II, Paris, Armand Colin.fr
dc.referencesBraudel F. (1997 [1958]) Les Écrits de Fernand Braudel, vol. 2 : Les Ambitions de l’histoire, Paris, De Fallois.fr
dc.referencesBraudel F. (1999 [1971]) Historia i trwanie, trad. B. Geremek, W. Kula, Warszawa, Czytelnik.fr
dc.referencesDewey J. (1968 [1947]) Expérience et éducation, trad. M. A. Carroi, Paris, Librairie Armand Colin.fr
dc.referencesFoucart J. (2016) Fluidité sociale et conceptualisations de l’entre-deux. Systèmes semichaotiques, réseaux et transactions sociales, Essai, Aix en Provence, Les éditions Persée.fr
dc.referencesJullien F. (2009) Les transformations silencieuses, Paris, Éditions Grasset et Fasquelle.fr
dc.referencesJullien F. (2017) Une seconde vie. Commencer véritablement d’exister, Paris, Éditions Grasset.fr
dc.referencesLeszczyński D. (2002) Filozofia nauki Gastona Bachelarda in : G. Bachelard, Kształtowanie umysłu naukowego, trad. D. Leszczyński, Gdańsk, Słowo/obraz terytoria : 328–377.fr
dc.referencesKubicki R. (1998) O skoku do Królestwa Rozumu Transwersalnego in : Filozoficzne konteksty rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, deuxième partie, R. Kubicki (dir.), Poznań, Wydawnictwo Fundacji Humaniora : 161–168.fr
dc.referencesMarynowicz-Hetka E. (2006) Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki. Wykład, vol. 1, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.fr
dc.referencesMarynowicz-Hetka E. (2008) Towards the transversalism of social pedagogy, trans. B. Przybylska in : Reframing the Social. Social Work and Social Policy in Europe/Reframing des Sozialen. Soziale Arbeit und Sozialpolitik in Europe/Reframing del Sociale. Lavoro Sociale e Politica Sociale nell’Europa, F. W. Seibel, H.-U. Otto, G. F. Friesenhahn (Hrsg.), Boskovice 2008, Albert : 85–102.fr
dc.referencesMarynowicz-Hetka E. (2016) Konceptualizacje zwyczajowych ram myślenia o aktywności-na marginesie pracy nad tekstem in : J.-M. Barbier, Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, trad. et élaboration E. Marynowicz-Hetka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego : 271–289.fr
dc.referencesMarynowicz-Hetka E. (2019) Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki, Łódź 2019, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.fr
dc.referencesMarynowicz-Hetka E. (2020) Social Pedagogy. Comprehending activity in the field practice, trad. M. Hinton, Beau Bassin, Lambert Academic Publising.fr
dc.referencesMarynowicz-Hetka E., Laot F. F. (2018) Éducation des adultes et progrès social selon Helena Radlińska in : Pionnières de l’éducation des adultes. Perspectives internationales, F. F. Laot, C. Solar (dir.), Paris, L’Harmattan : 163–182.fr
dc.referencesRadlińska H. (1935) Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego. Szkice z pedagogiki społecznej, Warszawa, Nasza Księgarnia.fr
dc.referencesSkarga B. (2009) Tercet metafizyczny, Kraków, Wydawnictwo Znak.fr
dc.referencesTheiss W. (1984) Helena Radlińska, Warszawa, Wydawnictwo „Żak”.fr
dc.referencesWelsch W. (1998a) Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury in : Filozoficzne konteksty koncepcji rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, trad. B. Susła, J. Wietecki, R. Kubicki (dir.), Poznań, Wydawnictwo Fundacji Humaniora : 195–222.fr
dc.referencesWelsch W. (1998b) Wielość a niezróżnicowanie in : Filozoficzne konteksty koncepcji rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolgana Welscha, trad. B. Susła, J. Wietecki, R. Kubicki (dir.), Poznań, Wydawnictwo Fundacji Humaniora : 97–100.fr
dc.referencesWelsch W. (2015) L’esthétique de Schiller reconsidérée. « La Beauté est liberté dans le phénomène » ou l’esthétique comme enjeu pour pensée moderne, trad. L. Marcucci, « Nouvelle revue d’esthétique », n° 15 : 83–92, https://doi.org/10.3917/nre.015.0083fr
dc.referencesWitkowski L. (2013) Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.fr
dc.referencesWitkowski L. (2014) Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.fr
dc.referencesBachelard G. (1967 [1934]) La formation de ľesprit scientifique. Contribution à une psychanalyse de la connaissance objective, 5e édition, Paris, Librairie philosophique J. VRIN, Coll. Bibliothèque des textes philosophiques, http://dx.doi.org/doi:10.1522/030331552 [consulté : 19.01.2021].fr
dc.referencesBarbier J.-M. (2018a) Expérience, transformation de soi, construction du moi, affirmation du je, “The Conversation FR”, http://theconversation.com/experiencetransformation-de-soi-construction-du-moi-affirmation-du-je-88935 [consulté : 10.01.2018].fr
dc.referencesBarbier J.-M., Dutoit M. (2021) Apprendre : Être plus grand dans sa tête, https://www.innovation-pedagogique.fr/article8610.html [consulté : 13.01.2021].fr
dc.contributor.authorEmailewa.marynowicz@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.13.05
dc.relation.volume13


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0