Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBernasiewicz, Maciej
dc.date.accessioned2021-11-25T13:19:56Z
dc.date.available2021-11-25T13:19:56Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39881
dc.description.abstractArtykuł podejmuje problematykę przekładalności pojęć i międzynarodowej kompatybilności terminów związanych z obszarem badań nad przestępczością oraz procesami resocjalizacji (zdefiniowano terminy: niedostosowanie społeczne, zaburzenia w zachowaniu, resocjalizacja, resocjalizator). Intencją autora jest określenie miejsca pedagogiki resocjalizacyjnej w obszarze subdyscyplin pedagogicznych.pl_PL
dc.description.abstractThe article discusses the issues of the translatability of notions and the international compatibility of terms connected with the area of research on crime and the rehabilitation processes (the following notions were defined: social maladjustment, conduct disorder, rehabilitation, rehabilitation counselor). The intention of the author is determining the place of rehabilitation pedagogy in the area of pedagogy-related subdisciplines.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.subjectniedostosowanie społecznepl_PL
dc.subjectzaburzenie w zachowaniupl_PL
dc.subjectpedagogika resocjalizacyjnapl_PL
dc.subjectresocjalizacjapl_PL
dc.subjectsocial maladjustmentpl_PL
dc.subjectconduct disorderpl_PL
dc.subjectrehabilitation pedagogypl_PL
dc.subjectsocial rehabilitationpl_PL
dc.titlePojęcie resocjalizacji (treatment, social rehabilitation) w perspektywie międzynarodowej i interdyscyplinarnejpl_PL
dc.title.alternativeThe Concept of Social Rehabilitation from the International and Interdisciplinary Perspectivepl_PL
dc.typeOtherpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number155-165pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicachpl_PL
dc.referencesBernasiewicz M. (2012) Wybrane formy i metody pracy pedagoga społecznego z dziećmi marginalizowanymi społecznie, w: Zagrożone człowieczeństwo. Zagrożenia w obszarze rodziny, dzieciństwa i okresu dorastania, K. Białobrzeska, C. Kurkowski (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 275-285.pl_PL
dc.referencesBernasiewicz M. (2013) Doświadczenia religijne i konwersja jako potencjał w resocjalizacji, w: Tożsamość kulturowo-cywilizacyjna dewiantów a ich reintegracja społeczna, M. Konopczyński, A. Kieszkowska (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 361-389.pl_PL
dc.referencesBernasiewicz M., Noszczyk-Bernasiewicz M. (2012) Anglosaskie doświadczenia w realizacji programów resocjalizacyjnych (correctional treatment) a polski IPR (indywidualny program resocjalizacji), „Resocjalizacja Polska” nr 3, s. 277-287.pl_PL
dc.referencesBernasiewicz M., Noszczyk-Bernasiewicz M. (w przygotowaniu do druku) Punkty zwrotne (‘turning points’) w przestępczej karierze. Szansa dla resocjalizacji/rewitalizacji nieletnich przestępców, „Chowanna” nr 2, 2015.pl_PL
dc.referencesBlomberg T. G., Bales W. D., Mann K., Piquero A. R., Berk R. A. (2011) Incarceration, education and transition from delinquency, „Journal of Criminal Justice” nr 39, s. 355-365.pl_PL
dc.referencesCiczkowska-Giedziun M. (2012) Zagrożona rodzina — próby wyjścia z sytuacji problemowych, w: Zagrożone człowieczeństwo. Zagrożenia w obszarze rodziny, dzieciństwa i okresu dorastania, K. Białobrzeska, C. Kurkowski (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 141-155.pl_PL
dc.referencesGreenwald R. (2000) A Trauma-Focused Individual Therapy Approach for Adolescents With Conduct Disorder, „International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology” nr 44, s. 146-163.pl_PL
dc.referencesHaigh Y. (2009) Desistance from crime: reflections on the transitional experiences of young people with a history of offending, „Journal of Youth Studies” nr 3, s. 307-322.pl_PL
dc.referencesHałas E. (2007) Herbert Blumer — socjolog negocjowanego ładu w społeczeństwie demokratycznym, w: H. Blumer, Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda, Kraków, Zakład Wydawniczy „Nomos”, s. VII-XX.pl_PL
dc.referencesKawula S. (2004) Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.pl_PL
dc.referencesKawula S. (2006) Po co studiować pedagogikę społeczną?, w: Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, E. Kozdrowicz, A. Przecławska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 46-52.pl_PL
dc.referencesKnott Ch. (2004) Evidence-based practice in the National Probation Service, w: What Works in Probation and Youth Justice, R. Burnett, C. Roberts (red.), Portland-Oregon, Willan Publishing, s. 14-28.pl_PL
dc.referencesKonecki K. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKozdrowicz E. (2005) Wyjść naprzeciw – pedagog ulicy w perspektywie pedagogiki społecznej, „Pedagogika Społeczna” nr 4, s. 113-120.pl_PL
dc.referencesKozdrowicz E. Bielecka E. (2013) Dzieci ulicy, w: Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, T. Pilch, T. Sosnowski (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 382-396.pl_PL
dc.referencesKrasiejko I. (2010) Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, Katowice, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk“.pl_PL
dc.referencesLaub J. H., Sampson R. J. (2001) Understanding desistance from crime, „Crime and Justice” nr 28, s. 1-69.pl_PL
dc.referencesMarzec-Holka K. (2005) Dzieci ulicy w obszarze zadań pracy ulicy, w: Praca socjalna wobec rzeczywistych i potencjalnych zagrożeń człowieka, J. Brągiel, P. Sikora (red.), Opole, Wydawnictwo UO, s. 41-53.pl_PL
dc.referencesMiller G. (2004) Becoming Miracle Workers. Language and Meaning in Brief Therapy. New Brunswick, New Jersey, Transaction Publishers.pl_PL
dc.referencesMincey B., Maldonado N. (2011) Shared Stories of Successful Graduates of Juvenile Residential Programs: A Phenomenological Study, Paper presented at the Walden University Research Symposium January 2011, Miami, FL., dostęp: baza tekstów elektronicznych ERIC, s. 1-28 (data dostępu: 18.11.2011).pl_PL
dc.referencesNoszczyk-Bernasiewicz (2014) Kto jest moim tatą? Kto jest moją mamą? – multistrukturowość rodzin pochodzenia nieletnich z zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, w: Współczesne uwarunkowania i wzory procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji w perspektywie teorii oraz praktyki, K. Marzec-Holka, K. MirosławNawrocka, J. Molenda (red.), Warszawa, Wydawnictwo APS, s. 528-543.pl_PL
dc.referencesPytka L. (2009) Autonomia i uwikłanie transdyscyplinowe pedagogiki resocjalizacyjnej, w: Terapia w resocjalizacji. Część I. Ujęcie teoretyczne, A. Rejzner, P. Szczepaniak (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 10-43.pl_PL
dc.referencesSiebold C. (2011) What Do Patients Want?: Personal Disclosure and the Intersubjective Perspective, „Clinical Social Work Journal” nr 2, s. 151-160.pl_PL
dc.referencesStanik J. M. (2007) Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności, w: Resocjalizacja. Tom 1, B. Urban, J. M. Stanik (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesStępniak P. (1999) Od resocjalizacji do pracy socjalnej. O konieczności zmiany modelu postępowania?, „Opieka – Wychowanie – Terapia” nr 2, s. 35-42.pl_PL
dc.referencesSztuka M. (2013) Anachronizm i aktualność. Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność, Kraków, Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesTrasler G. (1979) Delinquency, Recidivism, and Desistance, „British Journal of Criminology” nr 19, s. 314-322.pl_PL
dc.referencesWelsh B. C., Farrington D. P. (2006) Effectiveness of family-based programs to prevent delinquency and later offending, „Psicothema” nr 3, s. 596-602.pl_PL
dc.referencesWysocka E. (2008) Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesUrban B. (2000a) Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Kraków, Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesUrban B. (2000b) Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków, Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesUrban B. (2001) (red.) Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu, Kraków, Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesUrban B. (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, Kraków, Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesUrban B. (2007) Zaburzenia w zachowaniu i niedostosowanie społeczne w świetle współczesnych wyników badań, w: Resocjalizacja. Tom 1, B. Urban, J. M. Stanik (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2000) Czy praca socjalna może/powinna zastąpić resocjalizację? „Opieka – Wychowanie – Terapia” nr 1, s. 22-27.pl_PL
dc.referencesConduct Disorder — http://www.dsm5.org/Documents/Conduct%20Disorder%20Factsheet%20Rev%20 9%206%2013.pdf (dostęp: 11.11.2014)pl_PL
dc.referencesConduct Disorder Symptoms — http://psychcentral.com/disorders/conduct-disorder-symptoms/ (dostęp: 11.11.2014)pl_PL
dc.referencesSubstance-Related and Addictive Disorders — http://www.dsm5.org/Documents/Substance%20Use%20Disorder%20Fact%20 Sheet.pdf (dostęp: 11.11.2014)pl_PL
dc.referencesSubstance Disorder — http://www.dsm5.org/Documents/Substance%20Use%20Disorder%20Fact%20 Sheet.pdf (dostęp: 11.11.2014)pl_PL
dc.identifier.doi10.5604/17339758.1173569
dc.relation.volume1pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord