Show simple item record

dc.contributor.authorBednarska-Wnuk, Izabela
dc.contributor.editorJanuszkiewicz, Katarzyna
dc.date.accessioned2021-09-18T08:51:58Z
dc.date.available2021-09-18T08:51:58Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationBednarska-Wnuk I., Transformacja ról i umiejętności menedżera, [w:] Zachowania ludzi w organizacji. Uwarunkowania i kierunki ewolucji, Januszkiewicz K. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 116-140, DOI: 10.18778/7525-698-7.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-698-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39094
dc.descriptionDla autorki niniejszej publikacji w dążeniu do integracji ról menadżera czy kierownika zasadnym wydaje się ich przedstawienie z perspektywy organizacji: tradycyjnej, współczesnej i przyszłej. Zaprezentowana w ten sposób poniższa charakterystyka roli i umiejętności menedżera ma przede wszystkim uwypuklić ich reprezentatywność oraz wyeksponować podstawowe orientacje typowe dla danego okresu, w którym funkcjonowała określona organizacja. Autorka zwraca uwagę również i na to, że przedstawione role kierownika organizacji tradycyjnej, współczesnej i jutra nie są ograniczone horyzontem czasowym. Znaczy to, że cechy roli kierownika tradycyjnego mogą być również przypisywane współcześnie osobom zarządzającym np. organizacjami publicznymi, które charakteryzują się przede wszystkim strukturą hierarchiczną i zasadami odnoszącymi do organizacji tradycyjnych.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofJanuszkiewicz K. (red.), Zachowania ludzi w organizacji. Uwarunkowania i kierunki ewolucji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectrola menedżerapl_PL
dc.subjectrola kierownikapl_PL
dc.subjectorganizacja tradycyjnapl_PL
dc.subjectorganizacja współczesnapl_PL
dc.subjectnowe rolepl_PL
dc.subjectorganizacje przyszłościpl_PL
dc.titleTransformacja ról i umiejętności menedżerapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki – Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2012pl_PL
dc.page.number116-140pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Zarządzaniapl_PL
dc.referencesAkella D., Changes in Managerial Work: Tech Managers Dotcom, “Global Business Review” 2006, Vol. 7, Issue 2.pl_PL
dc.referencesAlmashaqba Z.M.S., Nemer Al-Qeed M. A., The Classical Theory of Organisation and it's Relevance, “International Research Journal of Finance & Economics” 2010, Issue 41.pl_PL
dc.referencesBanaszyk P., Cyfert Sz., Strategiczna odnowa przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesBednarska-Wnuk I., Rola kadry kierowniczej w warunkach kryzysu i odnowy, w: J. Skalik (red.), Zmiana warunkiem sukcesu. Odnowa przedsiębiorstw – czego nauczył nas kryzys, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 128, Wrocław 2010.pl_PL
dc.referencesBieda J., Menedżer w perspektywie jutra, Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka w Katowicach, Katowice 2004.pl_PL
dc.referencesBłaszczyk W., Kadra kierownicza polskich przedsiębiorstw państwowych w warunkach zmian systemu gospodarczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1999.pl_PL
dc.referencesBłaszczyk W., Kreatywność i przedsiębiorczość jako cechy współczesnego menedżera, w: T. Listwan (red.), Sukces w zarządzaniu kadrami. Perspektywa globalna i lokalna, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2004.pl_PL
dc.referencesBradford D. L., Cohen A. R., Managing for Excellence, Wiley Publications, New York 1984.pl_PL
dc.referencesDavenport T. H., Zarządzanie pracownikami wiedzy, Wolters Kluwer business, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesDąbek M., Menedżerowie okresu transformacji: problemy, potencjał, rozwój, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.pl_PL
dc.referencesDesmarais C., Abord de Chatillon E., Le rôle de traduction du manager, Entre allégeance et résistance, “Revue française de gestion” 2010, No. 205.pl_PL
dc.referencesDumaine B., The New Non-Manager, “Fortune” 1993 February 22, Vol. 127, Issue 4.pl_PL
dc.referencesGriffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesEhrich L. C., Hansford B., Mentoring: Pros and Cons for HRM, “Asia Pacific Journal of Human Resources” 1997, Vol. 37, No. 3.pl_PL
dc.referencesEvans Ch., Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesFazlagić A., Gospodarka wiedzy – tam właśnie zmierzamy, wkładka Zarządzanie Wiedzą, „Poradnik Gazety Prawnej” 2001, Nr 34.pl_PL
dc.referencesGrudzewski W. M., Hejduk I. K., Sankowska A., Wańtuchowicz M., Sustainability w biznesie czyli przedsiębiorstwo przyszłości. Zmiana paradygmatów i koncepcji zarządzania, Poltext, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesHezlett S. A., Gibson S. K., Linking Mentoring and Social Capital: Implications for Career and Organization Development, “Advances in Developing Human Resources”, August 2007, Vol. 9, No. 3.pl_PL
dc.referencesHezlett S. A., Gibson S. K., Mentoring and Human Resource Development: Where We Are and Where We Need to Go, “Advances in Developing Human Resources”, November 2005, Vol. 7, No. 4.pl_PL
dc.referencesHon A. H. Y., Bloom M., Crant J. M., Overcoming Resistance to Change and Enhancing Creative Performance, “Journal of Management” 2011, Vol. 20, No. 10.pl_PL
dc.referencesKatz R. L., Skills of an Effective Administrator, “Harvard Business Review”, January−February 1955.pl_PL
dc.referencesJanowska Z., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesJanuszkiewicz K., Praca jako istotny obszar kształtowania jakości życia, w: W. Błaszczyk, K. Januszkiewicz, J. Śmigielski (red.), Oblicza jakości życia. Człowiek w sytuacji pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2006.pl_PL
dc.referencesKaczmarek B., Sikorski Cz., Podstawy zarządzania. Zachowania organizacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1999.pl_PL
dc.referencesKieżun W., Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesKoźmiński A. K., Technokraci i humaniści. Dwa spojrzenia na ludzką pracę, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 1977.pl_PL
dc.referencesListwan T., Stor M., Zarządzanie kadrą menedżerską w organizacjach międzynarodowych w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2008.pl_PL
dc.referencesMládková L., Management of Knowledge Workers, “Economics & Management” 2011, Vol. 16.pl_PL
dc.referencesMorawski M., Menedżerowie procesów zarządzania wiedzą. Zarys kompetencji, w: T. Listwan, S. T. Witkowski (red.), Menedżer w gospodarce opartej na wiedzy, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 115, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.pl_PL
dc.referencesMorawski M., Zarządzanie profesjonalistami, PWE, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesPaliwoda-Matiolańska A., Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania, C.H. Beck, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesPenc J., Role i umiejętności menedżerskie. Sekrety sukcesu i kariery, Difin, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesPerechuda K., Wiodące umiejętności menedżerów wiedzy, w: T. Kupczyk (red.), Uwarunkowania sukcesów kadry kierowniczej w gospodarce opartej na wiedzy, Difin, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesPotrzeba work-life balance wynikiem dzieciństwa pracownika (2011) http://weblog.infopraca.pl/2011/06/potrzeba-work-life-balance-wynikiem-dziecinstwa-pracownikow/ (dostęp 18.08.11).pl_PL
dc.referencesPracodawcy płacą za szkolenia http://www.hrtrendy.pl/2011/04/18/pracodawcy-placa-za-szkolenia/ (dostęp 18.08.11).pl_PL
dc.referencesRakowska A., Kompetencje menedżerskie kadry kierowniczej we współczesnych organizacjach, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Curie Skłodowskiej, Lublin 2007.pl_PL
dc.referencesSchermerhorn J. R. Jr., Zarządzanie. Kluczowe koncepcje, PWE, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesSegers J., Vloeberghs D., Henderickx E., Inceoglu I., Structuring and Understanding the Coaching Industry: The Coaching Cube, “Academy of Management Learning and Education” 2011, Vol. 10, No. 2.pl_PL
dc.referencesSikorski Cz., Nauka o zarządzaniu, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2009.pl_PL
dc.referencesSikorski Cz., Profesjonalizm. Filozofia zarządzania nowoczesnym przedsiębiorstwem, PWN, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesSikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesSkalik J., Kierownik w sytuacji kryzysowej, w: T. Listwan (red.), Sukces w zarządzaniu kadrami. Perspektywa globalna i lokalna, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2004.pl_PL
dc.referencesStańczyk-Hugiet E., Czy ekonomia wiedzy powoduje zmianę roli menedżera? w: T. Listwan, S. T. Witkowski (red.), Menedżer w gospodarce opartej na wiedzy, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 115, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.pl_PL
dc.referencesStor M., Kwalifikacje i kompetencje kadry menedżerskiej korporacji międzynarodowej w gospodarce opartej na wiedzy, w: T. Listwan, S. T. Witkowski (red.), Menedżer w gospodarce opartej na wiedzy, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 115, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.pl_PL
dc.referencesStosik A., Ewolucja ról menedżerskich w organizacjach entrepreneurskich, w: J. Skalik (red.), Zmiana warunkiem sukcesu. Przeobrażenia metod i praktyk zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2005.pl_PL
dc.referencesSzaban J., Przemiany roli polskich dyrektorów w wyniku zmian ustrojowych. Od dyrektora do euromenedżera, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesŚwiątek-Barylska I., Menedżer w roli inicjatora i propagatora kluczowych wartości organizacyjnych, w: T. Listwan, S. T. Witkowski (red.), Menedżer w gospodarce opartej na wiedzy, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 115, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.pl_PL
dc.referencesTaylor F. W., Zasady naukowego zarządzania, w: J. Kurnal (red.), Twórcy naukowych podstaw organizacji. Wybór pism, PWE, Warszawa 1972.pl_PL
dc.referencesTomys M., Kierunki i zakres zmian w zarządzaniu zasobami ludzkimi w organizacji opartej na wiedzy, w: T. Kupczyk (red.), Uwarunkowania sukcesów kadry kierowniczej w gospodarce opartej na wiedzy, Difin, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesWarner M., Witzel M., Zarządzanie organizacją wirtualną, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesWestover J. H., Managing Organizational Change: Change Agent Strategies and Techniques to Successfully Managing the Dynamics of Stability and Change in Organizations, “International Journal of Management and Innovation” 2010, Vol. 2, Issue 1.pl_PL
dc.referencesZając Cz., Zarządzanie poprzez wartości jako czynnik sukcesu współczesnego przedsiębiorstwa, w: M. Czerska, H. Czubasiewicz (red.), Społeczne uwarunkowania sukcesu organizacji, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, t. 2, Gdańsk 2009.pl_PL
dc.referencesZelek A., Zarządzanie kryzysem w przedsiębiorstwie. Perspektywa strategiczna, Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „Orgmasz”, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesZieleniewski J., Organizacja i zarządzanie, PWN, Warszawa 1976.pl_PL
dc.referencesZiębicki B., Nowoczesne metody doskonalenia kompetencji pracowniczych, w: J. Czekaj (red.), Metody organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2007.pl_PL
dc.references10 miejsc z najlepszym work-life balance (2011) http://pracujflexi.pl/magazyn/index.php/2011/06/10-miejsc-z-najlepszym-work-life-balance/ (dostęp 18.08.11).pl_PL
dc.referencesCharbonnier-Voirin A., El Akremi A., L’effet de l’habilitation sur la performance adaptative des employés, “Relations Industrielles/Industria Relations” 2011, Vol. 66, Issue 1.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-698-7.07
dc.disciplinenauki o zarządzaniu i jakościpl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe