Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSobocińska, Magdalena
dc.contributor.editorDomański, Tomasz
dc.date.accessioned2021-08-25T10:07:06Z
dc.date.available2021-08-25T10:07:06Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationSobocińska M., Rola szkół wyższych w rozwoju społeczno-gospodarczym oraz kształtowaniu wizerunku Wrocławia i Dolnego Śląska, [w:] Marketing akademicki. Rola uniwersytetów w promocji miast i regionów, Domański T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 33-50, DOI: 10.18778/7525-501-0.03pl_PL
dc.identifier.isbn978–83–7525–501–0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/38830
dc.description.abstractDążenie do tego, aby marka miasta, regionu była kojarzona z nauką, edukacją, czy ofertą kształtowaną przez szkoły wyższe zyskuje na znaczeniu ze względu na rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy, a także proces globalizacji i związane z nim przemiany zachodzące w stylach życia. Globalizacja sprawia, że takie czynniki jak położenie geograficzne, warunki naturalne przestają być determinantami rozwoju miasta i regionu. Rola szkół wyższych w rozwoju oraz w promocji regionu staje się coraz większa, ponieważ wiele przedsiębiorstw zakłada swoje oddziały lub centra offshore w regionach, które wyróżniają się dużą liczbą studiujących oraz dobrze wykształconych mieszkańców będących pracownikami wiedzy. Należy podkreślić, że funkcje szkół wyższych wyrażają się w rozwoju zaawansowanej wiedzy, pobudzaniu przedsiębiorczości i pasji zdobywania wiedzy przez całe życie, a także w kształtowaniu w procesie edukacji orientacji innowacyjnej, umożliwiającej wykorzystanie szans cywilizacyjnych. Region dolnośląski zajmuje relatywnie wysoką pozycję ze względu na liczbę osób studiujących na wyższych uczelniach. Pod względem liczby studentów szkół wyższych na 10 tys. ludności plasuje się na trzecim miejscu w Polsce po województwie małopolskim i mazowieckim. Z punktu widzenia rozwoju Wrocławia oraz regionu dolnośląskiego istotne jest to, że wrocławskie uczelnie w swoich misjach odwołują się do wysokiej jakości kształcenia oraz prowadzenia innowacyjnych badań i wzbogacania wiedzy. Mając na uwadze duże znaczenie Uniwersytetów Trzeciej Generacji w rozwoju miasta i regionu, wskazano na potrzebę stymulowania ich rozwoju na Dolnym Śląsku. W artykule ukazano także wybrane działania związane z promocją oferty edukacyjnej szkół wyższych Dolnego Śląska, które współtworzą wizerunek Wrocławia i regionu. Szczególną uwagę poświęcono działaniom realizowanym w ramach projektu „Teraz Wrocław”.pl_PL
dc.description.abstractAiming for the association of city’s or regions brand with research, education or offer shaped by higher education is gaining importance due to development of knowledge based society, globalization and associated changes in lifestyle. Globalization makes such factors as geographical location or natural conditions no longer the determining factor for the development of the city and region. The role of universities in the development and promotion of the region is increasing, as many companies assume their offshore branches or centers in regions that are characterized by a large number of students and residents who are welleducated knowledge workers. It should be emphasized that the functions of higher education are reflected in the development of advanced knowledge, stimulating entrepreneurship and passion for learning through life, as well as in shaping, through the process of education, of innovative orientation which enables usage of civilization opportunities. The Lower Silesia region occupies a relatively high position due to large number of upper education students. In terms of number of students per 10 000 population it ranks third place after the Malopolska and Mazowieckie voivodship. From the perspective of the development of Wrocław and Lower Silesia region, it is important that the Wroclaw universities in their missions refer to high quality of education, conducting innovative research and enhancing knowledge. Given the importance of Universities of the Third Generation in the development of the city and the region, the need of stimulating their development in Lower Silesia was pointed out. This paper shows also selected actions related to the promotion of education in universities in Lower Silesia which together form the image of Wroclaw and the region. Particular attention is given to actions carried out under the project “Now Wroclaw”.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDomański T. (red.), Marketing akademicki. Rola uniwersytetów w promocji miast i regionów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectszkolnictwo wyższe na Dolnym Śląskupl_PL
dc.subjectwspółpraca szkół wyższych z podmiotami otoczeniapl_PL
dc.subjectrozwój społeczno-gospodarczypl_PL
dc.subjectfunkcje szkół wyższychpl_PL
dc.subjectUniwersytety Trzeciej Generacjipl_PL
dc.subjectDeklaracja Pawłowickapl_PL
dc.subjectWrocławska Unia Akademickapl_PL
dc.subject„Teraz Wrocław”pl_PL
dc.subjectklastry na Dolnym Śląskupl_PL
dc.subjectjakość kształceniapl_PL
dc.subjectpromocja Wrocławia i regionu dolnośląskiegopl_PL
dc.titleRola szkół wyższych w rozwoju społeczno-gospodarczym oraz kształtowaniu wizerunku Wrocławia i Dolnego Śląskapl_PL
dc.title.alternativeThe role of universities in socio-economic development and shaping of the image of Wrocław and Lower Silesiapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011pl_PL
dc.page.number33-50pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział Nauk Ekonomicznych, Instytut Marketingu, Katedra Badań Marketingowychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-039-8
dc.contributor.authorBiographicalnoteDr Magdalena Sobocińska jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym w Katedrze Badań Marketingowych w Instytucie Marketingu Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz w Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi. Specjalizuje się w problematyce związanej z funkcjonowaniem rynku kultury, uwarunkowaniami rozwoju orientacji rynkowej w sferze kultury, zachowaniami nabywców dóbr i usług kultury, a także badaniami marketingowymi, komunikacją marketingową oraz zastosowaniem Internetu w marketingu. Jest autorką książki: Zachowania nabywców na rynku dóbr i usług kultury (PWE, Warszawa 2008), współautorką książki: Kreacja w reklamie (Wolters Kluwer Polska, Kraków 2008) oraz podręcznika: Badania marketingowe. Teoria i praktyka pod red. naukową Prof. dr hab. K. Mazurek-Łopacińskiej (PWN, Warszawa 2005). Jest także autorką i współautorką ponad 80 recenzowanych artykułów naukowych i rozdziałów w monografiach. Uczestniczy w badaniach wizerunku Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz w pracach międzykatedralnego zespołu prowadzącego badania w zakresie rozwoju rynków produktów rolnictwa ekologicznego.pl_PL
dc.referencesBank Danych Regionalnych GUS www.stat.gov.plpl_PL
dc.referencesBiała Księga Kształcenia i Doskonalenia. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa, Komisja Europejska — Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesBielecki P., Uznawanie, regulacja oraz zapewnienie jakości nieoficjalnego sektora studiów wyższych w krajach UE, [w:] J. Dietl, Z. Sapijaszka (red.), Podniesienie jakości studiów warunkiem przetrwania i rozwoju na rynkach usług edukacji wyższej, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź 2001.pl_PL
dc.referencesbip.umwd.dolnyslask.pl/plik.php?id=4091pl_PL
dc.referencesCydejko G., Szanują swoi, polubią obcy, „Forbes”, 2010, nr 7.pl_PL
dc.referencesDavenport T. H., Zarządzanie pracownikami wiedzy, Wolters Kluwer, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesDeklaracja Pawłowicka http://www.up.wroc.pl/aktualnosci_specjalne/11682/deklaracja_pawlowicka.htmlpl_PL
dc.referencesDomański T. (red.), Marka dla Łodzi. Strategiczne budowanie wizerunku miasta, Wydawnictwo Katedry Marketingu Międzynarodowego i Dystrybucji Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008.pl_PL
dc.referenceshttp://araw.pl/artykuly/7647/Informacje-ogolne/pl_PL
dc.referenceshttp://www.ict-cluster.wroc.plpl_PL
dc.referenceshttp://www.portal.pwr.wroc.pl/info_podstawowe.dhtmlpl_PL
dc.referenceshttp://www.study-in-wroclaw.pl/artykul.php5?id=129pl_PL
dc.referenceshttp://www.ue.wroc.pl/uczelnia/20/misja_uniwersytetu_ekonomicznego_we_wroclawiu.htmlpl_PL
dc.referenceshttp://www.uni.wroc.pl/o-nas/misja-uczelnipl_PL
dc.referenceshttp://www.up.wroc.pl/uczelnia/359/misja_uczelni.htmlpl_PL
dc.referencesJankowski D., Przyszczypkowski K., Skrzypczak J., Podstawy edukacji dorosłych: zarys problematyki, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2003.pl_PL
dc.referencesJewtuchowicz A., Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2005.pl_PL
dc.referencesKlamut M. (red.), Polityka budowy regionu konkurencyjnego. Strategie – modele – postęp technologiczny, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2000.pl_PL
dc.referencesLevin R., Globalna uczelnia, „Newsweek Polska”, 2006, nr 34.pl_PL
dc.referencesMarszałek A., Rola uczelni w regionie, Difin, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesMazurek-Łopacińska K., Tworzenie systemu zapewniania jakości w szkole wyższej, [w:] K. Mazurek- Łopacińska (red.), Proces Boloński w kształtowaniu systemu zapewniania jakości kształcenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2009.pl_PL
dc.referencesThieme J. K., Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska – Europa – USA, Difin, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesWciórka B., Aspiracje i motywacje edukacyjne Polaków w latach 1993–2009 — Komunikat z badań BS/70/2009, CBOS, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesWissema J. G., Uniwersytet Trzeciej Generacji. Uczelnia XXI wieku, Wydawnictwo ZANTE, Święta Katarzyna 2009.pl_PL
dc.referencesWysocki T., Łączenie uczelni: krok drugi. Ale autonomia zostaje http://wrocław.gazeta.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-501-0.03
dc.disciplinegeografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzennapl_PL
dc.disciplinenauki o zarządzaniu i jakościpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe