Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDuda, Michał
dc.date.accessioned2021-08-13T11:36:18Z
dc.date.available2021-08-13T11:36:18Z
dc.date.issued2020-12-30
dc.identifier.issn2543-9421
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/38691
dc.description.abstractThe aim of this paper is to present the possibility of using visual sociology method – photographic analysis – in geographical research. In this case study, the author analyzed photographs taken by tourists during their stay in Łódź which, according to them, “best reflect their stay in this city”. In addition to approaches typical for sociological research, the study was expanded by the spatial aspect including the places where the photographs were taken and their association with the most popular tourist attractions of the city. The outcome of this work is a map delineating the “tourism space of Łódź” (according to the visual criterion) which shows one of the possibilities of using analysis of photographs in geographical research. The paper presents the results that can be obtained from the analysis, using four different approaches and methods of interpretation (structuralist, hermeneutical, semiological and geographical).en
dc.description.abstractCelem artykułu jest zaprezentowanie możliwości wykorzystania w badaniach geograficznych jednej z metod socjologii wizualnej – analizy fotografii. W niniejszej pracy analizie poddane zostały wykonane przez turystów zdjęcia, które według nich najlepiej oddawały pobyt w Łodzi. Oprócz typowego dla badań socjologicznych odczytania treści fotografii, znaczeń oraz informacji o autorze, badanie zostało rozbudowane o aspekt przestrzenny, uwzgledniający miejsca wykonania fotografii i ich powiązania m.in. z lokalizacją najpopularniejszych atrakcji turystycznych miasta. W wyniku tej pracy powstała mapa, wyzna- czająca „przestrzeń turystyczną Łodzi” według kryterium wizualnego, która pokazuje jedną z możliwości wykorzystania analiz fotografii w badaniach geograficznych związanych z turystyką. W artykule zaprezentowano, jakie wyniki można otrzymać y zdjęć, wykorzystując cztery różne podejścia i metody interpretacji (strukturalistyczną, hermeneutyczną, semiologiczną oraz geograficzną).pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesKonwersatorium Wiedzy o Mieście;5pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectphotography analysisen
dc.subjectvisual sociologyen
dc.subjecttourismen
dc.subjectcity perceptionen
dc.subjecttourism spaceen
dc.subjectanaliza fotografiipl
dc.subjectsocjologia wizualnapl
dc.subjectturystykapl
dc.subjectpostrzeganie miastapl
dc.subjectprzestrzeń turystycznapl
dc.titleWykorzystanie metod socjologii wizualnej w geograficznych badaniach przestrzeni miejskiej – analiza fotografii wykonanych przez turystów w Łodzipl
dc.title.alternativeApplication of visual sociology methods in geographical studies of urban space through an analysis of photos taken by tourists: a case study of Łódźen
dc.typeArticle
dc.page.number125-140
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Instytut Geografii Miast, Turyzmu i Geoinformacjipl
dc.identifier.eissn2544-1221
dc.referencesBarnard, M. (2001). Approaches to understanding visual culture. Houndmills: Palgrave. https://doi.org/10.1007/978-1-137-11046-6pl
dc.referencesBarthes, R. (1977). Image, music, text. London: Fontana.pl
dc.referencesBarthes, R. (1983). Selected writings. New York: Fontana.pl
dc.referencesBauman, Z. (1978). Hermeneutics and social science. Approaches to understanding. London: Hutchison.pl
dc.referencesBecker, H. (1981). Exploring society photographically. Chicago: University of Chicago Press.pl
dc.referencesBogunia-Borowska, M., Sztompka, P. (red.) (2012). Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.pl
dc.referencesBourdieu, P. (1990). Photography. A middle brow art. Cambridge: Polity Press.pl
dc.referencesChlebuś-Grudzień, P. (2018). Selfie w muzeum – określenie paradygmatów analizy zjawiska fotografowania się na wystawach muzealnych. Turyzm, 28 (1), 7–13. https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.1.01pl
dc.referencesDe Choudhury, M., Feldman, M., Amer-Yahia, S., Golbandi, N., Lempel, R., Yu, C. (2010). Automatic construction of travel itineraries using social breadcrumbs. Pobrane z: http://research.microsoft.com/en-us/um/people/munmund/pubs/ht_10_long.pdf (23.10.2020). https://doi.org/10.1145/1810617.1810626pl
dc.referencesDuda, M. (2016). Sposób prezentacji oferty turystycznej na przykładzie katalogów wycieczek wybranych touroperatorów. W: J. Leśny, J. Nyćkowiak (red.), Badania i Rozwój Młodych Naukowców w Polsce. Gospodarka i ekonomia (s. 22–29). Poznań: Młodzi Naukowcy.pl
dc.referencesEdwards, E. (1997). Beyond the boundary. A consideration of the expressive in photography and anthropology. W: M. Banks, H. Morphy (red.), Rethinking visual anthropology. New Haven: Yale University Press.pl
dc.referencesEmmison, M., Smith, Ph. (2000). Researching the visual. London: Sage.pl
dc.referencesFeick, R., Robertson, C. (2014). A multi-scale approach to exploring urban places in geotagged photographs. Computers, environment and urban systems, 53, 96–109. https://doi.org/10.1016/j.compenvurbsys.2013.11.006pl
dc.referencesFromm, E. (2003). Mieć czy być. Gdańsk: Dom Wydawniczy REBIS.pl
dc.referencesGarcía-Palomares, J.C., Gutierrez, J., Mínguez, C. (2015). Identification of tourist hot spots based on social networks: A comparative analysis of European metropolises using photo-sharing services and GIS. Applied Geography, 63, 408–417. https://doi.org/10.1016/j.apgeog.2015.08.002pl
dc.referencesGoffman, E. (1979). Gender advertisements. London: Macmillan.pl
dc.referencesGould, P., White, R. (1974). Mental maps. Progress in Human Geography, 19 (1), 105–110. https://doi.org/10.4324/9780203163757pl
dc.referencesHenny, L. M. (1986). Theory and practice of visual sociology. Current Sociology, 34 (3), 1–71. https:/doi.org/10.1177/001139286034003003pl
dc.referencesHsu, CH., Song, H. (2013). Destination image in travel magazines. A textual and pictorial analysis of Hong Kong and Macau. Journal of Vacation Marketing, 19 (3), 253–268. https://doi.org/10.1177/1356766712473469pl
dc.referencesHunter, W.C. (2012). Projected destination image: a visual ana- lysis of Seoul. Tourism Geographies, 14 (3), 419–443. https://doi. org/10.1080/14616688.2011.613407pl
dc.referencesJakiel, M., Bernatek, A. (2015). Postrzeganie wybranych typów krajobrazu przez różne grupy kulturowe na przykładzie mieszkańców Krakowa i Stambułu. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 29, 93–107.pl
dc.referencesKadar, B., Gede, M. (2014). Where do tourists go? Visualizing and analyzing the spatial distribution of geotagged photography. Cartographica. The International Journal for Geographic Information and Geovisualization, 48 (2), 78–88. https://doi.org/10.3138/carto.48.2.1839pl
dc.referencesKonecki, K. (2005). Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia pracy ugruntowanej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 1 (1), 42–63.pl
dc.referencesKotus, J., Rzeszewski, M. (2015). Zastosowanie „Metod mieszanych” do badania zachowań turystów w mieście – przykład konceptualizacji i wykorzystania (artykuł dyskusyjny). Turyzm, 25 (1), 57–67. https://doi.org/10.2478/tour-2014-0020pl
dc.referencesKurashima, T., Iwata, T., Irie, G., Fujimura, K. (2013). Travel route recommendation using geotagged photos. Knowledge and information systems, 37 (1), 37–60. https://doi.org/10.1007/s10115-012-0580-zpl
dc.referencesLeon, S. (2017). The semiotics of photography: Towards objective hermeneutics. Philosophy Study, 7 (12), 634–644. https://doi. org/10.17265/2159-5313/2017.12.002pl
dc.referencesLi, X. (2013). Multi-day and multi-stay travel planning using geo-tagged photos. W: D. Pfoser, A. Voisard (red.), Proceedings of the second ACM SIGSPATIAL international workshop on crowdsourced and volunteered geographic information (s. 1–8). New York: Association for Computing Machinery. http://doi.org/10.1145/2534732.2534733pl
dc.referencesLynch, K. (1960). The Image of the city. Cambridge: MIT Press.pl
dc.referencesMacCannell, D. (2011). The ethics of sightseeing. London: University of California Press. https://doi.org/10.1525/9780520948655pl
dc.referencesMagala, S. (2000). Szkoła widzenia. Wrocław: Biblioteka Formatu.pl
dc.referencesMilman, A. (2011). The symbolic role of postcards in representing a destination image: the case of Alanya, Turkey. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 12 (2), 144–173. https://doi.org/10.1080/15256480.2011.564495pl
dc.referencesMirowska, N., Krysiak, S. (2015). Atrakcyjność wizualna krajobrazu doliny Mrogi i jej sąsiedztwa w gminie Dmosin. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Geographica Physica, 14, 25–35. https://doi.org/10.18778/1427-9711.14.03pl
dc.referencesMirzoeff, N. (1999). An introduction to visual culture. London: Routledge.pl
dc.referencesPeirce, Ch. (1955). Philosophical writings of Peirce. New York: Dover Publications.pl
dc.referencesPicazo, P., Moreno-Gil, S. (2019). Analysis of the projected image of tourism destinations on photographs: A literature review to prepare for the future. Journal of Vacation Marketing, 25 (1), 3–24. https://doi.org/10.1177/1356766717736350pl
dc.referencesPodhorecka, K. (2016). Ocena atrakcyjności wizualnej krajobrazu wybranych obszarów Polski. Turyzm, 26 (2), 33–38. https://doi. org/10.18778/0867-5856.26.2.04pl
dc.referencesProsser, J., Schwartz, D. (1998). Photographs within the sociological research process. W: J. Prosser (red.), Image-based Research (s. 101–115). London: Routledge.pl
dc.referencesPuttilli, M. (2020). Everyday geographies in the changing city: subjective photo-routes in Mandalay, Myanmar. GeoJournal, 2020, 1–20. https://doi.org/10.1007/s10708-020-10263-8pl
dc.referencesde Saussure, F. (2002). Kurs językoznawstwa ogólnego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesShoval, N., Isaacson, M. (2010). Tourist mobility and advanced tracking technologies. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203869376pl
dc.referencesSmith, M. (2003). Issues in cultural tourism studies. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203402825pl
dc.referencesSontag, S. (1978). On photography. New York: Farrar, Strauss and Giroux.pl
dc.referencesStepchenkova, S., Zhan, F. (2013). Visual destination images of Peru: comparative content analysis of DMO and user-gene- rated photography. Tourism Management, 36, 590–601. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2012.08.006pl
dc.referencesStrategia rozwoju Łodzi 2020+ (2013). Pobrane z: https://uml.lodz.pl/files/public/dla_mieszkanca/architektura_i_urbanistyka/publikacje/STRATEGIA__druk_24.07bez_markerow.pdf (23.10.2020).pl
dc.referencesSuchar, Ch. (1989). The sociological imagination and documentary still photography. The interrogatory stance. W: R.B. Flaes (red.), Eyes across the water. The Amsterdam conference on visual anthropology and sociology (s. 51–63). Amsterdam: Het Spinhuis. https://doi.org/10.1080/14725868908583637pl
dc.referencesSztompka, P. (2005). Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesTammet, T., Luberg, A., Jaarv, P. (2013). Sightsmap: crowd-sourced popularity of the world places. W: L. Cantoni, Z.P. Xiang (red.), Information and communication technologies in tourism 2013 (s. 314–325). Berlin–Heidelberg: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-36309-2_27pl
dc.referencesTrasher, F.M. (1927). The gang. Chicago: Chicago University Press.pl
dc.referencesTripadvisor (2020). Pobrane z: https://pl.tripadvisor.com/Attractions-g274837-Activities-a_allAttractions.true-Lodz_Lodz_Province_Central_Poland.html (23.10.2020).pl
dc.referencesWieczorkiewicz, A. (2012). Apetyt turysty – o doświadczaniu świata w podróży. Kraków: Universitas.pl
dc.contributor.authorEmailmichal.duda@geo.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2543-9421.05.10
dc.relation.volume33


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/