Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPijet-Migoń, Edyta
dc.date.accessioned2021-08-13T11:36:11Z
dc.date.available2021-08-13T11:36:11Z
dc.date.issued2020-12-30
dc.identifier.issn2543-9421
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/38685
dc.description.abstractThe article outlines the most important changes due to the development of air transport that have occurred in large Polish cities in the period following the change of political-economic system in 1989. These changes have had both spatial and functional dimensions. The former includes expansion of airport and airport-related infrastructure and alterations to the ground transport network. The increasing accessibility of air transport has proved important for decision-making in respect to the location of new commercial activities and large events, as well as contributing to the growth of incoming tourism. In turn this has caused an expansion of hotel networks and the emergence of new forms of accommodation.en
dc.description.abstractArtykuł przedstawia zarys najważniejszych zmian, które zaszły w polskich dużych miastach wskutek rozwoju transportu lotniczego po przemianach ustrojowych. Zmiany te miały charakter zarówno przestrzenny – dotyczyły m.in. rozbudowy infrastruktury lotniskowej i okołolotniskowej oraz układu transportowego, jak i funkcjonalny. Wzrost dostępności transportowej był istotnym czynnikiem wyboru lokalizacji firm i dużych wydarzeń, a także wpłynął na rozwój turystyki, powodując dalsze konsekwencje w postaci rozwoju infrastruktury hotelowej i nowych form zakwaterowania.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesKonwersatorium Wiedzy o Mieście;5pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectair transporten
dc.subjectairportsen
dc.subjectcitiesen
dc.subjectinfrastructureen
dc.subjecttourismen
dc.subjecttransport lotniczypl
dc.subjectporty lotniczepl
dc.subjectmiastapl
dc.subjectinfrastrukturapl
dc.subjectturystykapl
dc.titleRozwój pasażerskiego transportu lotniczego w Polsce w latach 1989–2019 – jego skutki dla portów lotniczych i implikacje dla miastpl
dc.title.alternativeGrowth of air transport services in Poland in 1989-2019: the consequences for airports and implications for airport-hosting citiesen
dc.typeArticle
dc.page.number43-53
dc.contributor.authorAffiliationWyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu Instytut Turystykipl
dc.identifier.eissn2544-1221
dc.referencesACI (Airport Council International) Europe (2004). The social and economic impact of airports in Europe. York: ACI Europe.pl
dc.referencesAugustyniak, W. (2017). Analiza progów rentowności polskich regionalnych portów lotniczych. Przegląd Komunikacyjny, 12, 16–19. https://doi.org/10.35117/A_ENG_17_12_03pl
dc.referencesAwedyk, M., Markiewicz, M., Weltrowska, J. (2013). Indywidualny City Break jako reprezentacyjny trend turystyki europejskiej w XXI w. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 304, 11–18.pl
dc.referencesBednarczyk, M., Grabińska, E. (2015). Airport competitiveness. Models and assessment methods. Kraków: Jagiellonian University Press. https://doi.org/10.4467/K9380.81/16.16.6979pl
dc.referencesBondaryk, P., Gruszczyński, J., Kłosowski, M., Kopański, T.J., Matusiak, W., Puchała, P., Rusiecki, M., Witkowski, R. (2018). Historia lotnictwa w Polsce. Bełchatów: Wydawnictwo Fenix.pl
dc.referencesBorodako, K., Seweryn, R., Berbeka, J., Niemczyk, A., Davidson, R., Jakóbik, K. (2019). Assessment of meetings industry’s economic impact on the city of Krakow. Argumenta Oeconomica, 43 (2), 191–211. https://doi.org/10.15611/aoe.2019.2.08pl
dc.referencesButton, K.J., Taylor, S. (2000). International air transportation and economic development. Journal of Air Transport Management, 6 (4), 209–222. https://doi.org/10.1016/S0969-6997(00)00015-6pl
dc.referencesCeluch, K. (2018). Impact of the events sector on the economy – case study of Poland. Economic Problems of Tourism, 44 (4), 69–81. https://doi.org/10.18276/ept.2018.4.44-07pl
dc.referencesCieślikowski, K. (2020). Raport. Rynek turystyki biznesowej w Katowicach w 2019 r. Badanie rynkowe uczestników spotkań konferencyjnych. Katowice: Convention Bureau.pl
dc.referencesFedyk, W., Sołtysik, M., Olearnik, J., Barwicka, K., Mucha, A. (2020). How overtourism threatens large urban areas: A case study of Wroclaw, Poland. Sustainability, 12, 1783. https://doi.org/10.3390/su12051783pl
dc.referencesGierczak-Korzeniowska, B. (2016). Airport City Rzeszów-Jasionka – nowa przestrzeń miejska o globalnym charakterze. W: M. Osińska, I. Urbanyi-Popiołek (red.), Problemy logistyki i zrównoważonego rozwoju (s. 193–206). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki.pl
dc.referencesGierczak-Korzeniowska, B. (2020). Podmiejska Kolej Aglomeracyjna w województwie podkarpackim jako czynnik stymulujący rozwój regionu. Przegląd Komunikacyjny, 2, 97–106.pl
dc.referencesGoogle Earth (2020). Pobrane z: https://www.google.pl/intl/pl/earth/ (15.05.2019).pl
dc.referencesGraham, A. (2008). Managing airports. An international perspective. Oxford: Elsevier. https://doi.org/10.4324/9780080942667pl
dc.referencesHalpern, N., Brathen, S. (2011). Impact of airport on regional accessibility and social development. Journal of Transport Geography, 19, 1145–1154. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2010.11.006pl
dc.referencesHawlena, J. (2012a). Konkurencja na rynku lotniczych przewozów pasażerskich w warunkach globalizacji. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.pl
dc.referencesHawlena, J. (2012b). Rynek niskokosztowych przewozów lotniczych a rozwój sektora turystyki. Radom: Instytut Naukowo-Wydawniczy Spatium.pl
dc.referencesHawlena, J. (2016). Znaczenie lotniska Lublin-Świdnik w procesie rozwoju regionu. Autobusy, 12, 1574–1578.pl
dc.referencesHuderek-Glapska, S. (2010). Port lotniczy w systemie transportu intermodalnego. LogForum – czasopismo internetowe, 6 (5), 47–54.pl
dc.referencesHuderek-Glapska, S. (2011). Wpływ portu lotniczego na gospodarkę regionu. W: M. Rekowski, Regionalne porty lotnicze w Polsce – charakterystyka i tendencje rozwojowe (s. 193–236). Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.pl
dc.referencesHuderek-Glapska, S. (red.) (2019). Zarządzanie rozwojem portów lotniczych. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.pl
dc.referencesJankiewicz, J., Huderek-Glapska, S. (2016). The air transport market in Central and Eastern Europe after a decade of liberalisation – Different paths of growth. Journal of Transport Geography, 50, 45–56. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2015.06.002pl
dc.referencesKołoś, A., Taczanowski, J., Trzepacz, P. (2012). Connecting airports with cities. Perspective for air-links development in Central Europe. Prace Geograficzne, 130, 107–129. https://doi.org/10.4467/20833113PG.12.023.0664pl
dc.referencesKowalczyk-Anioł, J. (2019a). Tourismification of the housing resources of historical inner cities. Case of Krakow. Studia Miejskie, 35, 9–25. https://doi.org/10.25167/sm.1014pl
dc.referencesKowalczyk-Anioł, J. (2019b). Hipertrofia turystyki miejskiej – geneza i istota zjawiska. Konwersatorium Wiedzy o Mieście, 4 (32), 7–18. https://doi.org/10.18778/2543-9421.04.01pl
dc.referencesKoziarski, S. (2007). Transport w Polsce. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 12, 61–109.pl
dc.referencesKubicki, P. (2017). Wpływ studentyfikacji i turystyfikacji na społeczno-kulturową przestrzeń miasta. Miasto. Pamięć i Przyszłość, 2, 63–73. https://doi.org/10.26774/mpp.35pl
dc.referencesLijewski, T. (1986). Geografia transportu Polski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.pl
dc.referencesLiwiński, J. (2006). Polskie porty lotnicze w statystyce. Przegląd Komunikacyjny, 6, 8–13.pl
dc.referencesMarciszewska, E., Kaliński, D. (2009). Port lotniczy jako czynnik rozwoju regionalnego. W: A. Barski, W. Fabirkiewicz, Cz. Jarosz (red.), Rozwój lotnictwa w regionach (s. 11–18). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl
dc.referencesNowak, H., Huderek-Glapska, S. (2019). Rozwój portu lotniczego. W: S. Huderek-Glapska (red.), Zarządzanie rozwojem portów lotniczych (s. 65–123). Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.pl
dc.referencesOlipra, Ł. (2015). Dostępność usług transportu lotniczego jako czynnik lokalizacji inwestycji zagranicznych na Dolnym Śląsku. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 380, 368–382. https://doi.org/10.15611/pn.2015.380.34pl
dc.referencesOlipra, Ł. (2016). Wpływ Portu Lotniczego Wrocław na gospodarkę miasta i regionu – szacowanie i analiza wydatków pasażerów. Studia Oeconomica Posnaniensia, 4 (7), 171–193. https://doi.org/10.18559/SOEP.2016.7.9pl
dc.referencesPancer-Cybulska, E., Olipra, Ł. (2016). Porty lotnicze jako strategiczny czynnik rozwoju regionów w świetle regionalnych dokumentów programowych. Studia Oeconomica Posnaniensia, 4 (7), 127–150. https://doi.org/10.18559/SOEP.2016.7.7pl
dc.referencesPancer-Cybulska, E., Olipra, Ł, Cybulski, L., Surówka, A. (2014). Transport lotniczy a regionalne rynki pracy w Polsce. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.pl
dc.referencesPijet-Migoń, E. (2012). Zmiany rynku lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski.pl
dc.referencesPijet-Migoń, E. (2014). Dziesięć lat „otwartego nieba” nad Polską – implikacje dla turystyki. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 807, Ekonomiczne Problemy Turystyki, 27, 83–98.pl
dc.referencesPijet-Migoń, E. (2016). Etapy rozwoju regionalnych portów lotniczych w Polsce i innych państwach Europy Środkowo-Wschodniej po akcesji do Unii Europejskiej. Studia Oeconomica Posnaniensia, 4 (7), 30–58. https://doi.org/10.18559/SOEP.2016.7.2pl
dc.referencesPijet-Migoń, E. (2019). Regionalne porty lotnicze w Europie Środkowo-Wschodniej po liberalizacji rynku transportu lotniczego. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 22 (2), 63–73. https://doi.org/10.4467/2543859XPKG.19.011.11151pl
dc.referencesPomykała, A., Raczyński, J., Graff, M., Bużałek, T. (2019). Porty lotnicze w Polsce i ich obsługa transportowa. Technika Transportu Szynowego, 26 (4), 16–28.pl
dc.referencesRekowski, M. (red.) (2011). Regionalne porty lotnicze w Polsce – charakterystyka i tendencje rozwojowe. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.pl
dc.referencesRosik, P., Komornicki, T., Goliszek, S., Stępniak, M., Pomianowski, W. (2017). Trends in potential accessibility to airport in Poland (AAI Indicator). Europa XXI, 33, 67–78. https://doi.org/10.7163/Eu21.2017.33.5pl
dc.referencesRucińska, D., Ruciński, A. (red.) (2000). Marketing usług lotniczych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl
dc.referencesRucińska, D., Ruciński, A. (2017). Współzależności rozwoju portów lotniczych i struktur zagospodarowania przestrzeni z uwzględnieniem stref okołolotniskowych, Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 20 (2), 57–68. https://doi.org/10.4467/2543859XPKG.17.011.7393pl
dc.referencesRucińska, D., Ruciński, A., Tłoczyński, D. (2012). Transport lotniczy. Ekonomika i organizacja. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl
dc.referencesRydzkowski, W. (2014). Dylematy budowy portu lotniczego Gdynia-Kosakowo – próba oceny decyzji inwestycyjnej. Zeszyty Naukowe Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego, 50, 5–18.pl
dc.referencesSipiński, D., Cybulak, P., Plachta, K. (2016), Lotniska w Polsce Łódź Wydawnictwo Księży Młyn.pl
dc.referencesSonnenburg, F., Braun, B. (2017). Impact of airports on spatial patterns of metropolitan employment: The case study of Australia. Erdkunde, 71 (4), 287–300. https://doi.org/10.3112/erdkunde.2017.04.02pl
dc.referencesStangel, M. (2013). Rozwój strefy okołolotniskowej a port lotniczy – efekt synergii. Przegląd Komunikacyjny, 7, 18–25.pl
dc.referencesStangel, M. (2014). Airport City – strefa okołolotniskowa jako zagadnienie urbanistyczne. Gliwice: Helion.pl
dc.referencesSzromek, A.R., Kruczek, Z., Walas, B. (2020). The attitude of tourist destination residents towards the effects of overtourism – Kraków case study. Sustainability, 12, 228. https://doi.org/10.3390/su12010228pl
dc.referencesTłoczyński, D. (2016). Konkurencja na polskim rynku usług transportu lotniczego. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl
dc.referencesTrzepacz, P. (red.) (2014). Polish airports in transition 2004–2013. Kraków: Institute of Urban Development.pl
dc.referencesWach-Kloskowska, M. (2020). Development of airport-related zones (the construction of the airport city) as an element of the interdependent development of airports, agglomerations and regions – Gdańsk airport case study. Journal of Regional and City Planning, 31 (2), 199–216. https://doi.org/10.5614/jpwk.2020.31.2.6pl
dc.referencesWalas, B. (2019). Turystyczny najem krótkoterminowy w ocenie interesariuszy lokalnych. Biuletyn KPZK, 275, 49–62.pl
dc.referencesWróbel, P. (2012). Miasto sieciowe. Airport city i aerotropolis. Architektura, 109 (1), 421–432.pl
dc.referencesZmyślony, P., Pilarczyk, M. (2020). Identification of overtourism in Poznań through the analysis of social conflicts. Studia Periegetica, 30 (2), 9–24. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3169pl
dc.contributor.authorEmailedyta.migon@wsb.wroclaw.pl
dc.identifier.doi10.18778/2543-9421.05.04
dc.relation.volume33


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0