dc.contributor.author | Kowalcze-Pawlik, Anna | |
dc.date.accessioned | 2021-08-10T06:56:09Z | |
dc.date.available | 2021-08-10T06:56:09Z | |
dc.date.issued | 2020-12-30 | |
dc.identifier.issn | 2083-8530 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/38618 | |
dc.description.abstract | This paper provides a brief outline of the reception history of Othello in Poland, focusing on the way the character of the Moor of Venice is constructed on the page, in the first-published nineteenth-century translation by Józef Paszkowski, and on the stage, in two twentieth-century theatrical adaptations that provide contrasting images of Othello: 1981/1984 televised Othello, dir. Andrzej Chrzanowski and the 2011 production of African Tales Based on Shakespeare, in which Othello’s part is played by Adam Ferency (dir. Krzysztof Warlikowski). The paper details the political and social contexts of each of these stage adaptations, as both of them employ brownface and blackface to visualise Othello’s “political colour.” The function of blackface and brownface is radically different in these two productions: in the 1981/1984 Othello brownface works to underline Othello’s overall sense of alienation, while strengthening the existing stereotypes surrounding black as a skin colour, while the 2011 staging makes the use of blackface as an artificial trick of the actor’s trade, potentially unmasking the constructedness of racial prejudices, while confronting the audience with their own pernicious racial stereotypes. | en |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Multicultural Shakespeare: Translation, Appropriation and Performance;37 | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | Othello in Poland | en |
dc.subject | blackface in theatre | en |
dc.subject | brownface in theatre | en |
dc.subject | race in translation | en |
dc.title | The Moor’s Political Colour: Race and Othello in Poland | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 171-190 | |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Lodz, Poland | en |
dc.identifier.eissn | 2300-7605 | |
dc.references | A.O. “Otello.” Radio i Telewizja, 34, 20 sierpnia 1967. | en |
dc.references | Ahmed, Sara. Cultural Politics of Emotion. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2014. | en |
dc.references | Balogun, Bolaji, and Remi Joseph-Salisbury. “Black/white mixed-race experiences of race and racism in Poland.” Ethnic and Racial Studies (2020): 1-18. | en |
dc.references | Cetera, А. „Żytomierski Otello: O Tłumaczeniu Szekspira przez Ks. Ignacego Hołowińskiego w latach trzydziestych XIX wieku.” Волинь-Житомирщина 19 (2009): 20-43. | en |
dc.references | Cetera-Włodarczyk Anna and Alicja Kosim. Polskie przekłady Shakespeara w XIX wieku. Część 1. Zawody, strategie, recepcja, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2019. | en |
dc.references | Cieślak, Jacek. „Opowieści afrykańskie według Szekspira-spektakl Krzysztofa Warlikowskiego.” Rzeczpospolita 5 Dec 2011. 7 May 2019 www.rp.pl/artykul/764923-Opowiesci-afrykanskie-wedlug-Szekspira---spektakl-Krzysztofa-Warlikowskiego | en |
dc.references | Cieślak, Jacek. „Sześciogodzinne widowisko, długie jak przemówienia Fidela” Rzeczpospolita nr 283 6 grudnia 2011. 3 Oct 2020 http://encyklopediateatru.pl/artykuly/128619/koniec-swiata-samcow-i-brutali | en |
dc.references | Cleaver, Eldridge. Soul on Ice. New York: Dell, 1968. | en |
dc.references | Dolczewski, Zygmunt. „Pieczęć z murzynkiem czyli sarmacka egzotyka.” Pamiętnik Biblioteki Kórnickiej 29, 2009: 267-275. | en |
dc.references | Drobnik-Rogers, Justyna. Krzysztof Warlikowski’s Theatre and the Possiblity of Encounter. Unpublished Ph.D. diss. University of Manchester, 2012. | en |
dc.references | Duggan, Patrick. Trauma-Tragedy: Symptoms of Contemporary Performance. Manchester: Manchester University Press, 2018. | en |
dc.references | Eddo-Lodge, Reni, Why I’m No Longer Talking to White People about Race. Bloomsbury Publishing, 2018. | en |
dc.references | Essed, Philomena. Understanding Everyday Racism: An Interdisciplinary Theory. Newbury Park: Sage Publications, 1991, vol. 2. | en |
dc.references | Fanon, Frantz. Black Skin, White Masks. London: Pluto Press, 2008. | en |
dc.references | Fabiszak, Jacek. “Shakespeare’s Histories / Polish History: Television Productions of Henry IV (1975), Richard III (1989) and Othello (1981/1984).” Multicultural Shakespeare: Translation, Appropriation and Performance 4 (2007): 59-65. | en |
dc.references | Figzał-Janikowska, Magdalena. “The Circle of Outcasts: Krzysztof Warlikowski’s ‘African Tales by Shakespeare.’” Cervantes, Shakespeare y la Edad de Oro de la escena. Ed. Jorge Braga Riera, Javier J. González Martínez, Miguel Sanz Jiménez. Madrid, 2018: 619-631. | en |
dc.references | Grzegorzewska, Małgorzata. „Cena funta mięsa” Teatr 2 (2012). 30 April 2019. www.teatr-pismo.pl/po-premierze/72/cena_funta_miesa/ | en |
dc.references | Hornback, Robert. “The Folly of Racism: Enslaving Blackface and the ‘Natural’ Fool Tradition.” Medieval & Renaissance Drama in England 20 (2007): 46-84. | en |
dc.references | Hutcheon, Linda. The Politics of Postmodernism. New York: Routledge, 2003. | en |
dc.references | Kolin, Philip, ed. Othello: New Critical Essays. New York: Routledge, 2002. | en |
dc.references | Krzyżanowski, Michał. “Discursive Shifts and the Normalisation of Racism: Imaginaries of Immigration, Moral Panics and the Discourse of Contemporary Right-Wing Populism.” Social Semiotics (2020): 1-25. | en |
dc.references | Kujawińska Courtney, Krystyna. “Ira Aldridge, Shakespeare, and Color-Conscious Performances in Nineteenth-Century Europe.” Colorblind Shakespeare. Ed. Ayanna Thompson. New York: Routledge, 2006. 121-140. | en |
dc.references | Kujawińska Courtney, Krystyna. “Othello in Poland, a Prevailingly Homogeneous Ethnic Country.” The Routledge Handbook of Shakespeare and Global Appropriation. Ed. Christy Desmet, Sujata Iyengar, and Miriam Jacobson. New York: Routledge, 2019. 243-253. | en |
dc.references | Lease, Bryce. After '89: Polish Theatre and the Political. Manchester: Manchester University Press, 2016. | en |
dc.references | Linde, Samuel Boguslaw. Słownik języka polskiego. Vol. 2. Part 1. Warszawa, 1809. | en |
dc.references | Łaziński, M. „‘Murzyn’ zrobił swoje, czy ‘Murzyn’ może odejść?: historia i przyszłość słowa ‘Murzyn’ w polszczyźnie.” Poradnik Językowy 4 (2007): 47-56. | en |
dc.references | Mbembe, Achille. Necropolitics. Trans. Steven Corcoran. Durham and London: Duke University Press 2019. | en |
dc.references | Meijers, Constant. “African Tales. September 20, 2012. Stadsschouwburg Amsterdam. 13 Oct 2020 https://www.theaterkrant.nl/recensie/african-tales/nowy-teatr/ | en |
dc.references | Mielczarek, Lida. Polska recepcja tragedii Otello Williama Szekspira w świetle studiów krytycznoliterackich i adaptacji teatralnych. Unpublished Ph.D. diss., University of Lodz, 2015. | en |
dc.references | Momro, Jakub. „Zakaz reprezentacji i reprezentacja zakazana (Pankowski, Libera, Nancy).” Didaskalia 107 (2012): 76-85. | en |
dc.references | Niemcewicz Julian Ursyn. Pamiętniki Juliana Ursyna Niemcewicza, 1804-1807. Dziennik drugiej podróży do Ameryki, Lwów 1873. | en |
dc.references | Niziołek, Grzegorz. Warlikowski extra ecclesiam. Kraków: Homini 2008. | en |
dc.references | Olbrychski, Daniel. Anioły wokół głowy, Gdańsk: Tower Press, 2000. | en |
dc.references | Opowieści afrykańskie według Szekspira. Premiere: Oct 5, 2011, Liege, 2 Dec 2011 The Dramatyczny Theatre, Warsaw. Direction: Krzysztof Warlikowski, Set design: Małgorzata Szczęśniak, music: Paweł Mykietyn. “African Tales by Shakespeare,” MIT Global Shakespeares Video & Performance Archive, https://globalshakespeares.mit.edu/african-tales-by-shakespeare-warlikowski-krzysztof-2011/#video=african-tales-by-shakespeare-trailer | en |
dc.references | Othello [Otello]. Dir. Andrzej Chrzanowski. Perf. Daniel Olbrychski, Piotr Fronczewski, Joanna Pacuła. TVP, 1981. teleplay. | en |
dc.references | P. Piotrowski, „Zbigniew Libera: anarchia i krytyka.” Zbigniew Libera. Prace z lat 1982-2008. Ed. D. Monkiewicz. Warszawa: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, BWA Wrocław – Galeria Sztuki Współczesnej, 2009. | en |
dc.references | Pyrkosz, Aleksandra. „Bluźnierstwo sceniczne.” Teatralia 16/23.04.12. 5 maja 2012. 15 Oct 2020 http://encyklopediateatru.pl/artykuly/139955/bluznierstwo-sceniczne | en |
dc.references | Radecki, Adam. „Oddalić wielki powrót ojców.” Dwutygodnik Strona Kultury 70 25 stycznia 2012 online. 16 Oct 2020 http://encyklopediateatru.pl/artykuly/131679/oddalic-wielki-powrot-ojcow | en |
dc.references | Reyes, Angelita D. “Performativity and Representation in Transnational Blackface: Mammy (USA), Zwarte Piet (Netherlands), and Haji Firuz (Iran).” Atlantic Studies, 16:4 (2019): 521-550, DOI: 10.1080/14788810.2018.1490508 | en |
dc.references | Shakespeare, William. Othello. The Norton Shakespeare. Eds. Stephen Greenblatt et al. 3rd ed. New York and London: WW Norton, 2016. | en |
dc.references | Soszyński, Paweł. “Uwięzieni w Szekspirze.” Dwutygodnik Strona Kultury 71 online 25 stycznia 2012. 16 Oct 2020 http://encyklopediateatru.pl/artykuly/131674/uwiezieni-w-szekspirze | en |
dc.references | Śmiechowicz, Olga. Polish Theatre After the Fall of Communism: Dionysus Since'89. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2018. | en |
dc.references | Tazbir, Janusz. „Sarmaci o Abisynii: stereotypy i wiedza.” Odrodzenie i Reformacja w Polsce 41 (1997): 89-110. | en |
dc.references | Urbaniak, Mike. „Ten teatr jest skandalem.” Interview with Zbigniew Libera. magazynwaw.com/25.11, 28 listopada 2011. 16 Oct 2020 http://encyklopediateatru.pl/artykuly/128195/warszawa-skandal-czy-skandalik-z-plakatem-nowego | en |
dc.references | Wekker, Gloria. White Innocence: Paradoxes of Colonialism and Race. Durham: Duke University Press, 2016. | en |
dc.references | Zarzycka, Grażyna. “‘A Negro Did What He Was Supposed to Do…’ A Study of Some Ethnic Metaphors.” Etnolingwistyka. Problemy języka i kultury 18 (2006): 281-293. | en |
dc.references | Zbigniew Libera. https://culture.pl/en/artist/zbigniew-libera 16 Oct 2020. | en |
dc.references | Żurowski, Andrzej. Myślenie Szekspirem. Warszawa: Pax, 1983. | en |
dc.contributor.authorEmail | anna.kowalcze@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2083-8530.22.10 | |
dc.relation.volume | 22 | |