Show simple item record

dc.contributor.authorKarasek, Magdalena
dc.contributor.authorGaze, Mateusz
dc.date.accessioned2021-08-09T14:53:18Z
dc.date.available2021-08-09T14:53:18Z
dc.date.issued2019-12-20
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/38522
dc.description.abstractThe article concerns the issue of linguistic awareness among students who attend the program for the prospective teachers of Polish as a foreign language at the Faculty of Philology at the University of Lodz. In the text, we present and comment on the results of a survey study among 52 students. The survey consisted of questions on basic issues of functional grammar of the Polish language in the area of declension, which are presented to learners of Polish as a foreign language. The analysis led to the proposal to introduce the notion of didactic metalinguistic awareness, related to the peculiar character of foreign language teaching, which would complement the metalinguistic awareness.en
dc.description.abstractArtykuł porusza zagadnienie świadomości lingwistycznej studentów – słuchaczy specjalizacji glottodydaktycznej na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. W tekście zostały przedstawione i omówione wyniki analizy badania ankietowego przeprowadzonego w grupie 52 studentów. W kwestionariuszu umieszczono pytania dotyczące podstawowych problemów z gramatyki funkcjonalnej języka polskiego z zakresu fleksji imiennej, które omawiane są przez nauczyciela języka polskiego jako obcego podczas zajęć z cudzoziemcami. Analiza materiału badawczego zaowocowała propozycją wprowadzenia pojęcia glottodadaktycznej świadomości lingwistycznej, związanej ze specyfiką pracy nauczyciela języka obcego, będącej dopełnieniem świadomości lingwistycznej.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectfunctional grammaren
dc.subjectmetalinguistic awarenessen
dc.subjectteacher competencesen
dc.subjectdeclensionen
dc.subjectteaching Polish as a foreign languageen
dc.subjectgramatyka funkcjonalnapl
dc.subjectświadomość lingwistycznapl
dc.subjectkompetencje nauczycielipl
dc.subjectfleksja imiennapl
dc.subjectglottodydaktykapl
dc.subjectjęzyk polski jako obcypl
dc.titleŚwiadomość lingwistyczna (przyszłych) lektorów języka polskiego jako obcego – kilka uwag o znajomości fleksji imiennejpl
dc.title.alternativeMetalinguistic awareness of the (prospective) teachers of polish as a foreign language – some remarks on the knowledge of declensionen
dc.typeArticle
dc.page.number139-148
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBakuła K., 2012, O świadomości językowej, krytycznej świadomości językowej i nauczaniu języka, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Kształcenie Językowe”, nr 10(20), s. 9–20.pl
dc.referencesBugajski M., 2007, Język w komunikowaniu, Warszawa.pl
dc.referencesJadacka H., 2007, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa.pl
dc.referencesMaćkowiak K., 2005, Historyczna świadomość językowa w badaniach lingwistycznych, „Język Polski”, z. 1, s. 1–7.pl
dc.referencesMadelska L., Warchoł-Schlottmann M., 2008, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków.pl
dc.referencesMarkowski A., 2005, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa.pl
dc.referencesPerużyńska I., 2005, Świadomość językowa studentów filologii polskiej Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku, „Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska”, z. 4, s. 215–233.pl
dc.referencesSłaby-Góral I., 2014, Nauczyciel uczy się przez całe życie, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 21, E. Pałuszyńska, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik, M. Wojenka-Karasek (red.), s. 229–249.pl
dc.referencesWielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, 2006, pod. red. A. Markowskiego, Warszawa (=WSPP).pl
dc.referencesZgółka T., 1996, Warstwy świadomości językowej, w: E. Sękowska (red.), Świadomość językowa – kompetencja – dydaktyka, Warszawa, s. 13–19.pl
dc.contributor.authorEmailKarasek, Magdalena - magdalena.karasek@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailGaze, Mateusz - mateusz.gaze@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.26.08
dc.relation.volume26


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0