Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 26
Przeglądaj według
SPIS TREŚCI
1. Jakie oblicza glottodydaktyki polonistycznej? Różnorodność i współzależnośćIwona Dembowska-Wosik
2. Teaching Polish as a foreign language within the history of the Polish language
Anna Dąbrowska
3. Non-verbal communication in the teaching of Polish as a foreign language using the example of Asian groups. The difficulties, challenges and solutions
Barbara Morcinek-Abramczyk
4. Sposoby inicjowania i podtrzymywania kontaktu ze studentami na lekcji języka polskiego jako obcego
Kamila Kubacka
5. Strategie komunikacyjne jako sposób na skuteczne komunikowanie się mimo niedostatków językowych
Edyta Wojtczak
6. Współczesne teorie grzeczności językowej i ich wpływ na badania w obszarze glottodydaktyki polonistycznej
Emilia Sztabnicka-Gradowska
7. Foreign language teacher education in Germany, Iran and Poland – a comparative study
Przemysław E. Gębal, Monika J. Nawracka
8. Świadomość lingwistyczna (przyszłych) lektorów języka polskiego jako obcego – kilka uwag o znajomości fleksji imiennej
Magdalena Karasek, Mateusz Gaze
9. Social media in foreign language teaching and learning – a review
Natalia Tsai
10. Technologie cyfrowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Jolanta Laskowska
11. Jaką rolę odgrywają zasoby elektroniczne w nauce języka polskiego jako obcego/odziedziczonego? Wyniki badań ankietowych
Natalie Kosch
12. Błąd glottodydaktyczny w zakresie podsystemu fonicznego – głos w dyskusji
Michalina Biernacka
13. Po co i jak (nie) uczyć cudzoziemców fonetyki języka polskiego?
Ewa Badyda
14. Wymowa polska jako obca. Rozwiązywanie trudności artykulacyjnych w grupie międzynarodowej na rocznym kursie przygotowawczym
Anna Majewska-Tworek
15. O kształtowaniu kompetencji genologicznej w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Beata Grochala
16. The cover letter as a genre of speech in teaching Polish as a foreign language
Anna Dunin-Dudkowska
17. Wzorzec struktury charakterystyki postaci i jego realizacje w pracach obcokrajowców uczących się języka polskiego na poziomie A2
Justyna Sochacka
18. TOC logical branch as a tool in teaching Polish as a foreign/second/heritage language to children
Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn
19. Inflection in a bilingual child. A case study
Maria Wtorkowska
20. Język odziedziczony a dwujęzyczność – o konieczności badań komparatywnych
Ewa Lipińska, Anna Seretny
21. Język polski jako obcy dla Głuchych – w poszukiwaniu dobrego terminu
Małgorzata Januszewicz
22. Specification of selected honorifics in relation to the general Polish standard in the written Polish as a heritage language in Ukraine (using the material of the Polish-language Gazeta Polska Bukowiny periodical)
Ałła Krawczuk
23. Collocations of dimension adjectives with the names of human body parts in Polish and Korean
Emilia Szalkowska-Kim
24. Frazy przyimkowe i ich opis leksykograficzny w słownikach niemieckich i niemiecko-polskich – spojrzenie glottodydaktyczne
Hanna Burkhardt, Alina Jurasz
25. Przygotowanie materiałów do nauczania szyku w dydaktyce języka polskiego jako obcego: o problemach metodologicznych i praktycznych raz jeszcze
Małgorzata Gębka-Wolak, Aleksandra Walkiewicz
26. Zrobię to bez zwłok… the category of number in the teaching of Polish as a foreign language to Ukrainian-speaking people
Iryna Bundza
27. Czy rosyjski jest bardziej „angielski” niż polski? O zapożyczeniach w języku informatycznym w aspekcie glottodydaktycznym
Viktoriia Hudy
28. Kategoria rodzaju gramatycznego w systemie językowym, dyskursie i glottodydaktyce
Edyta Pałuszyńska
29. Kulturemy polskie – punkty widzenia, techniki ich wydobywania i negocjowania. Stosowanie perspektywy etnolingwistycznej w glottodydaktyce polonistycznej
Grażyna Zarzycka
30. Czy mogę odczuwać hygge, jeśli w polszczyźnie nie ma takiego wyrazu? O (nie)przekładalności emocji w kontekście glottodydaktycznym
Anna Rabczuk
31. What do we call the children? Familial terms of address in Polish and English
Katarzyna Dziwirek
32. From Japanese Schulz to Polish Parnicki – around the year 1974
Tokimasa Sekiguchi
33. Dyskursy polonistyczne w Seulu. O VI Międzynarodowej Konferencji Akademickiej z cyklu „Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia”
Grażyna Zarzycka
Najnowsze pozycje
-
From Japanese Schulz to Polish Parnicki – around the year 1974
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The major works by Bruno Schulz and Witold Gombrowicz were translated into Japanese in the 1960s, mainly by Yukio Kudō. I was enchanted by those Japanese texts to such an extent that I decided to abandon French literature ... -
Dyskursy polonistyczne w Seulu. O VI Międzynarodowej Konferencji Akademickiej z cyklu „Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)In this article, I discuss the phenomenon of the Polish Studies’ Meetings in Three Countries: China – Korea – Japan (PSMTC), academic conferences held in Polish, during which Polish philologists from the Far East, as well ... -
Czy mogę odczuwać hygge, jeśli w polszczyźnie nie ma takiego wyrazu? O (nie)przekładalności emocji w kontekście glottodydaktycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The nature of emotions has long preoccupied psychologists, psychiatrists, linguists, neurobiologists, and many other researchers. It is difficult to imagine life without emotion. Recently, individuals have started to invest ... -
What do we call the children? Familial terms of address in Polish and English
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The paper addresses cultural differences between Polish and English as they pertain to familial terms of address. Using corpus data, I demonstrate that Polish parents frequently address their children using hypocoristic ... -
Kulturemy polskie – punkty widzenia, techniki ich wydobywania i negocjowania. Stosowanie perspektywy etnolingwistycznej w glottodydaktyce polonistycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The article calls for the application of ethnolinguistic methodology in Polish-language glottodidactics. In the introductory part, the concept of cultureme – a cultural unit belonging to a given cultural system and relevant ... -
Czy rosyjski jest bardziej „angielski” niż polski? O zapożyczeniach w języku informatycznym w aspekcie glottodydaktycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)Due to globalization professionals in different fields of knowledge, especially those who are highly-skilled, may easily find employment beyond the borders of their own countries. Poland is one of the countries, where the ... -
Kategoria rodzaju gramatycznego w systemie językowym, dyskursie i glottodydaktyce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The aim of the article is to describe the category of gender in Polish from three perspectives: the perspective of the grammatical system, of discourse and of glottodidactics. In the grammatical description, the author ... -
Przygotowanie materiałów do nauczania szyku w dydaktyce języka polskiego jako obcego: o problemach metodologicznych i praktycznych raz jeszcze
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The analysis presented in this paper is part of the on-going discussion concerning the role and forms of teaching Polish word order to foreigners. Our remarks stem from the problems and difficulties we encountered while ... -
Zrobię to bez zwłok… the category of number in the teaching of Polish as a foreign language to Ukrainian-speaking people
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)This article discusses the peculiarities of the category of number of Polish and Ukrainian nouns. To indicate the problem areas related to the teaching of the category of number to Ukrainian-speaking persons, the author ... -
Frazy przyimkowe i ich opis leksykograficzny w słownikach niemieckich i niemiecko-polskich – spojrzenie glottodydaktyczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The subject of the analysis are temporal prepositional phrases, i.e. typical, usually binary lexical sets which have the status of collocations and consist of a preposition and a noun, e.g. auf Dauer, auf die Dauer, bei ... -
Collocations of dimension adjectives with the names of human body parts in Polish and Korean
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)This article presents the results of comparative research into the collocations of the names of human body parts with dimension adjectives. The aim of the analysis was to indicate the similarities, limitations and differences ... -
Język odziedziczony a dwujęzyczność – o konieczności badań komparatywnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)Due to global social and economic changes the educational past and language biographies of Polish migrant children are currently more complex. Observations and research prove that a significant ratio of these children are ... -
Język polski jako obcy dla Głuchych – w poszukiwaniu dobrego terminu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The paper deals with teaching Polish as a foreign language to the Deaf. The Deaf were first noticed in Polish as a foreign language pedagogy over ten years ago and the metaphor of “silent foreigners” has been used to ... -
Specification of selected honorifics in relation to the general Polish standard in the written Polish as a heritage language in Ukraine (using the material of the Polish-language Gazeta Polska Bukowiny periodical)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)In this article, the author analyses honorifics in relation to the codified general Polish norm in terms of the modes of addressing people, congratulating and well-wishing, as well as the use of the words “pan/pani” ... -
TOC logical branch as a tool in teaching Polish as a foreign/second/heritage language to children
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)This article is devoted to the presentation of the author`s solutions in adapting one of the TOC thought tools to teaching Polish as a foreign/second/heritage language, specifically to children. TOC tools were primarily ... -
Inflection in a bilingual child. A case study
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)In the article, the author presents the mutual impacts of Polish and Slovenian on one another in terms of nominal inflection (mainly of nouns and adjectives) and verb inflection in the speech of a bilingual child in his ... -
The cover letter as a genre of speech in teaching Polish as a foreign language
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)Genres are products of cultures, reflecting the needs and practices of communities that have created them. Teaching the Polish language to foreigners, we should make them familiar with numerous Polish genres of speech, ... -
Wzorzec struktury charakterystyki postaci i jego realizacje w pracach obcokrajowców uczących się języka polskiego na poziomie A2
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)The article reflects on the text-based issues connected with producing chosen written forms in Polish as a foreign language classroom. It discusses the structure of a composition describing one’s friend written by students ... -
O kształtowaniu kompetencji genologicznej w nauczaniu języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The article presents theoretical issues related generally to the genre competence, but also specifically to foreign language pedagogy and in particular to teaching Polish as a foreign language. The author presents practical ... -
Po co i jak (nie) uczyć cudzoziemców fonetyki języka polskiego?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)Communicative language teaching does not focus its attention on phonetics, but it should be noted that student’s communicative efficiency also depends on his ability to reproduce the phonetic shapes of words correctly. The ...