dc.contributor.author | Benner, Dietrich | |
dc.contributor.author | Stepkowski, Dariusz | |
dc.contributor.editor | Sztobryn, Sławomir | |
dc.contributor.editor | Wasilewski, Marcin | |
dc.contributor.editor | Rojek, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2021-07-29T08:52:27Z | |
dc.date.available | 2021-07-29T08:52:27Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Benner D., Stępkowski D., Jaskinia jako metafora opisująca procesy kształcenia. Studium transformacji Platońskiej opowieści o jaskini w dyskursach edukacyjnych, [w:] Pedagogika Filozoficzna. T. IV. Metamorfozy filozofii wychowania. Od antyku po współczesność, Sztobryn S., Wasilewski M., Rojek M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 15-34, DOI: 10.18778/7525-690-1.03 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-690-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/38280 | |
dc.description | Od powstania paraboli Platona wielu badaczy, opisując i interpretując procesy wychowania i kształcenia, odwoływało się i nadal odwołuje do motywu jaskini. Autorzy niniejszej publikacji swoje rozważania rozpoczynają od prezentacji dwóch skrajnie odmiennych sposobów odczytania Platońskiej opowieści (Hans Blumenberg – Eugen Fink), następnie przedstawiają swój punkt widzenia, by z kolei przejść do przykładów korzystania z toposu jaskini zarówno w nowożytnych, jak i współczesnych dyskursach na temat kształcenia. W przedostatnim punkcie swoich rozważań autorzy zastanawiają się nas kwestią ciągłości i nieciągłości starożytnego oraz nowożytnego myślenia na temat wychowania i kształcenia, aby na końcu spróbować odpowiedzieć na pytanie: czy współcześnie warto jeszcze odwoływać się do metafory jaskini przy opisywaniu i wyjaśnianiu procesu kształcenia? | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.
Publikacja dofinansowana ze środków Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego oraz Towarzystwa Pedagogiki Filozoficznej im. B. F. Trentowskiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Sztobryn S., Wasilewski M., Rojek M. (red.), Pedagogika Filozoficzna. T. IV. Metamorfozy filozofii wychowania. Od antyku po współczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | jaskinia Platona | pl_PL |
dc.subject | Friedrich D. E. Schleiermacher | pl_PL |
dc.subject | Johann F. Herbart | pl_PL |
dc.subject | metafora jaskini | pl_PL |
dc.subject | proces wychowania | pl_PL |
dc.subject | proces kształcenia | pl_PL |
dc.subject | Jean-Jacques Rousseau | pl_PL |
dc.subject | Hans Blumenberg | pl_PL |
dc.subject | Eugen Fink | pl_PL |
dc.title | Jaskinia jako metafora opisująca procesy kształcenia. Studium transformacji Platońskiej opowieści o jaskini w dyskursach edukacyjnych | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki – Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2012 | pl_PL |
dc.page.number | 15-34 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-690-1.03 | |
dc.discipline | filozofia | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |