Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBenner, Dietrich
dc.contributor.authorStepkowski, Dariusz
dc.contributor.editorSztobryn, Sławomir
dc.contributor.editorWasilewski, Marcin
dc.contributor.editorRojek, Marcin
dc.date.accessioned2021-07-29T08:52:27Z
dc.date.available2021-07-29T08:52:27Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationBenner D., Stępkowski D., Jaskinia jako metafora opisująca procesy kształcenia. Studium transformacji Platońskiej opowieści o jaskini w dyskursach edukacyjnych, [w:] Pedagogika Filozoficzna. T. IV. Metamorfozy filozofii wychowania. Od antyku po współczesność, Sztobryn S., Wasilewski M., Rojek M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 15-34, DOI: 10.18778/7525-690-1.03pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-690-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/38280
dc.descriptionOd powstania paraboli Platona wielu badaczy, opisując i interpretując procesy wychowania i kształcenia, odwoływało się i nadal odwołuje do motywu jaskini. Autorzy niniejszej publikacji swoje rozważania rozpoczynają od prezentacji dwóch skrajnie odmiennych sposobów odczytania Platońskiej opowieści (Hans Blumenberg – Eugen Fink), następnie przedstawiają swój punkt widzenia, by z kolei przejść do przykładów korzystania z toposu jaskini zarówno w nowożytnych, jak i współczesnych dyskursach na temat kształcenia. W przedostatnim punkcie swoich rozważań autorzy zastanawiają się nas kwestią ciągłości i nieciągłości starożytnego oraz nowożytnego myślenia na temat wychowania i kształcenia, aby na końcu spróbować odpowiedzieć na pytanie: czy współcześnie warto jeszcze odwoływać się do metafory jaskini przy opisywaniu i wyjaśnianiu procesu kształcenia?pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja dofinansowana ze środków Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego oraz Towarzystwa Pedagogiki Filozoficznej im. B. F. Trentowskiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSztobryn S., Wasilewski M., Rojek M. (red.), Pedagogika Filozoficzna. T. IV. Metamorfozy filozofii wychowania. Od antyku po współczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectjaskinia Platonapl_PL
dc.subjectFriedrich D. E. Schleiermacherpl_PL
dc.subjectJohann F. Herbartpl_PL
dc.subjectmetafora jaskinipl_PL
dc.subjectproces wychowaniapl_PL
dc.subjectproces kształceniapl_PL
dc.subjectJean-Jacques Rousseaupl_PL
dc.subjectHans Blumenbergpl_PL
dc.subjectEugen Finkpl_PL
dc.titleJaskinia jako metafora opisująca procesy kształcenia. Studium transformacji Platońskiej opowieści o jaskini w dyskursach edukacyjnychpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki – Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2012pl_PL
dc.page.number15-34pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawiepl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawiepl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-690-1.03
dc.disciplinefilozofiapl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe