dc.contributor.author | Sztobryn, Sławomir | |
dc.date.accessioned | 2021-07-23T10:16:18Z | |
dc.date.available | 2021-07-23T10:16:18Z | |
dc.date.issued | 2021-07-01 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/38147 | |
dc.description.abstract | The article presents the variety of meanings associated with the concept of spirituality. It shows several characteristic definitions, which have been critically analysed in the context of Nawroczyński’s pedagogy of culture. Spirituality analysed from a secular, scientific perspective seems not only more universal, but also free from the limitations of theonomic approaches. The broadest concept of spirituality is the concept of spiritual community, which is open to the multitude of content and forms that can fill it. | en |
dc.description.abstract | Artykuł przedstawia bogactwo znaczeń związanych z pojęciem duchowości. Zaprezentowano w nim kilka charakterystycznych definicji, które poddano krytycznej analizie w kontekście pedagogiki kultury B. Nawroczyńskiego. Duchowość analizowana w perspektywie świeckiej, naukowej wydaje się nie tylko bardziej uniwersalna, ale także wolna od ograniczeń, jakie pociągają za sobą ujęcia teonomiczne. Najszerszym pojęciem duchowości jest pojęcie wspólnoty duchowej, które otwarte jest na wielość treści i form, które mogą ją wypełnić. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | pedagogy | en |
dc.subject | philosophy of education | en |
dc.subject | spirituality | en |
dc.subject | Nawroczyński | en |
dc.subject | pedagogika | pl |
dc.subject | filozofia wychowania | pl |
dc.subject | duchowość | pl |
dc.subject | Nawroczyński | pl |
dc.title | Pojęcie duchowości w tradycji polskiej, świeckiej myśli pedagogicznej | pl |
dc.title.alternative | The Concept of Spirituality in the Tradition of Polish Secular Pedagogical Thought | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 69-76 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej | pl |
dc.references | Chudy W. (1996) Prawda człowieka i prawda o człowieku w: Człowiek – wartości – sens. Studia z psychologii egzystencjalnej (Logoteoria i nooteoria, Logoterapia i nooterapia), red. K. Popielski, Lublin, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, s. 129–148. | pl |
dc.references | Kapała M. (2017) Duchowość jako niedoceniany aspekt psyche. Propozycja nowego ujęcia duchowości w psychologii – kategoria wrażliwości duchowej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Sectio J, vol. XXX, Lublin, s. 7–37. | pl |
dc.references | Krąpiec M. A. (1991) Ja-człowiek, Lublin, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. | pl |
dc.references | Leszczyński S. (2021) Pedagogiczne aspekty personalizmu Wojciecha Chudego, Łódź, Wydawnictwo Naukowe Towarzystwa Pedagogiki Filozoficznej „Chowanna”. | pl |
dc.references | Mróz T. (2008) Kotarbiński postawiony do kąta, „Pro Libris. Lubuskie pismo literacko-kulturalne”, nr 2. | pl |
dc.references | Nawroczyński B. (1947) Życie duchowe. Zarys filozofii kultury, Kraków–Warszawa, Księgarnia Wydawnicza F. Pieczątkowski i S-ka. | pl |
dc.references | Rubczyński W. (1925) Filozofia życia duchowego, jego wytrzymałość, skuteczność i ład w świetle doświadczenia i krytyki, Poznań, Fiszer i Majewski. | pl |
dc.references | Socha P. (2014) Przemiana duchowa jako kluczowe pojęcie psychologii rozwoju człowieka, „Psychologia Rozwojowa”, t. 19, s. 9–22. | pl |
dc.references | Sztaba M. (2015) Pedagogia osoby wobec zagadnienia duchowości, „Forum Pedagogiczne”, nr 2, s. 41–62. | pl |
dc.contributor.authorEmail | s.sztobryn@wp.eu | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2450-4491.12.05 | |
dc.relation.volume | 12 | |