Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMusiałczyk, Jakub
dc.contributor.editorDynkowska, Julia
dc.contributor.editorLemann, Natalia
dc.contributor.editorWróblewski, Michał
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.date.accessioned2021-06-14T06:31:26Z
dc.date.available2021-06-14T06:31:26Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationMusiałczyk J., Co by było, gdyby Arystofanes miał Facebooka?, [w:] Hejterstwo. Nowa praktyka kulturowa? Geneza, przypadki, diagnozy, Dynkowska J., Lemann N., Wróblewski M., Zatora A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017, s. 147-158, DOI: 10.18778/8088-665-0.11pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-665-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/36193
dc.description.abstractCelem pracy jest omówienie komedii Arystofanesa pod kątem zawartej w nich krytyki władz ateńskich i demokracji, Sokratesa i sofistów oraz Eurypidesa i jego poglądów. Analiza dotyczy argumentów, języka i środków, jakimi posługiwał się Arystofanes (żarty, aluzje, przeinaczanie nazw własnych), by wyrazić negatywną, często radykalną, opinię na określony temat. Przedstawiona zostanie także reakcja widzów na komedie Arystofanesa i atakowanych Greków (Kleona i Sokratesa). Autor stara się również wskazać różnice pomiędzy krytyką komediopisarza a dzisiejszym „hejterstwem”.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of this study is to discuss the Aristophanes’ comedies in light of criticism towards Athens authorities, democracy, Socrates, the sophists as well as Euripides. The analysis concerns the arguments, language and forms of expression used in his compositions. Aristophanes restored to such measures in order to express his negative, sometimes even radical, opinion on certain topics. The study includes the presentation of the viewers’ and insulted Greeks’ reaction to the comedies. Additionally, the author tries to outline the differences between the comedy writer and current hatred. Jakub Musiałczykpl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDynkowska J., Lemann N., Wróblewski M., Zatora A. (red.), Hejterstwo. Nowa praktyka kulturowa? Geneza, przypadki, diagnozy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectArystofanespl_PL
dc.subjectkomedia staroattyckapl_PL
dc.subjectteatr greckipl_PL
dc.subjecthejterstwopl_PL
dc.subjectkrytykapl_PL
dc.subjectAristophanespl_PL
dc.subjectOld Comedypl_PL
dc.subjectGreek theatrepl_PL
dc.subjecthatredpl_PL
dc.subjectcriticismpl_PL
dc.titleCo by było, gdyby Arystofanes miał Facebooka?pl_PL
dc.title.alternativeWhat Would Have Happened if Aristophanes Had a Facebook Profile?pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number147-158pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Teorii Literaturypl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-666-7
dc.referencesArystofanes (1977), Chmury [w:] tegoż, Komedie wybrane, przeł. A. Sandauer, S. Srebrny, oprac. R. Turasiewicz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesArystofanes (1977), Rycerze [w:] tegoż, Komedie wybrane, przeł. A. Sandauer, S. Srebrny, oprac. R. Turasiewicz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesArystofanes (1977), Żaby [w:] tegoż, Komedie wybrane, przeł. A. Sandauer, S. Srebrny, oprac. R. Turasiewicz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesBartol Krystyna, Danielewicz Jerzy (2011), Komedia grecka. Od Epicharma do Menandra, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKomornicka Anna M. (1997), „Demokracja” i „demagogia” w świetle komedii Arystofanesa, „Eos” t. 84, z. 2.pl_PL
dc.referencesKomornicka Anna M. (2006), Satyra [w:] Słownik rodzajów i gatunków literackich, G. Gazda, S. Tynecka-Makowska (red.), Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesKumaniecki Kazimierz (1957), Komedia Arystofanesowska w walce o pokój [w:] Arystofanes. Materiały sesji naukowej Komitetu Nauk o Kulturze Antycznej PAN, O. Jurewicz (red.), Zakład im. Ossolińskich — Wydawnictwo PAN, Wrocław.pl_PL
dc.referencesŁanowski Jerzy (1997), Granice żartu. Z zagadnień komizmu arystofanejskiego, „Meander”, nr 1.pl_PL
dc.referencesŁanowski Jerzy (2005), Wstęp [w:] Arystofanes, Komedie, przeł. i oprac. J. Ławińska-Tyszkowska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesŁawińska-Tyszkowska Janina (2001), Wstęp [w:] Arystofanes, Komedie, t. I, przeł. i oprac. J. Ławińska-Tyszkowska, Prószyński i S-ka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSinko Tadeusz (1935), Literatura grecka, t. I cz. 2, Polska Akademia Umiejętności, Kraków.pl_PL
dc.referencesSrebrny Stefan (1984), Teatr grecki i polski, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSteffen Wiktor (1957), Rola karykatury w komediach Arystofanesa [w:] Arystofanes. Materiały sesji naukowej Komitetu Nauk o Kulturze Antycznej PAN, O. Jurewicz (red.), Zakład im. Ossolińskich — Wydawnictwo PAN, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSteffen Wiktor (2006), Dramat satyrowy [w:] Słownik rodzajów i gatunków literackich, G. Gazda, S. Tynecka-Makowska (red.), Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesTurasiewicz Romuald (1977), Wstęp [w:] Arystofanes, Komedie wybrane, przeł. A. Sandauer, S. Srebrny, oprac. R. Turasiewicz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesWielechowska Katarzyna (2006), Komedia [w:] Słownik rodzajów i gatunków literackich, G. Gazda, S. Tynecka-Makowska (red.), Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesWolski Józef (2002), Historia powszechna. Starożytność, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkmdergeist@gmail.compl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-665-0.11
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe