Show simple item record

dc.contributor.authorJablonski, Marek
dc.contributor.authorJabłoński, Adam
dc.contributor.authorSzpitter, Agnieszka
dc.contributor.editorGregorczyk, Sylwester
dc.contributor.editorUrbanek, Grzegorz
dc.date.accessioned2021-03-23T10:22:09Z
dc.date.available2021-03-23T10:22:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationJabłoński M., Jabłoński A., Szpitter A. A., Dynamika modeli biznesu przedsiębiorstw w gospodarce cyfrowej – perspektywa monetyzacji, [w:] Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej, S. Gregorczyk, G. Urbanek (red.), WUŁ, Łódź 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8220-335-6.18pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-335-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34453
dc.description.abstractDigital transformation creates new perspectives for the development of business models. The result of this process is the emergence of new ways of monetizing them. This creates a new dimension in achieving high efficiency for enterprises operating in the digital ecosystem. The changing business logic opens the way to creating new business models and their further evolution. In this context, digital business models are transforming into their higher stage of development becoming cognitive business models. Cognitive business models are based on new learning algorithms supported by multidimensional business analytics and dynamic inference with strong customer involvement. This can be achieved by introducing dynamics to digital business models, accelerating their further exploration and exploitation, including flexible intelligent solutions embedded in services. Then new and intelligent ways of delivering value appear. Monetization is a factor that stimulates the dynamics of business models. Monetization schemes strongly influence the attractiveness of digital business models. The aim of the article is to present the results of bibliographic research used to identify and characterize key determinants responsible for the dynamics of business models functioning in the digital environment. The scope of the article includes the principles of design and implementation of business models embedded in the digital ecosystem in the context of various monetization schemes.pl_PL
dc.description.abstractTransformacja cyfrowa tworzy nowe perspektywy rozwoju modeli biznesu. Wynikiem tego procesu jest pojawianie się nowych sposobów ich monetyzacji. Kreuje to nowy wymiar osiągania wysokiej efektywności przedsiębiorstw funkcjonujących w ekosystemie cyfrowym. Zmieniająca się logika prowadzenia biznesu otwiera drogę do tworzenia nowych modeli biznesu i ich dalszej ewolucji. W tym kontekście cyfrowe modele biznesu przechodzą do wyższej fazy rozwoju, stając się kognitywnymi modelami biznesu. Kognitywne modele biznesu bazują na nowych algorytmach uczenia się, wspieranych wielowymiarową analityką biznesową, oraz na dynamicznym wnioskowaniu z silnym zaangażowaniem klientów. Może to być osiągnięte poprzez wprowadzenie do cyfrowych modeli biznesu dynamiki przyspieszającej ich dalszą eksplorację i eksploatację, z uwzględnieniem elastycznych, inteligentnych rozwiązań odpowiedzialnych za dostawę wartości zabudowanych w usługach. Wtedy pojawiają się nowe i inteligentne sposoby dostawy wartości. Czynnikiem stymulującym dynamikę modeli biznesu jest monetyzacja. Schematy monetyzacji silnie oddziałują na atrakcyjność cyfrowych modeli biznesu. Celem opracowania jest przedstawienie wyników badań bibliograficznych służących identyfikacji i charakterystyce kluczowych determinant odpowiedzialnych za dynamikę modeli biznesu funkcjonujących w środowisku cyfrowym. Zakres rozdziału obejmuje zasady projektowania i implementacji modeli biznesu osadzonych w ekosystemie cyfrowym w kontekście rożnych schematów monetyzacji.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofZarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjecttransformacja cyfrowapl_PL
dc.subjectdigital transformationpl_PL
dc.subjectmodele biznesupl_PL
dc.subjectbusiness modelspl_PL
dc.subjectgospodarka cyfrowapl_PL
dc.subjectdigital economypl_PL
dc.subjectmonetizationpl_PL
dc.subjectmonetyzacjapl_PL
dc.titleDynamika modeli biznesu przedsiębiorstw w gospodarce cyfrowej – perspektywa monetyzacjipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number295-314pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, Wydział Zamiejscowy w Chorzowiepl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, Wydział Zamiejscowy w Chorzowiepl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdański, Wydział Zarządzaniapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-336-3
dc.referencesBaden-Fuller C., Mangematin V., Business Models: A challenging agenda, „Strategic Organization” 2013, vol. 11, no. 4, s. 418–427.pl_PL
dc.referencesBataineh A. S., Mizouni R., Barachi M. E., Bentahar J., Monetizing Personal Data: A Two-Sided Market Approach, „Procedia Computer Science” 2016, no. 83, s. 472–479.pl_PL
dc.referencesBiedrzycki N., Cognitive computing, czyli jak naprawdę działa sztuczna inteligencja, https://www.forbes.pl/opinie/cognitive-computing-jak-dziala-sztuczna-inteligencja/hfg65d6 (dostęp: 15.12.2019).pl_PL
dc.referencesBlaschke M., Cigaina M., Riss U. V., Shoshan I., Designing Business Models for the Digital Economy, [w:] G. Oswald, M. Kleinemeier (red.), Shaping the Digital Enterprise, Springer International Publishing, Switzerland 2017, s. 121–136.pl_PL
dc.referencesClemons E. K., The complex problem of monetizing virtual electronic social networks, „Decision Support Systems” 2009, vol. 48, no. 1, s. 46–56.pl_PL
dc.referencesForrester J. W., Some Basic Concepts in System Dynamics, Sloan School of Management Massachusetts Institute of Technology, Cambridge 2009.pl_PL
dc.referencesHausner J., Społeczna czasoprzestrzeń gospodarowania, w kierunku ekonomii wartości, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa 2019.pl_PL
dc.referencesHoffmann R., Protasowicki T., Metoda dynamiki systemowej w modelowaniu złożonych systemów i procesów, „Biuletyn Instytutu Systemów Informatycznych” 2013, t. 12, s. 19–28.pl_PL
dc.referencesJabłoński A., Jabłoński M., Modele biznesu przedsiębiorstw. Perspektywy rozwoju – ujęcie koncepcyjne, CeDeWu, Warszawa 2019.pl_PL
dc.referencesJabłoński A., Jabłoński M., Social Business Models in the Digital Economy, New Concepts and Contemporary Challenges, Palgrave Macmillan, Springer Nature, Switzerland 2020.pl_PL
dc.referencesJabłoński M., Labilność modeli biznesu a zarządzanie interfejsami w koncepcji ekonomii współdzielenia, „Przegląd Organizacji” 2017, nr 9, s. 13–21.pl_PL
dc.referencesKelly III J. E., Computing, cognition and the future of knowing, IBM Research: Cognitive Computing, IBM Corporation, Retrieved February 9, New York 2016.pl_PL
dc.referencesKreft J., Władza algorytmów. U źródeł potęgi Google i Facebooka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.pl_PL
dc.referencesKumar V., Lahiri A., Bahadir Dogan O., A strategic framework for a profitable business model in the sharing economy, „Industrial Marketing Management” 2018, no. 69, s. 147–160.pl_PL
dc.referencesMazurek G., Transformacja cyfrowa. Perspektywa marketingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.pl_PL
dc.referencesOwyang J., Explaining what the social graph is to your executive (Web strategy), 2007, http://www.web-strategist.com./blog/2007/11/10/ (dostęp: 14.12.2019).pl_PL
dc.referencesRaport podsumowujący badanie: Wideo w sieci – Modele dystrybucji i monetyzacji plików wideo w języku polskim w sieci Internet, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, 2016, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/raporty/raport_wideo-w-sieci.pdf (dostęp: 14.12.2019).pl_PL
dc.referencesSchaffer N., Pfaff M., Krcmar H., Dynamic business models: a comprehensive classification of literature, MCIS 2019 Proceedings 13, https://aisel.aisnet.org/mcis2019/13 (dostęp: 14.12.2019).pl_PL
dc.referencesSejnowski T. J., Deep Learning, Głęboka Rewolucja. Kiedy sztuczna inteligencja spotyka się z ludzką, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2019.pl_PL
dc.referencesTeece D. J., Business models and dynamic capabilities, „Long Range Planning” 2018, vol. 51, no. 1, s. 40–49.pl_PL
dc.referencesTimmers P., Business Models for Electronic Markets, „Electronic Markets” 1998, vol. 8, no. 2, s. 3–8.pl_PL
dc.referencesWhat is Cognitive Computing? 5 Ways to Make Your Business More Intelligent, https://www.newgenapps.com/blog/what-is-cognitive-computing-applications-companies-artificial-intelligence (dostęp: 14.12.2019).pl_PL
dc.referencesŻukowski P., Podstawy budowy modelu dynamiki systemu zarządzania oraz jego symulacja w organizacji gospodarczej (na podstawie metodologii dynamiki systemów J. W. Forrestera), „Przedsiębiorczość – Edukacja, Rola Przedsiębiorczości w Edukacji” 2012, t. 8, s. 331–347.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-335-6.18


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe