Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJarosiński, Mirosław
dc.contributor.editorGregorczyk, Sylwester
dc.contributor.editorUrbanek, Grzegorz
dc.date.accessioned2021-03-23T06:54:32Z
dc.date.available2021-03-23T06:54:32Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationJarosiński M., Determinanty konkurencyjności przedsiębiorstw wcześnie umiędzynarodowionych, [w:] Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej, S. Gregorczyk, G. Urbanek (red.), WUŁ, Łódź 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8220-335-6.33pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-335-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34355
dc.description.abstractThe text presents a literature review on the competitiveness of early-internationalized firms (international new ventures, born globals). The competitiveness of enterprises can be tackled in many ways. In relation to early-internationalized firms, the main focus is on their effectiveness and competitive strategies. The analysis of the literature leads to the understanding that the most important determinants are knowledge orientation (possessing, acquiring, processing knowledge and organizational learning) and marketing orientation (very high quality of products, contact with the client, marketing competences). In addition, an important element determining the size of the competitive advantage is local business networks embeddedness.pl_PL
dc.description.abstractRozdział przedstawia przegląd literatury dotyczącej konkurencyjności przedsiębiorstw wcześnie umiędzynarodowionych (international new ventures, born globals). Konkurencyjność przedsiębiorstw może być rozpatrywana na wiele sposobów. W odniesieniu do przedsiębiorstw wcześnie umiędzynarodowionych analizuje się przede wszystkim ich efektywność oraz strategie konkurencji. Analiza literatury prowadzi do wniosku, że najważniejsze determinanty to orientacja na wiedzę (posiadanie, pozyskiwanie, przetwarzanie wiedzy i uczenie się organizacyjne) i orientacja marketingowa (bardzo wysoka jakość produktów, kontakt z klientem, kompetencje marketingowe). Poza tym ważnym czynnikiem determinującym wielkość przewagi konkurencyjnej jest zakorzenienie w lokalnych sieciach biznesowychpl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofZarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkonkurencyjnośćpl_PL
dc.subjectcompetitivenesspl_PL
dc.subjectprzedsiębiorstwa wcześnie umiędzynarodowionepl_PL
dc.subjectearly-internationalized firmspl_PL
dc.subjectinternational new venturespl_PL
dc.subjectwczesna internacjonalizacjapl_PL
dc.subjectearly internationalisationpl_PL
dc.subjectborn globalspl_PL
dc.titleDeterminanty konkurencyjności przedsiębiorstw wcześnie umiędzynarodowionychpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number539-548pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationSzkoła Główna Handlowa w Warszawie, Kolegium Gospodarki Światowej, Katedra Zarządzania Międzynarodowegopl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-336-3
dc.referencesAdamkiewicz-Drwiłło H. G., Kruk H. M., Konkurencyjność ekologiczna jako jeden z aspektów strategicznej konkurencyjności przedsiębiorstw, [w:] Z. Dworzecki, M. Romanowska (red.), Strategie przedsiębiorstw w otoczeniu globalnym, Oficyna Wydawnicza SGH – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2008, s. 141–157.pl_PL
dc.referencesAlmodóvar P., Rugman A. M., The M Curve and the performance of Spanish International New Ventures, „British Journal of Management” 2014, vol. 25, s. S6–S23.pl_PL
dc.referencesBaranowska-Prokop E., Sikora T., Competitive strategy versus sector-specific determinants in success perception of Polish born globals, „Journal of International Studies” 2015, vol. 8, no. 1, s. 9–21.pl_PL
dc.referencesBaum J. A.C., Calabrese T., Silverman B. S., Don’t go alone: Alliance network composition and startups’ performance in Canadian biotechnology, „Strategic Management Journal” 2000, vol. 21, no. 3, s. 267–294.pl_PL
dc.referencesBraunerhjelm P., Halldi T., Born globals – presence, performance and prospects, „International Business Review” 2019, vol. 28, s. 60–73.pl_PL
dc.referencesCavusgil S. T., Knight G., The born global firm: An entrepreneurial and capabilities perspective on early and rapid internationalization, „Journal of International Business Studies” 2015, vol. 46, s. 3–16.pl_PL
dc.referencesCiszewska-Mlinarič M., Wójcik P., Obłój K., Learning dynamics of rapidly internationalizing venture: Beyond the early stage of international growth in a CEE context, „Journal of Business Research” 2020, vol. 108, s. 450–465, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.03.002pl_PL
dc.referencesHennart J.-F., The Accidental Internationalists: A Theory of Born Globals, „Entrepreneurship Theory and Practice”, January 2014, s. 117–135.pl_PL
dc.referencesJantunen A., Nummela N., Puumalainen K., Saarenketo S., Strategic Orientations of Born Globals – Do They Really Matter?, „Journal of World Business” 2008, vol. 43, s. 158–170.pl_PL
dc.referencesJarosiński M., Procesy i modele internacjonalizacji przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesJarosiński M., Urodzeni globaliści w badaniach na świecie i w Polsce, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów” nr 114, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesKaura S., Sandhub M. S., Internationalisation of born global firms: Evidence from Malaysia, „Journal of the Asia Pacific Economy” 2013, vol. 19, no. 1, s. 101–136.pl_PL
dc.referencesKnight G. A., Cavusgil S. T., Innovation, organizational capabilities, and the born-global firm, „Journal of International Business Studies” 2004, vol. 35, no. 2, s. 124–141.pl_PL
dc.referencesKnight G., Madsen T. K., Servais P., An inquiry into born-global firms in Europe and the USA, „International Marketing Review” 2004, vol. 21, no. 6, s. 645–666.pl_PL
dc.referencesKudina A., Yip G. S., Barkema H. G., Born Global, „Business Strategy Review”, Winter 2008, s. 38–44.pl_PL
dc.referencesKuivalainen O., Sundqvist S., Servais P., Firm’s Degree of Born-Globalness, International Entrepreneurial Orientation and Export Performance, „Journal of World Business” 2007, vol. 42, s. 253–267.pl_PL
dc.referencesLaanti R., Gabrielsson M., Gabrielsson P., The globalization strategies of business-to-business born global firms in the wireless technology industry, „Industrial Marketing Management” 2007, vol. 36, s. 1104–1117.pl_PL
dc.referencesLarimo J., Pulkkinen J., Global Orientation, Competitive Advantages and Export Strategies of Different Types of SMEs: Empirical Evidence from Finland, Proceedings of the 28th Annual Conference of European International Business Academy (EIBA), Athens 2002.pl_PL
dc.referencesLu V. N., Julian C. C., The Internet, Strategy and Performance: A Study of Australian Export Market Ventures, „Journal of Global Marketing” 2008, vol. 21, no. 3, s. 231–240.pl_PL
dc.referencesLuostarinen R., Gabrielsson M., Globalization and Marketing Strategies of Born Globals in SMOPECs, „Thunderbird International Business Review” 2006, vol. 48, no. 6, s. 773–800.pl_PL
dc.referencesMcDougall P. P., Shane S., Oviatt B., Explaining the Formation of International New Ventures: The Limits of Theories from International Business Research, „Journal of Business Venturing” 1994, vol. 9, no. 6, s. 469–487.pl_PL
dc.referencesMoen Ø., The Born Globals. A new generation of small European exporters, „International Marketing Review” 2002, vol. 19, no. 2, s. 156–175.pl_PL
dc.referencesMoen Ø., Servais P., Born Global or Gradual Global? Examining the Export Behavior of Small and Medium-Sized Enterprises, „Journal of International Marketing” 2002, vol. 10, no. 3, s. 49–72.pl_PL
dc.referencesOviatt B. M., McDougall P. P., Toward a Theory of International New Ventures, „Journal of International Business Studies” 1994, vol. 25, no. 1, s. 29–41.pl_PL
dc.referencesPierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesRennie M. W., Global Competitiveness: Born Global, „McKinsey Quarterly” 1993, vol. 4, s. 45–52.pl_PL
dc.referencesSikora T., Baranowska-Prokop E., Explaining success perception of Polish international new ventures: Four perspectives, „Economics and Sociology” 2018, vol. 11, no. 4, s. 106–127.pl_PL
dc.referencesSkalik J., Rynkowe i pozarynkowe uwarunkowania wzrostu konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, [w:] R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne. Strategie małych firm, „Prace Naukowe WWSZiP”, seria „Zarządzanie i Marketing”, Wałbrzych 2005.pl_PL
dc.referencesStankiewicz M. J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Toruń 2002.pl_PL
dc.referencesWąsowska A., Przedsiębiorcy wobec okazji na rynkach zagranicznych. Mikrofundamenty umiędzynarodowienia firmy, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2019.pl_PL
dc.referencesZahra S. A., Ireland D. R., Hitt M. A., International Expansion by New Venture Firms: International Diversity, Mode of Market Entry, Technological Learning and Performance, „Academy of Management Journal” 2000, vol. 43, no. 5, s. 925–950.pl_PL
dc.referencesZander I., McDougall-Covin P. P., Rose E. L., Born globals and international business: Evolution of a field of research, „Journal of International Business Studies” 2015, vol. 46, no. 1, s. 27–35.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-335-6.33


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe