dc.contributor.author | Długosz, Teresa | |
dc.contributor.editor | Gregorczyk, Sylwester | |
dc.contributor.editor | Urbanek, Grzegorz | |
dc.date.accessioned | 2021-03-23T06:38:00Z | |
dc.date.available | 2021-03-23T06:38:00Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Długosz T., Pomiar procesu umiędzynarodowienia najlepszych polskich uczelni ekonomicznych, [w:] Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej, S. Gregorczyk, G. Urbanek (red.), WUŁ, Łódź 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8220-335-6.36 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-335-6 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/34352 | |
dc.description.abstract | Due to the growing importance of rankings across Polish higher education and the ongoing discussion about the need of Polish universities to appear on international rankings, the need to measure the internationalization process has increased. Many approaches, instruments and indicators have been developed to measure the internationalization. The list of indicators has included the concept of Brandenburg and Federkeil and Erkol. In addition, the “Perspektywy” and “Rzeczpospolita” rankings have their own lists of indicators. Existing studies of measuring the internationalization process in Poland has involved some public (state) universities, however they do not include the best economic universities in the country (public or private). The purpose of the article is to choose indicators to measure the internationalization process of the best Polish economic universities. Furthermore to answer the research question “Is the development of internationalization or inhibition at economic universities in Poland?”. This study takes under consideration the six best economic universities in Poland selected by the “Perspektywy” and “Rzeczpospolita” rankings. The main research method is a comparative analysis. Data was used from the Statistics Poland and the Foundation for the Development of the Education System. | pl_PL |
dc.description.abstract | W związku z rosnącym znaczeniem rankingów w polskim szkolnictwie wyższym i toczącą się dyskusją na temat konieczności pojawienia się polskich uczelni w rankingach międzynarodowych wzrosła potrzeba pomiaru procesu umiędzynarodowienia. Do pomiaru poziomu internacjonalizacji opracowano wiele podejść, instrumentów i wskaźników. Bogatą listę wskaźników zawierają koncepcje Brandenburga i Federkeila oraz Erkola. Dodatkowo własną listą wskaźników dysponują rankingi „Perspektyw” i „Rzeczpospolitej”. Dotychczasowe badania pomiaru procesu umiędzynarodowienia na gruncie polskim dotyczą części uniwersytetów publicznych, jednakże nie obejmują najlepszych uczelni ekonomicznych w kraju (publicznych i niepublicznych). Celem opracowania jest wybór wskaźników do pomiaru procesu umiędzynarodowienia najlepszych polskich uczelni ekonomicznych oraz odpowiedź na pytanie badawcze „Czy w uczelniach ekonomicznych w Polsce następuje rozwój internacjonalizacji, czy zahamowanie?”. Badanie dotyczy sześciu najlepszych uczelni ekonomicznych w Polsce, wyłonionych przez rankingi „Perspektyw” i „Rzeczpospolitej”. Główną metodą badawczą jest analiza porównawcza. Wykorzystano dane Głównego Urzędu Statystycznego oraz Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | umiędzynarodowienie | pl_PL |
dc.subject | internationalization | pl_PL |
dc.subject | szkolnictwo wyższe | pl_PL |
dc.subject | higher education | pl_PL |
dc.subject | pomiar poziomu umiędzynarodowienia | pl_PL |
dc.subject | measure of internationalization | pl_PL |
dc.title | Pomiar procesu umiędzynarodowienia najlepszych polskich uczelni ekonomicznych | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 579-600 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Kolegium Gospodarki Światowej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-336-3 | |
dc.references | „Perspektywy”, Metodologia Rankingu Uczelni Akademickich, 2019, http://ranking.perspek tywy.pl/2019/metodologia/11-metodologia-rankingu-uczelni-akademickich (dostęp: 2.01.2020). | pl_PL |
dc.references | „Perspektywy”, Uczelnie ekonomiczne 2019, 2019, http://ranking.perspektywy.pl/2019/ranking-uczelni-akademickich/rankingi-wg-typow/uczelnie-ekonomiczne (dostęp: 2.01.2020). | pl_PL |
dc.references | „Rzeczpospolita”, Najlepsze uczelnie i wydziały ekonomiczne. Zasady rankingu, 2020, https://www.rp.pl/Biznes/311079956-Najlepsze-uczelnie-i-wydzialy-ekonomiczne-Zasady-rankingu.html (dostęp: 2.01.2020). | pl_PL |
dc.references | „Rzeczpospolita”, Polscy liderzy ekonomicznej edukacji, 2020, https://www.rp.pl/Sciezki-kariery/310269878-Polscy-liderzy-ekonomicznej-edukacji.html& (dostęp: 2.01.2020). | pl_PL |
dc.references | „Rzeczpospolita”, SGH i UW oferują najlepsze w Polsce studia ekonomiczne, 2020, https://www.rp.pl/Biznes/191219736-SGH-i-UW-oferuja-najlepsze-w-Polsce-studia-ekonomiczne.html (dostęp: 2.01.2020). | pl_PL |
dc.references | Altbach P. G., Reisberg L., Rumbley L. E., Trends in global higher Education: Tracking an academic revolution. A Report Prepared for the UNESCO 2009 World Conference on Higher Education, UNESCO United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, Paris 2009. | pl_PL |
dc.references | Antonowicz D., Internacjonalizacja jako źródło legitymizacji reform szkolnictwa wyższego w Polsce (2007–2012), Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2016. | pl_PL |
dc.references | Audyt rankingowy uczelni. Manual, 2019, http://intvp.edu.pl/wp-content/uploads/2019/07/IntVP_Manual_ARU_pdf.pdf (dostęp: 2.01.2020). | pl_PL |
dc.references | Białas T., Langenfeld H., Rankingi uczelni wyższych jako narzędzie benchmarkingu, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu w Gdyni” 2002, no. 4, s. 11–29. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowa-Szefler M., Informacja na temat raportu OECD Review of Tertiary Education. Poland, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2007, nr 2/30, s. 104–112. | pl_PL |
dc.references | Dymyt M., Pomiar umiędzynarodowienia szkół wyższych, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej” 2018, seria „Organizacja i Zarządzanie”, z. 132, s. 193–204. | pl_PL |
dc.references | Erasmus+, http://www.erasmus.org.pl/odnosniki-podstawowe/statystyki.html (dostęp: 2.01.2020). | pl_PL |
dc.references | Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Wyjazdy i przyjazdy studentów i pracowników uczelni w ramach Erasmus+ w edycji 2014, https://www.frse.org.pl/badanie/wyjazdy-i-przyjazdy-studentow-i-pracownikow-uczelni-w-ramach-erasmus-w-edycji-2014/ (dostęp: 2.01.2020). | pl_PL |
dc.references | Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Wyjazdy i przyjazdy studentów i pracowników uczelni w ramach Erasmus+ w edycji 2015, https://www.frse.org.pl/badanie/wyjazdy-i-przyjazdy-studentow-i-pracownikow-uczelni-w-ramach-erasmus-w-edycji-2015/ (dostęp: 2.01.2020). | pl_PL |
dc.references | Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Wyjazdy i przyjazdy studentów i pracowników uczelni w ramach Erasmus+ w edycji 2016 r., https://www.frse.org.pl/badanie/wyjazdy-i-przyjazdy-studentow-i-pracownikow-uczelni-w-ramach-erasmus-w-edycji-2016-r/ (dostęp: 2.01.2020). | pl_PL |
dc.references | Harvey D., The New Imperialism, Oxford University Press, Oxford 2003. | pl_PL |
dc.references | Hazelkorn E., The Impact of League Tables and Ranking Systems on Higher Education Decision Making, „Journal of Higher Education Policy and Management” 2007, vol. 19, no. 2, s. 87–110. | pl_PL |
dc.references | Knight J., Internationalization: New Developments and Unintended Consequences, [w:] W. Martyniuk (red.), Internacjonalizacja studiów wyższych, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2011, s. 233–246. | pl_PL |
dc.references | Knight J., Updating the Definition of Internationalization, „International Higher Education” 2003, vol. 33, s. 2–3. | pl_PL |
dc.references | Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, O Nas, https://www.krasp.org.pl/pl/O_kr asp/O_NAS (dostęp: 2.01.2020). | pl_PL |
dc.references | Kwiek M., Transformacje uniwersytetu. Zmiany instytucjonalne i ewolucje polityki edukacyjnej w Europie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2010. | pl_PL |
dc.references | Kwiek M., Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015. | pl_PL |
dc.references | Mania A., Podsumowanie, [w:] W. Martyniuk (red.), Internacjonalizacja studiów wyższych, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2011, s. 247–253. | pl_PL |
dc.references | Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Program umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego, 2015, http://www.whum.ujd.edu.pl/media/domeny/120/download/Program_umiedzynarodowienia_szkolnictwa_wyzszego_2015.pdf (dostęp: 2.01.2020). | pl_PL |
dc.references | Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, Dwa lata NAWA, 2019, https://nawa.gov.pl/nawa/aktualnosci/zapraszamy-do-rejestracji-na-konferencje-z-okazji-dwulecia-nawa (dostęp: 2.01.2020). | pl_PL |
dc.references | Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ocena jakości i efektów realizacji III osi priorytetowej PO WER Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Warszawa 2019, https://www.ncbr.gov.pl/fileadmin/Ewaluacja/POWER/Raport_koncowy_III_OP_PO_WER_EVALU.pdf (dostęp: 2.01.2020). | pl_PL |
dc.references | Pluta-Olearnik M., Marketing przedsiębiorstw usługowych w procesie internacjonalizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2013. | pl_PL |
dc.references | Popowska M., Internacjonalizacja uczelni wyższych na świecie i jej atrybuty a polska rzeczywistość, Politechnika Gdańska, Wydział Zarządzania i Ekonomii, Horyzonty Wychowania, Gdańsk 2015. | pl_PL |
dc.references | Proulx R., Higher Education Ranking and Leagues Tables: Lessons Learned from Benchmarking, „Higher Education in Europe” 2007, vol. 32(1), s. 71–82. | pl_PL |
dc.references | Rocki M., Ranking polskich uczelni według ekonomicznych losów absolwentów, „Ekonomista” 2019, nr 3, s. 343–354. | pl_PL |
dc.references | Siwiński W., Międzynarodowe rankingi akademickie – dokąd zmierzają, [w:] B. Siwińska, G. Mazurek (red.), Czas internacjonalizacji II. Perspektywy, priorytety, projekty, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2017, s. 28–44. | pl_PL |
dc.references | Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013. | pl_PL |
dc.references | Studenci zagraniczni w Polsce 2018. Raport statystyczno-informacyjny przygotowany w ramach programu Study in Poland, Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”, 2018. | pl_PL |
dc.references | Studenci zagraniczni w Polsce 2019. Raport statystyczno-informacyjny przygotowany w ramach programu Study in Poland, Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”, 2019. | pl_PL |
dc.references | Studenci zagraniczni w Polsce – raport, 2010, http://www.studyinpoland.pl/konsorcjum/images/stories/55_2010_newsletter/Raport.pdf (dostęp: 2.01.2020). | pl_PL |
dc.references | Szkoły wyższe i ich finanse w 2009 r., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2010, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkoly-wyzsze-i-ich-finanse-w-2009-r,2,6.html (dostęp: 2.01.2020). | pl_PL |
dc.references | Szkoły wyższe i ich finanse w 2017 r., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2018, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkoly-wyzsze-i-ich-finanse-w-2017-roku,2,14.html (dostęp: 2.01.2020). | pl_PL |
dc.references | Szkoły wyższe i ich finanse w 2018 r., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2019, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkoly-wyzsze-i-ich-finanse-w-2018-roku,2,15.html (dostęp: 2.01.2020). | pl_PL |
dc.references | Tomala L., Lista szanghajska: 9 polskich uczelni na tysiąc; UJ wyprzedził UW, 2019, http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C78275%2Clista-szanghajska-9-polskich-uczelni-na-tysiac-uj-wyprzedzil-uw.html (dostęp: 2.01.2020). | pl_PL |
dc.references | Tutko M., Dynamika internacjonalizacji polskich uniwersytetów, [w:] A. Migdał (red.), Współczesny marketing i zarządzanie – problemy, wyzwania, szanse i perspektywy, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 2018, t. XIX, z. 9, cz. III, s. 241–258. | pl_PL |
dc.references | Usher A., Savino M., A World of Difference: A Global Survey of University League Tables, Educational Policy Institute (EPI), Toronto 2006. | pl_PL |
dc.references | Walczak D., Za i przeciw międzynarodowej mobilności studentów i naukowców, [w:] R. Siemieńska (red.), Uniwersytety, naukowcy i studenci w zglobalizowanym świecie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2017, s. 123–144. | pl_PL |
dc.references | Wolanin A., Umiędzynarodowienie uczelni: koncepcja, pomiar i czynniki stymulujące, [w:] A. Walulik CSFN, J. Mółka SJ (red.), Septuaginta Pedagogiczno-Katechetyczna. Księga jubileuszowa dedykowana Księdzu Profesorowi dr hab. Zbigniewowi Markowi SJ w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Akademia Ignatianum w Krakowie, Kraków 2017, s. 429–441. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-335-6.36 | |