Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDługosz, Teresa
dc.contributor.editorGregorczyk, Sylwester
dc.contributor.editorUrbanek, Grzegorz
dc.date.accessioned2021-03-23T06:38:00Z
dc.date.available2021-03-23T06:38:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationDługosz T., Pomiar procesu umiędzynarodowienia najlepszych polskich uczelni ekonomicznych, [w:] Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej, S. Gregorczyk, G. Urbanek (red.), WUŁ, Łódź 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8220-335-6.36pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-335-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34352
dc.description.abstractDue to the growing importance of rankings across Polish higher education and the ongoing discussion about the need of Polish universities to appear on international rankings, the need to measure the internationalization process has increased. Many approaches, instruments and indicators have been developed to measure the internationalization. The list of indicators has included the concept of Brandenburg and Federkeil and Erkol. In addition, the “Perspektywy” and “Rzeczpospolita” rankings have their own lists of indicators. Existing studies of measuring the internationalization process in Poland has involved some public (state) universities, however they do not include the best economic universities in the country (public or private). The purpose of the article is to choose indicators to measure the internationalization process of the best Polish economic universities. Furthermore to answer the research question “Is the development of internationalization or inhibition at economic universities in Poland?”. This study takes under consideration the six best economic universities in Poland selected by the “Perspektywy” and “Rzeczpospolita” rankings. The main research method is a comparative analysis. Data was used from the Statistics Poland and the Foundation for the Development of the Education System.pl_PL
dc.description.abstractW związku z rosnącym znaczeniem rankingów w polskim szkolnictwie wyższym i toczącą się dyskusją na temat konieczności pojawienia się polskich uczelni w rankingach międzynarodowych wzrosła potrzeba pomiaru procesu umiędzynarodowienia. Do pomiaru poziomu internacjonalizacji opracowano wiele podejść, instrumentów i wskaźników. Bogatą listę wskaźników zawierają koncepcje Brandenburga i Federkeila oraz Erkola. Dodatkowo własną listą wskaźników dysponują rankingi „Perspektyw” i „Rzeczpospolitej”. Dotychczasowe badania pomiaru procesu umiędzynarodowienia na gruncie polskim dotyczą części uniwersytetów publicznych, jednakże nie obejmują najlepszych uczelni ekonomicznych w kraju (publicznych i niepublicznych). Celem opracowania jest wybór wskaźników do pomiaru procesu umiędzynarodowienia najlepszych polskich uczelni ekonomicznych oraz odpowiedź na pytanie badawcze „Czy w uczelniach ekonomicznych w Polsce następuje rozwój internacjonalizacji, czy zahamowanie?”. Badanie dotyczy sześciu najlepszych uczelni ekonomicznych w Polsce, wyłonionych przez rankingi „Perspektyw” i „Rzeczpospolitej”. Główną metodą badawczą jest analiza porównawcza. Wykorzystano dane Głównego Urzędu Statystycznego oraz Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofZarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectumiędzynarodowieniepl_PL
dc.subjectinternationalizationpl_PL
dc.subjectszkolnictwo wyższepl_PL
dc.subjecthigher educationpl_PL
dc.subjectpomiar poziomu umiędzynarodowieniapl_PL
dc.subjectmeasure of internationalizationpl_PL
dc.titlePomiar procesu umiędzynarodowienia najlepszych polskich uczelni ekonomicznychpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number579-600pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationSzkoła Główna Handlowa w Warszawie, Kolegium Gospodarki Światowejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-336-3
dc.references„Perspektywy”, Metodologia Rankingu Uczelni Akademickich, 2019, http://ranking.perspek tywy.pl/2019/metodologia/11-metodologia-rankingu-uczelni-akademickich (dostęp: 2.01.2020).pl_PL
dc.references„Perspektywy”, Uczelnie ekonomiczne 2019, 2019, http://ranking.perspektywy.pl/2019/ranking-uczelni-akademickich/rankingi-wg-typow/uczelnie-ekonomiczne (dostęp: 2.01.2020).pl_PL
dc.references„Rzeczpospolita”, Najlepsze uczelnie i wydziały ekonomiczne. Zasady rankingu, 2020, https://www.rp.pl/Biznes/311079956-Najlepsze-uczelnie-i-wydzialy-ekonomiczne-Zasady-rankingu.html (dostęp: 2.01.2020).pl_PL
dc.references„Rzeczpospolita”, Polscy liderzy ekonomicznej edukacji, 2020, https://www.rp.pl/Sciezki-kariery/310269878-Polscy-liderzy-ekonomicznej-edukacji.html& (dostęp: 2.01.2020).pl_PL
dc.references„Rzeczpospolita”, SGH i UW oferują najlepsze w Polsce studia ekonomiczne, 2020, https://www.rp.pl/Biznes/191219736-SGH-i-UW-oferuja-najlepsze-w-Polsce-studia-ekonomiczne.html (dostęp: 2.01.2020).pl_PL
dc.referencesAltbach P. G., Reisberg L., Rumbley L. E., Trends in global higher Education: Tracking an academic revolution. A Report Prepared for the UNESCO 2009 World Conference on Higher Education, UNESCO United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, Paris 2009.pl_PL
dc.referencesAntonowicz D., Internacjonalizacja jako źródło legitymizacji reform szkolnictwa wyższego w Polsce (2007–2012), Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2016.pl_PL
dc.referencesAudyt rankingowy uczelni. Manual, 2019, http://intvp.edu.pl/wp-content/uploads/2019/07/IntVP_Manual_ARU_pdf.pdf (dostęp: 2.01.2020).pl_PL
dc.referencesBiałas T., Langenfeld H., Rankingi uczelni wyższych jako narzędzie benchmarkingu, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu w Gdyni” 2002, no. 4, s. 11–29.pl_PL
dc.referencesDąbrowa-Szefler M., Informacja na temat raportu OECD Review of Tertiary Education. Poland, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2007, nr 2/30, s. 104–112.pl_PL
dc.referencesDymyt M., Pomiar umiędzynarodowienia szkół wyższych, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej” 2018, seria „Organizacja i Zarządzanie”, z. 132, s. 193–204.pl_PL
dc.referencesErasmus+, http://www.erasmus.org.pl/odnosniki-podstawowe/statystyki.html (dostęp: 2.01.2020).pl_PL
dc.referencesFundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Wyjazdy i przyjazdy studentów i pracowników uczelni w ramach Erasmus+ w edycji 2014, https://www.frse.org.pl/badanie/wyjazdy-i-przyjazdy-studentow-i-pracownikow-uczelni-w-ramach-erasmus-w-edycji-2014/ (dostęp: 2.01.2020).pl_PL
dc.referencesFundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Wyjazdy i przyjazdy studentów i pracowników uczelni w ramach Erasmus+ w edycji 2015, https://www.frse.org.pl/badanie/wyjazdy-i-przyjazdy-studentow-i-pracownikow-uczelni-w-ramach-erasmus-w-edycji-2015/ (dostęp: 2.01.2020).pl_PL
dc.referencesFundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Wyjazdy i przyjazdy studentów i pracowników uczelni w ramach Erasmus+ w edycji 2016 r., https://www.frse.org.pl/badanie/wyjazdy-i-przyjazdy-studentow-i-pracownikow-uczelni-w-ramach-erasmus-w-edycji-2016-r/ (dostęp: 2.01.2020).pl_PL
dc.referencesHarvey D., The New Imperialism, Oxford University Press, Oxford 2003.pl_PL
dc.referencesHazelkorn E., The Impact of League Tables and Ranking Systems on Higher Education Decision Making, „Journal of Higher Education Policy and Management” 2007, vol. 19, no. 2, s. 87–110.pl_PL
dc.referencesKnight J., Internationalization: New Developments and Unintended Consequences, [w:] W. Martyniuk (red.), Internacjonalizacja studiów wyższych, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2011, s. 233–246.pl_PL
dc.referencesKnight J., Updating the Definition of Internationalization, „International Higher Education” 2003, vol. 33, s. 2–3.pl_PL
dc.referencesKonferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, O Nas, https://www.krasp.org.pl/pl/O_kr asp/O_NAS (dostęp: 2.01.2020).pl_PL
dc.referencesKwiek M., Transformacje uniwersytetu. Zmiany instytucjonalne i ewolucje polityki edukacyjnej w Europie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2010.pl_PL
dc.referencesKwiek M., Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.pl_PL
dc.referencesMania A., Podsumowanie, [w:] W. Martyniuk (red.), Internacjonalizacja studiów wyższych, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2011, s. 247–253.pl_PL
dc.referencesMinisterstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Program umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego, 2015, http://www.whum.ujd.edu.pl/media/domeny/120/download/Program_umiedzynarodowienia_szkolnictwa_wyzszego_2015.pdf (dostęp: 2.01.2020).pl_PL
dc.referencesNarodowa Agencja Wymiany Akademickiej, Dwa lata NAWA, 2019, https://nawa.gov.pl/nawa/aktualnosci/zapraszamy-do-rejestracji-na-konferencje-z-okazji-dwulecia-nawa (dostęp: 2.01.2020).pl_PL
dc.referencesNarodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ocena jakości i efektów realizacji III osi priorytetowej PO WER Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Warszawa 2019, https://www.ncbr.gov.pl/fileadmin/Ewaluacja/POWER/Raport_koncowy_III_OP_PO_WER_EVALU.pdf (dostęp: 2.01.2020).pl_PL
dc.referencesPluta-Olearnik M., Marketing przedsiębiorstw usługowych w procesie internacjonalizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesPopowska M., Internacjonalizacja uczelni wyższych na świecie i jej atrybuty a polska rzeczywistość, Politechnika Gdańska, Wydział Zarządzania i Ekonomii, Horyzonty Wychowania, Gdańsk 2015.pl_PL
dc.referencesProulx R., Higher Education Ranking and Leagues Tables: Lessons Learned from Benchmarking, „Higher Education in Europe” 2007, vol. 32(1), s. 71–82.pl_PL
dc.referencesRocki M., Ranking polskich uczelni według ekonomicznych losów absolwentów, „Ekonomista” 2019, nr 3, s. 343–354.pl_PL
dc.referencesSiwiński W., Międzynarodowe rankingi akademickie – dokąd zmierzają, [w:] B. Siwińska, G. Mazurek (red.), Czas internacjonalizacji II. Perspektywy, priorytety, projekty, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2017, s. 28–44.pl_PL
dc.referencesStachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesStudenci zagraniczni w Polsce 2018. Raport statystyczno-informacyjny przygotowany w ramach programu Study in Poland, Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”, 2018.pl_PL
dc.referencesStudenci zagraniczni w Polsce 2019. Raport statystyczno-informacyjny przygotowany w ramach programu Study in Poland, Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”, 2019.pl_PL
dc.referencesStudenci zagraniczni w Polsce – raport, 2010, http://www.studyinpoland.pl/konsorcjum/images/stories/55_2010_newsletter/Raport.pdf (dostęp: 2.01.2020).pl_PL
dc.referencesSzkoły wyższe i ich finanse w 2009 r., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2010, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkoly-wyzsze-i-ich-finanse-w-2009-r,2,6.html (dostęp: 2.01.2020).pl_PL
dc.referencesSzkoły wyższe i ich finanse w 2017 r., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2018, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkoly-wyzsze-i-ich-finanse-w-2017-roku,2,14.html (dostęp: 2.01.2020).pl_PL
dc.referencesSzkoły wyższe i ich finanse w 2018 r., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2019, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkoly-wyzsze-i-ich-finanse-w-2018-roku,2,15.html (dostęp: 2.01.2020).pl_PL
dc.referencesTomala L., Lista szanghajska: 9 polskich uczelni na tysiąc; UJ wyprzedził UW, 2019, http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C78275%2Clista-szanghajska-9-polskich-uczelni-na-tysiac-uj-wyprzedzil-uw.html (dostęp: 2.01.2020).pl_PL
dc.referencesTutko M., Dynamika internacjonalizacji polskich uniwersytetów, [w:] A. Migdał (red.), Współczesny marketing i zarządzanie – problemy, wyzwania, szanse i perspektywy, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 2018, t. XIX, z. 9, cz. III, s. 241–258.pl_PL
dc.referencesUsher A., Savino M., A World of Difference: A Global Survey of University League Tables, Educational Policy Institute (EPI), Toronto 2006.pl_PL
dc.referencesWalczak D., Za i przeciw międzynarodowej mobilności studentów i naukowców, [w:] R. Siemieńska (red.), Uniwersytety, naukowcy i studenci w zglobalizowanym świecie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2017, s. 123–144.pl_PL
dc.referencesWolanin A., Umiędzynarodowienie uczelni: koncepcja, pomiar i czynniki stymulujące, [w:] A. Walulik CSFN, J. Mółka SJ (red.), Septuaginta Pedagogiczno-Katechetyczna. Księga jubileuszowa dedykowana Księdzu Profesorowi dr hab. Zbigniewowi Markowi SJ w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Akademia Ignatianum w Krakowie, Kraków 2017, s. 429–441.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-335-6.36


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe