Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMierzejewska, Wioletta
dc.contributor.editorGregorczyk, Sylwester
dc.contributor.editorUrbanek, Grzegorz
dc.date.accessioned2021-03-22T08:25:46Z
dc.date.available2021-03-22T08:25:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationMierzejewska W., Koopetycja wewnątrzorganizacyjna w grupach kapitałowych działających w Polsce, [w:] Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej, S. Gregorczyk, G. Urbanek (red.), WUŁ, Łódź 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8220-335-6.13pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-335-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34342
dc.description.abstractCoopetition is a combination of two dynamics: cooperation and competition. Most of the studies concerns coopetition on the inter-firm level. But coopetition appears also on the intra-firm level and manifests itself in the simultaneous cooperation and competition of departments, divisions or subsidiaries in one organization or corporate group. The paper presents the results of empirical research on intra-firm coopetition on the example of cooperation and competition between subsidiaries in corporate groups. The aim was to identify the intensity and nature of coopetition in the corporate group. The results show that coopetition in analyzed corporate groups is dominated by cooperation and occurs in all activities of the value chain, although in some it is more often indicated than in others.pl_PL
dc.description.abstractKoopetycja jest połączeniem dwóch przeciwstawnych dynamik: współpracy i konkurencji. Najczęściej analizowana jest na poziomie międzyorganizacyjnym, chociaż pojawia się także na poziomie wewnątrzorganizacyjnym – jako równoczesna kooperacja i konkurencja departamentów, dywizji czy spółek w jednym podmiocie gospodarczym. W rozdziale przedstawiono wyniki badań empirycznych dotyczących koopetycji wewnątrzorganizacyjnej na przykładzie współpracy i konkurencji między spółkami w grupach kapitałowych. Celem badań była identyfikacja intensywności i charakteru koopetycji w grupach kapitałowych. Wyniki badań pokazują, że w analizowanych grupach kapitałowych przeważają relacje koopetycji zdominowanej przez współpracę, a równoczesna konkurencja i współpraca zachodzi we wszystkich ogniwach łańcucha wartości, choć w niektórych jest nieco częściej wskazywana.
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofZarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkoopetycja wewnątrzorganizacyjnapl_PL
dc.subjectintra-firm coopetitionpl_PL
dc.subjectgrupy kapitałowepl_PL
dc.subjectcorporate grouppl_PL
dc.subjectwspółpraca i konkurencja między spółkami zależnymipl_PL
dc.subjectcooperation and competition between subsidiariespl_PL
dc.titleKoopetycja wewnątrzorganizacyjna w grupach kapitałowych działających w Polscepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number199-214pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationSzkoła Główna Handlowa w Warszawie, Instytut Zarządzania, Katedra Zarządzania Strategicznegopl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-336-3
dc.referencesAluchna M., Kooperencja w grupach kapitałowych, [w:] J. Cygler, M. Aluchna, E. Marciszewska, M. Witek-Hejduk, G. Materna, Kooperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji. Wyzwania strategiczne, uwarunkowania prawne, Wolters Kluwer, Warszawa 2013, s. 159–194.pl_PL
dc.referencesApanowicz J., Metodologia nauk, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Toruń 2003.pl_PL
dc.referencesBaruch Y., Lin C. P., All for one, one for all: Coopetition and virtual team performance, „Technological Forecasting and Social Change” 2012, vol. 79(6), s. 1155–1168.pl_PL
dc.referencesBecker-Ritterspach F., Dörrenbächer C., An organizational politics perspective on intra-firm competition in multinational corporations, „Management International Review” 2011, vol. 51(4), s. 533–559.pl_PL
dc.referencesBengtsson M., Kock S., Cooperation and competition in relationships between competitors in business networks, „The Journal of Business & Industrial Marketing” 1999, vol. 14, issue 3, s. 179–194.pl_PL
dc.referencesBengtsson M., Kock S., „Coopetition” in business Networks – to cooperate and compete simultaneously, „Industrial Marketing Management” 2000, vol. 29(5), s. 411–426.pl_PL
dc.referencesBengtsson M., Raza-Ullah T., A systematic review of research on coopetition: Toward a multilevel understanding, „Industrial Marketing Management” 2016, vol. 57, s. 23–39.pl_PL
dc.referencesBirkinshaw J., Entrepreneurship in the Global Firm, Sage, London 2000.pl_PL
dc.referencesBirkinshaw J., Lingblad M., An evolutionary theory of intra-organisational competition, Work in progress presented at Academy of Management meeting in Washington 2001.pl_PL
dc.referencesBirkinshaw J., Lingblad M., Intrafirm competition and charter evolution in the multibusiness firm, „Organization Science” 2005, vol. 16(6), s. 674–686.pl_PL
dc.referencesBouncken R. B., Gast J., Kraus S., Bogers M., Coopetition: a systematic review, synthesis, and future research directions, „Review of Managerial Science” 2015, vol. 9(3), s. 577–601.pl_PL
dc.referencesCerrato D., The multinational enterprise as an internal market system, „International Business Review” 2006, vol. 15, s. 253–277.pl_PL
dc.referencesCygler J., Charakterystyka kooperencji, [w:] J. Cygler, M. Aluchna, G. Materna, M. K. Witek-Hajduk, E. Marciszewska, Kooperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji: Wyzwania strategiczne, uwarunkowania prawne, Wolters Kluwer, Warszawa 2013, s. 15–55.pl_PL
dc.referencesCygler J., Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne, Oficyna Wydawnicza SGH – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesCzakon W., Czernek K., The role of trust-building mechanisms in entering into network coopetition: The case of tourism networks in Poland, „Industrial Marketing Management” 2016, vol. 57, s. 64–74.pl_PL
dc.referencesCzakon W., Mucha-Kuś K., Coopetition research landscape-a systematic literature review 1997–2010, „Journal of Economics & Management” 2014, vol. 17, s. 122–150.pl_PL
dc.referencesCzakon W., Fernandez A. S., Minà A., Editorial – From paradox to practice: the rise of coopetition strategies, „International Journal of Business Environment” 2014, vol. 6(1), s. 1–10.pl_PL
dc.referencesDagnino G. B., Le Roy F., Yami S., Czakon W., Strategie koopetycji – nowa forma dynamiki międzyorganizacyjnej?, „Przegląd Organizacji” 2008, nr 6, s. 3–7.pl_PL
dc.referencesDorn S., Schweiger B., Albers S., Levels, phases and themes of coopetition: A systematic literature review and research agenda, „European Management Journal” 2016, vol. 34(5), s. 484–500.pl_PL
dc.referencesFalencikowski T., Kształtowanie swobody decyzyjnej w zarządzaniu grupami kapitałowymi, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Toruń 2008.pl_PL
dc.referencesGranata J., Lasch F., Le Roy F., Dana L. P., How do micro-firms manage coopetition? A study of the wine sector in France, „International Small Business Journal” 2018, vol. 36(3), s. 331–355.pl_PL
dc.referencesJankowska B., Koopetycja w klastrach kreatywnych: przyczynek do teorii regulacji w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2012.pl_PL
dc.referencesKlimas P., Multifaceted nature of coopetition inside an aviation supply chain – the case of the aviation valley, „Journal of Economics & Management” 2014, vol. 17, s. 95–119.pl_PL
dc.referencesKlimas P., Czakon W., Organizational innovativeness and coopetition: a study of video game developers, „Review of Managerial Science” 2018, vol. 12(2), s. 469–497.pl_PL
dc.referencesKreft Z., Nogalski B., Holding: pole walki czy symbiozy tworzących go podmiotów?, „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu” 2002, nr 928 (Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem: integracja i dezintegracja), s. 218–228.pl_PL
dc.referencesLuo X., Slotegraaf R. J., Pan X., Cross-functional „coopetition”: The simultaneous role of cooperation and competition within firms, „Journal of Marketing” 2006, vol. 70(2), s. 67–80.pl_PL
dc.referencesLuo Y., A coopetition perspective of global competition, „Journal of World Business” 2007, vol. 42(2), s. 129–144.pl_PL
dc.referencesLuo Y., Toward coopetition within a multinational enterprise: a perspective from foreign subsidiaries, „Journal of World Business” 2005, vol. 40(1), s. 71–90.pl_PL
dc.referencesMierzejewska W., Koopetycja w grupach kapitałowych, „Studia Ekonomiczne” 2018, nr 351, s. 121–130.pl_PL
dc.referencesMierzejewska W., Współpraca międzyorganizacyjna w polskich grupach kapitałowych, Raport z badań statutowych KZiF/S/32/16, Warszawa 2016.pl_PL
dc.referencesMierzejewska W., Sopińska A., Modele współpracy w zakresie prac badawczo-rozwojowych w grupach kapitałowych, „Organizacja i Kierowanie” 2017, nr 2, s. 357–369.pl_PL
dc.referencesOkura M., Coopetitive strategies of Japanese insurance firms a game-theory approach, „International Studies of Management & Organization” 2007, vol. 37(2), s. 53–69.pl_PL
dc.referencesOkura M., Carfi D., Coopetition and game theory, „Journal of Applied Economic Sciences” 2014, vol. 9, issue 3(29), s. 458–167.pl_PL
dc.referencesPadula G., Dagnino G. B., Untangling the rise of coopetition: the intrusion of competition in a cooperative game structure, „International Studies of Management & Organization” 2007, vol. 37(2), s. 32–52.pl_PL
dc.referencesPeng T. J.A., Bourne M., The coexistence of competition and cooperation between networks: implications from two Taiwanese healthcare networks, „British Journal of Management” 2009, vol. 20(3), s. 377–400.pl_PL
dc.referencesPorter M. E., Przewaga konkurencyjna: osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006.pl_PL
dc.referencesSchleimer S., Riege A., Knowledge transfer between globally dispersed units at BMW, „Journal of Knowledge Management” 2009, vol. 13(1), s. 27–41.pl_PL
dc.referencesSchmid S., Maurer J., Relationships between MNC subsidiaries – towards a classification scheme, ESCP-EAP European School of Management 2008, Working Paper, no. 35.pl_PL
dc.referencesStrese S., Meuer M. W., Flatten T. C., Brettel M., Organizational antecedents of cross-functional coopetition: The impact of leadership and organizational structure on cross-functional coopetition, „Industrial Marketing Management” 2016, vol. 53, s. 42–55.pl_PL
dc.referencesTippmann E., Scott P. S., Reilly M., O’Brien D., Subsidiary coopetition competence: Navigating subsidiary evolution in the multinational corporation, „Journal of World Business” 2018, vol. 53(4), s. 540–554.pl_PL
dc.referencesTrocki M., Grupy kapitałowe. Tworzenie i funkcjonowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesTsai W., Social structure of „coopetition” within a multiunit organization: Coordination, competition, and intraorganizational knowledge sharing, „Organization Science” 2002, vol. 13(2), s. 179–190.pl_PL
dc.referencesWalley K., Coopetition: an introduction to the subject and an agenda for research, „International Studies of Management & Organization” 2007, vol. 37(2), s. 11–31.pl_PL
dc.referencesZakrzewska-Bielawska A., Zasobowe uwarunkowania koopetycji w przedsiębiorstwach high-tech, „Przegląd Organizacji” 2013, nr 2, s. 3–8.pl_PL
dc.referencesZakrzewska-Bielawska A. (red.), Koopetycja w rozwoju przedsiębiorstw high-tech: determinanty i dynamika, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2014.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-335-6.13


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe