Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStaniec, Iwona
dc.contributor.editorGregorczyk, Sylwester
dc.contributor.editorUrbanek, Grzegorz
dc.date.accessioned2021-03-20T11:57:11Z
dc.date.available2021-03-20T11:57:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationStaniec I., Porównywalność w badaniach zjawiska oportunizmu, [w:] Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej, S. Gregorczyk, G. Urbanek (red.), WUŁ, Łódź 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8220-335-6.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-335-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34333
dc.description.abstractThe article is a review and based on the study of practices used to measure opportunism. The targeted selection was used in this paper. The purpose of the paper is to present the tools for measuring the phenomenon of opportunism used in empirical research. Research results indicate that there is no single accepted tool for measuring this phenomenon. However – which is important from the point of view of replicability of these studies – obtained values of measurement of the phenomenon of opportunism indicate that its intensity is low. In all approaches, opportunism is treated as a multidimensional construct in which the number of dimensions and the way of measuring each of them can be different. // Rozdział ma charakter przeglądowy i jest oparty na badaniu praktyk stosowanych w zakresie pomiaru oportunizmu. W pracy zastosowano dobór celowy. Opracowanie przedstawia narzędzia pomiaru zjawiska oportunizmu, stosowane w badaniach empirycznych. Wyniki badań wskazują, że nie ma jednego przyjętego narzędzia pomiaru tego zjawiska. Jednak – co jest istotne z punktu widzenia replikacyjności tych badań – otrzymywane wartości pomiaru zjawiska oportunizmu wskazują, że jego natężenie jest niskie. We wszystkich podejściach oportunizm traktowany jest jako wielowymiarowy konstrukt, w którym liczba wymiarów oraz sposób pomiaru każdego z nich może być rożny.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofZarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectoportunizmpl_PL
dc.subjectnarzędzia pomiarupl_PL
dc.subjectmeasurement toolspl_PL
dc.subjectanaliza porównawczapl_PL
dc.subjectcomparative analysispl_PL
dc.titlePorównywalność w badaniach zjawiska oportunizmupl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number121-136pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPolitechnika Łódzka, Wydział Zarządzania i Inżynierii Produkcji, Katedra Zarządzaniapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-336-3
dc.referencesAchrol R. S., Gundlach G. T., Legal and Social Safeguards Against Opportunism in Exchange, „Journal of Retailing” 1999, vol. 75(1), s. 107–124.pl_PL
dc.referencesAnderson E., Transaction Costs as Determinants of Opportunism in Integrated and Independent Sales Forces, „Journal of Economic Behavior and Organization” 1988, no. 9, s. 247–264.pl_PL
dc.referencesBabbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesBernstein B., Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia, [w:] M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1980, s. 83–116.pl_PL
dc.referencesBrown J. R., Day R. L., Measures of Manifest Conflict in Distribution Channels, „Journal of Marketing Research” 1981, no. 18(August), s. 263–274.pl_PL
dc.referencesBrown J. R., Dev C. S., Lee D. J., Managing Marketing Channel Opportunism: The Efficacy of Alternative Governance Mechanisms, „Journal of Marketing” 2000, no. 64(April), s. 51–65.pl_PL
dc.referencesCrosno J. L., Dahlstrom R. F., An Empirical Investigation of Bilateral Investments and Opportunism in Buyer-Supplier Relationships, „Journal of Marketing Channels” 2016, no. 23, s. 146–156, http://doi.org/10.1080/1046669X.2016.1186473pl_PL
dc.referencesCzakon W., Metodyka systematycznego przeglądu literatury, „Przegląd Organizacji” 2011, nr 3, s. 57–61.pl_PL
dc.referencesCzakon W., Tworzenie teorii w naukach o zarządzaniu, [w:] A. Sopińska, P. Wachowiak (red.), Wyzwania współczesnego zarządzania strategicznego, Oficyna Wydawnicza SGH – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2017, s. 143–160.pl_PL
dc.referencesCzakon W., Walidacja narzędzia pomiarowego w naukach o zarządzaniu, „Przegląd Organizacji” 2019, nr 4, s. 3–10, http://dx.doi.org/10.33141/po.2019.04.01pl_PL
dc.referencesDahlstrom R., Nygaard A., An Empirical Investigation of Ex post Transaction Costs in Franchised Distribution Channels, „Journal of Marketing Research” 1999, no. 36(May), s. 160–170.pl_PL
dc.referencesDwyer F. R., Oh S., Output Sector Munificence Effects on the Internal Political Economy of Marketing Channels, „Journal of Marketing Research” 1987, no. 24(November), s. 347–358.pl_PL
dc.referencesGilliland D. I., Manning K. C., When Do Firms Conform to Regulatory Control? The Effect of Control Processes on Compliance and Opportunism, „Journal of Public Policy & Marketing” 2002, no. 21, s. 319–331.pl_PL
dc.referencesGoetz C. J., Scott R. E., Principles of Relational Contracts, „Virginia Law Review” 1981, vol. 67(6), s. 1089–1150.pl_PL
dc.referencesGundlach G. T., Achrol R. S., Mentzer J. T., The Structure of Commitment in Exchange, „Journal of Marketing” 1995, no. 59(January), s. 78–92.pl_PL
dc.referencesHeide J. B., Wathne K. H., Rokkan A. I., Interfirm monitoring, social contracts, and relationship outcomes, „Journal of Marketing Research” 2007, vol. 44(3), s. 425–433.pl_PL
dc.referencesJap S. D., The Impact of Online Reverse Auction Design on Buyer – Supplier Relationships, „Journal of Marketing” 2007, no. 71(January), s. 146–159.pl_PL
dc.referencesJap S. D., Anderson E., Safeguarding interorganizational performance and continuity under ex post opportunism, „Management Science” 2003, vol. 49(12), s. 1684–1701.pl_PL
dc.referencesJohn G., An Empirical Investigation of Some Antecedents of Opportunism in a Marketing Channel, „Journal of Marketing Research” 1984, vol. 21(3), s. 278–289.pl_PL
dc.referencesKarpacz J., Oportunizm w relacjach międzyorganizacyjnych w teorii i praktyce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2014, nr 366, s. 236–247.pl_PL
dc.referencesKashyap V., Antia, K. D., Frazier G. L., Contracts, extra contractual incentives, and ex post behavior in franchise channel relationships, „Journal of Marketing Research” 2012, vol. 49(2), s. 260–276.pl_PL
dc.referencesKelly S., Wagner B., Ramsay J., Opportunism in buyer – supplier exchange: a critical examination of the concept and its implications for theory and practice Production Planning & Control, „The Management of Operations” 2018, vol. 29(12), s. 992–1009, http://doi.org/10.1080/09 537287.2018.1495772pl_PL
dc.referencesLianying Z., Qinzhen Q., How mediated power affects opportunism in owner–contractor relationships: The role of risk perceptions, „International Journal of Project Management” 2017, vol. 35(3), s. 516–529.pl_PL
dc.referencesLu P., Qian L., Chu Z., Xu X., Role of opportunism and trust in construction projects: empirical evidence from China, „Journal of Management Engineering” 2015, vol. 32(2), s. 1–10.pl_PL
dc.referencesLu W., Zhang L., Zhang L., Effect of contract completeness on contractors’ opportunistic behavior and the moderating role of interdependence, „Journal Construction Engineering Management” 2016, vol. 142(6), http://doi.org/10.1061/(ASCE)CO.1943–7862.0001110pl_PL
dc.referencesLuo Y., Opportunism in interfirm exchange in emerging markets, „Management & Organization Review” 2006, vol. 2(1), s. 121–147.pl_PL
dc.referencesMuris T. J., Opportunistic Behavior and the Law of Contract, „Minnesota Law Review” 1981, no. 65, s. 521–590.pl_PL
dc.referencesProvan K. G., Skinner S. J., Interorganizational Dependence and Control as Predictors of Opportunism in Dealer-Seller Relations, „Academy of Management Journal” 1989, no. 32(March), s. 202–212.pl_PL
dc.referencesRokkan A. I., Heide J. B., Wathne K. H., Specific Investments in Marketing Relationships: Expropriation and Bonding Effects, „Journal of Marketing Research” 2003, no. 40(May), s. 210–224.pl_PL
dc.referencesSeggie S. H., Griffith D. A., Jap S. D., Passive and Active Opportunism in Interorganizational Exchange, „Journal of Marketing” 2013, vol. 77(6), s. 73–90, http://doi.org/10.1509/jm.11.0529pl_PL
dc.referencesSkarmeas D., Katsikeas C. S., Schlegelmilch B. B., Drivers of commitment and its impact on performance in cross-cultural buyer-seller relationships: the importer’s perspective, „Journal of International Business Studies” 2002, no. 33, s. 757–783.pl_PL
dc.referencesStaniec I., Modelowanie równań strukturalnych w naukach o zarządzaniu „Organizacja i Kierowanie” 2018, t. 2(181), s. 65–77.pl_PL
dc.referencesSzczepaniak K., Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 2012, nr 42, s. 83–112.pl_PL
dc.referencesUm K. H., Kim S. M., Collaboration and opportunism as mediators of the relationship between NPD project uncertainty and NPD project performance, „International Journal of Project Management” 2018, vol. 36(4), s. 659–672, http://doi.org/10.1016/j.ijproman.2018.01.006pl_PL
dc.referencesVerbeke A., Ciravegnad L., Lopeze L. E., Kunduf S. K., Five Configurations of Opportunism in International, Market Entry, „Journal of Management Studies” 2018, http://doi.org/10.1111/joms.12355pl_PL
dc.referencesWathne K. H., Heide J. B., Opportunism in Interfirm Relationships: Forms. Outcomes, and Solutions, „Journal of Marketing” 2000, no. 64(October), s. 36–51.pl_PL
dc.referencesWilliamson O. E., Opportunism and Its Critics, „Managerial and Decision Economics” 1993, vol. 14 (2), s. 97–107, http://doi.org/10.1002/mde.4090140203pl_PL
dc.referencesWilliamson O. E., The Economic Institutions of Capitalism, The Free Press, New York 1985.pl_PL
dc.referencesWilliamson O. E., The Mechanisms of Governance, Oxford University Press, New York 1996.pl_PL
dc.referencesWilliamson O. E., Transaction Costs Economics: The Governance of Contractual Relationships, „Journal of Law and Economics” 1979, no. 22, s. 223–260.pl_PL
dc.referencesWuyts S., Geyskens I., The Formation of Buyer – Supplier Relationships: Detailed Contract Drafting and Close Partner Selection, „Journal of Marketing” 2005, no. 69(October), s. 103–117.pl_PL
dc.referencesYan T., Kull T. J., Supplier Opportunism in Buyer–Supplier New Product Development: A China U. S. Study of Antecedents, Consequences, and Cultural/Institutional Contexts, „Decision Sciences” 2015, vol. 46(2), s. 403–444.pl_PL
dc.referencesYou J., Chen Y., Wang W., Shi Ch., Uncertainty, opportunistic behavior, and governance in construction projects: The efficacy of contracts, „International Journal of Project Management” 2018, no. 36, s. 795–807.pl_PL
dc.referencesZhang C., Li J., Huang Y., Sustaining relationships after opportunism and misunderstanding: the role of formalization and socialization, „Marketing Letters” 2017, vol. 28(2), s. 305–319, http://doi.org/10.1007/s11002-016-9414-1pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-335-6.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe