Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMalewska, Kamila
dc.contributor.authorRatajczak-Mrozek, Milena
dc.contributor.authorSajdak, Maja
dc.contributor.editorGregorczyk, Sylwester
dc.contributor.editorUrbanek, Grzegorz
dc.date.accessioned2021-03-20T11:18:34Z
dc.date.available2021-03-20T11:18:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationMalewska K., Ratajczak-Mrozek M., Sajdak M., Wpływ cech przedsiębiorcy na kształtowanie dynamicznych zdolności przedsiębiorstw w działalności międzynarodowej, [w:] Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej, S. Gregorczyk, G. Urbanek (red.), WUŁ, Łódź 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8220-335-6.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-335-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34331
dc.description.abstractMore and more companies are undertaking strategic changes and deciding to conduct international activities related to servicing foreign customers, international cooperation or solely obtaining foreign raw materials. This is possible, among other things, thanks to dynamic capabilities that are a response to the growing dynamics of the business environment. Dynamic capabilities exemplify the possibility of reconfiguration and changes in the resources and competences base in order to adapt to highly dynamic environment. It is postulated in the literature that the entrepreneur’s personality characteristics (the so-called entrepreneur’s profile) have an impact on the effectiveness of companies’ strategic actions and are important for their international activities. However, there is a lack of research combining these perspectives, that is combining the entrepreneurial characteristics in the perspective of dynamic capabilities enabling effective international activity. The aim of the article is to identify the impact of entrepreneurial characteristics on the process of shaping the dynamic capabilities of companies enabling these companies’ effective business activities on international markets. The article, based on analysis of the literature of the subject, proposes a conceptual model assuming the existence of links between the entrepreneur’s characteristics, the individual entrepreneurial dynamic capabilities, the company’s dynamic capabilities and the effectiveness of strategic actions on international markets. The model indicates that the entrepreneur’s characteristics translate into the dynamic capabilities of the enterprise, and within them an important role is played by the entrepreneurial cognitive capabilities. // Coraz więcej przedsiębiorstw podejmuje się zmian strategicznych, decydując się na prowadzenie działalności międzynarodowej, związanej z obsługą zagranicznych klientów, współpracą międzynarodową lub wyłącznie pozyskiwaniem zagranicznych surowców. Jest to możliwe między innymi dzięki dynamicznie rozwijającym się zdolnościom, które stanowią odpowiedź na rosnącą dynamikę otoczenia. Egzemplifikują one możliwość dokonywania rekonfiguracji oraz zmiany w bazie zasobów i kompetencji w celu adaptowania się do warunków wysoce zmiennego otoczenia. W literaturze postuluje się, że cechy osobowości przedsiębiorcy (tak zwany profil przedsiębiorcy) mają wpływ na skuteczność podejmowania działań strategicznych i są ważne dla działalności międzynarodowej. Brakuje jednak badań łączących te perspektywy, tzn. osadzenia cech przedsiębiorcy w perspektywie dynamicznych zdolności, umożliwiających skuteczną działalność międzynarodową. Celem opracowania jest zidentyfikowanie wpływu cech przedsiębiorcy na kształtowanie dynamicznych zdolności przedsiębiorstw, umożliwiających skuteczną działalność na rynkach międzynarodowych. W rozdziale, na podstawie analizy literatury przedmiotu, zaproponowano model koncepcyjny zakładający istnienie zależności między cechami przedsiębiorcy, dynamicznymi zdolnościami jednostki, dynamicznymi zdolnościami całego przedsiębiorstwa oraz skutecznością działań strategicznych na rynkach międzynarodowych. W modelu wskazano, że cechy przedsiębiorcy przekładają się na dynamiczne zdolności przedsiębiorstwa, a w ich ramach ważną rolę odgrywają zdolności kognitywne jednostki.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofZarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectprzedsiębiorcapl_PL
dc.subjectentrepreneurpl_PL
dc.subjectzdolności kognitywnepl_PL
dc.subjectcognitive capabilitiespl_PL
dc.subjectdziałalność międzynarodowapl_PL
dc.subjectinternational activitypl_PL
dc.subjectinternacjonalizacjapl_PL
dc.subjectinternationalisationpl_PL
dc.titleWpływ cech przedsiębiorcy na kształtowanie dynamicznych zdolności przedsiębiorstw w działalności międzynarodowejpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number85-104pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Katedra Teorii Organizacji i Zarządzaniapl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Katedra Marketingu Międzynarodowegopl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Katedra Zarządzania Strategicznegopl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-336-3
dc.referencesAdner S. A., Helfat C. E., Corporate effects and dynamic managerial capabilities, „Strategic Management Journal” 2003, vol. 24, no. 10, s. 1011–1025.pl_PL
dc.referencesBarney J. B., Busenitz L. W., Differences between entrepreneurs and managers in large organizations: biases and heuristics in strategic decision-making, „Journal of Business Venturing” 1997, vol. 12, no. 1, s. 9–30.pl_PL
dc.referencesBaron R. A., Cognitive mechanisms in entrepreneurship: Why and when entrepreneurs think differently than other people, „Journal of Business Venturing” 1998, vol. 13, no. 4, s. 275–294.pl_PL
dc.referencesBarrales-Molina V., Benitez-Amado J., Perez-Arostegiu M. N., Managerial perceptions of the competitive environment and dynamic capabilities generation, „Industrial Management & Data System” 2010, vol. 110, no. 9, s. 1355–1384.pl_PL
dc.referencesBeugelsdijk S., Liability of Foreignness and Location-Specific Advantages: Time, Space and Relative Advantage, „Advances in International Management” 2015, vol. 24, s. 181–210.pl_PL
dc.referencesBrzeziński A., Przedsiębiorczość. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2016.pl_PL
dc.referencesCao L., Dynamic capabilities in a turbulent market environment: empirical evidence from international retailers in China, „Journal of Strategic Marketing” 2011, vol. 19, no. 5, s. 455–469.pl_PL
dc.referencesCyfert S., Krzakiewicz K., The role of opportunity sensing and learning processes in shaping dynamic capabilities in Polish enterprises, „Management” 2016, vol. 20, no. 1, s. 277–291.pl_PL
dc.referencesEasterby-Smith M., Lyles M. A., Petaraf M. A., Dynamic Capabilities: Current Debates and Future Directions, „British Journal of Management” 2009, vol. 20, s. S1–S8.pl_PL
dc.referencesEggers J. P., Kaplan S., Cognition and capabilities: a multi-level perspective, „Academy of Management Annals” 2013, vol. 7, no. 1, s. 293–338.pl_PL
dc.referencesEllis P. D., Social ties and international entrepreneurship: Opportunities and constraints affecting firm internationalization, „Journal of International Business Studies” 2011, vol. 42, no. 1, s. 99–127.pl_PL
dc.referencesGorynia M., Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesGölgeci H. I., Assadinia S., Kuivalainen O., Larimo J., Emerging-market firms’ dynamic capabilities and international performance: The moderating role of institutional development and distance, „International Business Review” 2019, vol. 28, no. 6, s. 1–13.pl_PL
dc.referencesGruber M., MacMillan I. C., Entrepreneurial behavior: A reconceptualization and extension based on identity theory, „Strategic Entrepreneurship Journal” 2017, vol. 11, no. 3, s. 271–286.pl_PL
dc.referencesHambrick D. C., Mason P. A., Upper echelons: The organization as a reflection of its top managers, „Academy Management Review” 1984, vol. 9, s. 195–206.pl_PL
dc.referencesHelfat C. E., Peteraf M. A., Managerial cognitive capabilities and the microfundations of dynamic capabilities, „Strategic Management Journal” 2015, vol. 36, no. 6, s. 961–979.pl_PL
dc.referencesHelfat C. E., Finkelstein S., Mitchell W., Peteraf M. A., Singh H., Teece D. J., Winter S. G., Dynamic Capabilities: Understanding Strategic Chance in Organization, Blackwell Publishing, Malden 2007.pl_PL
dc.referencesHodgkinson G. P., Healy M. P., Psychological foundations of dynamic capabilities: reflexion and reflection in strategic management, „Strategic Management Journal” 2011, vol. 32, no. 13, s. 1500–1516.pl_PL
dc.referencesKapusta F., Przedsiębiorczość. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Forum Naukowe, Poznań 2006.pl_PL
dc.referencesKnecht Z., Przedsiębiorczość i przedsiębiorca, Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych im. generała T. Kościuszki, Wrocław 2016.pl_PL
dc.referencesLi M., Gao F., Why Nonaka highlights tacit knowledge: a critical review, „Journal of Knowledge Management” 2003, vol. 7, no. 4, s. 6–14.pl_PL
dc.referencesLi Y., Chen H., Liu Y., Peng M. W., Managerial ties, organizational learning, and opportunity capture: a social capital perspective, „Asia Pacific Journal of Management” 2014, vol. 3, no. 1, s. 271–291.pl_PL
dc.referencesMalewska K., Entrepreneurial profile and the level of individual entrepreneurship, [w:] C. Costa, M. Au-Yong-Oliveira, M. P. Castro Amorim (red.), Proceedings of the 13th European Conference on Innovation and Entrepreneurship ECIE 2018, Academic Conferences and Publishing International Ltd, Reading 2018, s. 443–449.pl_PL
dc.referencesMalewska K., Intuicja w podejmowaniu decyzji kierowniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2018.pl_PL
dc.referencesMitręga M., Dynamiczne zdolności – wzloty i upadki paradygmatu strategii, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego” 2017, nr 48/2, s. 55–64.pl_PL
dc.referencesMitręga M., Henneberg S. C., Forkmann S., Capabilities in business relationships and networks: An introduction to the special issue, „Industrial Marketing Management” 2018, vol. 74, s. 1–3.pl_PL
dc.referencesMitręga M., Forkmann S., Ramos C., Henneberg S. C., Networking capability in business relationship – concept and scale development, „Industrial Marketing Management” 2012, vol. 41, s. 739–751.pl_PL
dc.referencesMudalige D., Ismail N. A., Malek M. A., Exploratory Study on Relationship between Entrepreneur Characteristic and Dynamic Capabilities in Export SMES, „Paradigm” 2016, vol. 20, no. 2, s. 113–130.pl_PL
dc.referencesNajda-Janoszka M., Dynamic capability-based approach to value appropriation, Jagiellonian University Press, Cracow 2016.pl_PL
dc.referencesOleksyn T., Przedsiębiorczość jako kategoria złożona. Jak ją rozwijać?, „Problemy Zarządzania” 2012, t. 10, nr 1(36), s. 8–25.pl_PL
dc.referencesOviatt M. B., Shrader R. C., McDougall P. P., The internationalization of new ventures: A risk management model, [w:] M. A. Hitt, J. L.C. Cheng (red.), Theories of the Multinational Enterprise: Diversity. Complexity and Relevance, Emerald Group Publishing Limited, Amsterdam 2004, s. 165–185.pl_PL
dc.referencesPeteraf M. A., Reed R., Managerial discretion and internal alignment under regulatory constraints and change, „Strategic Management Journal” 2007, vol. 28, no. 11, s. 1089–1112.pl_PL
dc.referencesPosner M., Rothbart M., Research on attention networks as a model for the integration of psychological science, „Annual Review of Psychology” 2007, vol. 58, s. 1–23.pl_PL
dc.referencesPrange C., Verdier S., Dynamic capabilities, internationalization processes and performance, „Journal of World Business” 2011, vol. 46, no. 1, s. 126–133.pl_PL
dc.referencesRatajczak-Mrozek M., Network Embeddedness. Examining the Effect on Business Performance and Internationalization, Palgrave Macmillan, Cham 2017.pl_PL
dc.referencesSajdak M., Zwinność strategiczna przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2019.pl_PL
dc.referencesSchilke O., Hu S., Helfat C. E., Quo vadis, dynamic capabilities? A content-analytic review of the current state of knowledge and recommendation for future research, „Academy of Management Annals” 2018, vol. 12, no. 1, s. 390–439.pl_PL
dc.referencesShenkar O., Luo Y., International Business, Wiley, Chichester 2004.pl_PL
dc.referencesShippmann J. S., Ash R. A., Battista M., Carr L., Eyde L. D., Hesketh B., The practice of competency modeling, „Personnel Psychology” 2000, vol. 53, s. 703–740.pl_PL
dc.referencesSimon S., Houghton S. M., Aquino K., Cognitive biases, Risk Perception, and venture formation: How individuals decide to start companies, „Journal of Business Venturing” 2000, vol. 15, no. 2, s. 113–134.pl_PL
dc.referencesSmith E. E., Kosslyn S. M., Cognitive Psychology: Mind and Brain, Pearson, Upper Adele River 2007.pl_PL
dc.referencesSpencer L. M., McClelland D. C., Spencer C., Competency Assessment Methods: History and State of the Art, Hay Mc-Ber Research Press, Boston 1994.pl_PL
dc.referencesTeece D. J., Explicating dynamic capabilities: The nature and microfoundations of (sustainable) enterprise performance, „Strategic Management Journal” 2007, vol. 28, no. 13, s. 1319–1350.pl_PL
dc.referencesVahlne J. E., Johanson J., From internationalization to evolution: The Uppsala model at 40 years, „Journal of International Business Studies” 2017, vol. 48, no. 9, s. 1087–1102.pl_PL
dc.referencesVahlne J. E., Johanson J., The Uppsala internationalization process model revisited: From liability of foreignness to liability of outsidership, „Journal of International Business Studies” 2009, vol. 40, no. 9, s. 1411–1431.pl_PL
dc.referencesVijaya Sunder M., Ganesh L. S., Marathe R. R., Dynamic capabilities. A morphological analysis framework and agenda for future research, „European Business Review” 2018, vol. 31, no. 1, s. 25–63.pl_PL
dc.referencesWinter S. G., Understanding dynamic capabilities, „Strategic Management Journal” 2003, vol. 24, s. 991–995.pl_PL
dc.referencesZahra S. A., George G., International entrepreneurship: The current status of the field and future research agenda, [w:] M. A. Hitt, R. D. Ireland, M. Camp, D. Sexton (red.), Strategic Entrepreneurship: Creating a New Mindset, Wiley-Blackwell, Oxford 2002, s. 253–288.pl_PL
dc.referencesZollo M., Winter S. G., Deliberate learning and the evolution of dynamic capabilities, „Organization Science” 2002, vol. 13, no. 3, s. 339–351.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-335-6.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe