dc.contributor.author | Murzicz, Paweł | |
dc.date.accessioned | 2021-03-05T08:30:47Z | |
dc.date.available | 2021-03-05T08:30:47Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/34066 | |
dc.description.abstract | Artykuł dotyczy zagadnienia „zwrotu”(Kehre) w myśli Martina
Heideggera. Pokazuję i uzasadniam, z e postawione w Byciu i czasie
pytanie o bycie z pozycji bytu wyróżnionego, jakim jest Dasein,
doprowadziło do uprzedmiotowienia bycia powielając, a nie
przezwyciężając, dotychczasowy, według Heideggera metafizyczny,
sposób myślenia. Zwrot w myśli Heideggera polega na tym, że próbuje on
uniezależnić bycie od człowieka, tj. próbuje wyjść poza transcendentalny
i subiektywistyczny punkt widzenia Dasein poprzez umieszczenie
dziejowości Dasein na tle dziejowości samego bycia. To nie Dasein
projektuje bycie, lecz przeciwnie, bycie projektuje rozumienie dla Dasein.
W tym kontekście pokazuję, że postulowane przez Heideggera
myślenie bycia przybiera postać myślenia samego procesu istoczenia się
dziejowych wykładni bycia. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article deals with the issue of turning (Kehre) in the thought of Martin Heidegger. I show that, in Being and time the question of being posed from the perspective of a distinguished being as Dasein has led to the objectification of being, thuś rather reproducing instead of overcoming, the so far way of thinking that Heidegger named “metaphysical”. The turning in Heidegger’s thought consists in his effort to make being independent from human being, i.e. he tries to go beyond the transcendental and subjectivist point of view of Dasein by placing historicality of Dasein against the background of the very existence of being. It is not Dasein who designs being, but on the contrary, being designs understanding for Dasein. In this context, I show that the thinking of being postulated by Heidegger takes the form of thinking the very process of historical presencing of the historić types of interpretation of being. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;51 | |
dc.subject | zwrot | pl_PL |
dc.subject | metafizyka subiektywności | pl_PL |
dc.subject | dzieje | pl_PL |
dc.subject | destrukcja | pl_PL |
dc.subject | myślenie bycia | pl_PL |
dc.subject | turn | pl_PL |
dc.subject | history/acts, destruction | pl_PL |
dc.subject | metaphysics of subjectivity | pl_PL |
dc.subject | thinking of being | pl_PL |
dc.title | Zagadnienie „zwrotu” w myśli Heideggera w kontekście dziejowości bycia | pl_PL |
dc.title.alternative | The issue of "Turning" in Heidegger's Thought in the Context of the History of Being | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 64-79 | pl_PL |
dc.references | Heidegger, M. (1994). Bycie i czas. Przeł. B. Baran. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Heidegger, M. (2000). Co zwie się myśleniem. Przeł. J. Mizera. Warszawa-Wrocław: PWN. | pl_PL |
dc.references | Heidegger, M. (1977). Budować, myśleć, mieszkać, eseje wybrane. Przeł. K. Michalski, K. Pomian, M. J. Siemek, J. Tischner, K. Wolicki. Warszawa: Czytelnik | pl_PL |
dc.references | Heidegger, M. (1997). Drogi lasu. Przeł. J. Gierasimiuk, R. Marszałek, J. Mizera, J. Sidorek, K. Wolicki, Warszawa: Aletheia. | pl_PL |
dc.references | Heidegger, M. (1999c). Ku rzeczy myślenia. Przeł. K. Michalski, J. Mizera, C. Wodziński, Warszawa: Aletheia. | pl_PL |
dc.references | Heidegger, M. (1999a). Nietzsche, t. 2. Przeł. A Gniazdowski, P. Graczyk, W. Rymkiewicz, M. Werner, C. Wodziński. Warszawa: PWN. Heidegger, M. (2000). Wprowadzenie do metafizyki. Przeł. R. Marszałek, Warszawa: KR | pl_PL |
dc.references | Heidegger, M. (2000). Wprowadzenie do metafizyki. Przeł. R. Marszałek, Warszawa: KR. | pl_PL |
dc.references | Heidegger, M. (1996). Przyczynki do filozofii (Z wydarzania). Przeł. R. Marszałek Kraków: Baran i Suszczyński. | pl_PL |
dc.references | Heidegger, M. (1999b). Znaki drogi. Przeł. S. Blandzi, M. Falkowski, J. Filek, J. Mizera, J. Nowotniak, K. Pomian, M. Poręba, J. Sidorek, J. Tischner, K. Wolicki. Warszawa: Spaćca 1999. | pl_PL |
dc.references | Kwietniewska, M. (2007). Zwrot w myśli Heideggera. Analiza i Egzystencja, 6, 25-48. | pl_PL |
dc.references | Michalski, K. (1978). Heidegger i filozofia współczesna. Warszawa: PIW. | pl_PL |
dc.references | Mizera, J. (2006). W stronę filozofii niemetafizycznej. Martina Heideggera droga do innego myślenia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Nowak, E. (2008). Problem metafizyki – ewolucja metafizyki europejskiej w interpretacji późnego Heideggera. Warszawa: Scholar. | pl_PL |
dc.references | Smith, G. B.(2006). Martin Heidegger, Paths taken, paths opened. Rowman & Littlefield Publishers. | pl_PL |
dc.references | Wodziński, C. (2016). Metafizyka i metapolityka, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria. | pl_PL |
dc.references | Woźniak, C. (2008). Okamgnienie. Doświadczenie źródłowe a granice filozofii, Kraków: Wydawnictwo A. | pl_PL |
dc.references | Young, J. (2002). Heidegger’s later philosophy, New York: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.relation.volume | 4 | pl_PL |
dc.discipline | filozofia | pl_PL |