• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris
  • Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris 46 (3/2019)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris
  • Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris 46 (3/2019)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

A Stieglerianesque Critique Of Transhumanisms: On Narratives And Neganthropocene

No Thumbnail [100%x80]
View/Open
Hybris_46_2019_Adrian_Mróz_138_160.pdf (179.8Kb)
Date
2019
Author
Mróz, Adrian
Metadata
Show full item record
Abstract
While drawing from the philosophy of Bernard Stiegler throughout the paper, I commence by highlighting Zoltan Istvan’s representation of transhumanism in the light of its role in politics. I continue by elaborating on the notion of the promise of eternal life. After that I differentiate between subjects that are proper for philosophy (such as the mind or whether life is worth living) and science (measurable and replicable). The arguments mostly concern mind-uploading and at the same time I elaborate on a simple critique of mind-body dualism, which is one of the key imagined orders exploitable by technologies in the narratives of transhumanism present in popular culture. This is reframed as a problem of action. The focus of this article is on the claim that certain transhumanisms are dangerous forms of Neo-Darwinism. It comes from a critical assessment of capital and the exploitation of bodies through market forces. Entropy is a process of growing disorder, while neganthropy is an anthropological struggle against exploitation, not only of bodies, but of all ecosystems of the Earth. The arguments of Stiegler from a collection of lectures are recapitulated, and his claims are presented through the prism of transhuman narrative, with a particular focus on Christian Salmon's position in the book Storytelling: Bewitching the Modern Mind.
 
Czerpiąc w całym tekście z filozofii Bernarda Stieglera, rozpoczynam od prezentacji transhumanizmu Zoltana Istvana w świetle jego roli w polityce. Kontynuuję rozwijając koncept obietnicy życia wiecznego. Następnie rozróżniam tematy właściwe dla filozofii (takie jak umysł lub to, czy życie jest warte życia) i nauki (to, co mierzalne i powtarzalne). Przedstawiam argumenty dotyczące przede wszystkim transferu umysłu (mind-uploading), a jednocześnie omawiam prostą krytykę dualizmu umysł-ciało, który jest jednym z kluczowych, wykorzystywanych przez technologie wyobrażonych porządków w narracjach transhumanizmu obecnych w kulturze popularnej. Przeformułowuję to jako problem działania. Artykuł skupia się na twierdzeniu, że niektóre transhumanizmy są niebezpiecznymi formami neodarwinizmu. Wynika to z krytycznej oceny kapitału i eksploatacji ciał przez siły rynkowe. Entropia jest procesem narastającej dezorganizacji, podczas gdy negantropia jest antropologiczną walką z eksploatacją nie tylko ciał, ale wszystkich ekosystemów Ziemi. Argumenty Stieglera ze zbioru wykładów zyskują podsumowanie, a jego twierdzenia przedstawiane są przez pryzmat transhumanistycznej narracji, ze szczególnym uwzględnieniem stanowiska Christiana Salmona wyłożonym w książce: Storytelling: Bewitching the Modern Mind.
 
URI
http://hdl.handle.net/11089/33900
Collections
  • Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris 46 (3/2019) [11]

University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 


University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 

NoThumbnail