dc.contributor.author | Brzostowska, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2021-02-16T11:11:09Z | |
dc.date.available | 2021-02-16T11:11:09Z | |
dc.date.issued | 2019-12-16 | |
dc.identifier.issn | 0860-7435 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33654 | |
dc.description.abstract | The teenage period is the time to search for oneself and shaping one’s own life path, often associated with rebellion and negation of what comes from adults. It is widely considered that teenagers are a group of students that is most difficult to reach with out-of-school educational activities. It is during this period that literature can help a lot in perceiving problems from a distance, finding solutions and forming one’s own personality. Trying to encourage contemporary netgeneration to relate with literary texts and to spend time in the library, librarians are increasingly expanding their offer associated with the latest technologies or multimedia workshops. The availability of such solutions depends on the financial and housing capabilities of the facility. Smaller public libraries need less costly solutions to increase the attendance of young people in cultural institutions. The article presents the opportunities to work with young people in a public library by inviting them to co-create activities on the example of the completed project of the Maria Dąbrowska’s Literary Room of Riddles in the Communal Public Library in Komorów. The successful inclusion of teenagers in activities has brought many benefits to volunteers, local students and the library itself. During the project, participants were encouraged to come to the library, as well as to get to know, with satisfaction, the works and biography of Maria Dąbrowska. Volunteers who create the described Escape Room also come to the library after the end of this project and plan their next activities. | en |
dc.description.abstract | Okres nastoletniości to czas poszukania siebie i kształtowania własnej drogi życiowej, często związany z buntem i negowaniem tego, co pochodzi od osób dorosłych. Powszechnie uważa się, że nastolatki to grupa uczniów, do której najtrudniej trafić z pozaszkolnymi działaniami edukacyjnymi. To właśnie w tym okresie literatura może bardzo pomóc w spojrzeniu na problemy z dystansu, znalezieniu rozwiązań i uformowaniu własnej osobowości. Próbując zachęcić współczesną netgenerację do obcowania z tekstami literackimi oraz spędzania czasu w bibliotece, bibliotekarze coraz częściej rozszerzają ofertę związaną z najnowszymi technologiami czy warsztatami wykorzystującymi multimedia. Dostępność takich rozwiązań jest zależna od możliwości finansowych i lokalowych placówki. Mniejsze biblioteki publiczne potrzebują mniej kosztownych rozwiązań dla zwiększenia frekwencji młodych ludzi w instytucji kultury. W artykule przedstawiono możliwości pracy z młodzieżą w bibliotece publicznej poprzez zaproszenie jej do współtworzenia działań na przykładzie zrealizowanego projektu Literackiego Pokoju Zagadek im. Marii Dąbrowskiej w Gminnej Bibliotece Publicznej w Komorowie. Powodzenie włączenia nastolatków w działania przyniosło wiele korzyści wolontariuszom, okolicznym uczniom oraz samej bibliotece. W trakcie trwania projektu udało się zachęcić uczestników do przyjścia do biblioteki, jak również do zapoznania się, z satysfakcją, z dziełami i życiorysem Marii Dąbrowskiej. Wolontariusze tworzący opisany Pokój Zagadek także po zakończeniu tego projektu przychodzą do biblioteki i planują następne działania. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;29 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | Literary Escape Room | en |
dc.subject | readership animation | en |
dc.subject | young people in Public Library | en |
dc.subject | Cooperative creation with young people | en |
dc.subject | the Komorów’s Communal Public Library named after Maria Dąbrowska | en |
dc.subject | Literacki Escape Room | pl |
dc.subject | animacja czytelnictwa | pl |
dc.subject | młodzież w bibliotece publicznej | pl |
dc.subject | współpraca z młodzieżą | pl |
dc.subject | Gminna Biblioteka Publiczna w Komorowie im. Marii Dąbrowskiej | pl |
dc.title | Współtworzenie działań animacji czytelnictwa z młodzieżą na przykładzie Literackiego Escape Roomu w Gminnej Bibliotece Publicznej im. Marii Dąbrowskiej w Komorowie | pl |
dc.title.alternative | Co-creating activities of reading animation with young people on the example of the Literary Escape Room in the Komorów’s Communal Public Library named after Maria Dąbrowska | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 105-117 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski | pl |
dc.identifier.eissn | 2450-1336 | |
dc.references | Boryczka, Bożena (2012). E-książeczki pomysł na pracę z czytelnikiem. Biblioteka – centrum informacji, 3, 12–14. | pl |
dc.references | Brzostowska, Agnieszka (2013). Organizacja pracy bibliotek szkolnych oraz realizacja założeń animacji czytelnictwa w opinii uczniów klas gimnazjalnych oraz bibliotekarzy szkolnych. Praca magisterska przygotowana na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem dr hab. Anny Wiłkomirskiej, prof. UW. Warszawa: Zakład Animacji Kultury. | pl |
dc.references | Co to jest escape room? (b.d.). Pobrane 10 września 2018, z: https://lockme.pl/co-to-jest-escape-room/ | pl |
dc.references | Gdzie jest skarb? (2018). W: Biblioteka Twórców, Filia Zalesie Dolne Biblioteka Piaseczno. Pobrane 10 września 2018, z: http://www.biblioteka-piaseczno.pl/wordpress/gdzie-jest-skarb/ | pl |
dc.references | Gęborska, Marlena (2017). Model biblioteki aktywnie promującej książkę dziecięcą, [Rozprawa doktorska]. Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.bc.us.edu.pl/publication/15280 | pl |
dc.references | Gminna Biblioteka Publiczna im. Marii Dąbrowskiej w Komorowie (b.d.). Pobrane 10 września 2018, z: https://www.facebook.com/GBPkomorow/ | pl |
dc.references | Hoflin, Katti (2015). Biblioteka to dobry społeczny biznes, rozmowa z K. Hoflin, przepr. K. Tubylewicz. W: K. Tubylewicz, A. Diduszko-Zyglewska (red.), Szwecja czyta. Polska czyta (s. 53–64). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | pl |
dc.references | Jąder, Mariola (2010). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Impuls. | pl |
dc.references | Kowalik, Anna (2015). Ucieczka od pieniędzy. Forbes, 9.03.2015. Pobrane 10 września 2018, z: https://www.forbes.pl/pierwszy-milion/escape-roomy-podbijaja-polske/661rybg | pl |
dc.references | Kulik, Maria i in. (2017). Rozumienie świata: o warsztatach pracy z książką i czytelnikami. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. | pl |
dc.references | Lipińska, Anna (2017). Metoda KLANZY jako praktyka działania z książką i czytelnikiem. W: M. Kulik, A. Lipińska, G. Walczewska-Klimczak (red.), Rozumienie świata O warsztatach pracy z książką i czytelnikami (s. 75–87). Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. | pl |
dc.references | Mediateka Grodzisk Mazowiecki (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: https://mediatekagrodzisk.pl/ | pl |
dc.references | Mediateka Wrocław (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.biblioteka.wroc.pl/mediateka | pl |
dc.references | Mitzner, Marcin (b.d.). Literacki Escape Room. Pobrane 10 września 2018, z: https://nocbibliotek.org/article/literacki-escape-room | pl |
dc.references | MK (2019). Niesamowita sala Youmedia zaprasza! Gratka dla miłośników nowych technologii. Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://zachodniemazowsze.info/2019/06/niesamowita-sala-youmedia-zaprasza-gratka-dla-milosnikow-nowych-technologii/ | pl |
dc.references | Multimedialna Biblioteka dla dzieci i młodzieży nr XXXI (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.mbddim.pl/ | pl |
dc.references | Na randkę do biblioteki (2015). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.papugazameryki.pl/2015/02/05/na-randke-do-biblioteki/ | pl |
dc.references | O bibliotece (2016). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.biblioteka-komorow.pl/biblioteka/o-bibliotece | pl |
dc.references | Ochocki model dialogu społecznego (2016). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://pts.org.pl/ochocki-model-dialogu-obywatelskiego/ | pl |
dc.references | Palamer-Kabacińska, Ewa & Leśny, Agnieszka (red.) (2012). Edukacja przygodą. Outdoor i Adventure w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody. | pl |
dc.references | Papuzińska, Joanna (1992). Animacja w bibliotece. Biblioteka w szkole, 12, 1–7. | pl |
dc.references | Pokój zagadek (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: https://pbw.bydgoszcz.pl/pokoj-zagadek/ | pl |
dc.references | Pokój zagadek Pani Marii (2017). Pobrane 10 września 2018, z: http://www.biblioteka-komorow.pl/biblioteka/escape-room | pl |
dc.references | Ranking escape room (b.d.). Pobrane 10 września 2018, z: https://lockme.pl/pl/ranking-escape-room | pl |
dc.references | Świerczyńska-Jelonek, Danuta & Walczewska-Klimczak, Grażyna (2015). Dziecko w dialogu z tekstem literackim. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. | pl |
dc.references | Wojciechowski, Jacek (2000). Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. | pl |
dc.references | Wojciechowski, Jacek (2014). Biblioteki w nowym otoczeniu. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. | pl |
dc.references | Zając, Michał (2013). Bibliologiczne i bibliotekoznawcze szkiełko i oko. W: G. Leszczyński, M. Zając, Książka i młody czytelnik (s. 157–285). Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. | pl |
dc.contributor.authorEmail | brzostowska.mail@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-7435.29.07 | |
dc.relation.volume | 2 | |