Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBrzostowska, Agnieszka
dc.date.accessioned2021-02-16T11:11:09Z
dc.date.available2021-02-16T11:11:09Z
dc.date.issued2019-12-16
dc.identifier.issn0860-7435
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33654
dc.description.abstractThe teenage period is the time to search for oneself and shaping one’s own life path, often associated with rebellion and negation of what comes from adults. It is widely considered that teenagers are a group of students that is most difficult to reach with out-of-school educational activities. It is during this period that literature can help a lot in perceiving problems from a distance, finding solutions and forming one’s own personality. Trying to encourage contemporary netgeneration to relate with literary texts and to spend time in the library, librarians are increasingly expanding their offer associated with the latest technologies or multimedia workshops. The availability of such solutions depends on the financial and housing capabilities of the facility. Smaller public libraries need less costly solutions to increase the attendance of young people in cultural institutions. The article presents the opportunities to work with young people in a public library by inviting them to co-create activities on the example of the completed project of the Maria Dąbrowska’s Literary Room of Riddles in the Communal Public Library in Komorów. The successful inclusion of teenagers in activities has brought many benefits to volunteers, local students and the library itself. During the project, participants were encouraged to come to the library, as well as to get to know, with satisfaction, the works and biography of Maria Dąbrowska. Volunteers who create the described Escape Room also come to the library after the end of this project and plan their next activities.en
dc.description.abstractOkres nastoletniości to czas poszukania siebie i kształtowania własnej drogi życiowej, często związany z buntem i negowaniem tego, co pochodzi od osób dorosłych. Powszechnie uważa się, że nastolatki to grupa uczniów, do której najtrudniej trafić z pozaszkolnymi działaniami edukacyjnymi. To właśnie w tym okresie literatura może bardzo pomóc w spojrzeniu na problemy z dystansu, znalezieniu rozwiązań i uformowaniu własnej osobowości. Próbując zachęcić współczesną netgenerację do obcowania z tekstami literackimi oraz spędzania czasu w bibliotece, bibliotekarze coraz częściej rozszerzają ofertę związaną z najnowszymi technologiami czy warsztatami wykorzystującymi multimedia. Dostępność takich rozwiązań jest zależna od możliwości finansowych i lokalowych placówki. Mniejsze biblioteki publiczne potrzebują mniej kosztownych rozwiązań dla zwiększenia frekwencji młodych ludzi w instytucji kultury. W artykule przedstawiono możliwości pracy z młodzieżą w bibliotece publicznej poprzez zaproszenie jej do współtworzenia działań na przykładzie zrealizowanego projektu Literackiego Pokoju Zagadek im. Marii Dąbrowskiej w Gminnej Bibliotece Publicznej w Komorowie. Powodzenie włączenia nastolatków w działania przyniosło wiele korzyści wolontariuszom, okolicznym uczniom oraz samej bibliotece. W trakcie trwania projektu udało się zachęcić uczestników do przyjścia do biblioteki, jak również do zapoznania się, z satysfakcją, z dziełami i życiorysem Marii Dąbrowskiej. Wolontariusze tworzący opisany Pokój Zagadek także po zakończeniu tego projektu przychodzą do biblioteki i planują następne działania.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;29pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectLiterary Escape Roomen
dc.subjectreadership animationen
dc.subjectyoung people in Public Libraryen
dc.subjectCooperative creation with young peopleen
dc.subjectthe Komorów’s Communal Public Library named after Maria Dąbrowskaen
dc.subjectLiteracki Escape Roompl
dc.subjectanimacja czytelnictwapl
dc.subjectmłodzież w bibliotece publicznejpl
dc.subjectwspółpraca z młodzieżąpl
dc.subjectGminna Biblioteka Publiczna w Komorowie im. Marii Dąbrowskiejpl
dc.titleWspółtworzenie działań animacji czytelnictwa z młodzieżą na przykładzie Literackiego Escape Roomu w Gminnej Bibliotece Publicznej im. Marii Dąbrowskiej w Komorowiepl
dc.title.alternativeCo-creating activities of reading animation with young people on the example of the Literary Escape Room in the Komorów’s Communal Public Library named after Maria Dąbrowskaen
dc.typeArticle
dc.page.number105-117
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl
dc.identifier.eissn2450-1336
dc.referencesBoryczka, Bożena (2012). E-książeczki pomysł na pracę z czytelnikiem. Biblioteka – centrum informacji, 3, 12–14.pl
dc.referencesBrzostowska, Agnieszka (2013). Organizacja pracy bibliotek szkolnych oraz realizacja założeń animacji czytelnictwa w opinii uczniów klas gimnazjalnych oraz bibliotekarzy szkolnych. Praca magisterska przygotowana na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem dr hab. Anny Wiłkomirskiej, prof. UW. Warszawa: Zakład Animacji Kultury.pl
dc.referencesCo to jest escape room? (b.d.). Pobrane 10 września 2018, z: https://lockme.pl/co-to-jest-escape-room/pl
dc.referencesGdzie jest skarb? (2018). W: Biblioteka Twórców, Filia Zalesie Dolne Biblioteka Piaseczno. Pobrane 10 września 2018, z: http://www.biblioteka-piaseczno.pl/wordpress/gdzie-jest-skarb/pl
dc.referencesGęborska, Marlena (2017). Model biblioteki aktywnie promującej książkę dziecięcą, [Rozprawa doktorska]. Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.bc.us.edu.pl/publication/15280pl
dc.referencesGminna Biblioteka Publiczna im. Marii Dąbrowskiej w Komorowie (b.d.). Pobrane 10 września 2018, z: https://www.facebook.com/GBPkomorow/pl
dc.referencesHoflin, Katti (2015). Biblioteka to dobry społeczny biznes, rozmowa z K. Hoflin, przepr. K. Tubylewicz. W: K. Tubylewicz, A. Diduszko-Zyglewska (red.), Szwecja czyta. Polska czyta (s. 53–64). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.referencesJąder, Mariola (2010). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Impuls.pl
dc.referencesKowalik, Anna (2015). Ucieczka od pieniędzy. Forbes, 9.03.2015. Pobrane 10 września 2018, z: https://www.forbes.pl/pierwszy-milion/escape-roomy-podbijaja-polske/661rybgpl
dc.referencesKulik, Maria i in. (2017). Rozumienie świata: o warsztatach pracy z książką i czytelnikami. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.pl
dc.referencesLipińska, Anna (2017). Metoda KLANZY jako praktyka działania z książką i czytelnikiem. W: M. Kulik, A. Lipińska, G. Walczewska-Klimczak (red.), Rozumienie świata O warsztatach pracy z książką i czytelnikami (s. 75–87). Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.pl
dc.referencesMediateka Grodzisk Mazowiecki (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: https://mediatekagrodzisk.pl/pl
dc.referencesMediateka Wrocław (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.biblioteka.wroc.pl/mediatekapl
dc.referencesMitzner, Marcin (b.d.). Literacki Escape Room. Pobrane 10 września 2018, z: https://nocbibliotek.org/article/literacki-escape-roompl
dc.referencesMK (2019). Niesamowita sala Youmedia zaprasza! Gratka dla miłośników nowych technologii. Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://zachodniemazowsze.info/2019/06/niesamowita-sala-youmedia-zaprasza-gratka-dla-milosnikow-nowych-technologii/pl
dc.referencesMultimedialna Biblioteka dla dzieci i młodzieży nr XXXI (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.mbddim.pl/pl
dc.referencesNa randkę do biblioteki (2015). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.papugazameryki.pl/2015/02/05/na-randke-do-biblioteki/pl
dc.referencesO bibliotece (2016). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.biblioteka-komorow.pl/biblioteka/o-bibliotecepl
dc.referencesOchocki model dialogu społecznego (2016). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://pts.org.pl/ochocki-model-dialogu-obywatelskiego/pl
dc.referencesPalamer-Kabacińska, Ewa & Leśny, Agnieszka (red.) (2012). Edukacja przygodą. Outdoor i Adventure w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody.pl
dc.referencesPapuzińska, Joanna (1992). Animacja w bibliotece. Biblioteka w szkole, 12, 1–7.pl
dc.referencesPokój zagadek (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: https://pbw.bydgoszcz.pl/pokoj-zagadek/pl
dc.referencesPokój zagadek Pani Marii (2017). Pobrane 10 września 2018, z: http://www.biblioteka-komorow.pl/biblioteka/escape-roompl
dc.referencesRanking escape room (b.d.). Pobrane 10 września 2018, z: https://lockme.pl/pl/ranking-escape-roompl
dc.referencesŚwierczyńska-Jelonek, Danuta & Walczewska-Klimczak, Grażyna (2015). Dziecko w dialogu z tekstem literackim. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.pl
dc.referencesWojciechowski, Jacek (2000). Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.pl
dc.referencesWojciechowski, Jacek (2014). Biblioteki w nowym otoczeniu. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.pl
dc.referencesZając, Michał (2013). Bibliologiczne i bibliotekoznawcze szkiełko i oko. W: G. Leszczyński, M. Zając, Książka i młody czytelnik (s. 157–285). Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.pl
dc.contributor.authorEmailbrzostowska.mail@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0860-7435.29.07
dc.relation.volume2


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0