L’entreprise confrontée à la pluralité des expressions religieuses
Streszczenie
Obecną epokę, paradoksalnie, charakteryzuje upadek ideologii i powrót do religii.
Państwo takie jak Francja, które od ponad stu lat manifestuje swoje przywiązanie do zasady
laickości, jest zmuszone do uznania kwestii religijnych za bardzo ważną sprawę
publiczną. Kwestie te dotyczą również sfery prawa pracy, które, jak się wydaje, obecnie
służy wyłącznie realizacji celów gospodarczych. Coraz więcej przedsiębiorstw musi zmierzyć
się z pluralizmem wyznań. Napotykane trudności dotyczą zwłaszcza pracowników
i pracownic wyznania muzułmańskiego, a to z przyczyn historycznych, demograficznych
i z powodu żywotności tej wiary we Francji. Reakcje przedsiębiorstw są zróżnicowane:
od odmowy prawa do wyrażania uczuć religijnych do demagogii, od dyskryminacji po
akceptację. Oczywiste jest, że to zróżnicowanie stanowisk powoduje brak pewności prawa.
W tym kontekście należy przede wszystkim wskazać sprawę tzw. żłobka Baby-Loup, która
była przedmiotem sporu toczącego się w różnych instancjach w latach 2008–2014. Liczne
komentarze dotyczące tego przypadku zwolnienia pracownicy noszącej chustę muzułmańską
świadczą o niepewności co do stanowiska, jakie zarówno prawo, jak i społeczeństwo
powinny zająć w tej sprawie. Zasada laickości, wiążąca się z zasadą neutralności, nie
ma zastosowania do „zwykłego” przedsiębiorstwa prywatnego. Tutaj w sposób wyraźny
obowiązuje pełna swoboda. Jednakże, wobec pluralizmu i intensywności wyrażania uczuć
religijnych w przedsiębiorstwie, forma „otwartej laickości” wydaje się obecnie właściwą
drogą, ustanawiającą nie przeszkodę, lecz ochronę dla wolności wszystkich obywateli
i sprzyjającą wspólnemu życiu i pracy pracowników mających różne przekonania filozoficzne
i religijne.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

