dc.contributor.author | Kowalczyk, Beata | |
dc.date.accessioned | 2021-01-04T09:17:45Z | |
dc.date.available | 2021-01-04T09:17:45Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Kowalczyk Beata (2014) (Nie)przekładalność (?) perspektyw w świecie muzyki klasycznej. Autoetnografia socjologa-obserwatora i japonisty-tłumacza. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 202–221 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www. przegladsocjologiijakosciowej.org›. | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33014 | |
dc.description.abstract | Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie praktycznego zastosowania metody analitycznej autoetnografii (Leon Anderson 2006) do socjologicznego opisu świata sztuki (Howard Becker 1982), jakim jest
społeczna rzeczywistość muzyków klasycznych. Problematyka badania dotyczyła sieci kulturowo uwarunkowanych interakcji nawiązywanych między muzykami japońskimi i polskimi, współpracującymi
przy realizacji muzycznych projektów. W ich trakcie autorka pełniła rolę tłumacza i mediatora między
tymi dwoma środowiskami muzycznymi, stając się jednocześnie częścią tego świata sztuki (in-complete
member researcher). Owa przynależność uzasadniała aplikację wspomnianej metody w celu głębszego zrozumienia procesu społecznego konstruowania rzeczywistości świata muzyki klasycznej oraz wzmocnienia trafności i rzetelności socjologicznej analizy tego środowiska.
Tekst ten porusza nie tylko kwestię pożytków z prowadzenia badania społecznego w metodologicznym paradygmacie autoetnografii analitycznej, która skądinąd staje się również formą ewaluacji naukowego wnioskowania. Innym ważnym problemem, którego omówienie umożliwia wykorzystanie danych uzyskanych
w trakcie autoetnograficznej analizy, są zagadnienia związane z prowadzeniem badań w języku obcym –
tutaj japońskim. Omawiana metoda tworzy naukowe ramy, przestrzeń, w której wymienione kwestie mogą
być opisywane oraz ujmowane w formie czynnika warunkującego w istotny sposób przebieg badania. Ta
determinanta będzie opisywana poprzez wpływ wywierany na trafność analizy z jednej strony oraz na
sam przedmiot badania, czyli powodzenie i/lub porażkę we współpracy japońsko-polskiej, z drugiej. | pl_PL |
dc.description.abstract | This paper lays out advantages and disadvantages of the practical use of analytic autoethnorgaphy (Leon Anderson 2006) in
qualitative research focused on professional careers of artists in art world (Howard Becker 1982), namely that of classical music. The
research concerned the problem of networking and culturally conditioned interactions between Japanese and Polish artists involved in
international artistic projects. While observing the process of cooperation between the abovementioned groups of artists, the researcher played the role of translator and so-called intercultural mediator, and as such became a member of their artistic reality (In-Complete
Member Researcher). This fact justified the application of autoethnographic paradigm – though in an altered form – to the research and
thus, enabled the author to better understand the process of social construction of intercultural interactions. Furthermore, by presenting
the results of autoethnographic analysis, the author is also trying to show how this method serves as a tool which enhances validity and
reliability of data collected through a foreign language (here: Japanese). | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;3 | |
dc.subject | autoetnografia analityczna | pl_PL |
dc.subject | muzycy japońscy | pl_PL |
dc.subject | świat sztuki (art world) | pl_PL |
dc.subject | świat muzyki klasycznej | pl_PL |
dc.subject | wywiad indywidualny w języku obcym | pl_PL |
dc.subject | socjolog-tłumacz | pl_PL |
dc.subject | komunikacja | pl_PL |
dc.subject | analytic autoethnography | pl_PL |
dc.subject | Japanese musicians | pl_PL |
dc.subject | Japanese culture | pl_PL |
dc.subject | world art | pl_PL |
dc.subject | language | pl_PL |
dc.subject | sociology of artistic profession | pl_PL |
dc.title | (Nie)przekładalność (?) perspektyw w świecie muzyki klasycznej. Autoetnografia socjologa-obserwatora i japonisty-tłumacza | pl_PL |
dc.title.alternative | Reciprocity (?) of Perspectives in the World of Classical Music. Autoethnography of Sociologist-Observer and Japanese Language Translator | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 202–221 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Beata Kowalczyk, doktorantka w Instytucie Socjologii UW, absolwentka japonistyki i socjologii na Uniwersytecie Warszawskim oraz Interdyscyplinarnego Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Tokijskim. Stypendystka
rządu francuskiego, a także dwukrotna stypendystka rządu
japońskiego. Autorka artykułów naukowych na temat literatury, filmu, teatru i społeczeństwa japońskiego, tłumaczka
japońskiej literatury. Publikowała m.in. w „Dialogu”, „Acta
Asiatica Varsoviensia”, „Asian and African Studies”, „Przeglądzie Orientalistycznym”. Obecnie zajmuje się karierami
artystów japońskich.
Adres kontaktowy:
Wydział Filozofii i Socjologii IS UW
ul. Karowa 18, 00-927 Warszawa | pl_PL |
dc.references | Anderson Leon (2006) Analytic Autoethnography. „Journal of Contemporary Ethnography”, vol. 35, no. 4, s. 373–395 | pl_PL |
dc.references | Babbie Earl (2003) Badania społeczne w praktyce. Przełożyli Witold Betkiewicz i in. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Becker Howard (1982) Art Worlds. Berkeley: University of California Press. | pl_PL |
dc.references | Bernstein Arthur, Sekine Naoki, Weissman Dick (2007) The Global Music Industry. Three perspectives. Nowy Jork: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Bizeul Daniel (1999) Faire avec les deconvenues. Une enquete en milieu nomade. „Societe Contemporaine”, no. 33/34, s. 111–137 | pl_PL |
dc.references | Davies Charlotte (1997) Reflexive Ethnography: A Guide to Researching Selves and Others. London: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Denda Fumio (2004) Nihonjin wa kurashikku ongaku wo dō ha’aku suru ka [Jak Japończycy odbierają muzykę klasyczną?]. Tōkyō: Geijutsugeidaisha | pl_PL |
dc.references | Garfinkel Harold (1967) Studies in Ethnomethodology. Englewood Cliffs: Prentice Hall. | pl_PL |
dc.references | Glaser Barney G., Strauss Anselm L. (1965) Temporal Aspects of Dying as a Non-Scheduled Status Passage. „American Journal of Sociology”, vol. 71, no. 1, s. 48–59 | pl_PL |
dc.references | Granovetter Mark (1973) The Strength of Weak Ties. „American Journal of Sociology”, vol. 78, no. 6, s. 1360–1380. | pl_PL |
dc.references | Hałas Elżbieta (1994) Obywatelska socjologia szkoły chicagowskiej. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL. | pl_PL |
dc.references | Hendry Joy (1999) An Anthropologist in Japan. Glimpses of Life in the Field. London: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Hughes Everett C. (1937) Institutional Office and the Person. „American Journal of Sociology”, vol. 43, s. 404–413. | pl_PL |
dc.references | Hughes Everett C. (1958) Men and Their Work. Glencoe: Free Press. | pl_PL |
dc.references | Konecki Krzysztof (2005) Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 1, nr 1, s. 42–63 [dostęp 4 września 2013 r.] Dostępny w Internecie: ‹http:// www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume1/PSJ_1_1_ Konecki.pdf›. | pl_PL |
dc.references | Korporowicz Leszek (1997) Słownik ważniejszych pojęć [w]: tenże, Ewaluacja w edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 278–281. | pl_PL |
dc.references | Le Bon Gustave (1994) Psychologia tłumu. Przełożył Bolesław Kaprocki. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Matsumoto Yoshiko, Okamoto Shigeko (2003) The Construction of the Japanese Language and Culture in Teaching Japanese as a Foreign Language. „Japanese Language and Literature”, vol. 37, no. 1, s. 27–48. | pl_PL |
dc.references | Pawson Ray (1996) Theorizing the Interview. „The British Journal of Sociology”, vol. 47, no. 2, s. 295–314. | pl_PL |
dc.references | Riemann Gerhard, Schütze Fritz (2012) „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych [w:] Kaja Kaźmierska, red., Metoda biograficzna w socjologii. Kraków: Nomos, s. 389–414. | pl_PL |
dc.references | Rosenblum Karen E. (1987) The In-Depth Interview: Between Science and Sociability. „Sociological Forum”, vol. 2, no. 2, s. 388–400. | pl_PL |
dc.references | Senechal de la Roche Roberta (1996) Collective Violence as Social Control. „Sociological Forum”, vol. 11, no. 1, s. 97–128. | pl_PL |
dc.references | Smelser Neil (1994) Sociology. Cambridge: Blackwell Publications. | pl_PL |
dc.references | Strauss Anselm (1991) Continual Permutations of Action. New Brunswick, New Jersey: Transaction Publishers. | pl_PL |
dc.references | Sugimoto Yoshio (2003) An Introduction to Japanese Society. New York: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Sugimoto Yoshio ed. (2009) Cambridge Companion to Modern Japanese Culture. Cambridge: Cambridge University Press | pl_PL |
dc.references | Urbańska Sylwia (2012) Autoetnografia [w:] Krzysztof. Konecki, Piotr Chomczyński, red., Słownik socjologii jakościowej. Warszawa: Difin, s. 34–39. | pl_PL |
dc.references | Wagner Izabela (w druku) Producing of Excellence. The Making of the Virtuoso. Routledge. | pl_PL |
dc.references | Wierzbicka Anna (1996) Japanese Cultural Scripts: Cultural Psychology and “Cultural Grammar”. „Ethos”, vol. 24, no. 3, s. 527–555. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | b.kowalczyk@is.uw.edu.pl | pl_PL |
dc.relation.volume | 10 | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |