Show simple item record

dc.contributor.authorKowalczyk, Beata
dc.date.accessioned2021-01-04T09:17:45Z
dc.date.available2021-01-04T09:17:45Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationKowalczyk Beata (2014) (Nie)przekładalność (?) perspektyw w świecie muzyki klasycznej. Autoetnografia socjologa-obserwatora i japonisty-tłumacza. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 202–221 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www. przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33014
dc.description.abstractCelem niniejszego artykułu jest przedstawienie praktycznego zastosowania metody analitycznej autoetnografii (Leon Anderson 2006) do socjologicznego opisu świata sztuki (Howard Becker 1982), jakim jest społeczna rzeczywistość muzyków klasycznych. Problematyka badania dotyczyła sieci kulturowo uwarunkowanych interakcji nawiązywanych między muzykami japońskimi i polskimi, współpracującymi przy realizacji muzycznych projektów. W ich trakcie autorka pełniła rolę tłumacza i mediatora między tymi dwoma środowiskami muzycznymi, stając się jednocześnie częścią tego świata sztuki (in-complete member researcher). Owa przynależność uzasadniała aplikację wspomnianej metody w celu głębszego zrozumienia procesu społecznego konstruowania rzeczywistości świata muzyki klasycznej oraz wzmocnienia trafności i rzetelności socjologicznej analizy tego środowiska. Tekst ten porusza nie tylko kwestię pożytków z prowadzenia badania społecznego w metodologicznym paradygmacie autoetnografii analitycznej, która skądinąd staje się również formą ewaluacji naukowego wnioskowania. Innym ważnym problemem, którego omówienie umożliwia wykorzystanie danych uzyskanych w trakcie autoetnograficznej analizy, są zagadnienia związane z prowadzeniem badań w języku obcym – tutaj japońskim. Omawiana metoda tworzy naukowe ramy, przestrzeń, w której wymienione kwestie mogą być opisywane oraz ujmowane w formie czynnika warunkującego w istotny sposób przebieg badania. Ta determinanta będzie opisywana poprzez wpływ wywierany na trafność analizy z jednej strony oraz na sam przedmiot badania, czyli powodzenie i/lub porażkę we współpracy japońsko-polskiej, z drugiej.pl_PL
dc.description.abstractThis paper lays out advantages and disadvantages of the practical use of analytic autoethnorgaphy (Leon Anderson 2006) in qualitative research focused on professional careers of artists in art world (Howard Becker 1982), namely that of classical music. The research concerned the problem of networking and culturally conditioned interactions between Japanese and Polish artists involved in international artistic projects. While observing the process of cooperation between the abovementioned groups of artists, the researcher played the role of translator and so-called intercultural mediator, and as such became a member of their artistic reality (In-Complete Member Researcher). This fact justified the application of autoethnographic paradigm – though in an altered form – to the research and thus, enabled the author to better understand the process of social construction of intercultural interactions. Furthermore, by presenting the results of autoethnographic analysis, the author is also trying to show how this method serves as a tool which enhances validity and reliability of data collected through a foreign language (here: Japanese).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3
dc.subjectautoetnografia analitycznapl_PL
dc.subjectmuzycy japońscypl_PL
dc.subjectświat sztuki (art world)pl_PL
dc.subjectświat muzyki klasycznejpl_PL
dc.subjectwywiad indywidualny w języku obcympl_PL
dc.subjectsocjolog-tłumaczpl_PL
dc.subjectkomunikacjapl_PL
dc.subjectanalytic autoethnographypl_PL
dc.subjectJapanese musicianspl_PL
dc.subjectJapanese culturepl_PL
dc.subjectworld artpl_PL
dc.subjectlanguagepl_PL
dc.subjectsociology of artistic professionpl_PL
dc.title(Nie)przekładalność (?) perspektyw w świecie muzyki klasycznej. Autoetnografia socjologa-obserwatora i japonisty-tłumaczapl_PL
dc.title.alternativeReciprocity (?) of Perspectives in the World of Classical Music. Autoethnography of Sociologist-Observer and Japanese Language Translatorpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number202–221pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteBeata Kowalczyk, doktorantka w Instytucie Socjologii UW, absolwentka japonistyki i socjologii na Uniwersytecie Warszawskim oraz Interdyscyplinarnego Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Tokijskim. Stypendystka rządu francuskiego, a także dwukrotna stypendystka rządu japońskiego. Autorka artykułów naukowych na temat literatury, filmu, teatru i społeczeństwa japońskiego, tłumaczka japońskiej literatury. Publikowała m.in. w „Dialogu”, „Acta Asiatica Varsoviensia”, „Asian and African Studies”, „Przeglądzie Orientalistycznym”. Obecnie zajmuje się karierami artystów japońskich. Adres kontaktowy: Wydział Filozofii i Socjologii IS UW ul. Karowa 18, 00-927 Warszawapl_PL
dc.referencesAnderson Leon (2006) Analytic Autoethnography. „Journal of Contemporary Ethnography”, vol. 35, no. 4, s. 373–395pl_PL
dc.referencesBabbie Earl (2003) Badania społeczne w praktyce. Przełożyli Witold Betkiewicz i in. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBecker Howard (1982) Art Worlds. Berkeley: University of California Press.pl_PL
dc.referencesBernstein Arthur, Sekine Naoki, Weissman Dick (2007) The Global Music Industry. Three perspectives. Nowy Jork: Routledge.pl_PL
dc.referencesBizeul Daniel (1999) Faire avec les deconvenues. Une enquete en milieu nomade. „Societe Contemporaine”, no. 33/34, s. 111–137pl_PL
dc.referencesDavies Charlotte (1997) Reflexive Ethnography: A Guide to Researching Selves and Others. London: Routledge.pl_PL
dc.referencesDenda Fumio (2004) Nihonjin wa kurashikku ongaku wo dō ha’aku suru ka [Jak Japończycy odbierają muzykę klasyczną?]. Tōkyō: Geijutsugeidaishapl_PL
dc.referencesGarfinkel Harold (1967) Studies in Ethnomethodology. Englewood Cliffs: Prentice Hall.pl_PL
dc.referencesGlaser Barney G., Strauss Anselm L. (1965) Temporal Aspects of Dying as a Non-Scheduled Status Passage. „American Journal of Sociology”, vol. 71, no. 1, s. 48–59pl_PL
dc.referencesGranovetter Mark (1973) The Strength of Weak Ties. „American Journal of Sociology”, vol. 78, no. 6, s. 1360–1380.pl_PL
dc.referencesHałas Elżbieta (1994) Obywatelska socjologia szkoły chicagowskiej. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.pl_PL
dc.referencesHendry Joy (1999) An Anthropologist in Japan. Glimpses of Life in the Field. London: Routledge.pl_PL
dc.referencesHughes Everett C. (1937) Institutional Office and the Person. „American Journal of Sociology”, vol. 43, s. 404–413.pl_PL
dc.referencesHughes Everett C. (1958) Men and Their Work. Glencoe: Free Press.pl_PL
dc.referencesKonecki Krzysztof (2005) Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 1, nr 1, s. 42–63 [dostęp 4 września 2013 r.] Dostępny w Internecie: ‹http:// www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume1/PSJ_1_1_ Konecki.pdf›.pl_PL
dc.referencesKorporowicz Leszek (1997) Słownik ważniejszych pojęć [w]: tenże, Ewaluacja w edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 278–281.pl_PL
dc.referencesLe Bon Gustave (1994) Psychologia tłumu. Przełożył Bolesław Kaprocki. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesMatsumoto Yoshiko, Okamoto Shigeko (2003) The Construction of the Japanese Language and Culture in Teaching Japanese as a Foreign Language. „Japanese Language and Literature”, vol. 37, no. 1, s. 27–48.pl_PL
dc.referencesPawson Ray (1996) Theorizing the Interview. „The British Journal of Sociology”, vol. 47, no. 2, s. 295–314.pl_PL
dc.referencesRiemann Gerhard, Schütze Fritz (2012) „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych [w:] Kaja Kaźmierska, red., Metoda biograficzna w socjologii. Kraków: Nomos, s. 389–414.pl_PL
dc.referencesRosenblum Karen E. (1987) The In-Depth Interview: Between Science and Sociability. „Sociological Forum”, vol. 2, no. 2, s. 388–400.pl_PL
dc.referencesSenechal de la Roche Roberta (1996) Collective Violence as Social Control. „Sociological Forum”, vol. 11, no. 1, s. 97–128.pl_PL
dc.referencesSmelser Neil (1994) Sociology. Cambridge: Blackwell Publications.pl_PL
dc.referencesStrauss Anselm (1991) Continual Permutations of Action. New Brunswick, New Jersey: Transaction Publishers.pl_PL
dc.referencesSugimoto Yoshio (2003) An Introduction to Japanese Society. New York: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesSugimoto Yoshio ed. (2009) Cambridge Companion to Modern Japanese Culture. Cambridge: Cambridge University Presspl_PL
dc.referencesUrbańska Sylwia (2012) Autoetnografia [w:] Krzysztof. Konecki, Piotr Chomczyński, red., Słownik socjologii jakościowej. Warszawa: Difin, s. 34–39.pl_PL
dc.referencesWagner Izabela (w druku) Producing of Excellence. The Making of the Virtuoso. Routledge.pl_PL
dc.referencesWierzbicka Anna (1996) Japanese Cultural Scripts: Cultural Psychology and “Cultural Grammar”. „Ethos”, vol. 24, no. 3, s. 527–555.pl_PL
dc.contributor.authorEmailb.kowalczyk@is.uw.edu.plpl_PL
dc.relation.volume10pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record