Show simple item record

dc.contributor.authorLewandowicz-Nosal, Grażyna
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2020-10-06T12:07:07Z
dc.date.available2020-10-06T12:07:07Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationLewandowicz-Nosal G., Biblioteki publiczno-szkolne w Polsce. Wczoraj, dziś, jutro?, [w:] Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 17-32, doi: 10.18778/7969-634-5.02pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-634-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32293
dc.descriptionAutorka omówiła zasady tworzenia bibliotek publiczno-szkolnych z perspektywy 40 lat ich działalności (1972-2012). Przedstawione zostały wyniki ogólnopolskich badań tych placówek przeprowadzone w Instytucie Książki i Czytelnictwa Biblioteki Narodowej w 2012 r. Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie o wady i zalety tego typu rozwiązania organizacyjnego dostępu do bibliotek.pl_PL
dc.description.abstractIn this article author describes the changes in organization and functioning of school--public libraries in Poland during last 40 years (1972-2012), attempting to answer the question about the pros and cons of this type of libraries. She also presents the results of the national research conducted by the Book and Readership Institute (National Library) in 2012.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka, Dydaktyka, Praktyka;158
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleBiblioteki publiczno-szkolne w Polsce. Wczoraj, dziś, jutro?pl_PL
dc.title.alternativeSchool-public libraries in Poland. Yesterday, today, tomorrow?pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number17-32pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationBiblioteka Narodowa, Instytut Książki i Czytelnictwapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-635-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteGrażyna Lewandowicz-Nosal – pracuje w Instytucie Książki i Czytelnictwa Biblioteki Narodowej. Specjalistka w zakresie bibliotek publicznych dla dzieci, literatury dla dzieci i młodzieży. Członek Polskiej Sekcji IBBY, kolegium redakcyjnego czasopism „Guliwer. Czasopismo o książce dla dziecka” i „Poradnik Bibliotekarza”. Juror ogólnopolskiej nagrody literackiej im. K. Makuszyńskiego.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteGrażyna Lewandowicz-Nosal – PhD, working at the Book and Readership Institute, National Library of Poland. Specialist on children’s public libraries and literature for children and youth. Member of the IBBY Polish Section, member of editorial boards of “Guliwer. Czasopismo o książce dla dziecka” and “Poradnik Bibliotekarza”. She is also a jury member of the Kornel Makuszyński literary prize.pl_PL
dc.referencesAaron S. L. (1978), Combined school public library programs: an abstract of a national study, “School Media Quarterly”, vol. 7, no. 1, p. 31-53pl_PL
dc.referencesBiałkowska B. (1992), Wybrane zagadnienia organizacji i wyposażenia bibliotek publicznych dla dzieci, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-077-Xpl_PL
dc.referencesBiblioteka w Szczawnie Zdroju [online], [dostęp: 27.08.2013], dostępny w Internecie: <http://www.bibliotekaszczawnozdroj.pl>pl_PL
dc.referencesBiblioteki Publiczne w Liczbach (roczniki 1996 -2012) [online], Warszawa, Biblioteka Narodowa, [dostęp: 23.09.2012], dostępny w Internecie: <http://www.bn.org.pl>pl_PL
dc.referencesBudyńska B. [i in.] (2014), Raport o bibliotekach w Polsce za 2012 rok, Warszawa, Biblioteka Narodowa, (maszynopis)pl_PL
dc.referencesBudyńska B., Krajewska A. M. (2002), Biblioteki publiczno-szkolne. Biblioteki publiczne usytuowane w szkołach, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83- 7009-319-1pl_PL
dc.referencesBurakowski J. (1973), Biblioteki publiczno-szkolne po roku, „Bibliotekarz Olsztyński”, nr 3, s. 7-9pl_PL
dc.referencesBurakowski J. (1974), Biblioteki publiczno-szkolne w woj. olsztyńskim, „Bibliotekarz”, nr 1-2, s. 1-9pl_PL
dc.referencesBurakowski J. (1984), Publiczne – ale trochę inne, „Poradnik Bibliotekarza”, nr 4-5, s. 106-108pl_PL
dc.referencesCombined school and public libraries: guidelines for decision making (1998) [online], [access: 31.08.2011], available in the Internet: <http://WWW.dpi.wi.gov/ pld/comblibs.html>pl_PL
dc.referencesDekret z dnia 17 kwietnia 1946 r. o bibliotekach i opiece nad zbiorami bibliotecznymi, Dz. U. 1946, nr 26, poz. 163pl_PL
dc.referencesFitzgibbons S. A. (2000), School and public library relationships: essential ingredients in implementing educational reforms and improving student learning, American Association of School Librarians [online], [access: 01.09.2011], available in the Internet: <http//www.ala.org>pl_PL
dc.referencesHaycock K. (2006), Dual use libraries: guidelines for success, “Library Trends”, vol. 54, no 4, p. 488-500pl_PL
dc.referencesIs a combined school/public library right for your community? A guide for decision makers (2006), Des Moines, State Library of Iowa [online], [access: 22.01.2015], available in the Internet: <http://www.statelibraryofiowa.org/ld/q-s/school-librarians/combined-sch-pl/guide>pl_PL
dc.referencesJakubiec H. (1986), Biblioteki „łączone” w województwie olsztyńskim – geneza, stan, podstawy prawne, „Bibliotekarz Olsztyński”, nr 1, s. 8-12pl_PL
dc.referencesJointly operated school and public library services in the same location: co-location. A guide to community-based library services (2000), Minnesota, Library Development and Services Department of Children, Families and Learning, p. 42pl_PL
dc.referencesLewandowicz G. (1994), Biblioteki publiczno-szkolne [w:] W bibliotece dla dzieci, Warszawa, Fundacja „Książka dla dziecka”, s. 39-42pl_PL
dc.referencesLewandowicz-Nosal G. (2012), Biblioteki publiczne dla dzieci w Polsce: raport z badań, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-627-1pl_PL
dc.referencesMaj J. (1996), Biblioteki publiczne a szkolne. Ich funkcje i wzajemne relacje, przyszłość i perspektywy [w:] Biblioteki publiczno-szkolne, Warszawa-Olsztyn, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Olsztynie, s. 22-28pl_PL
dc.referencesMichnal W. (1984), Współpraca bibliotek publicznych z bibliotekami szkolnymi i pedagogicznymi (refleksje z konferencji olsztyńskiej), „Bibliotekarz Zachodniopomorski”, nr 1, s. 55-59pl_PL
dc.referencesNiemczykowa A. (1975), O bibliotekach publiczno-szkolnych. Wypowiedź dyskusyjna, „Bibliotekarz”, nr 5-6, s. 89-101pl_PL
dc.referencesPangrácová H., Cenigová R. (2005), Stav školskych knižnic v rokach 2001-2004, „Knižnica”, R. 6, c. 7, s. 3-6pl_PL
dc.referencesPisanko J. (1991), Ogólnopolska konferencja „Samorząd terytorialny a biblioteki publiczne”, „Bibliotekarz”, nr 4, s. 25pl_PL
dc.referencesPublic libraries and school libraries: perfect together? (2002), New Jersey Library Associationpl_PL
dc.referencesProjekt założeń ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez JST z dnia 16 stycznia 2013 r. [online], [dostęp: 23.09.2014], dostępny w Internecie: <http://www.stoplikwidacjibibliotek.pl>pl_PL
dc.referencesRusek A., Przybyszewski W. (1998), Na wirażu. Biblioteki publiczne wobec zmian ustroju i systemu administracji państwa, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-230-6pl_PL
dc.referencesSłowik J. (2009), Reorganizacja sieci Miejskich Bibliotek Publicznych we Wrocławiu, „Bibliotekarz”, nr 12, s. 1-3pl_PL
dc.referencesSchmidt F. (2011), Raport na temat reformy bibliotek w mieście i gminie Jarocin [online], Poznań, [dostęp: 26.01.2015], dostępny w Internecie: <http://tst246.jarocin.pl/pdf/raport_biblioteki.pdf>pl_PL
dc.referencesStaniów B. (2008), Czy nowa ustawa o bibliotekach usankcjonuje łączenie bibliotek?, „Biblioteka w Szkole”, nr 3, s. 1pl_PL
dc.referencesStanowisko Związku Nauczycielstwa Polskiego w sprawie bibliotek szkolnych (obszerne fragmenty) (1994), „Głos Nauczycielski”, nr 12, s. 4pl_PL
dc.referencesUstawa o upowszechnianiu kultury oraz o prawach i obowiązkach pracowników upowszechniania kultury, z dnia 26 kwietnia 1984 r., Dz. U., nr 26, poz. 129pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, Dz. U. 2001, nr 13, poz. 123, z późn. zm.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach, Dz. U. 2012, poz. 642pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 27 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o bibliotekach, Dz. U. 2001, nr 129, poz. 1440pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 9 kwietnia 1968 r. o bibliotekach, Dz. U. 1968, nr 12, poz. 63.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz. U. 1991, nr 95, poz. 425pl_PL
dc.referencesWasilewski J. (2007), Łączenie bibliotek – reaktywacja, „Biblioteka w Szkole”, nr 4, s. 1pl_PL
dc.referencesWołosz J. (1969a), Połączone biblioteki w powiecie wałbrzyskim, „Bibliotekarz”, nr 1, s. 5-8pl_PL
dc.referencesWołosz J. (1969b), Poszukiwanie nowych dróg, „Tygodnik Kulturalny”, nr 10, s. 3pl_PL
dc.referencesZasady współpracy bibliotek publicznych z bibliotekami szkolnymi i pedagogicznymi (1989) [w:] Zarzębski T., Przepisy prawne dla bibliotek publicznych, Warszawa, Wydaw. SBP, s. 52-55pl_PL
dc.referencesZybert E. B. (2001), Izrael: 66 konferencja generalna IFLA i sprawy bibliotek szkolnych, „Poradnik Bibliotekarza”, nr 2, s. 3-8pl_PL
dc.contributor.authorEmailg.lewandowicz@bn.org.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-634-5.02


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe