dc.contributor.author | Motylewicz, Lucyna | |
dc.contributor.editor | Grotowska-Leder, Jolanta | |
dc.contributor.editor | Rokicka, Ewa | |
dc.date.accessioned | 2020-08-19T10:10:18Z | |
dc.date.available | 2020-08-19T10:10:18Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Motylewicz L., Studenci łódzkich uczelni o emocjach towarzyszących przejściu z systemu edukacji na rynek pracy, [w:] Przemiany społeczne we współczesnej Polsce i ich konsekwencje. Perspektywa socjologiczna, Grotowska-Leder J., Rokicka E. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 111-126, doi: 10.18778/7969-481-5.07 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-481-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32205 | |
dc.description | W artykule omówiono doświadczenie emocji młodych ludzi wchodzących na rynek zawodowy w powiązaniu z posiadanym poziomem kapitału ludzkiego. Istotne miejsce w tekście zajmuje część empiryczna, opisująca emocje ujawniane przez respondentów w wywiadach swobodnych. Tranzycja jednostki ze szkoły na rynek pracy wyzwala emocje, które w powiązaniu z poziomem kapitału ludzkiego jednostki, są ważną zmienną, decydującą, o jakości wejścia jednostki na rynek zawodowy. Źródłem analizy jest zbiór wypowiedzi badanych osób, z wyszczególnieniem fragmentów nacechowanych emocjonalnie w kontekście przejścia ze szkoły wyższej na rynek pracy. Zastosowanie analizy dyskursu pozwoliło wyodrębnić te wypowiedzi respondentów, które były szczególnie nacechowane emocjami, jakie młodzi ludzie przeżywają w związku z wejściem na rynek pracy i uwypukliła emocje jak złość, optymizm, lęk, determinacja. | pl_PL |
dc.description.abstract | Following article discusses the experience of emotions of young people entering the labor market in conjunction with established level of human capital. Important place in the text occupies part of the empirical, describing the emotion revealed by respondents in interviews free. Transitions from school to the labor market triggers emotions, which in conjunction with the level of human capital units are an important variable, decisive, the quality of the input units to the labor market. The source of the analysis is a set of statements detailing the subjects emotionally fragments in the context of the transition from high school to the labor market. The use of discourse analysis allowed to extract these statements respondents who were particularly marked by emotions that young people are experiencing as a result of entering the labor market and highlighted the emotions like angry, optimism, anxiety, determination. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Grotowska-Leder J., Rokicka E. (red.), Przemiany społeczne we współczesnej Polsce i ich konsekwencje. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | emocje | pl_PL |
dc.subject | rynek zawodowy | pl_PL |
dc.subject | kapitał ludzki | pl_PL |
dc.subject | tranzycja | pl_PL |
dc.subject | analiza dyskursu | pl_PL |
dc.title | Studenci łódzkich uczelni o emocjach towarzyszących przejściu z systemu edukacji na rynek pracy | pl_PL |
dc.title.alternative | Lodz university students about emotions accompanying transition from education to the labour market | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 111-126 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-482-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Lucyna Motylewicz jest doktorantką w Katedrze Socjologii Ogólnej Instytutu Socjologii, na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze dotyczą problematyki kapitału ludzkiego i społecznego oraz tranzycji ze szkoły na rynek pracy. W swojej pracy badawczej
posługuje się metodą analizy dyskursu z zastosowaniem wywiadu swobodnego. | pl_PL |
dc.references | Domański H. (2007), Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Giddens A. (2006), Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Goffman E. (2008), Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Goffman E. (2008), Zachowanie w miejscach publicznych. O społecznej organizacji zgromadzeń, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Goffman E. (2010), Spotkania, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Czyżewski M., Kowalski S., Piotrowski A. (red.) (1997), Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, Aureus, Kraków | pl_PL |
dc.references | Hammersley M., Atkinson P. (2000), Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Horolets A. (red.) (2008), Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń | pl_PL |
dc.references | Rapley T. (2013), Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Rogozińska- Pawełczyk A., Majewski D. (red.) (2011), Absolwent na rynku pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź | pl_PL |
dc.references | Rokicka E. (2012), Kapitał ludzki – sens teoretyczny, [w:] P. Starosta (red.), Zróżnicowanie zasobów kapitału ludzkiego i społecznego w regionie łódzkim, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Rokicka E. (2013), Pracownicy lokalnych instytucji kultury o wykluczonych i wykluczeniu z uczestnictwa w kulturze, [w:] E. Rokicka, P. Kruczkowska (red.), Oblicza ekskluzji. Praktyka działania instytucji kultury a przełamywanie barier dostępu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Rożnowski B. (2009), Przechodzenie młodzieży z systemu edukacji na rynek pracy w Polsce. Analiza kluczowych pojęć dotyczących rynku pracy u młodzieży, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin | pl_PL |
dc.references | Silverman D. (2009), Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Szacki J. (2006, Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Sztumski J. (2010), Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk Wydawnictwo Naukowe, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Turner J.H. (2009, Socjologia emocji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wodak R., Krzyżanowski M. (2011), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-481-5.07 | |