Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPawelczyk, Michał
dc.contributor.editorFiołek-Lubczyńska, Bogumiła
dc.contributor.editorBarczyk, Agnieszka
dc.contributor.editorNolbrzak, Renata
dc.date.accessioned2020-04-21T14:27:59Z
dc.date.available2020-04-21T14:27:59Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationPawelczyk M., Etnologiczna interpretacja symboliki zła w filmie Wernera Herzoga Nosferatu wampir, [w:] Spotkania z gatunkami filmowymi. Horror, Fiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 99-112, doi: 10.18778/7969-102-9.11pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-102-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31830
dc.description.abstractThis article is an attempt to interpret the film Nosferatu by Werner Herzog in terms of symbolic anthropology. Through the use of Jungian amplification procedures and the theory of symbols developed by phenomenology and hermeneutics author tries to explain the symbolic references contained in the film, and show how the symbols help to understand each other within a single text of culture.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofFiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Spotkania z gatunkami filmowymi. Horror, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectanthropologypl_PL
dc.subjectantropologiapl_PL
dc.subjectfilmpl_PL
dc.subjectamplificationpl_PL
dc.subjectsymbolpl_PL
dc.subjectNosferatupl_PL
dc.titleEtnologiczna interpretacja symboliki zła w filmie Wernera Herzoga Nosferatu wampirpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number99-112pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-735-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteMichał Pawelczyk – student II roku studiów magisterskich w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UŁ. Główny przedmiot jego zainteresowań badawczych stanowi metodologia nauk humanistycznych i społecznych oraz możliwości zastosowania w antropologii koncepcji narratywistycznych, m.in. Paula Ricoeura.pl_PL
dc.referencesAriés P., Człowiek i śmierć, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesBattistini M., Symbole i alegorie, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesCzaja D., Symbol i film. Uwagi metodologiczne, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1992, nr 3–4.pl_PL
dc.referencesDurand G., Wyobraźnia symboliczna, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesEliade M., Traktat o historii religii, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesJanion M., Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2002.pl_PL
dc.referencesJung C. G., Typy psychologiczne, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesKowalski P., Kultura magiczna. Omen, przesąd, znaczenie, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesPetoia E., Wampiry i wilkołaki. Źródła, historia, legendy od antyku do współczesności, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesRicoeur P., „Symbol daje do myślenia”, [w:] tenże, Egzystencja i hermeneutyka: rozprawy o metodzie, wyb. i oprac. S. Cichowicz, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesRicoeur P., Symbolika zła, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesRoux J.-P., Krew. Mity, symbole, rzeczywistość, Kraków 1994.pl_PL
dc.referencesStomma L., Antropologia kultury wsi polskiej XIX i XX wieku oraz wybrane eseje, Łódź 2002.pl_PL
dc.referencesNosferatu – symfonia grozy, reż. W. Murnau, 1922.pl_PL
dc.referencesNosferatu wampir, reż. W. Herzog, 1979.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-102-9.11


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe