Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŚwierczyńska-Kaczor, Urszula
dc.contributor.authorKotlińska, Małgorzata
dc.contributor.authorŻelazowska, Monika
dc.contributor.editorGlinkowska-Krauze, Beata
dc.date.accessioned2020-02-03T08:49:45Z
dc.date.available2020-02-03T08:49:45Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationŚwierczyńska-Kaczor U., Kotlińska M., Żelazowska M., The Qualitative Analysis of Factors Influencing the Adoption Rate of Reward-Based Crowdfunding by Polish Filmmakers, [w:] B. Glinkowska-Krauze (red.), WUŁ, Łódź 2019, http://dx.doi.org/10.18778/8142-603-9.07.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-603-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31395
dc.description.abstractThe aim of this article is to analyze and discuss the factors impacting the process of the implementation of crowdfunding by the Polish film industry. The presented study is based on the qualitative approach: unstructured or semistructured interviews, questionnaires and the analysis of case studies. The respondents enumerated and evaluated a wide spectrum of factors facilitating and hindering the adoption rate: from general barriers (e.g. legal regulation of crowdfunding) to very specific aspects for filmmaking (e.g. the unprofessional promotional video of the crowdfunding project). The findings highlighted the significance of the following factors: the existing strong filmmakers’ attitude that ‘crowdfunding is for film beginners’, the complexity of team management (film crew) during the process of crowdfunding campaigns, and the cultural aspects of seeking financial support from friends.pl_PL
dc.description.abstractCelem artykułu jest analiza i omówienie czynników wpływających na proces implementacji crowdfundingu przez polski sektor filmowy. Zaprezentowane w artykule badania zostały oparte na metodach jakościowych: nieustrukturalizowanych lub częściowo ustrukturalizowanych wywiadach i kwestionariuszach oraz na analizie studium przypadków. Respondenci wskazali i dokonali ewaluacji szerokiego spektrum czynników wspierających i hamujących proces akceptacji innowacji, jaką jest crowdfunding: od ogólnych barier (np. legislacji prawnych dotyczących crowdfundingu), po czynniki ściśle związane z produkcją filmową (np. nieprofesjonalne wideo promujące projekt crowdfundingowy). Wyniki badań podkreślają szczególne znaczenie następujących czynników: silnej postawy respondentów oceniającej crowdfunding jako narzędzie dla początkujących filmowców, złożoność procesu zarządzania zespołem (ekipą filmową) w trakcie realizacji projektu kampanii crowdfundingowej oraz aspekt kulturowy dotyczący szukania wsparcia dla projektu wśród grona znajomych.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofInternacjonalizacja polskich i ukraińskich organizacji. Aspekty ekonomiczno-społeczne;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectfilm funding innovationpl_PL
dc.subjectcrowdfunding projectpl_PL
dc.subjectfilm financingpl_PL
dc.titleThe Qualitative Analysis of Factors Influencing the Adoption Rate of Reward-Based Crowdfunding by Polish Filmmakerspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number61-78pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPaństwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna w Łodzi, Wydział Organizacji Sztuki Filmowejpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzaniapl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPaństwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna w Łodzi, Wydział Organizacji Sztuki Filmowejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-604-6
dc.referencesAndré K., Bureau S., Gautier A., Rubel O., Beyond the Opposition Between Altruism and Self-interest: Reciprocal Giving in Reward-Based Crowdfunding, “Journal of Business Ethics” 2017, vol. 146, issue 2, pp. 313–332.pl_PL
dc.referencesBelleflamme P., Omrani N., Peitz M., The Economics of Crowdfunding Platforms, “Information Economics and Policy” 2015, vol. 33, pp. 11–28.pl_PL
dc.referencesCordova A., Dolci J., Gianfrate G., The Determinants of Crowdfunding Success: Evidence from Technology Projects, “Procedia – Social and Behavioral Sciences” 2015, vol. 181, pp. 115–124.pl_PL
dc.referencesCrowdfunding platform Kickstarter, https://www.kickstarter.com/ [accessed 16.03.2018].pl_PL
dc.referencesCrowdfunding platform Kickstarter, https://www.kickstarter.com/ [accessed 23.04.2018].pl_PL
dc.referencesCrowdfunding platform: polakpotrafi.pl, https://polakpotrafi.pl/projekt/matka-film-eksperymentalny/aktualnosci [accessed 18.03.2018].pl_PL
dc.referencesCrowdfunding platform Seedrs, https://www.seedrs.com/the-sleeping-room1 [accessed 23.04.2018].pl_PL
dc.referencesDavis F. D., Bagozzi R. P., Warshaw P. R., User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models, “Management Science” 1989, vol. 35, no. 8, pp. 982–1003.pl_PL
dc.referencesDziuba D. T., Rozwój systemów crowdfundingu – modele, oczekiwania i uwarunkowania, „Problemy Zarządzania” 2012, vol. 10, nr 3 (38), pp. 83–103.pl_PL
dc.referencesEuropean Commission, Identifying market and regulatory obstacles to cross-border development of crowdfunding in the EU. Final report, December 2017, https://ec.europa.eu/info/publications/171216-crowdfunding-regulatory-obstacles-crossborder-development_en [accessed 23.04.2018].pl_PL
dc.referencesFrydrych D., Bock A. J., Kinder T., Koeck B., Exploring entrepreneurial legitimacy in reward-based crowdfunding, “Venture Capital. An International Journal of Entrepreneurial Finance” 2014, vol. 16, issue 3, pp. 247–269.pl_PL
dc.referencesGabison G. A., Crowdfunding and its Regulation. How can Crowdfunding help ICT Innovation?, European Commission, EUR 26992 EN – Joint Research Centre – Institute for Prospective Technological Studies, 2015.pl_PL
dc.referencesGefen D., E-commerce: the role of familiarity and trust, “Omega” 2000, vol. 28, issue 6, pp. 725–737.pl_PL
dc.referencesGrabner-Kraeuter S., The Role of Consumers’ Trust in Online-Shopping, “Journal of Business Ethics” 2002, vol. 39, no. 1/2, Four Teenth Annual Conference of the European Business Ethics Network (EBEN), pp. 43–50.pl_PL
dc.referencesHörisch J., Crowdfunding for environmental ventures: an empirical analysis of the influence of environmental orientation on the success of crowdfunding initiatives, “Journal of Cleaner Production” 2015, vol. 107, pp. 636–645.pl_PL
dc.referencesKirby E., Worner S., Crowd-funding: An Infant Industry Growing Fast, Staff Working Paper of IOSCO Research Department [SWP3/2014], 2014.pl_PL
dc.referencesKordela D., Crowdfunding w Polsce – koncepcja finansowania społecznościowego, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2016, nr 436 (Rachunkowość na rzecz zrównoważonego rozwoju. Gospodarka – etyka – środowisko), pp. 143–153.pl_PL
dc.referencesKossecki P., Kreowanie i pomiar wartości przedsiębiorstwa w świecie Internetu, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi, 2011.pl_PL
dc.referencesKozioł-Nadolna K., Crowdfunding jako źródło finansowania innowacyjnych projektów, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” 2015, nr 73 (Ryzyko, zarządzanie, wartość), pp. 671–683.pl_PL
dc.referencesKuti M., Madarász G., Crowdfunding, “Public Finance Quarterly” 2014, vol. 59, issue 3, pp. 355–366.pl_PL
dc.referencesMcKnight D. H., Choudhury V., Kacmar C., Developing and Validating Trust Measures for e-Commerce: An Integrative Typology, “Information Systems Research” 2002, vol. 13, no. 3, pp. 334–359.pl_PL
dc.referencesMollick E. (2014), The dynamics of crowdfunding: An exploratory study, “Journal of Business Venturing” 2014, vol. 29, issue 1, pp. 1–16.pl_PL
dc.referencesMoney.pl, Zrzutka.pl: Rynek crowdfundingu przekroczy 0,5 mld zł w 2018 r., published: 06.02.2018, https://www.money.pl/gielda/wiadomosci/artykul/zrzutka-pl-rynek-crowdfundingu-przekroczy,144,0,2397840.html [accessed 01.04.2018].pl_PL
dc.referencesPolish Film Institute, PISF, https://www.pisf.pl/ [accessed 15.03.2018).pl_PL
dc.referencesPolish Film Institute, PISF: https://www.pisf.pl/dotacje/dofinansowane-projekty/2017/po-produkcja-filmowa/priorytet-4-filmy-dokumentalne-sesja-1-2017) [accessed 15.03.2018].pl_PL
dc.referencesRegulation (EU) 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data, and repealing Directive 95/46/EC (General Data Protection Regulation), Official Journal of the European Union, 2016.119.1.pl_PL
dc.referencesRogers E. M., Diffusion of Innovations, 5th Edition, Free Press, 2003.pl_PL
dc.referencesSteigenberger N., Why supporters contribute to reward-based crowdfunding, “International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research” 2017, vol. 23, issue 2, pp. 336–353.pl_PL
dc.referencesŚwierczyńska-Kaczor U., Kossecki P., The Role of Polish Crowdfunding Platforms in Film Productions – an Exploratory Study, “Proceedings of the 2016 Federated Conference on Computer Science and Information Systems, Annals of Computer Science and Information Systems” 2016, vol. 8, pp. 1289–1296.pl_PL
dc.referencesThürridl C., Kamleitner B., What Goes around Comes Around? Rewards as Strategic Assets in Crowdfunding, “California Management Review” 2016, vol. 58, issue 2, pp. 88–110.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. 2002, Nr 144, poz. 1204.pl_PL
dc.referencesVenkatesh V., Morris M. G., Davis G. B., Davis F. D., User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View, “MIS Quarterly” 2003, vol. 27, no. 3, pp. 425–478.pl_PL
dc.referencesWang N., Li Q., Liang H., Ye T., Ge S., Understanding the importance of interaction between creators and backers in crowdfunding success, “Electronic Commerce Research and Applications” 2018, vol. 27, pp. 106–117.pl_PL
dc.referencesZheng H., Xu B., Wang T., Xu Y., An Empirical Study Of Sponsor Satisfaction In Reward-Based Crowdfunding, “Journal of Electronic Commerce Research” 2017, vol. 18, no. 3, pp. 269–285.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-603-9.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe